Intonera Cirrus

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Intonera Cirrus

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Att intonera min bas är egentligen inget problem. Men jag blir liksom inte klok på stallet på mina Cirrusar.

Det finns liksom ingen skruv att längdjustera på. Skall man lossa skruven i sidled på stallklossen och manuellt flytta den en bit, eller?

På min Stingray (och övriga basar) är det ju faktiskt lite enklare. Då är det ju bara att skruva lite där bak. BildBild
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Intonera Cirrus

Inlägg av gthyni »

Not designed by Leo Fender


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Intonera Cirrus

Inlägg av BB3000S »

Ja, man får göra precis som du säger - jäkla meck faktiskt, men stallet är iaf väldigt stabilt när det väl är injusterat.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Intonera Cirrus

Inlägg av mrbaloo »

Bra då skall jag prova det. Har aldrig behövt röra stallet på min gamla cirrus men på den nya skulle det behövas en liten liten justering.

Tack
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Intonera Cirrus

Inlägg av RolleHarris »

gthyni skrev:Not designed by Leo Fender Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ja så är det faktiskt. Hatar de där stallen, Maruzczkykz har likadana, jävla skitstall haha.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Intonera Cirrus

Inlägg av BB3000S »

mrbaloo skrev:Bra då skall jag prova det. Har aldrig behövt röra stallet på min gamla cirrus men på den nya skulle det behövas en liten liten justering.

Tack
Lycka till!
Nej dom är helt otroliga Cirrusarna - enda gången jag behövt justera hals o stall har varit i den första översynen för att få den action jag vill ha. Sen är det bara att tuta o köra år efter år - lite kul med åratidsvariationerna som brukar kunna kräva lite trussjustering på de flesta basar men aldrig på en Cirrus. :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Intonera Cirrus

Inlägg av RolleHarris »

BB3000S skrev:
mrbaloo skrev:Bra då skall jag prova det. Har aldrig behövt röra stallet på min gamla cirrus men på den nya skulle det behövas en liten liten justering.

Tack
Lycka till!
Nej dom är helt otroliga Cirrusarna - enda gången jag behövt justera hals o stall har varit i den första översynen för att få den action jag vill ha. Sen är det bara att tuta o köra år efter år - lite kul med åratidsvariationerna som brukar kunna kräva lite trussjustering på de flesta basar men aldrig på en Cirrus. :)
Ja det är fantastiska basar. Jag hade en i 6år, fenomenalt bra bygge och sound. Förutom stallet som är pilligt ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Intonera Cirrus

Inlägg av mrbaloo »

Ja, mina två Cirri är helt fantastiska.

Kanske underlättar det om jag sätter en liten tejp i stallbitarnas ursprungliga position innan jag börjar justera dem? Då är det lättare att få en känsla för hur mycket jag flyttar dem.
Skriv svar