Den magiske reparatören i Norrköping har gått bort...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Den magiske reparatören i Norrköping har gått bort...

Inlägg av Roger Hedin »

Den gode Hasse Rindegård, som under många år varit Norrköpings trollkarl och magiker vad gäller att reparera musikinstrument, har hastigt gått bort. Hasse var ingen ungdom, men en skön typ som hade ett sällsynt handlag för att laga trasiga instrument, eller renovera de som var slitna av tidens tand och brukarens hand. Samt ett lynne/kynne som kunde ta de flesta gitarrprimadonnor och sätta dem på plats på ett sätt som de blev tacksamma för.

Jag postade bilder på en halslagad Warwick Streamer 1987 som han gjort vid på sitt sätt. Tyvärr försvann bilderna i Photobucket-stängningen. Jag lägger upp en bild igen på den lagning han åstadkom, så förstår ni varför jag kallar honom trollkarl. Basen är numera såld till en lycklig ägare på Sveriges Framsida.

Bild
Den här halsen var helt avbruten. Den som ser lagningen får ha skarpa ögon. Hasse gjorde jobbet då han var 76 år.

Den första gången han gjorde ett jobb åt mig var när han bandade om min gamla J'78 runt 1996. Det är ett lika osynligt jobb; avbandning, lönnbrädan slipades och lackades, nya band installerades, mer lack och sedan kröning av banden. Allt utan att den vita bindingen förstördes eller lossnade. Helt osynligt jobb!

Hasse Rindeård blev 77 år. Norrköpings musiker saknar honom...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Den magiske reparatören i Norrköping har gått bort...

Inlägg av hitman »

Är du säker på att det är rätt bild, jag ser då inga tecken på att den halsen varit skadad?

Det är guld värt när man hittat basreparatörer (eller bilmekaniker) som man kan lita på.

R.I.P
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Den magiske reparatören i Norrköping har gått bort...

Inlägg av Roger Hedin »

hitman skrev:Är du säker på att det är rätt bild, jag ser då inga tecken på att den halsen varit skadad?
Det är guld värt när man hittat basreparatörer (eller bilmekaniker) som man kan lita på.
R.I.P
Om du förstorar bilden kan du se en hårfin linje "under D-strängen", i den mittersta wenge-delen av halsen. Så lite kunde man se; så duktig var Hasse... :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Den magiske reparatören i Norrköping har gått bort...

Inlägg av hitman »

Aha, nu hittade jag (när jag visste var jag skulle leta i förstoringsglaset).

Bättre än så kan man inte begära!
Skriv svar