Veckans modd

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Veckans modd

Inlägg av gthyni »

Tänkte att det behövs en tråd om små grejer man moddat, både som blev bra och anus.
Idéer och avskräckning för andra som är klåfingriga.

Jag börjar:
Jag har en fin gammal G&L L1000 som just nu är den bas det spelas mest på.
Den är helt passiv men har en fet humbucker designad av Leo Fender.
Denna har en brytare där man väljer parallell, singlecoil eller seriell med bassboost.
Egentligen inte booster då den är helt passiv, men det serieläget ger ordentlig skjuts i volymen vilket Leo utnyttjade och satte en konding som släppte en del diskant mot jord och därmed fick bättre balans i volym mellan serie och parallellläget samtidigt som man upplevde en boost i basregistret. (det kallas ibland OMG-läget ;)

Eftersom jag sällan micklar med rattar och brytare medans jag spelar så jag funderade hur det skulle låta utan bass boosten. Det är en ganska enkel operation, lödde lös och lyfte undan ena benet på kondensatorn,

Resultat: ja det är en större volymskillnaden så det kanske inte är så praktiskt om man växlar läge mitt i en låt, men jag upplever (som förväntar) en lite aggresivare ton men med bibehållen fetma. Jag är nöjd med mitt lilla experiment.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Veckans modd

Inlägg av mrbaloo »

Jag bytte batterikontakterna i min nya (beggade) Peavey Cirrus igår. Det blev en rejäl förbättring vill jag lova. :-)

Räknas det som en modd?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Veckans modd

Inlägg av gthyni »

mrbaloo skrev:Jag bytte batterikontakterna i min nya (beggade) Peavey Cirrus igår. Det blev en rejäl förbättring vill jag lova. :-)

Räknas det som en modd?
Bättre om du byggt om till passiv :mrgreen:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Veckans modd

Inlägg av Danne »

G&L-modden känns det ju som Leo bad om att den skulle göras. Även om man fattar vitsen med volymutjämning så är det ju ändå möjligt att justera diskanten med tonkontrollen. Min Gibson SG-Z har original precis som ovan nämnda G&L två st (är två mickar på den) treläges mikroswitchar som kopplar varsin humbuckers halvor singlecoil/parallell/serie. Inte för det hände den här veckan men jag valde att byta ut ena volymkontrollen till en med push/pull-switch. Nu kan jag välja att köra båda mickarna i serie också vilket resulterar i mer fläskigt ljud och ytterligare en drös kombinationer ihop med mikroswitcharna.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Veckans modd

Inlägg av macahan »

Efter en misslyckad moddning en gång så lyckades jag få till ett ljud i serie som var oerhört rått på en jazzbas jag ägde.
Dom var kopplade som vanligt med serie/parallell men jag lyckades blanda ihop fasen på en av mickarna i seriellt läge och det lät förjäkla fränt faktiskt. Kanske inte direkt användbart i alla lägen men klart intressant ljud att ha tillgång till.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Veckans modd

Inlägg av AlbinH »

gthyni skrev: Jag har en fin gammal G&L L1000...
IMHO är G&L en Fender 2.0. :D

Jag har alltid tyckt att det är lite lustigt att de mojänger som Uncle Leo konstruerade när han var ung och dum, anses bättre än de han konstruerade när han var äldre och klokare... :shock:

Glad att du gillar din G&L!!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Veckans modd

Inlägg av Janne »

Jag tog bort batteriet på min G&L 1505 så nu har jag byggt om till passiv ;)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Veckans modd

Inlägg av gthyni »

Danne skrev:G&L-modden känns det ju som Leo bad om att den skulle göras. Även om man fattar vitsen med volymutjämning så är det ju ändå möjligt att justera diskanten med tonkontrollen.
Basen har t o m 2 tonkontroller, både treble och bass, båda cut-only förståss eftersom den är passiv. G&L har tagit bort kondingen på L2000, populär modd att löda dit den.
AlbinH skrev: IMHO är G&L en Fender 2.0
Så är det, eller t o m 3.0 om man räknar Musicman
G&L-halsen är underbar en bred P-bashals som är tunn och lättspelad som en fin 60-talare.
MFD-pickupen är väldigt allround med 3 olika ljud, blir dock lite för mycket ibland och man saknar en gammal hederlig P-puppa.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Veckans modd

Inlägg av gthyni »

Janne skrev:Jag tog bort batteriet på min G&L 1505 så nu har jag byggt om till passiv ;)
Det hävdas att du kan få bättre ljud om du tar steget fullt ut.
https://www.bassesbyleo.com/forum/viewt ... f=9&t=2637
No battery/preamp is louder and cleaner (to my ears) than normal passive mode or no battery/passive.
Fram med lödkolv och avbitare :mrgreen:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Veckans modd

Inlägg av Janne »

Det kanske vore nåt eftersom det aktiva läget inte fungerat på några år. Även med batteri i. Men jag är helt rudis när det gäller elektronik så jag nöjer mig med min lilla fina modd.
(Apropå G&L:s kvalitet så kommer det bli frosseri i det till helgen. Kompar kör o Fredrik Kempe med min G&L bas samt min G&L strata black ice som jag kör genom G&L:s buckshot overdrive.)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Veckans modd

Inlägg av blackparkas »

Jag orkar inte modda.

Köper rätt prylar från början istället.
Don´t fix it if it ain´t broke säger jag och fortsätter älska min P-65....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Veckans modd

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Jag orkar inte modda.

Köper rätt prylar från början istället.
Don´t fix it if it ain´t broke säger jag och fortsätter älska min P-65....
+1000

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Veckans modd

Inlägg av Falcon »

Det är kul att modda, men tyvärr har jag inte så mycket tid jag önskar för i dagsläget. Det senaste var nog att modifiera en bashals från en Höfner 185-66 för att passa till en Höfner 182-62, vilket gav en bra spelbar bas. Nu i dagsläget blir det mest service för att hålla prylarna spelbara i ett bra skick.
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Veckans modd

Inlägg av blackparkas »

Ja.

På papper är det kul att modda.
Skitkul.

Men sen kommer man till verkligheten och ingenting passar som det är tänkt så då skiter man i det och prylarna får ligga i 2 år innan BBQ får gör färdigt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Veckans modd

Inlägg av Grundström »

Men ge mig en DREMMEL!!
//Emil
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Veckans modd

Inlägg av Grundström »

Fast allvarligt. Är ju kul att modda och greja lite. Även om det är svårt att gå till tiden.
//Emil
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Veckans modd

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev:Jag orkar inte modda.

Köper rätt prylar från början istället.
Don´t fix it if it ain´t broke säger jag och fortsätter älska min P-65....
Ja, det är ju det ultimata förstås. Men det förutsätter ju att det slumpar sig så att rätt prylar finns för individen. Beror ju också på hur petig man är. Jag har moddat min P-bas allteftersom och detta pga att det färdiga konceptet inte funnits. Fender har mig veterligen inte tillverkat en modell (trots alla otaliga varianter som finns/funnits) som min. Dvs en P/J med Jazz-hals bestående av rosewood-bräda, blocks, binding, fet U-profil, 7,25"-radie samt EMG GZR-pickuper.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Veckans modd

Inlägg av gthyni »

gthyni skrev:
Danne skrev:G&L-modden känns det ju som Leo bad om att den skulle göras. Även om man fattar vitsen med volymutjämning så är det ju ändå möjligt att justera diskanten med tonkontrollen.
Basen har t o m 2 tonkontroller, både treble och bass, båda cut-only förståss eftersom den är passiv. G&L har tagit bort kondingen på L2000, populär modd att löda dit den.
Kanske borde förtydliga detta:
Konding som fungerar som ett lowpass-filter (gm att leda de högre frekvenserna mot jord) verkar bara på ena spolen. Leo hade idén om ett vintagesound på sterioder, serial humbucker i botten och singlecoil högre upp, sen fick man en upplevd voymuppjämning mellan lägena också på köpet. Många gillar det, jag tyckte det blev bättre med fullt blås.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar