HPD p51

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

HPD p51

Inlägg av hitman »

Har mest hållit på med projekt Elkontra i år, men när min mentor & välgörare (slöjdläraren) åkte till stugan över sommaren så passade jag istället på att göra färdigt min bas som ska låta gammalt.

Halsen är världens bästa fyrsträngade hals. En Warmoth jazz som en kusin hittade åt mig på 1990-talet. Under många år satt den på min Fender P-bas medan jag försökte banda om originalhalsen. (Detta är nu gjort med tvivelaktigt resultat, antingen får jag spara ihop å lämna in till proffs eller göra om den till bandlös).

Nåväl, jag tror faktiskt ärligt att min Warmoth är bättre än någon hals som Fender själva någonsin gjort. (Och det sägs att många av Fenders Custom Shop i själva verket får halsar av Warmoth). Så den måste ju användas.

Jag har gjort kroppen av al jag haft liggande i massor av år. Micken är en SD QP singelcoil P-basmick. De flesta delarna i övrigt är köpta på PB. Flatspunna strängar för att få ett "gammalt" ljud. Den är väldigt lättspelad och micken låter överraskande bra, bara lite bumlig på E-strängen.

Lacken blev tyvärr inte så bra, ser för j-vlig ut om man kollar nära... Får göra om å göra rätt men det får bli nå´t annat år, nu ska här spelas :D

Bild
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: HPD p51

Inlägg av Mr Spock »

:clappy: :clappy: :clappy:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: HPD p51

Inlägg av Håcke »

Tjusig!
Jag gillar ju skärbrädor. ;)
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: HPD p51

Inlägg av hitman »

Tack!
Skriv svar