Nytt hobbyprojekt...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

...blir att göra en "Jaco-bas" med denna som utgångspunkt...
Bild
Tyvärr finns inga nummer eller liknande på den, så jag vet inte vad det är för årsmodell. Det enda är att den har micro tilt adjustment, TV-logga och treskruvsfäste. Dessutom det lilla skruvhålet för upphängning under lackering. Den kan nog bli bra med lite kärlek...
Bild
Den är spikrak och inte det minsta skev/vriden. När man lägger den på bordet så ligger huvudet och halsklacken an med hela ytorna utan ojämnhet. Det borgar för kvalitet...
Senast redigerad av Roger Hedin den tis 06 sep 2016, 17:30, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Mr Spock »

När man lägger den på bordet så ligger huvudet och halsklacken an med hela ytorna utan ojämnhet. Det borgar för kvalitet...
...eller ett skevt bord. :mrgreen:

Skämt åsido: lycka till! Det ska bli spännande att följa fortsättningen! :tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag funderar faktiskt på att sätta denna hals på min Bizzotto-Jazzkropp. I så fall skaffa en mer traditionell kropp till den bandade halsen. Den var ju svartlackad med svart plektrumskydd från början. Så här skulle det kunna bli:
Bild
Jag tror lönnhalsen skulle göra sig bra på antingen en enfärgad eller naturell askkropp. Så här, kanske...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Har just beställt en swamp ash-kropp med 70-talsfräsning från Guitarbuild. Min gamla maple neck-are ska få återfå sin forna glans medan den bandlösa halsen flyttar till Bizzotto-kroppen. Fortsättning följer.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av BasBert »

Lycka till med projektet...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av blackparkas »

NEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!



:(


Hur kan du ens tänka på att göra bandlöst av en så snygg hals!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:NEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!



:(


Hur kan du ens tänka på att göra bandlöst av en så snygg hals!?
Den ÄR redan avbandad. Sedan 70-talet! Den har viss... proveniens.

"Proveniens är ett begrepp inom konstvetenskap och i musei- och arkivverksamhet som innefattar uppgifter om ett värdefullt objekts ursprung samt ägar- och annan historia. Begreppet proveniens kan även användas inom andra områden för beskrivning av härkomsten av något, till exempel inom biologin.
Proveniens – Wikipedia"
Senast redigerad av Roger Hedin den ons 31 aug 2016, 00:20, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av blackparkas »

Jaja men... bandå på den då!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:Jaja men... bandå på den då!!!
Nä. Den får fortsätta vara som den framlidne förste ägaren avsåg.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Jensa »

Roger Hedin skrev:
blackparkas skrev:NEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!



:(


Hur kan du ens tänka på att göra bandlöst av en så snygg hals!?
Den ÄR redan avbandad. Sedan 70-talet! Den har viss... proveniens.

"Proveniens är ett begrepp inom konstvetenskap och i musei- och arkivverksamhet som innefattar uppgifter om ett värdefullt objekts ursprung samt ägar- och annan historia. Begreppet proveniens kan även användas inom andra områden för beskrivning av härkomsten av något, till exempel inom biologin.
Proveniens – Wikipedia"
Var är resten av basen?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Jensa skrev:Var är resten av basen?
Jag kommer att flytta över den bandlösa halsen till Bizzotto-kroppen enligt fejkbilden. En ny swamp ash-kropp med 70-tals pickupfräsning är beställd från guitarbuild.co.uk liksom alla andra hårdvarudelar är införskaffade. Det som saknas hittills är ett set pickuper, gärna DiMarzio Ultra Jazz eller liknande passiva humbucking-varianter. Är det någon som sitter på ett par: säg till!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu saknas ingenting; ett set Lundgren Vintage flyttar in.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Jensa »

Roger Hedin skrev:
Jensa skrev:Var är resten av basen?
Jag kommer att flytta över den bandlösa halsen till Bizzotto-kroppen enligt fejkbilden. En ny swamp ash-kropp med 70-tals pickupfräsning är beställd från guitarbuild.co.uk liksom alla andra hårdvarudelar är införskaffade. Det som saknas hittills är ett set pickuper, gärna DiMarzio Ultra Jazz eller liknande passiva humbucking-varianter. Är det någon som sitter på ett par: säg till!
Jag syftade på resten av originaldelarna till halsen.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Jensa skrev:
Roger Hedin skrev:
Jensa skrev:Var är resten av basen?
Jag kommer att flytta över den bandlösa halsen till Bizzotto-kroppen enligt fejkbilden. En ny swamp ash-kropp med 70-tals pickupfräsning är beställd från guitarbuild.co.uk liksom alla andra hårdvarudelar är införskaffade. Det som saknas hittills är ett set pickuper, gärna DiMarzio Ultra Jazz eller liknande passiva humbucking-varianter. Är det någon som sitter på ett par: säg till!
Jag syftade på resten av originaldelarna till halsen.
Om du menar var resten av den ursprungliga basen finns så är svaret: vem vet?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har konverteringen inletts med steg ett: flytta över halsen!
Bild
All hårdvara passar nu; CBS stämskruvar och strängtryck. Jag får revidera vad jag nämnde ovanför i tråden; det är en treskruvs hals, men tidigare ägare har borrat ett par extra hål till ingen nytta. Lite smolk i glädjebägaren var det dock. Den stora maskinskruven som ska fästa halsen i tilt-beslaget har en helt annan gänga och mindre diameter än min 78-hals. Detta gör att jag bara kunnat fästa halsen med de två träskruvarna. Vilket i sin tur gör att halsänden petar lite uppåt. Vilket i sin tur gör halsen ospelbar som det är nu. Men - min förhoppning är att när den tredje skruven väl sitter på plats så hålls halsänden ner en aning. Jag kommer nog att få slipa greppbrädan en del, då den är lite ojämn. Den är epoxypehandlad någon gång för länge sedan, inte så snyggt, så det kommer också att behöva snyggas till. Hur som helst; nu är jag på gång...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Och - ja! Jag släpper på strängarna när halsen bara sitter med två skruvar.
Och - nej! Basen är inte skev; Samsung-optiken är skev... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kanske kan få hjälp med dateringen: TV-logga, treskruvs micro tilt och halsjustering vid "hälen". Vad kan det vara? Någonstans mellan '73 och '75?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+
Inlägg: 2122
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 01:26
Ort: Hässlehåla

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Lestrange »

Den kan ju inte gärna vara både treskruvars och ha justering på klacken. Det betyder att den tredje skruven går rakt igenom trussroden! Trebult åtföljs ALLTID av bullet på huvudet. Någon har med dig skämtat aprillo, som det heter.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Lestrange skrev:Den kan ju inte gärna vara både treskruvars och ha justering på klacken. Det betyder att den tredje skruven går rakt igenom trussroden! Trebult åtföljs ALLTID av bullet på huvudet. Någon har med dig skämtat aprillo, som det heter.
Nä - jag vet vem som haft den och var den kommer ifrån. Den tredje skruven går inte djupt; bara nätt och jämnt så den passerar tiltbeslaget. Förklaringen kan ju vara enklare än man tror; det ÄR en fyrbultshals (det finns dessa hål också) och man har använt ett ogängat tiltbeslag för just tiltmöjligheten, men inte för att fästa halsen i. Fender gjorde ju en del abbrovinscher när de ändrade sina standarder; i synnerhet under CBS-eran, om den nu går kalla en era...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har jag kollat en gång extra, det ÄR en trebultshals. Det finns ingen som helst risk att den tredje bulten går in till trussen, Själva hålet under beslaget är bara ett par millimeter djupt; det når inte ens trusskanalen. Jag skulle tro att det är någon sån där "transition"-hals, då man gick från en standard till en annan. Att man senare ökade på dimensionerna för den tredje skruven och vände truss-justeringen kan ju bero på dyrköpta erfarenheter av att det blev för instabilt med den klenare dimensionen som denna skruv har. Det kan också vara en förklaring till varför XX borrat totalt fyra extra hål för fyrpunktsfäste, varav två senare blivit pluggade. Ett steg att öka stabiliteten är ju att borra en "grop" i beslaget så tiltjusterarskruven går ner och nyper tag. Hur som helst, äventyret fortsätter.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Roger Hedin »

Idag anlände kroppen från Guitarbuild: ett mästerverk!!!
2,1 kg swamp ash, med 70-talsfräsning! Jag väntade leveransen på fredag, men Postnord slog alla rekord så den kom idag under lunchen. Fantastisk fit & finish! Den passar halsen som hand i handske. Fantastiskt fin träbit, eller två hoplimmade, med fin klang och låg, låg vikt. De lovade 2,2 - 2,3 kg. Det blev 2,1. Jag jåter min gamle vän Mihaeil Said, som har möbelsnickeri, stå för lackeringen. Det blir tunn cellulosalack, möjligtvis lite "tintad" så den matchar en nästan 40-årig lönnhals...
Bild
Tvåbits i förväg utvald swamp ash! Jag fick hem bilder på tre olika trästycken och valde denna kombination...

Bild
Snygg rygg!

Bild
Jag beställde också ett trelagers plektrumskydd, mest för at ha en mall så elektronikplattan hamnar på rätt ställe. Jag har inte bestämt mig för om jag ska montera på den eller inte; under alla år körde jag nedcabbat...

https://www.guitarbuild.co.uk/collectio ... ts/jb-1960" onclick="window.open(this.href);return false;
£223 med alla extra tillval och plektrumskydd. Plus frakt! Helt okej!
Klickrutorna med tillval ändrade de då jag gjorde min beställning för att man skulle kunna möta krav och önskemål direkt i beställningsformuläret. Ett tillval de inte lagt in på sidan när jag beställde - vi glömde det - var borrning för jordning av stallet, men det fixar jag själv. Nu finns det.

Mihaeils firma, ifall fler vill slippa gasa ihjäl sig själva med cellulosalack: http://www.msfinsnickeri.com/1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av fieldflower »

Tvåbits...? Jag ser då ingen skarv..? :hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Mr Spock »

fieldflower skrev:Tvåbits...? Jag ser då ingen skarv..? :hmm:
Jodå :nickar:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av BBQV »

Precis i höjd med kontrollutymmets övre kant...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Nytt hobbyprojekt...

Inlägg av Mr Spock »

BBQV skrev:Precis i höjd med kontrollutymmes övre kant...
:nickar:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar