S-kurva på P-basen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

S-kurva på P-basen

Inlägg av hitman »

Min gamla P-bas från 1976 är inget toppexemplar men jag älskar den eftersom vi hängt ihop i snart 40 år.

Jag har försökt byta greppbräda, lägga i förstärkningar av grafit och att banda om. Men problemet består, det är en konstig liten puckel någonstans runt 15:e bandet. Marks/syns inte när halsen är avskruvad för slipning av greppbräda eller ombandning men dyker upp när man strängar upp.

Har läst ett par olika teorier. Några säger att det beror på att dragstången inte kommer åt den del av halsen som ligger över halsfickan. Andra att det beror på den gammaldags dragstången och att ett byte mot en modern dubbelverkande skulle kunna vara lösningen.

I väntan på att jag ska få råd att anlita Unicorn (vilka otroligt fina renoveringar han verkar göra! http://unicornbass.se/site/fender-preci ... -restomod/" onclick="window.open(this.href);return false; ) så undrar jag om det finns någon här på PB som vet mera om problemet?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: S-kurva på P-basen

Inlägg av blackparkas »

Jag har ju en ännu äldre bas med ännu äldre dragstång.
Vid 15:e band finns inget att hämta på en P-bas ändå.
Spela och var glad! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Re: S-kurva på P-basen

Inlägg av 4001_cs »

När du justerar åt dragstången: se till att alltid lossa lite lätt på de fyra skruvarna som håller halsen. Då kan dragstången "komprimera" hela halsen något. Dra sedan åt dom.

Jag hade samma fenomen på min P-76, och fick ovanstående råd. Just i mitt fall fungerade det fint. Men, som blackparkas skriver, så har man ju inte så mycket vid femtonde band att göra på en gammal Fender... :)
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: S-kurva på P-basen

Inlägg av bassace »

Det är inte så att det finns en shims i halsfickan?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: S-kurva på P-basen

Inlägg av hitman »

bassace skrev:Det är inte så att det finns en shims i halsfickan?
Ooooops, guuilty as charged.. :oops:

Jag har shimsat men jag antog att om detta är problemet så borde väl puckeln sitta längst upp på halsen?

Jag får kanske sluta fippla i den änden av halsen :mrgreen:
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: S-kurva på P-basen

Inlägg av bassace »

hitman skrev:
bassace skrev:Det är inte så att det finns en shims i halsfickan?
Ooooops, guuilty as charged.. :oops:

Jag har shimsat men jag antog att om detta är problemet så borde väl puckeln sitta längst upp på halsen?

Jag får kanske sluta fippla i den änden av halsen :mrgreen:
Testa att ta bort shimsen och se om puckeln försvinner.
Stewmac säljer kilar att sätta i halsfickan, mycket bättre än att lägga in kreditkort, spelkort etc.
http://www.stewmac.com/Materials_and_Su ... _Bass.html
Skriv svar