Ännu en P-bas byggsats... Nya bilder!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Ännu en P-bas byggsats... Nya bilder!

Inlägg av dittohead »

Yes, jag har också köpt en från Thomann. Min första fråga är: hur går jag tillväga för att få stallet på rätt plats? Vid vilken punkt på stallet ska jag ha 34" till sadeln? Osv osv...

Jag lär återkomma med fler frågor, var så säkra...
Senast redigerad av dittohead den tor 22 maj 2008, 21:50, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Ännu en P-bas byggsats...

Inlägg av Fernan »

dittohead skrev:Yes, jag har också köpt en från Thomann. Min första fråga är: hur går jag tillväga för att få stallet på rätt plats? Vid vilken punkt på stallet ska jag ha 34" till sadeln? Osv osv...

Jag lär återkomma med fler frågor, var så säkra...

Jag drog några hjälplinjer från halsfickan med blyerts för att få en centrumlinje. Lägg stallet mitt på centrumlinjen , lägg halsen i halsfickan och mät. Bakkanten på stallet ska vara ca 30 mm från bakkanten på kroppen.
Halsfickan var lite för stor för halsen så jag schimsade med ett par tunna kartongbitar för att få en bättre passning.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

När jag satt det på ena telen gjorde jag ett rutnät av maskeringstejp, det blev perfekt. Men tog tid och slösade upp mycket maskeringstejp :P
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Lite bilder på bygget:

Bild
Bild

Funderar på att lacka den vit eller röd. Matching headstock, eller kanske hela halsen till och med? Ska sätta på ett svart p-skydd också.

Eller har ni några heta färgförslag?
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

vänta nu. så om jag fattat det rätt så går det inte att såga ut ett vanligt p-bashuvud?

röd tycker jag du ska slänga på!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

hosse skrev:vänta nu. så om jag fattat det rätt så går det inte att såga ut ett vanligt p-bashuvud?

röd tycker jag du ska slänga på!
Nä, inte på kitet från Thomann. Men det kan man på det som BB5000 köpte från ML Gitarrenshop (eBay).

Jag tror också på röd, tror det blir jävligt snyggt.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

dittohead skrev:Lite bilder på bygget:

Bild
Bild

Funderar på att lacka den vit eller röd. Matching headstock, eller kanske hela halsen till och med? Ska sätta på ett svart p-skydd också.

Eller har ni några heta färgförslag?
Vit med vitt plektrumskydd?
Njäe, röd blir nog bättre förresten.
Räknade antalet skruvar på plektrumskyddet. 12st.
Jag har precis kapat till en plektrumskydd modell P-bas till min Yamahabas och funderade just på hur många skruvar jag skulle ha. :)
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

dittohead skrev:
hosse skrev:vänta nu. så om jag fattat det rätt så går det inte att såga ut ett vanligt p-bashuvud?

röd tycker jag du ska slänga på!
Nä, inte på kitet från Thomann. Men det kan man på det som BB5000 köpte från ML Gitarrenshop (eBay).

Jag tror också på röd, tror det blir jävligt snyggt.
Blir snyggt med rött tror jag....ska lacka min första ML-bas i en nyans liknande Dakota Red, nästa bas blir troligtvis Kerry Green eller Frost Blue (Gibson-färger), alt Sonic blue. Därefter blir det nog att slipa ren Thomann-bygget och hitta en mera spännande färg än svart..
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Jag behöver nya potar till basen! Vad ska det vara för några?

4985-000 Gitarrpot 250KB 24mm Splinesaxel CTS linjär 59,00/st från GMF? Eller ska den vara logaritmisk? 16mm?

Vad ska det vara för värde på kondingen? 0,047 mikrofarad?
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Nevermind, nu är det beställt!
greenmachine
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 30 apr 2008, 10:25

Inlägg av greenmachine »

Skulle nån kunna länka produkten från Thomann, eller säga vad jag ska söka på, hittar den inte och är sugen på o bygga en...

Eller köper ni bara alla delar var för sig och inget helt paket?
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Vi har köpt färdiga paket. Hittar inte kitet på Thomann längre, men BB5000 köpte ett kit från ML-Factory Gitarrenshop på ebay. Det är nästan likadant, tror det är lite fler hål förborrade och mer massa på huvudet så att man kan göra ett vanligt p-bas huvud.

http://stores.ebay.de/ML-Factory-Gitarrenshop Klicka på Bass under Shop-Kategorien till vänster, så hittar du det.
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Jag skruvade ihop basen för ett litet tag sen, och det både kändes och lät över förväntan. Det enda som inte var riktigt bra var när jag tryckte ner strängen vid första band. Då dog tonen ut helt och hållet. Är det bandet som är för lågt? Sadeln för låg?

En fråga till! Vad bör man ha för tjocklek på trådarna till elektroniken?
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

dittohead skrev:Jag skruvade ihop basen för ett litet tag sen, och det både kändes och lät över förväntan. Det enda som inte var riktigt bra var när jag tryckte ner strängen vid första band. Då dog tonen ut helt och hållet. Är det bandet som är för lågt? Sadeln för låg?

En fråga till! Vad bör man ha för tjocklek på trådarna till elektroniken?
Ingen som kan svara på min fråga? Den första. Elektroniken har jag lödat ihop redan!
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

Nu är den äntligen klar! Någon som har ett förslag på rolig/snygg logga?

Bild

Bild

Bild

Pottar och telejack bytt. Allt annat "original". Har bara spelat med den genom en ibanez 35-wattare på låg volym, men det låter ändå hyffsat!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

snygg!! :shock:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

riktigt najs när repar ni nästa gång jag vill testa!
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Ännu en P-bas byggsats... Nya bilder!

Inlägg av Mr Spock »

dittohead skrev:Yes, jag har också köpt en från Thomann. Min första fråga är: hur går jag tillväga för att få stallet på rätt plats? Vid vilken punkt på stallet ska jag ha 34" till sadeln? Osv osv...

Jag lär återkomma med fler frågor, var så säkra...


Men...ditto...? Vad är det som gäller avseende placering av stall, dvs avstånd sadel - stall???

Ligger själv i startgroparna för ett stallbyte, nämligen...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Ännu en P-bas byggsats... Nya bilder!

Inlägg av Fernan »

Mr Spock skrev:
dittohead skrev:Yes, jag har också köpt en från Thomann. Min första fråga är: hur går jag tillväga för att få stallet på rätt plats? Vid vilken punkt på stallet ska jag ha 34" till sadeln? Osv osv...

Jag lär återkomma med fler frågor, var så säkra...


Men...ditto...? Vad är det som gäller avseende placering av stall, dvs avstånd sadel - stall???

Ligger själv i startgroparna för ett stallbyte, nämligen...
Kolla StewMac, http://www.stewmac.com/FretCalculator så kan du räkna ut avståndet...på Thomann-basen ska det vara ca 25-30 mm mellan bak-kant på stall till basens bakre kant för att intonering ska bli rätt. Har ca 72 mm från stallets framkant till basens bakre kant, G-strängens sadel är ca 60 mm från basens bakre kant.


Bild
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Tack för länken - verkar vara precis det jag söker!

Tyvärr blir ju övriga referenser rörande avstånd mellan kroppens bakkant och stallets fram- resp bakkant lätt vilseledande/irrelevanta när vi pratar om montering av ett stall av helt annan modell - eller tänker jag fel...?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Mr Spock skrev:Tack för länken - verkar vara precis det jag söker!

Tyvärr blir ju övriga referenser rörande avstånd mellan kroppens bakkant och stallets fram- resp bakkant lätt vilseledande/irrelevanta när vi pratar om montering av ett stall av helt annan modell - eller tänker jag fel...?
så är det ju , men stallets sadlar bör ju ligga på samma ställe oavsett stallmodell eftersom deras position avgör den svängande strängens längd...ca 60 mm från basens bakkant för G-sträng och D-sträng, ca 50 mm för E och A i mitt fall..
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Ok...återigen torde antalet mm vara avhängigt typ av kropp - MEN kontentan är m a o att en korrekt injustering av originalstall ger mycket god vägledning rörande det nya stallets placering - och Stewart MacDonalds tabell kan i princip användas för att dubbelkolla korrektheten...?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar