Byta stall för tajtare spacing

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
olof42
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 18:29
Ort: Stockholm

Byta stall för tajtare spacing

Inlägg av olof42 »

Hej alla basfränder. Jag har en nygammal Ibanez SR 400 som jag är hemskt förtjust i och som passar väldigt fint i blackmetalbandet jag spelar med. Arg och skön och nu nerstämd till BEAD, eller eg AEAD då den är droppad. (Bilden lånad från förra ägaren, tack)

Strängavståndet är dock större än jag är van vid då jag mest har spelat femmor de senaste åren och någon sexa. Känns som 19 mm minst. Jag tänker då att det borde vara görbart att byta stall till ett med något tajtare spacing, och att mickarna ändå borde plocka upp från strängarna.

Vad säger ni? Är det något man ska tänka på, är det bara att köra på eller är det vansinne alltihop? Har nån kanske ett tajtare stall över för försäljning? Tips emottages tacksamt.

Bild
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+
Inlägg: 1190
Blev medlem: fre 12 dec 2008, 09:11
Ort: Uppsala

Re: Byta stall för tajtare spacing

Inlägg av Hultberg »

Hipshot har stall med justerbar spacing tex https://hipshotproducts.com/collections ... 2525469384" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars kan du ju se om du hittar såna här stallsadlar som passar ditt nuvarande stall: https://gmf.jetshop.se/bridges-tremolo/ ... intage-4st" onclick="window.open(this.href);return false;
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Byta stall för tajtare spacing

Inlägg av Danne »

Tipsar om Schallers 3D-4 (fd 463) : https://gmf.jetshop.se/bridges-tremolo/ ... ar-svart-h
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Byta stall för tajtare spacing

Inlägg av Ingemar Sundström »

Till några basar där jag använder Thunderbirdhals använder 5-strängsstall då dessa halsar är lite smalare.
Ingemar
Bild
Bild
Användarvisningsbild
olof42
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 18:29
Ort: Stockholm

Re: Byta stall för tajtare spacing

Inlägg av olof42 »

Tack för tipsen så långt! :)
Hultberg skrev: Annars kan du ju se om du hittar såna här stallsadlar som passar ditt nuvarande stall: https://gmf.jetshop.se/bridges-tremolo/ ... intage-4st" onclick="window.open(this.href);return false;
Så en del stallsadlar lägger strängarna närmare varandra, fast i samma stall? Fascinerande, har aldrig tänkt på det.
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Byta stall för tajtare spacing

Inlägg av Dansk_se »

En sak att tänka på innan du lägger pengar på nytt stall är, att om du spelar mest uppe nära huvudet kommer stallets bredd inte göra särskilt mycket skillnad. Då är det bredden på halssadeln som spelar in mest, och då är det nog bättre att hitta en bas med smalare hals. Eller spela mycket på den du har så kanske du vänjer dig :-)
Bas.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Byta stall för tajtare spacing

Inlägg av Danne »

Dansk_se skrev:En sak att tänka på innan du lägger pengar på nytt stall är, att om du spelar mest uppe nära huvudet kommer stallets bredd inte göra särskilt mycket skillnad. Då är det bredden på halssadeln som spelar in mest, och då är det nog bättre att hitta en bas med smalare hals. Eller spela mycket på den du har så kanske du vänjer dig :-)
Det är nog anslagshanden som får mest besvär skulle jag tro. Ibanez SR-basar brukar vara ganska smala över sadeln enligt min erfarenhet iaf.
Användarvisningsbild
olof42
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 18:29
Ort: Stockholm

Re: Byta stall för tajtare spacing

Inlägg av olof42 »

Ja precis, det är högerhanden som blir förvirrad, med plektrum eller fingerspel, halsen uppe vid sadeln skulle gärna få vara lite bredare, den är ruskigt smal :) Man vänjer sig väl men jag byter mellan basar och de andra har 16.5 mm spacing så det drar ut på processen en aning :P
Skriv svar