eufori och tragedi

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

eufori och tragedi

Inlägg av hosse »

tragedi är att ta i, men det passade så bra i rubriken så det får stå så.

hur som haver, idag fick jag tillbaka min p-bas efter att den varit utlånad till en kompis ett par veckor. glad som jag var att få tillbaka den så tänkte jag att: "fan, jag vill inte ha badass-stallet på pbasen, det känns inte riktigt råkkenråll". så jag bytte det mot ett hederligt gammalt, rostigt fenderstall. innan jag gjorde detta upptäckte jag en sak som var mindre rolig, men det återkommer vi till. satte dit stallet, justerade och hade mig, pluggade in och....

EUFORI! såhär kändes/lät det inte med badass-stallet. tonen var på nåt sätt mycket varmare, rundare och mer mysig på nåt sätt. badass-tonen var hård och rätt kall, men nu är det fan riktigt bra. aldrig badass på p-bas är min melodi.


och nu till tragedin, eller iallafall det tråkiga. min kompis och tillika granne är varken duktig på att spela eller på att justera instrument. han är nybörjare helt enkelt. iallafall så hade han klagat på att han slog i handen i mickarna när han spelade och tyckte det var jobbigt. "men skruva ner mickarna då" sa jag godtroget. det är ju bara att justera upp dom när jag får tillbaka basen. hmm, så skulle jag inte sagt.

nu ligger mickpolerna i höjd med plektrumskyddet och när jag ger mig i färd att justera upp dom igen så märker jag att alla mickskruvarna utom den under g-strängen är HELT rundade. det går inte att få grepp i dom överhuvudtaget. nu måste jag borra bort skruvskallarna och dit med nya skruvar, men min borrmaskin har dragit sin sista suck och jag har inga skruvar som passar. helvetes skit, jag ska ge honom en J&D att förstöra istället.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Valek
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 19:27
Ort: stockholm

Inlägg av Valek »

Prova att använda en tång. Montera av strängarna och knip tag runt skallen på skurven, sedan är det bara att vrida för allt var du är värd. På så vid kan du ju få en fungerande temporär lösning.
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: eufori och tragedi

Inlägg av Matte »

Visst är det härligt när folk använder "kvalitets"verktyg när de skruvar på andra och sina egna grejer. :shock: :wink: Trist för dig, men kul att du hittat hem med ljudet! Man kan med lite tur kunna såga upp ett spår i skruven så du kan ta en spårskruvmejsel och få ut skruven.
dereborn

Re: eufori och tragedi

Inlägg av dereborn »

hosse skrev: EUFORI! såhär kändes/lät det inte med badass-stallet. tonen var på nåt sätt mycket varmare, rundare och mer mysig på nåt sätt. badass-tonen var hård och rätt kall, men nu är det fan riktigt bra. aldrig badass på p-bas är min melodi.
Welcome home, son. You've seen the light!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

det går inte att tånga upp skruvarna, har försökt, men nehej.

letat febrilt efter en liten såg eller fil, men inte fan har jag det heller. allt är en storlek för stort.

kanske kan ordna en workshop gällande såna här problem på träffen? min bas kan vara försökskanin.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ta en riktigt vass avbitare och håll den lodrätt, knip tag i skruvskallen o vrid.
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

ska du sälja badasset? ;)
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

dereborn skrev:Ta en riktigt vass avbitare och håll den lodrätt, knip tag i skruvskallen o vrid.
problemet är ju att jag inte har ersättningsskruvar. jävla lustigt format på dom som kom med mickarna.

det går ju spela på den och det kommer ljud, men jag får maxa stärken.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
dereborn

Inlägg av dereborn »

hosse skrev:
dereborn skrev:Ta en riktigt vass avbitare och håll den lodrätt, knip tag i skruvskallen o vrid.
problemet är ju att jag inte har ersättningsskruvar. jävla lustigt format på dom som kom med mickarna.

det går ju spela på den och det kommer ljud, men jag får maxa stärken.
Skruv går att hitta! Kolla om inte BBQ kan ta med t Örebro, tex.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag som just satt ett 4mm mässingblock under stallet på en av mina basar. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Om du lånat ut en Fender som din "polare" k*****t sönder borde han få språklådan justerad istf. ett instrument till att ha sönder. Men är det en tillräckligt schysst polare så är väl ett rätt stort mått av överseende inbyggt. Lycka till. :roll:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

a-row skrev:ska du sälja badasset? ;)
det ska jag. intresserad?

DoggyD: ja, han är en trevlig kompis/granne, men han fick känna på mitt missnöje :wink:

jag själv la ju bollen på straffpunkten när jag sa att han kunde justera ner mickarna, borde gjort det själv. menmen, fel från oss båda :)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Känner igen det där.. Har skruvat sönder X antal skruvar till oigenkännlighet, inge kul.. Suger som as må ja säg!
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

En gång är ingen gång, men två gånger är en för mycket, eller hur var det nu igen ? klart han får en chans till, men sen sågar du ner hans flaggstång om han så mycket som tänker på en skruvmejsel i närheten av någon av dina basar, ok ?
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

the_great_alfonzo skrev:Känner igen det där.. Har skruvat sönder X antal skruvar till oigenkännlighet, inge kul.. Suger som as må ja säg!
Du lärde dig inte efter de första fyra-fem eller så då? :wink:
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Det är inte kul att låna ut grejor och få tillbaks dem i sämre skick eller ännu värre; trasiga.... :cry:

Edit: Lånade ut ett par hörlurar till syrrans dåvarande kille en gång. Han hade i sin tur lånat ut dem till en polare och jag fick dem tillbaka ihoptejpade!
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

kanifflesmannen skrev:Det är inte kul att låna ut grejor och få tillbaks dem i sämre skick eller ännu värre; trasiga.... :cry:

Edit: Lånade ut ett par hörlurar till syrrans dåvarande kille en gång. Han hade i sin tur lånat ut dem till en polare och jag fick dem tillbaka ihoptejpade!
Du tejpade ihop honom antar jag, och skickade honom till Gulag? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Ja, det är ju vad jag borde gjort. Men tyvärr är jag för snäll... :?
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

DoggyD skrev:En gång är ingen gång, men två gånger är en för mycket, eller hur var det nu igen ? klart han får en chans till, men sen sågar du ner hans flaggstång om han så mycket som tänker på en skruvmejsel i närheten av någon av dina basar, ok ?
hahaha! nej, jag rådde honom vänligt, men bestämt, att köpa sig en egen bas och lämna den till mig när det skulle skruvas. han verkade förstå piken.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
dereborn

Inlägg av dereborn »

DoggyD skrev:En gång är ingen gång, men två gånger är en för mycket, eller hur var det nu igen ? ?
En gång är ingen gång
Två gånger är en gong-gong.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Mycket enkelt, använd rätt verktyg till rätt jobb!
Verkar mejseln för liten eller för stor så är den det och kommer med 99% sannolikhet att förstöra skruven. Använd aldrig skiftnyckel om det inte är absolut kris. Man använder hammare till att slå på saker, inget annat verktyg osv osv! Bara ett tips! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

TDHP skrev:Mycket enkelt, använd rätt verktyg till rätt jobb!
Verkar mejseln för liten eller för stor så är den det och kommer med 99% sannolikhet att förstöra skruven. Använd aldrig skiftnyckel om det inte är absolut kris. Man använder hammare till att slå på saker, inget annat verktyg osv osv! Bara ett tips! :wink:
kom på en rolig anekdot. PRAO:de en gång i tiden på en bilskrot här omkring. det var en märklig upplevelse. när nånting inte funkade riktigt som "chefen" ville så funderade han lite och sa kallt "nej, nu är det nog dags för "övertalaren"". först fattade jag inte ett skit och undrade vad han menade. fick svaret att jag skulle vänta lite och så gick han iväg. tillbaka kom han med "övertalaren" i högsta hugg.....

en slägga av större modell. sen var det bara att veva på och det mesta som kom i dess väg flyttade sig. verktyg för tillfälle som sagt.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar