Ful attack pga aktiv elektronik?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Ful attack pga aktiv elektronik?

Inlägg av Stempa »

Märker att jag har slutat använda min Washburn Status pga soundet.

Här är problemet.
Basen har en i mina öron en ful attack vid plektrumlir. Uppfattar attacken som "bright" och med en hård och överdriven transient. Lite som om man slår i pickup'en. Åt det hållet (nej, jag hamrar inte omedvetet ned strängen i micken)
Den har aktiva pickuper, den här. Fräscht batteri. Bra ton förövrigt.

Det har varit ett jäkla mixrande med pluggar i datorn för att få den här basen att låta bra inspelad. En multiband kompressor eller tom en de-esser kan tygla eländet men ingen av mina passiva basar har det här problemet så, Washburnen står och samlar damm.

Vad kan vara orsaken till den fula attacken? Kan det vara den aktiva elektroniken som åldrats, distande transienter pga taskig kvalité på elektroniken? Basen är från 90 talet om jag minns rätt.

Washburn Status Series 1000. Inte min bild men exakt samma bas förövrigt.
Bild
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Ful attack pga aktiv elektronik?

Inlägg av RolleHarris »

Det låter som om du har micken för nära strängen. Om du har det så prova att sänk micken i kroppen så att du får 5mm mellan Mick och sträng
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Ful attack pga aktiv elektronik?

Inlägg av Musikanten »

Ja, eller så kan det vara basen som lämnar för hög output till ingången på förstärkaren.
Du får experimentera med olika inställningar (volym) på basen, prova även om tonkontrollen kan mjuka upp signalen lite.
Du skall inte använda kompression om du skulle ha någon sådan funktion.
Men visst ger plektrum ett hårdare anslag än fingrar... :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Ful attack pga aktiv elektronik?

Inlägg av Stempa »

Jo, ok stränghöjd och att inte överstyra ingångar är avcheckat. Gissar jag inte kommer att lösa detta så länge basen har aktiv elektronik. Har svårt att föreställa mig att detta med osnygg attack är en mic karraktär. Ska se om det går att göra en "by pass" förbi elektroniken och jämföra soundet. Jag kan egentligen inte se fördelen med aktiva mickar. Iallfall inte på den här basen. T.ex, boostar jag diskanten åker det med en väldig massa brus upp. Elektroniken på den här basen kanske är billigt skit.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Ful attack pga aktiv elektronik?

Inlägg av Jellew »

Använder du linebox eller preamp när du spelar in?
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Ful attack pga aktiv elektronik?

Inlägg av RolleHarris »

Är det EMG?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Ful attack pga aktiv elektronik?

Inlägg av Danne »

Kan ju vara preampen i basen som går i taket. Kan ju då vara något komponentfel på den. Vet inte om det är en separat preamp eller om mickarna har varsin inbyggd?
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Ful attack pga aktiv elektronik?

Inlägg av Stempa »

Jellew skrev:Använder du linebox eller preamp när du spelar in?
Nja, raka vägen till någon av min Mackie mixers line in, vidare till en DAW pc. Signalvägen har jag koll på. Långt under rödblink hela vägen.
[/quote]
RolleHarris skrev:Är det EMG?
Nix. Mickarna tror jag är samma som sitter i riktiga Status basar. Passiva med kretskortet vid pottarna.
Danne skrev:Kan ju vara preampen i basen som går i taket. Kan ju då vara något komponentfel på den. Vet inte om det är en separat preamp eller om mickarna har varsin inbyggd?
Ja komponent trubbel är min misstanke också. Någon slags olinjäritet mellan peak'ar och sustain. Hittar inte mycket info om liknande trubbel på nätet. Däremot har jag sett kritik på den här basen för att vara för "bright" i soundet.... hm...?
Den har passiva mickar med hygglig utnivå (enl talkbass forumet) och ett litet kretskort vid pottarna så det borde gå att byta elektroniken eller konvertera till passiv. Lutar mot att göra om basen till passiv JB stil.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Ful attack pga aktiv elektronik?

Inlägg av Danne »

Ja det är nog klokast att testa det passiva spåret. Det kostar ju bara 3 potar och en konding om man gör jobbet själv.
Skriv svar