Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av MatsEriksson »

Hejsan ärade forum.

Jag har mest sålt instrument här så detta blir min första fråga, om ett problem jag har på vissa basar med antingen HipShot stall eller Steinberger stall, eller det senaste fräckaste Babicz Full Contact Hardware. Problemet är att E och A strängarna inte sitter/ligger ner ordentligt i deras spår som tydligen är gjorda lika tjocklek från E till G strängen.

Det innebär att tjocka E-strängar eller A strängar ligger så att säga på två punkter enbart, om detta spår i roller sadeln är för trång och en tjockare sträng än spåret inte får plats och rör vid botten av spåret. Dvs det skulle gå att lysa med något igenom för U eller V formen på spåret är inte tillräckligt tjock för att ta emot hela strängen och låta strängens undersida ligga dikt an och få full kontakt - som t ex Babicz hävdar - på sadelns botten och ha så mycket sträng som möjligt ligga an vid denna, vad det heter, witness point.

Denna Babicz måste ju ha en maximum storlek på sträng för att den skall sjunka ner i skåran eller spåret:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0PF3nRVyv7Q[/youtube]

Jag ser samma problem hos t ex HipShot solo stall av följande typ:

Bild

Jag upplever små problem speciellt vid intonering, och stämning av E-strängen och tycker stämapparaten, liksom en spektrumanalysator hoppar rejält mellan övertonerna. Alla andra strängar låter bra. Det låter bara övertoner och grundtonen dör ut med en gång, på alla banden längs strängen. Jag tror att andra stall med färdigskurna notches för en viss halvcirkel bär sig likadant åt även om de inte är runda sk roller saddles.

Någon annan som har problem, eller ni kör bara på och låter de tjocka strängarna ligga lite grann ovanpå spåret i roller sadeln?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Roger Hedin »

Det viktiga är att strängen ligger i ordentligt. Om den vilar på två punkter eller på "halva sin omkrets" spelar nog mindre roll, så länge kontakten är god. Babicz Full Contact syftar ju till att hela paketet ligger kloss mot kroppen. Tänk en trebent pall jämfört med en fyrbent: den ena är betydligt stadigare på alla underlag. Att E-strängen bär sig mysko åt är nog mer ett resultat av för tjock sträng med för grov lindning kontra längden på strängen. G-strängen, eller kanske hellre D-strängen, har mer optimala mått. Tunnare, finare lindning, lite högre spänning (på nästan alla G- och D-strängar) och samma längd som E och B...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

Ha ha Roger, ser att du fiskar lite efter fanned fret systemet. :D

Jag kan ju iofs inte iheller tänka mig att det är ett problem för själva tonen. Men! Vad som händer, eller kan hända, är att höjdjusteringen, strängläget, blir svårare att justera OM man tvunget måste få till lägre stränghöjd. Alltså, man skruvar insexanycklarna fullt upp i stallsadeln så att hela klossen ligger perfekt mot stallplattan, men ändå så är strängen för hög, och det går inte att sänka mer. Jag har faktiskt själv upplevt det på några basar, men då hade de inte roller saddles utan de hade, typ, fasta fästen (!?), alltså inget runt som gick att snurra på. Dvs Leo Quahn Badass och liknande "runda stallsadlar med skåra i". Det blev bättre när man filat upp så den ligger ner halvvägs.

Jag tycker dock det är konstigt att detta krävs uppe vid översadeln hela tiden, oavsett material. För om man tittar lite runt på nätet så ser man lite aja bajas och så-här-bör strängen sitta:

Bild

Och om man tänker efter, så är det den tredje från vänster som då händer borta i basstallet enligt MatsEriksson, med roller saddles och en skåra i. Skåran har alltid en max diameter. Jag har haft problem med vanliga 045-105 set, där E-strängen varit 105. Man måste isåfall köra med taperwound eller open core strings vilket jag inte gillar i heller så värst men det går. Eller gå ner ohemult mycket i gauge till 030-090 set eller liknande vilket jag inte gillar i heller.

Tycker det är märkligt att det är så viktigt om strängen sitter si eller så i översadeln, men att "det inte spelar roll" nere i stallet och dess sadel, så borde det vara ännu viktigare i stallet, eftersom vad som händer i översadeln har bara med öppen sträng, öppen ton att göra. Stallets sadelpunkter är igång hela tiden så att säga. Det borde vara samma principer för översadel som stall faktiskt. Hursomhelst tycker jag det borde vara bättre utan skåra, eftersom det bär sig åt som ett nollband då, och vilka strängar som helst kan läggas ovanpå.

Möjligen kan det bero på att de flesta översadlar är gjorda i mer friktionsbenäget material, än stål, vilket stallsadlarna oftast är, och strängen glider bättre vid stämning eftersom metall mot metall ger mindre friktion.
Senast redigerad av Hånken den ons 01 aug 2018, 10:18, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

För övrigt stod det en gång ifrån mr Leo Quan himself följande så de så. Det måste nog ligga något bakom det hela, när allt kommer omkring:


"For years, we have informed builders and players that each of our string saddles must be file cut with round files equal to the diameter of each string. Sometimes the installers or resellers do not inform the players, and the result is a less than optimum sound.

Unlike Round saddles of most other bridges,we've maintained the need to custom fit every string saddle to every instring. This results in the very best of tone transfer from string to body, and provides a precise "Speaking Point" ( a phrase we coined ) which is far more accurate than a prenotched rounded saddle. As they say, if you are a serious artist, you will use serious tools; so please take the time to have the work done properly by an experienced professional guitar repair person - you wouldn't believe how many saddles we sell to people who thought they could file the notches and save a few dollars and time :-( So, do it right the first time. Thank you."


Det är ju andra som diskuterat detta förr:

https://www.talkbass.com/threads/filing ... es.333698/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://forums.fender.com/viewtopic.php?t=32483" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

Roger, jag vet t o m att Dingwall häktar sina strängar på två metallskruvar! Enklaste lösningen!

Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Roger Hedin »

Väldigt vad du snöar in på Dingwall, Hånken!
Testa Thomastik Jazz Rounds, så ska du få känna på en sträng som definitivt låter grundtonen klinga. Istället för att ha en grov lindningstråd, som kommer att ligga och "skava" lite ojämnt i sadeln, så har dessa strängar tunn lindningstråd, fast i flera omgångar. Att de sen har en lite väl tunn kärna och blir lite sladdriga om man inte anpassar speltekniken är en helt annan sak.

Nä, det bästa är ju så liten anliggningsyta som möjligt, med maximalt strängtryck ner mot sadeln. Har du tillräckligt stor radie på skåran får alla strängar plats och ligger mot botten i skåran. Ungefär som den teoretiskt optimala pingisbollen på det optimalt platta bordet får en anliggningsyta som är oändligt liten, men en tyngd på den ytan som är oändligt stor. Teoretiskt, alltså.

Tala inte om för mig vad jag menar, det vet jag själv Hånken, men eftersom du ändå för fan fret och Dingwall på tal, så kan jag inte annat än säga att stallsadlarna med två minimala anliggningsytor mot strängen är inte mindre än ett genialt drag. Det funkar till alla strängdimensioner. Att sen en längte sträng klingar renare än en kortare är ingen hemlighet...

Imperial Bösendorfer har en extra låg oktav och 290 cm stränglängd...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bIOQ2Fwto8k[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Roger Hedin »

Kolla det här också vad gäller stränglängd m.m...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4uCCw_hmILA[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a9IaE2i-DmA[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

Nu är du där igen Roger. Det handlar inte om stränglängder i detta TOPIC. Ja jag snöar in på Dingwall, jag tycker också skruvarna är en enkel och genialisk idé, men har du tittat lite till, och en gång till på bilden på stallet ovan?

Kolla igen.

Vissa av dessa skruvar är silvriga/kromade HEX dvs insexskruvar, och så är där några svarta som är vanlig stjärnskruvmejsel verkar det som? Har de andra slitits ut och inte går att få tag på? Har de svarta andra dimensioner för att tåla andra, eller vara bättre lämpade för, andra strängdimensioner? Eller något annat?

Så du tycker Leo Quan har fel? Jag själv tycker att vad som händer bakom strängen när den går ner i vinkel spelar roll, och ju färre punkter den vilar på desto sämre ur ren stränghållbarhetssynpunkt. Om man fördelar trycket över större area måste materialtröttheten spridas ut över både area och tid. Det viktigaste är att take off punkten är skarp och tydlig och inget finns framför den. Bakom den punkten måste sträng ha en böj eller "kink" så stor att den går ifrån att vara elastiskt till plastisk. Dvs plockar du av strängen så behåller den den formen du har böjt den till och inte går tillbaks till ursprungligt läge som den hade när du just plockade den ifrån strängpaketet.

Den kinken och böjen - eller ytan som trycker ner mot roller sadeln, kan inte vara lika liten som för g-strängen utan på en B-sträng (till exempel), måste den vara större. Om du nu envisas med att producera en massa piano-länkar så ber jag dig titta på DÄMPARNA i en flygel som är kopplat till pedalerna. På de högsta diskantsträngarna sitter det oftast bara en dämpare per sträng på en viss punkt längs med strängen. På de lägsta bassträngarna sitter det 2-3 eller fler dämpare, som dessutom är större, längs med strängen. Annars dämpar de inte effektivt, och du har övertoner (typ flageoletter) som ringer kvar när du släpper upp pedalen.

Hursomhelst, jag har ju kommit runt problemen, men jag undrar varför då t ex Babicz Full Contact Hardware stoltserar med att stallet, roller sadeln skall ha full kontakt med kroppen, när inte strängen får det? Om strängen nu bara vilar på två ynka och osäkra punkter i den för lilla skåran så kommer svängingarna att fortplanta sig bakåt bakom stallet, oavsett hur snäv vinkeln är på strängen efteråt. Det är inte bara "wrappen" dvs lindningarna runt strängen som skall ha fast punkt och stor area, utan kärnan också. Strängen skall helt enkelt deformeras en aning, och det är olika för G-strängar och låga B-strängar. Det är ju en anledning också till att vissa stall har "DUBBEL-FÖRANKRING" av strängens kula. Dvs den kan placeras på string-through kroppar och/eller fästas vid bakre änden av stallet som i de flesa vanliga fall.

Sedan tycker jag inte man skall försöka sig på att truga på någon annan att köpa ett annat märke, eller annan typ av strängar för att lösa ett problem som inte borde finnas där. Jag finner naturligtvis ingen vits med att ha "slots" i en roller saddle alls, om ändå strängen inte får plats där alls utan ligger ovanpå och skaver på kanterna. Då kan man lika gärna göra roller saddles helt utan slots, eller "notches" ifrån början. Så de inte ligger "i" någon kanal eller grop, eller skåra. Då får ju alla strängar plats och man behandlar alla strängar likadant.

Låt oss inte gå in på Rotosounds med sina röda silkelindningar i bägge ändarna, de gör ju strängarna ännu tjockare, och om den då skulle hamna mitt ovanför roller saddlen, så låter strängen dödare än död. Dead spot överallt. De är ju en av de värsta i branschen. De har samma problem uppe vid sadeln... suck, att det röda silket kryper in över första bandet.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev:...
Nä, det bästa är ju så liten anliggningsyta som möjligt, med maximalt strängtryck ner mot sadeln...
Arehmmm... men det gäller ju inte för G-strängen isåfall, den ligger perfekt i skåran och har mer massa-mot-massa yta i botten än vad den tjocka E-strängen eller B-strängen har. Är det helt plötsligt olika för olika strängar?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Roger Hedin »

Åter till ämnet! :mrgreen:

På ett stall med tillräckligt bred "midja" på stallsadlarna - istället för en djup skåra - och ett bra tryck över nämnda sadel funkar det mesta. Då hamnar strängen per automatik i mitten/botten utan att någor kan skapa missljud.

Sen finns mycket övrigt att önska av strängtillverkare. Tapered winding på grova strängar löser många bekymmer. Gan man stå ut med det/gilla det så är plain core en bra lösning.

Vad gäller bilden på den misshandlade Dingwall-basens stall så bevisar det en sak: tappar man originalskruvarna tar man vilka kullriga skruvar som helst med rätt dimension. Det är tanken med det hela.

Laklands OVALA stall har mycket bra sadlar:
Bild
Funkar hur bra som helst: ingen liten snipig skåra, utan en rejäl "midja" som har större radie än vilken som helst sträng som ska i...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

Jamen sedär. Lakland, och likande har ju mycket att ta på både till höger och vänster innan den träffar på en vägg. Där kan man ju nästan göra för hur stora strängar som helst. Du menar nog OPEN CORE istället för PLAIN CORE strängar vad det beträffar. Men de har jag använt och de ställer till problem om nu den perfekta intonationspunkten precis kommer i "skarven" av en taper så att säga.

Ja Dingwall, man kan byta ut mot vilka skruvar som helst. Men i det fallet undrar jag lite, hur det gick till och varför originalen blev utslitna eller tvungna att bytas ut?

Nåväl, men jag tror inte att rent tonmässigt spelar det roll det där med skåror, och om strängen ligger i en U form eller V form, det är bara rent hållbarhetsmässigt. Jag tror man sliter mer rejält i roller saddlen om den bara vilar på kanterna, och sedan att strängarna går oftare. Inte låga E eller låga B dock, det skall mycket till... men generellt sett.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

... psst... alla strängar har plain core...men jag lovar att inte säga det till någon... :wink:
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av MatsEriksson »

Oj, vilka svar!
Det verkar vara mest käbbel mellan Roger Hedin och dig Hånken.

Jag har inte kunnat svara tidigare då jag befinner mig på resande fot just nu. Inte andra sidan jordklotet men nästan. Det är så här att jag har lyckats beställa en större roller saddles med större slot för låga b-strängen. På min 5:a LTD ESP. Jag använder ju bara lite tjockare strängar än vanliga människor. Denna roller är ifrån HipShot, som sade att det borde fungera ändå, att det inte spelar roll.

Jag tog en liten nål, och försökte sticka in framför strängen i skåran, och jodå, nålen gick in under strängen och man kunde fästa den där. så den finns en, vad skall man säga, tunnel under strängen. Försökte jag göra likadant på g-strängen så trillade nålen av, den gick inte att skjuta in under strängen. Som sagt, är det bevisat att tjockaste B-strängen villar på kanterna av den s.k. slotten eller urgröpningen. Jag önskar lite större area för strängen att vila på av den enkla anledningen att jag tror att ju tjockare och större strängar, desto mer behöver de en större anliggnings eller anläggningsyta vid stallet och speciellt bakom stallet eller stallsadeln.

Jag hade en helt annan bas en gång med en konstig s.k. död ton (det lär vara det som benämns dead spots) på tonen Eb (ess) på trettonde bandet på D-strängen. Den lät bara en oktav högre. Men inte tonerna/banden efter eller före. Detta vara en vanig JP bas 4 str, med huvud. Men vid utförd bandslip upptäcktes det att just den bandstaven vra ovanligt rund vid det stället, och strängen vilade liksom på toppen av en radie eller kulle som var väldigt smal. När den sandades ned och filades jämn spreds arean för strängens anliggningsyta, och grundtonen kom då tillbaks. Utan problem. Inga övertoner hördes då bara.

Dvs jag tror det här med att ha så små punkter som möjligt som träffyta på strängen måhända är hjälpsam gentemot intonationen som blir mer precis, eller kan bli mer precis, men den tunnar ut tonen och ger ett tunnt intryck över hela registret eftersom den har ingen fetare punkt att ligga an mot. Så är det på bandstavar så och på stallsadlar.

Men tack för tips och svar allihopa. Hånken, vi träffas ju ändå så ofta IRL (inte nu under semestern kanske) så att du behöver inte monoplisera tråden. Du kan ventilera dina tankar för mig IRL, eller hur?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

Ja, ja, ja, kom hem någon gång ifrån Kanada eller vart du nu var istället... :wink:
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av gthyni »

Rullande sadlar känns som lösning på icke-problem på bas.
För intoning så bör kontaktytan vara så liten som möjligt, sen måste man ha en skåra så inte strängen hoppar i sidled, det behövs mindre skåra än man tror Fender Vintage funkar förvånadsvärt bra om man inte vevar alltför mycket.
Bild


Angående string thru vs strängar i bakkant på satllet så är det alltid en kompromiss mellan brytvinkel och koppling till materialet i kroppen, har tre olika basar med tre olika varianter och egentligen funkar alla bra om basen i övrigt är av bra kvalla och korrekt injusterad ...
Yamaha tog kompromissen på allvar och gjorde ett försök till det bästa av båda världarna:
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

gthyni skrev:Rullande sadlar känns som lösning på icke-problem på bas.
Ja, det är ju lite så jag tror. Att de måste vara rullande betyder ju inget så länge inte basen är utrustad med svaj, och det är fortfarande väldigt ovanligt, även om Steinberger försökte någon gång i mitten på 80-talet. Däremot kan jag faktiskt tycka att rullande sadlar KAN vara till fördel, om strängen så sakteligen eroderar eller tuggar upp underlaget, beroende på materialet det är gjort av. Efter några år när man tycker att strängarna grävt eller gjort märken så roterar man bara lite på sadeln och får en ny och fin slät yta igen. Och så håller man på tills det är slitet runt om och sedan byter ut allt. Dvs man slipper ta fram filen. Emellertid beror detta på material också. Är det rostfritt stål skall mycket hända innan det märks alls, men mässing kan vara lite mjukare och låta strängen "sjunka ner" lite i materialet.
gthyni skrev: För intoning så bör kontaktytan vara så liten som möjligt...
Ja, det är helt riktigt, egentligen, för intoneringen, men eftersom det finns varianter på bassträngar som heter TAPER CORE, och OPEN CORE som gör att bara kärnan som är tunnare går igenom sadeln så undrar jag om detta stämmer. Om kärnan är mycket tunnare i gauge än totala strängen så bör kontaktytan bli större (både fram och bak, alltså längs med strängen) till förfång för intonationen, vilket jag inte har märkt. Hursomhelst borde det finnas skillnader i kontaktyta mellan olika gauge av G-strängar, allt ifrån 030 till 055 t o m, så ock på tjocka E-strängen som kan vara allt ifrån 085 till 105, 110, 115 och däröver, och på de grövre blir kontaktytan allt mindre. Jag tror det har mycket med string thru eller inte att göra. Vinkeln bakom bestämmer hur stor del av strängen ligger an mot bak-kanten av stallsadeln. Det är ju mer massa, mer sustain.

Skillnaden mellan CONVENTIONAL, TAPER CORE och OPEN (EXPOSED) CORE STRINGS:

Bild

Beroende på att man kan få stallet att INTE sitta direkt under gränsen mellan den tjockare taper och den tunnare taper vilar den på mindre kontaktyta, och det kan vara lögn i helvete att få fason på både ton och intonation. Eftersom det hela beror på avstånden till kulan, och var den är förankrad. Man kan inte flytta fram eller bak sadel vid intonation så den inte rör vid den punkte på strängen, men då kommer det inte att intonera speciellt bra i heller.

http://www.oocities.org/sunsetstrip/gal ... trings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Utdrag, citat ifrån länken:

"We called well over a dozen companies to ask about their design philosophies and to find out how different brands of strings are built. The opinions we got were so diverse, conflicting, and impassioned, they seem worthy of a political debate (or at least The Ricki Lake Show). And we were afraid this story would be dull!

During our research, several manufacturers asserted off the record that some of their competitors had made false or deceptive claims. It makes sense to remember caveat emptor-let the buyer beware-especially when purchasing strings. "


Vem ska man tro på, tro på, tro på, när de är så här ... ? :D :D

"All stainless-steel alloys sound pretty much the same; the most important factor determining tone seems to be the ratio of the core gauge to the gauge of the wrap." -MTD Michael Tobias Basses.

"Some manufacturers go with a smaller core and a larger cover wire for a brighter sound, but there's a tradeoff. With a smaller core-to-wrap ratio, you get more brightness and flexibility, but you lose volume and sustain-and the string goes out of tune sooner. Our biggest problem is educating the public about what string to buy for their needs." - Russ McFee GHS Strings

"Although Rotosound still owns the patent on the exposed-core design, many companies offer "taper-wound" (often erroneously called "taper-core") strings, which may have only a single winding over the saddle. (See page 42) "We originally did that to improve the string's articulation," says Trace Elliot's Mike Markure. "But we've found that taper winding helps intonation a great deal also." Jim D'Addario sharply disagrees with this observation: "A string, in order to divide itself properly into equal vibrating parts in its overtone series, has to be equal in diameter and mass-per-unit-length from one end to the other. So in order to make a taper-wound string almost play in tune, you need to compensate your bridge way out of the equilibrium point. You might get your octave to sound like the 12th-fret harmonic, but in that case some of the other notes will be out of tune."

"Tim Pfouts of SIT has yet another perspective: "Some people like taper-wound strings, but I think they get sloppy because they don't have as much mass going over the saddle."


Vilket är min erfarenhet också. Hur mycket massa som går över stallsadeln. Den är lånad ifrån pianosträngar, vilket har endast en punkt på strängen, nämligen öppen, som behöver tas i beakting. När man spelar då långt över 12:e bandet på en bas, blir helt plötsligt "antal procent" av strängen som är "open core" avsevärt större och kan spela jättestor roll i intoneringen. Själv är jag inte så förtjust i varken taper core, eller open/exposed core.

Dock är jag helt övertygad om att de lägsta strängarna bör (skall, måste) ha tjockare core, dvs inte så tunn kärna med tjock gauge runt om. Den core/wrap ratio måste vara större. Redan John Enthwhistle tyckte det på 60-talet, och fick Rotosound med sig.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av gthyni »

den delen av sträng skall inte gå över sadeln IMHO
om stallet är felkonstruerat för man skaffa en fix för det som på Gibson/Epis skräpstall

Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

Helt riktigt. Ja varför görs det inga stall med flyttbar "änd-kule-punkt" ? Man kan bara antingen välja string thru eller förankra dem där bak i stallet. Och så Rotosound, som om det inte var nog med taper core eller exposed core, envisas med att HA RÖD SILKE från kulan och inåt strängen, och kan mycket väl gå in en bra bit över stallet in på den "aktiva" delen av strängen och totalt dämpa ljudet, och inte fan intonerar det något iheller...


Bild

Fortfarande har inte någon förklarat vitsen med rött silke borta i kuländarna för mig. Och basar där de passar på torde vara färre än att de de inte passar i.
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av MatsEriksson »

Puh, hemma igen från semestern.
Nu har jag hunnit sätta mig in i hela tråden. Måste ju hålla med Hånken lite grann där i ifrågasättandet. Om vi nu håller oss bara till trådens ursprung och inte glider iväg till Dingwall hela tiden Hånken ( :D ) så är det fortfarande så här, vilket ingen har svarat på ännu:

Varför är följande V form i översadeln INTE en bra idé:

Bild

Dvs den tredje varianten ifrån vänster. Om det inte är en bra idé där upp vid sadeln, varför skulle det vara OK att fortsätta med den idén (V form) nere vid stallsadlarna då?

Är det för att de är oftast av stål, medans sadeln är av ben eller annat lätt-filat material? Jag kan fortfarande inte se varför det skulle vara ok nere vid stallet, men icke ok uppe vid översadeln.

https://www.bigdark.com/install-a-badass-ii-bridge/" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av MatsEriksson den tor 23 aug 2018, 18:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Danne »

Det jag spontant kommer på ang v-form på översadelns spår är att exempelvis Fender och Rickenbacker har dålig vinkel på strängarna från översadeln mot stämskruvarna. V-formen gör ju att friktionen blir sämre vilket gör att strängen har större benägenhet att rassla, den vill liksom klättra uppåt i v:et. Vid stallet blir det oftast skarpare vinkel, men att det skulle vara ok med v-form där vet jag inte, däremot kanske mer ok än vid översadeln.
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av MatsEriksson »

Kan mycket väl vara så, men har inte sett någon större consensus eller förklaring varför. På alla siter som handlar om att fila sadlar (översadlar) rätt är V-form en dålig lösning, såväl som på akustika guror, som elektriska och elbasar. Jag har försökt leta efter någon som påstår motsatsen. Men jag har hittat flera - speciellt bas-siter och "repairman" - som vidhåller triangel eller V-form på alla stall-sadlar, roller sadlar eller inte. Endast Leo Quahn själv hade det med i manualen till sina stall, att man måste fila skårorna runda och följa strängens storlek. Man kan ha mindre gauge på strängarna sedan för de ligger i rätt ändå, men större gauge kan man inte ha för då fick/får de samma effekt som V-formen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

Jag tror också det beror lite grann på följande beroende på dagens nedstämda bas-samhälle...(börjar vi bli för politiska nu? .. :wink: ).

Om ni tittar på översta exemplet i bilden, på en vanlig, icke-tapered, icke-open core bassträng:

Bild

Så är det ju så att den stämmer ju för de flesta vanliga strängar i vanlig stämning. Dvs EADG. Men idag, men låga B strängar så visar det sig ju att nära ändkulan där de måste ha extra mycket "wrap" på, och dessutom tjockare strängar, i alla fall över .100, t o m .120, och ibland även .130 så börjar ju själva strängen bli tjockare i diameter än själva kulan, eller i all fall lika stor, så varken kulan eller strängen "får plats" någonstans att fästa i. När strängen blir tjockare diameter än kulan.

Lösningen på de strängarna är - måste - då vara att göra de s.k. tapered, eller open core som på de nedre exemplen i bilden. Och då låta den smalare diametern gå över roller saddles, och kankse t o m passa bättre i stallsadeln i övrigt oavsett roller saddles. Då passar ju också kulorna lätt och ledigt i de flesta stallfästen.

- - - - - - -

Jag har t o m stött på en person som beställde något sånt där mega-bas-strängset antingen ifrån Curt Mangan eller Circle-K strings när det hette det, de heter Kalium strings idag, och han försökte få igenom b-strängen i sin "body-through" bas men det gick inte. En centimer in på strängen från kulan räknat var det så mycket extra "wrap" att själva tunneln genom kroppen var för smal, så den hängde ut på baksidan en bra bit även när det var uppstämd i pitch. Naturligtvis inget som höll i längden. All eftersom den kanten av extra lindningen deformerades av sträng-draget så stämde den ur sig för att efter ett tag helt gå sönder.

Han valde en mindre gauge, därefter... :wink: Trodde ju såklart att det bara räckte med att vräka på i större gauge för att stämma ner så mycket det går...

Därför har jag t ex mycket svårt att förstå Jim Dunlop Truijillos Signature Bas sträng set. FÖr 5:a. Alla strängar är "tapered" UTOM låga b-strängen. Som är en .130. För att inte tala om höjdskillnaden som lär uppstå vid stallet. Beroende på vilket stall och bas det är såklart. Är det någon sträng som borde vara tapered så är det låga B.

https://www.jimdunlop.com/product/rtt45 ... e=&from=fn" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Ingen direkt förklaring till det i heller. Bara att "Robert is da man" i stort sett.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

gthyni skrev:Rullande sadlar känns som lösning på icke-problem på bas.
Ja, jag tror det. Det är två separata problem:

1. Att rullen skall vara rullbar, att den skall "rulla".
2. Att strängen ligger - oavsett om den är rullbar eller inte - på två punkter i en V - slot ungefär som på bilden ovan 3:e exemplet som den går över sadeln. Eller om den vilar helt och hållet, som g-strängen gör utan problem eller inte.

Nu är det så att jag har hört mig för! Om detta!

Varför det är en no-no uppe på sadeln beror helt enkelt på att stämskruvarna DRAR i strängarna bakom sadeln, och då får du mer kink och strängen fastnar och har högre friktion. Dvs den biten av strängen bakom sadeln är den som sträcks och rör sig. Om man nu tittar vad som händer BAKOM STALLET ELLER ROLLER SADLEN i andra ändan av mensuren så sker allt där så att säga bakom roller sadeln, och den påverkas inte. Strängen "kinkar" inte, eller rör sig p g a ökad friktion. När man stämmer med stämskruv uppe vid huvudet, så påverkas mest draget över översadeln, och väldigt lite, om ens något alls händer bakom eller i stallet. Så därför kan strängarna i stallet vila på en V urgröpning på två punkter utan problem. Och behöver inte vara "rullbar" i heller.

MEN!

Det enda stället, och scenariot jag kan tänka mig att a) sadlarna måste rulla b) vara i exakt gauge som strängarna så att strängarna vilar mer på större yta på roller sadeln, är om du har STÄMSKRUVAR BAKOM STALLET som det finns bara på huvudlösa instrument . Då sker all stämning och drag, bakom stallet, och vinkeln ner med strängen ifrån stallsadeln gör att där är mest drag. Om man nu justerar stämningen där bak sker all spänning bakom stallet (justering av dem) och då är det mer risk att strängen kinkar, ökar friktion och man kan bara ändra på stämning i små steg ungefär lika stora som själva wrappen/lindningen av strängen. Dvs den "hoppar" precis på samma sätt som det brukar göra på akustiska gitarrer när översadel är för snålt skuren. Det har ni säkert varit med om. Det säger "KINK" eller "PING" och helt plötsligt har man stämt över den frekvens man siktat på. För att strängen flyttar sig bara stegvis då, till nästa "hack" i wrappen och ligger still då i översadeln.

Om man har huvudlös med stämning bakom stallet tror jag nog det är enda andledningen till att ha rullande rullsadlar i stallet, och dessutom urgröpta för den avseeda strängtjockleken. När man skruvar på stämskruvarna så flyttar sig inte strängen i roller sadeln, utan roller sadeln roterar istället, vilket ger mjukare och noggrannare stämning.

Om man inte har stallsadlar med rollers på huvudlösa, måste strängvinkeln bakom stallet vara så flack att den inte hugger i när man flyttar strängen, och då har den inte tillräckligt klar brytpunkt, och då buzzar och surrar den när man spelar oavsett var man spelar över halsen, och vilken sträng som helst. Brytpunkten på strängen måste vara så man deformerar den så att den går ifrån elastiskt läge till plastiskt. Elastiskt = den går tillbaks till ursprungliga läge efter man böjt strängen. Plastiskt = den går INTE tillbaks till ursprungliga läge efter man böjt den. Därför måste man göra "kinks" och böjar här och där när man strängar om.

Däremot på elgitarrer med plain strings utan wrap, tror jag det är onödigt. Dock behövs rullbara sadlar om man svajar med svajarm och har sig. För att hålla stämningen bättre. Och det gör det. Vad är en svajarm om än, bara alla 6 stämskruvarna samlade i en enda spak ? :wink: Du ändrar på stämningen och spänningen bakom stallet. Så de så. 8)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av Hånken »

Så Mats det är förklaring varför det är no-no uppe vid översadeln, men ett ickeproblem nere vid stallet.

1. Om det inte är huvudlös gura/bas.
2. Om det inte är en elgitarr med utrustad svaj, då det måste vara noggrant vid både översadel, stallsadel rullandes eller inte.
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: Problem med vissa stall och sk roller saddles?

Inlägg av MatsEriksson »

Hånken skrev:Så Mats det är förklaring varför det är no-no uppe vid översadeln, men ett ickeproblem nere vid stallet.

1. Om det inte är huvudlös gura/bas.
2. Om det inte är en elgitarr med utrustad svaj, då det måste vara noggrant vid både översadel, stallsadel rullandes eller inte.
Jag tackar för den enormt långa utläggningen. Bäst att stänga denna tråd nu då. Annars blir det rätt babbbligt.
Skriv svar