Problem med skorr på E strängen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Eriken »

Jag vet inte om det är fult av mig att skapa en tråd här då det faktiskt gäller en gitarr. Är det helt förbjudet? Isåfall får jag be om ursäkt och kanske ta bort tråden men jag drar en chansning på att få hjälp.

Jag köpte en epiphone sg 310 ebony som jag blir galen på... Rätt så taskigt bygge från kinafabriken.

Det jag spelar just nu på kräver barregrepp på 5:e band under en längre tid med fingerspel = tungt. Vill få ner stränghöjden men det verkar omöjligt att få under 2,5 mm.

Strängad 10-46, filat sadeln så lågt jag vågar, gjort bandslip själv vilket gjorde att jag fick ner stränghöjden från drygt 3 mm iaf till 2,6 typ. Testat allt mellan 0,2-0,4 mm relief på halsen och justerat stallet därefter.

Nu har jag gett upp. Varför är det bara skor på E strängen och runt band 3-6? Även om jag bara är hobbyskruvare på instrument känner jag mig säker då jag säger att banden borde vara relativt plana. Har ingen riktig straight edge utan har använt billigare varianter så jag kan ju inte säga på exakta tusendelar hur exakt allt är(har använd vattenpass och en sträng som är under spänning vilket ska vara rak. Mitt öga kan inte se direkta skevheter.

Tips någon?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av hitman »

Även en bas kan ju ha liknande problem, så jag tycker vi kan ta en principiell diskussion, även om jag är förhindrad att gå in i det enskilda ärendet ;-)

Det låter som en tillverkningsmiss från fabrik. Antingen har de inte planat ner banden ordentligt, eller så har det blivit sättningar i halsen pga att träet inte riktigt hållit måttet?

Du har nog gjort det man kan göra. Provat att ändra relief med dragstång, planat band osv. Jag tror inte heller att det är del halsvinkel som är problem (i så fall hade du kunnat testa at lägga ett shims i halsfickan).

Jag har liknande problem med min gamla P-bas. Jag har bandat om och slipat greppbräda och band enligt konstens regler. Rakt och fint, men när jag strängar upp så ger sig träet lite grand och det blir en knöl på greppbrädan, i mitt fall 11:e till 16:e band.

Prova att försiktigt fila ner band nr 6 lite till. Det kan vara så att just det bandet sticker upp för mycket så att några av banden nedanför rasslar emot.
Förhoppningsvis sticker banden upp så pass att de går att få till.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Du förser oss med för lite information, för det första:

1. VILKEN E-sträng gäller det? Höga E-strängen eller lägsta E-strängen?

Det kan du inte förvänta dig att vi skall behöva känna till, eller hur?

2. Är gitarren helt nyinköpt, dvs en ny, så har den garanti och du skall kunna lämna tillbaks den. Den skall inte skorra alls.

Först skall man tall reda på om SG n är en "bolt on" neck eller fast hals. Eftersom det är en "billighets" gitarr tror jag nog halsen är skruvad. Det är enklare att fixa till med att lägga in shims i pocket mellan halsfickan och halsen. Det kan man inte göra på någon gura med fast hals. Men i vilket fall som helst, det får nog en skicklig gitarr-reparatör göra. Eller lämna tillbaks den där du köpte den och bara säg: fixa! Jag tycker den gitarren inte är värd att lägga pengarna på en s.k. PLEK bandslipning, som filar och polerar banden ner till femtielfte decimalen.

Jag vet inte om du vet vad PLEK är men det är en maskin som tar sig an de mesta bandstavsproblem som finns och man kan ha oerhört lågt strängläge utan rassel och skorr. Det finns GuitarLabs Scandinavia i Bromma utanför Stockholm som man kan skicka sina guror till. PLEK är dock lite dyrt, och kan kosta lika mycket som just din gitarr, så du bör vara mycket fäst vid den för att det skall vara värt det.

Jag tycker själv att du har lite tur och fördel för att halsen är skruvad. Det är lättare att fixa än fast hals.

Du kan ha filat ner bandstavarna för mycket, så att de allihop börjar likna s.k. "fretless wonders". Det var en idé Gibson hade i slutet av 60-talet både på Les Paul och SG. Bandstavarna skulle inte kännas, och vara nästan lika låga som i nivå med greppbrädan. Tillsammans med en s.k. radius på halsen (kurva) så var det omöjligt att böja och göra bends, och det bara skorrade, eftersom strängen inte fick en ordentlig vinkel bakom bandstaven, så man fick trycka till rejält med fingrarna för att "fästa" strängen. Men vad händer om man trycker för hårt? Jo, det stämmer inte man trycker up tonen i pitch, och det intonerar väldigt surt. Försök också ta barréackord, och kom tillbaks hit om vad som händer. :wink:

Nog om detta, jag tycker du har gjort allt. Vad som händer vid översadeln, och att du slipat, filat där har BARA med öppna strängar att göra och så fort du spelar på något band uppe på halsen spelar sadeln ingen roll.

- - - - - -

Det kan också vara att någon speciell resonans får lösa skruvar att vibrera någonstans på kroppen och det tolkar du som skorr på/ifrån bandstavar. Den ser ut någon ungefär så här va?

Bild

Nu är det så med SG generellt sett, även de dyraste ifrån Gibson. Det är faktiskt rätt så kassa byggen ändå, p g a deras design ifrån början. Det finns varianter ifrån LTD/ESP kopior som bara är en millimeter tjockare "gods" runt om både på hals och kropp och de är så ofantligt mycket bättre. Det är medvetet gjorda så slimma, att det är - liksom - på gränsen att de skall självimplodera, och falla ihop av sig själv. Allt för att spara kostnader. De ser ju djävligt tuffa ut, ju, och de har ju två horn som bekräftar lite djävul i dem... :D Men jag tycker personligen att de är djävulens påfund också. Har aldrig varit med om någon gitarr som håller stämmningen sämre. T o m sämre än Fender gitarrer med flytande stall och svajarm. Det är det mjuka mahognyt runt om som gör att allt trä flexar lite för mycket medan man böjer strängar, tillsammans med för stor vinkel på huvudet o s v. Men det är Gibson det. Och ändå är det den modell som Gibson säljer mest av, vilket föranleder mig att tro att de flesta som gillar och köper den prioriterar utseende framför småfel såsom intonation, stämning, skorr på bandstavar. Detta oavsett om det är Gibson eller Epiphone.

Många skruvade halsar har en s.k. "drop off" efter 13-15 bandet. Dvs medveten utplaning, som gör att relief inte spelar någon roll efter "fästet" som håller fast halsen. Truss roden har inge påverkan så långt upp, och eftersom skruvarna i halsfästet håller fast gitarren så påverkas inte relief eller bandstavar där uppe alls av att skruva på dragstången. När man spelar uppåt 5-9 bandet blir ju strängens "halva" längd någonstans där uppe på de högsta bandstavarna, och har inte halsen en drop off (fall away) kan det var där uppe som bandstavarna tar i och orsakar skorr. Det behöver inte alltid vara de närmsta bandstavarna EFTER den bandstav du trycker ner i som orsakar skorr. Strängen vibrerar inte mest där nämligen. Den vibrerar med störst amplitud där uppe vid bandstavarna över 12:e bandet, 15-22 om din gura nu skulle ha 22 band.

Dvs om du tar en öppen sträng, är strängen mest vibrerande vid tolfte bandet. Om du trycker ner någonstans vid 5:e bandet vibrerar strängen "mest" vid 17:e bandet (tolv band upp). Och så fortsätter det. Emellertid naturligtvis med mindre styrka än en öppen sträng. Därför har man relief på halsen. Det kallas också för "fall away". Din gitarr kanske inte har det och det är därför?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nSdBjWn5X-c[/youtube]

Någon kommentar till videon, talar bättre om vad det egentligen handlar om:

"Although I only do this if necessary, I think the need arises from the fact that the truss rod only affects the neck up to the point of contact with the body. If you don't want more relief in the neck or to raise the saddles, but are getting buzz on the upper frets, create a fall-away."
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av gthyni »

två reflektionen,

halsen ska ha en liten böjning så ett vattenpass duger inte, man kollar banden 3 i taget med en fret rocker som du kan hittar på wish för några tior

Bild

när du slipade banden, "krönade" du dem också? översidan på banden skall inte vara flata utan ha en tydlig punkt där sträng vilar.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Det där med flata, feta, och höga bandstavar är en liten myt. Många tror att en för flat "topp" på bandstaven ger den omöjlig intonation, och att den inte får den fasta liten punkt att ta av på. Det är tyvärr så att tittar man med ett mikroskop eller rent av förstoringsglas, så på vanliga elgitarrer med både spunna, tunna och ospunna strängar så bär strängarna sig olika åt, så det torde egentligen vara både flat och "tangent" punkt av en cirkel som strängarna vilar på. De tjockaste spunna mår faktiskt bätte av flatare bandstavstoppar. Det viktiga är slutpunkten av bandstaven där strängen lämnar bandstaven. Om du tänker dig en bas då, med s.k. "open core" strängar där kärnan vilar över stallsadlarna så tar det ett "bra tag" in längs strängen innan den börjar vibrera. Inte centimeter men flera millimieter i alla fall. Det är samma för bandstavarna.

Det fingrarna gör bakom bandstaven är att dämpa för eventuellt skorr som skulle uppstå om de är för "flata". Det har gjorts mängder av s.k. "shredder" gitarrer på 80-talet, med gigantiska järnvägsrälsar som bandstavar och bara om de är rätt placerade och intonerade är det inga problem. Det jag har upptäckt (på gitarrer) är att om man spelar glissando, dvs glider med fingrarna över ett eller flera band så tappar strängen fortare sustain när du väl är framme vid den ton som är avseed. De här små fina punkterna gör att tonen försvinner på vägen upp. Har man fetare bandstavar så håller tonen sig kvar även om du landar uppe på 22: bandet. På bas är det inte lika viktigt, och där har du ändå större strängar än vad bandstavaran är, i alla fall i tjocklek och gauge.

Har också upptäckt att detta med rundade bandstavar och en liten punkt, tenderar att få strängen att resa sig upp från bandstavens punkt och inte riktigt lämna bandstaven vid den punkt som avses. Den pekar mer upp i luften p g a hävstångseffekten producerat av fingret precis bakom. Vad som då händer är en mer "dämpad ton" dessutom lite för hög i frekvens, dvs den intonerar inte. Det har precis lika mycket med höjden att göra som bandstavens utforming.

Normalt sett, är det dock så, att flata bandstavar inte är så bra ur intonationssynpunkt, men en sak är klar. De tar längre tid att slita ner. En med en liten punkt blir fortare nedlisten och man för "kröna" oftare. Många överdriver bandstavarnas kanske en millimeter hit eller dit, men det är andra faktorer som spelar större roll (avsevärt) för att en gitarr skall intonera.

- - - - - - - -

Många (de allra flesta) glömmer att:

a) bandade instrument inte intonerar i alla fall, hur mycket du än försöker.
b) det beräkningssystem som bandstavarnas skåror baseras på fungerar bara och enbart på grepprädor, halsar som är helt perfekt raka.
c) De flesta tänker inte på att strängarnas avstånd mellan varandra krymper ifrån stallet på väg upp till översadeln.
d) således eftersom de flesta (90 procent av alla) gitarrer och basar som har cylindrisk radius, dvs samma hela tiden, så ändras vinkeln från undersidan av strängen ner till greppbrädan och beräkningarna blir helt enkelt fel då och kan INTE kompenseras med enbart intonation bakom stallet.
e) Compound radius, eller konisk radie av greppbrädan löser dock dessa problem, men ärligt talat, hur många sådana har ni sett? Det är inte många. Och naturligtvis, helt rak greppbräda, utan radius, men det finns bara på nylonsträngade klassiska gitarrer.

Tror ni mig inte ? Inget som jag har hittat på:

https://www.stewmac.com/How-To/Online_R ... ained.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ovanstående spelar mycket större roll beträffande intonation och band-skorr än något lite för flat bandstav eller om strängen vilar på en liten liten punkt på toppen av en cirkel.

Förutsatt att alla bandstavar är uniforma, dvs flata så har man bara flyttat alla relativa intonationspunkter och således kan man justera detta i stallsadlarna. Det är inte många millimeter. Naturligtvis måste alla bandstavar vara likadant krönade och slipade. Det går inte att ha "liten punkt som möjligt" på en bandstav och en annan bandstav med flatare toppar såklart.

Om ni tittar på t ex True Temperament bandstavar så se ni hur mycket som måste göras för att varje bandstav skall börja få så mycket skillnad i tonhöjd för att påverka intonationen. Således på en och samma bandstav, så är det för lite som påverkar intonationen, om det är en liten punkt eller flatare topp. Det kan man t o m trycka rätt med fingrarna om man vill. Däremot måste alla bandstavarna vara LIKA. För att undvika skorr, buzz, bandrassel.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Jellew »

gthyni skrev:två reflektionen,

halsen ska ha en liten böjning så ett vattenpass duger inte, man kollar banden 3 i taget med en fret rocker som du kan hittar på wish för några tior

Bild

när du slipade banden, "krönade" du dem också? översidan på banden skall inte vara flata utan ha en tydlig punkt där sträng vilar.
Vad exakt är det du kollar med den prylen?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av gthyni »

Jellew skrev:
gthyni skrev:två reflektionen,

halsen ska ha en liten böjning så ett vattenpass duger inte, man kollar banden 3 i taget med en fret rocker som du kan hittar på wish för några tior

Bild

när du slipade banden, "krönade" du dem också? översidan på banden skall inte vara flata utan ha en tydlig punkt där sträng vilar.
Vad exakt är det du kollar med den prylen?
Man går upp för halsen och använder den sida som täcker 3 bandstavar,
går den att vicka så han man hittat en bandstav som är lite hög.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ALMimIurkok[/youtube]
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Jellew »

Tack!
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Ingemar Sundström »

Jag har aldrig gett mig på att slipa banden. Däremot har jag försiktigt knackat på misstänkta band med trä/gummiklubba lite försiktigt. En träbit på bandet och knack med klubban.
Ingemar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av fieldflower »

Jag borde ge mig på att slipa band på nån bas, och egentligen en ackegura också.
En Fret rocker är egentligen bara en väldigt rak metallbit väl? Det är ingen radius på den?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av gthyni »

fieldflower skrev: En Fret rocker är egentligen bara en väldigt rak metallbit väl? Det är ingen radius på den?
Japp men den har flera sidor för att du alltid ska kunna testa tre band i taget oavsett var på halsen du är
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av fieldflower »

gthyni skrev:
fieldflower skrev: En Fret rocker är egentligen bara en väldigt rak metallbit väl? Det är ingen radius på den?
Japp men den har flera sidor för att du alltid ska kunna testa tre band i taget oavsett var på halsen du är
Absolut, lite olika längd behövs ju.
Förstod att det var därför den är formad som den är.
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Men om tre av de banden är lika "för" höga då? (sorry, kunde inte låta bli).

Det är ett utmärkt verktyg speciellt för det priset trots allt.

Om halsen har en "fall away" eller "drop off" i slutet av halsen, typ band 17-22 så går det inte att mäta med denna, eftersom en del av denna slutar utanför halsen. Där det borde finnas bandstavar att ha som guidelines, eller måttstock. En vanlig kortare stållinjal går också på första delen av greppbrädan, där det inte finns så många bandstavar.

Den som vill ha allt i ett, och om man tänker pyssla med bandstaveri (!?) på flera gitarrer i framtiden och lära sig är följande ett ypperligt verktyg:

Tum versionen:

Bild

Eller metric:

Bild

På baksidan en tabell som översätter tum = centimeter, eller rättare sagt millimeter, och delar av millimeter vilket det är tal om när det gäller bandstavar.

Bild

Man kunde tidigare ha en silvrig version för metric, och en svart för inch (SAE, Imperial). Nu säljer han tyvärr bara svarta vilket är svårare att hålla reda på. Själv har jag uttömt alla mina insexnycklar, små som stora, och alla som är svarta är BARA inch (sae, imperial) och alla silvriga är metriska. Lättare att hålla reda på.


http://store.fretguru.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Dansk_se »

Fattigmanstips: Ett kreditkort funkar i många fall alldeles utmärkt att använda som fret rocker.
Bas.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Eriken skrev: .. Nu har jag gett upp. Varför är det bara skorr på E strängen och runt band 3-6?...

Tips någon?
Fortfarande: VILKEN E-sträng? Den låga eller höga? Du har fortfarande inte svarat och det spelar faktiskt roll.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Dansk_se skrev:Fattigmanstips: Ett kreditkort funkar i många fall alldeles utmärkt att använda som fret rocker.
Yeps, faktiskt.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Eftersom det rör sig om en gitarr, med 010-046 set strängar, och någorlunda vanlig gitarrkonstruktion förutsätter jag nästan att halsen också har en s.k. RADIUS dvs en svag svag båge/böj ifrån tunna e-strängen till tjocka låga e-strängen.

Om du är gitarrist, så har du försett gitarren med strängar som kan lätt böjas, i form av blues licks, och man så att säga:

a) trycker den tunna e-strängen upp, mot mitten av greppbrädan medan man spelar, så den närmar sig g-strängens "plats" så att säga, man knuffar ju undan de andra.

b) DRAR den tjocka e-strängen NEDÅT, mot mitten av greppbrädan medan man spelar, så den också närmar sig g-strängens plats.

Om vi håller oss till tjocka e-strängen, så är det så att om du "böjer" neråt så för du strängen in mot RADIUSENS mitt - dvs så som bandstavarna är formade. Då kan man höra akustiskt (behöver inte koppla in) om strängen "frettar ut" vid just detta bandet eller inte. Dvs den följande bandstavens "topp" (toppen av radius) får den att skorra mer och mer för att till sist bli helt stum, för att strängläget och relief är felaktigt satta.

Samma med tunna e-strängen, fast tvärtom.. så att säga.

Vad du än gör knuffar man upp strängen till en kulle.

Bild

Om du nu upptäcker en sådan s.k. "fret out" vid band 5-7 på endast en sträng, MEN! inte på resten av bandstavarna om du gör samma bend neråt halsen emot de sista bandstavarna, eller efter 12:e bandet, så vet du var problemen ligger. Om fenomenet uppstår på samtliga bandstavar (ja utom den allra sista bandstaven) så är

a) action (stränghöjd) felaktigt satt. Justera efter radius först. Dvs att du kan böja alla yttre strängar in mot mitten, utan att de tar i nästa bandstav. På alla banden över hela greppbrädan. Naturligtvis skall du kunna dra G-strängen i mitten åt vilket håll som helst. Den tar då aldrig i något eftersom den ligger på toppen av radiusen. Samma med D-strängen ungefär.
b) relief måste justeras, efter att du gjort ovanstående.
c) sedan intonera om, men det vet du ju redan, att det är det sista man gör.

Det kan man göra (fattigmans) utan att behöva köpa en fret-rocker. Men det är endast om din hals har radius. Du kommer säkert att få små biceps att växa på din vänsterhandens fingrar... :D Alla strängar måste böjas så mycket att de når "mitten" av halsen där radiusen är som högst. Kräver sina muskler eftersom du måste göra det på alla banden, och det är lättast kring tolfte bandet. Men, det är de negativa delen. Den positiva är att du behöver bara göra det på de yttersta strängarna, låga och höga e-strängen.

När du så är klar, och det fortfarande skorrar på de band du sa, oavsett om du böjer strängarna, så är bandstavarna för höga någonstans. Är det ett litet "sitar-liknande" skorr så är det troligast att det är bandstavarna närmast det band du trycker ner. Är det mer högljutt surr, som blir dessutom högre desto mer du drämmer till strängen, sitter nog problemet i bandstavarna längst ner på halsen, dvs där de möter kroppen, de sista bandstavarna eftersom där vibrerar strängen mest. Om du trycker på 5-7 bandet d v s.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Glöm inte en annan sak också. Det är troligen mera så (kvalle-gissning) att bandstavarna inte är ordentligt isatta i greppvrädan och kan ha luft under sig i skårorna. Eftersom du har provat, filat, och pulat, och gett upp. Då kan du hålla på att kröna, fila, polera hur mycket du vill men inget kommer att hända. Se till att de sitter ordentligt i greppbrädan först:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eupR7KilNAI[/youtube]

Alltså, detta löser INTE en fret rocker (eller kreditkort) eftersom den trycker ner en lös bandstav (som är för hög) om den påverkas av tryck ovanifrån. Bandstaven kommer då att flexa för mycket och gå tillbaks till sitt höga läga när du tar av fret rockern. Detta måste kollas först innan man fortsätter med något annat i bandslipningsväg.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av gthyni »

Hur hårt trycker du med fretrockern? Behövs ingen kraft alls i princip
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Eriken »

Tack för all input!

Ska försöka komma ihåg att svara på alla frågor som ställts men lär nog glömma en del. Jag ska försöka vara så precis jag kan:

Jo, det är en sådan SG som på bilden. Jag kan väll inte direkt säga att jag är "gitarrist" men kan väll spela hjälpligt. Det är den tjocka E strängen som skorrat kommer på. Eftersom jag själv meckat och pillat på gitarren så kan jag ju inte lämna tillbaka den, trodde att jag skulle kunna fixa detta själv.

Halsen är en bolt on. Banden är lätt slipade (inte mycket som togs av) och krönta med bandfil, sedan polerade. Jag tycker det hela ser bra ut när jag mäter stränghöjd på varje band och kollar relief med E strängen. Kan inte se att banden inte skulle sitta i ordentligt...

Vad gäller PLEK så anser jag inte gitarren vara värd det, mest på grund av att halsen i sig är väldigt mjuk, fungerar typ som en svajarm bara man lägger minsta press på strängarna med vänsterhanden.. vilket gör att jag får lägga lite mera press med tummen på barregreppet istället för att pressa mera med vänsterhanden och spjärna emot gitarrkroppen under högerarmen för att slippa pressa så hårt med tummen, om du förstår hur jag menar?

Jag har just nu kanske drygt 0,3 mm relief då jag tycker den skorrar som minst där. För att få till 0,3 mm i relief måste jag med motstånd justera dragstången motsols. Om jag har dragstången i "neutralt läge" där muttern är utan motstånd så har jag nästan ingen relief alls... skulle jag då låta dragstången spänna emot medsols blir det ju bara värre så tyvärr måste jag dra den motsols, antar att det är en double action trussrod? Är väll pga detta halsen är som en svajarm när det gäller stabiliteten...

Hånken: vad gäller bends som du skriver så slutar det skorra när jag bendar hårt på de skorrande banden, pga högre strängspänning antar jag?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Eriken skrev:Tack för all input!
Vassego!
Eriken skrev: Det är den tjocka E strängen som skorrat kommer på.
Ahh, tack. Now you're talking!
Eriken skrev: ..Kan inte se att banden inte skulle sitta i ordentligt...
Bra, då kan vi utesluta detta! Det bästa i alla sådana här fall är uteslutningsmetoden, plus något som kallas för Occams rakblad. Inte ett verktyg du behöver för att fixa till bandstavar, utan en gammal metod om att inte förutsätta en massa andra hypoteser, när den enklaste lösningen är den bästa... :D
Eriken skrev: Vad gäller PLEK så anser jag inte gitarren vara värd det, mest på grund av att halsen i sig är väldigt mjuk, fungerar typ som en svajarm bara man lägger minsta press på strängarna med vänsterhanden.. vilket gör att jag får lägga lite mera press med tummen på barregreppet istället för att pressa mera med vänsterhanden och spjärna emot gitarrkroppen under högerarmen för att slippa pressa så hårt med tummen, om du förstår hur jag menar?
Ja, den följer då alla regler, och egenskaper för samtliga SG, såväl Gibson och andra. Det som förvånar mig med detta är att den har skruvad hals och då brukar inte sådana fenomen uppstå. Men så är det här också isåfall. Den håller stämningen sämre än gitarrer med flytande svaj på. Det som händer är att när du svajar med halsen så sätter strängarna sig i sadeln, och går inte tillbaks till sitt ursprungsläge. Helt rätt tänkt, PLEK är att kast pengarna i sjön, definitivt.
Eriken skrev: Jag har just nu kanske drygt 0,3 mm relief då jag tycker den skorrar som minst där. För att få till 0,3 mm i relief måste jag med motstånd justera dragstången motsols. Om jag har dragstången i "neutralt läge" där muttern är utan motstånd så har jag nästan ingen relief alls... skulle jag då låta dragstången spänna emot medsols blir det ju bara värre så tyvärr måste jag dra den motsols, antar att det är en double action trussrod? Är väll pga detta halsen är som en svajarm när det gäller stabiliteten...
Vet inte om det är dubbel action trussrod. Det kan man inte se eller få reda på någonstans tydligen. Det som retar mig med alla halsar (även bas) som är tunna, svajiga och för flexibla, är att när du spelar live, och skulle råka dra sönder en sträng så ändras hela halsens relief med en gång, och får en back-bow och blir omöjlig att spela på, och resten av strängarna har bandskorr överallt. Med double action trussrod motverkas detta, även om halsen skulle vara mer gediget byggd, för det skall normalt ta 15 minuter en halvtimme innan halsen "slår" sig såpass mycket att den blir en backbow, och då har man troligen ändå hunnit byta sträng.

Du kan ju ställa in och mäta halsen med alla strängar på och stämda. Och sedan ta av eller helt enkelt "slacka" tunna e-strängen så att det inte råder samma spänning i halsen, och se om bandskorret blir bättre eller sämre, eller samma. Den skall helst bli samma. Då har den troligen double action truss rod.
Eriken skrev: Hånken: vad gäller bends som du skriver så slutar det skorra när jag bendar hårt på de skorrande banden, pga högre strängspänning antar jag?
Nej, inte nödvändigtvis, men bra att du provar. Med "bendar hårt" hoppas jag att du menar att du försöker benda strängen så långt in till mitten av greppbrädan som du kan. Om det slutar skorra då, så har du en eller flera bandstavar som är högre UTE I KANTEN och således inte har en radius som är avsedd för halsen. Dvs de bandstavarna är lägre i mitten än vad de är ute i kanterna.

Men detta tyder på att du har rätt strängläge, för på alla andra strängar och andra band (som inte skorrar) så får du inte det problem när du böjer strängarna in mot mitten av greppbrädan? Då har du bra höjd - kanske t o m för högt - på strängarna.

Det låter som om du får hitta någon bandslip med rätt radius som följer greppbrädan. Har din gura s.k. KONISK radius, dvs det som på engelska heter "Compound radius" bör du lämna in den till en erfaren reparatör eller t o m skicka den någonstans. Det där med att radius ändrar sig längs banden över greppbrädan kräver alldeles för noggrann behandling och speciella verktyg. I stort sett går det ut på att bandstavarna blir flatare, rakare ju längre upp på halsen man kommer. Och har man inte rätt verktyg får man individuellt slipa olika på alla bandstavarna, och kommer man för djupt ner med någon är det kört. Då får man byta ut den bandstaven, och börja från början. Onödigt meck med en sådan gura.

Jag tror INTE din SG har compund radius, de har oftast inte billiga elgitarrer som den.

Har du kollat det där med "fall away" uppe på de sista bandstavarna? Det ser man med en vanlig linjal faktiskt som man kan lägga mellan D och G strängen. 20-30 cm linjal, och sedan ser man om det är ett liiiiiiitet glapp i de sista bandstavarna. Dvs oavsett relief.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Ett sista halmstrå i stacken, om än vääääääldigt långsökt:

Det är inte så att någon skruv i plektrumskyddet eller uppe kring stämskruvarna sitter extra löst, eller i, bakom, kring stallet som bara råkar skorra när du spelar en viss frekvens? Dra åt allt, överallt och testa igen. Glöm inte locket på baksidan av kroppen som döljer elektroniken.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Följande uteslutningsprocess om relief (men den har du nog redan gjort):

1. Är skorren desamma om du lägger gitarren ner på ett bord - på rygg - och spelar på strängen kring de banden?
Om halsen är mjuk torde det uppstå MER skorr eftersom gitarren inte är tillräckligt bra byggd för att stå emot sin egen vikt, dvs gravitationen drar halsen neråt. Se bara till att huvudet vilar helt utanför bordskanten.

2. Om den gör detta, skall du bara fortsätta mäta och ha dig med gitarren i spelläge, antingen i knäet eller med en anordning så att den sitter som om du spelar på den, dvs att försöka få den "stå på kanten" på ett bord är nog så svårt. Men enbart då kan du göra rättvisa mätningar.

3. a) håll ner ett finger på första band, första strängen (höga E-strängen) eller sätt ett kapo där.
b) håll ner ett annat finger (lillfinger etc) på högsta bandet.
c) tryck med ett annat finger på TOLFTE BANDET på samma sträng. Det skall finnas ett minimalt avstånd mellan sträng och bandstav.
d) Gör så på varenda sträng! Om det är olika luft, avstånd, mellan undersidan av strängen och bandstaven är inte alla band lika slipade. Det skall helst vara samma avstånd överallt. Reliefen med trussroden justerar hela halsen greppbrädan lika för varje sträng (till skillnad från PLEK) så därför skall det vara samma överallt, men så lite som möjligt. Vissa filar in relief i bandstavarna men det är overkill.
e) denna metod eliminerar alla inställningar du gjort i stallet beträffande stränghöjd och man bara tittar på reliefen. En s.k. uteslutningsmetod.


Gör samma med översadeln men på följande sätt:

4. a) tryck ner tredje bandet hos en sträng i taget, börja med den tunnaste, håll det fingret nere på tredje bandet.
b) tryck ner med annat finger det första bandet. Det skall då vara ett ännu mindre glapp mellan undersidan på strängen och översidan av bandstaven. Ligger den an direkt på första bandstaven ÄR ÖVERSADELN FÖR LÅG, i alla fall för den strängen. Den måste höjas, aaaningen, nu snackar vi tiondels millimetrar. Är det så för alla strängar kan man ändra på hela sadeln.
c) Är den för hög - dvs för mycket glapp, för mycket luft under - kan du få intonationsproblem vid de första bandstavarna. Är det så för alla strängar måste den sänkas.

d) Det kan vara så att vissa strängar är ok, andra är för höga, eller för låga och då får man in och fila försiktig i skårorna.

Vad i all sin dar har ovanstående med bandskorr på tjocka e-strängen att göra? Jo, det kan, liksom med backbow, innebär att bandstavarna BAKOM den punkt du trycker ner på ligger an mot strängen och med kropp, hals resonans vibrerar den och får strängen att vibrera. Dock, en uteslutningsmetod är att detta hörs ENBART akustiskt, och inte när du kopplar in elektroniskt. Pickuperna sitter inte på den sidan. De tar bara upp ljud "framför" så att säga. Men det kan också ställa till det i bagaget. Och det hörs som skorr. Speciellt brukar det vara problem med basar, med oerhörd resonans i halsen, och halvakustiska eller helakustiska instrument. Det ÄR ovanligt på solida elgitarrer, men kan uppfattas som "fel" bandskorr hos dem som spelar.
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Eriken »

Hånken: Jag mäter alltid stränghöjd och relief i spelande position. Vad gäller sadeln så är den inte för låg utan problemet sitter som sagt på band 4-7 på grova E strängen typ.

Funderar på att eventuellt som sista lösning kanske prova att göra en sk "slope" eller vad de nu kallas, för att ge strängarna mera rum att vibrera i slutet på greppbrädan. Känns som att jag inte har något att förlora på det förutom lite högre stränghöjd just där men då jag inte är någon virtuos utan håller mig nedanför band 12 så kan det kanske vara en vettig kompromiss ändå?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Problem med skorr på E strängen

Inlägg av Hånken »

Eriken skrev:Hånken: Jag mäter alltid stränghöjd och relief i spelande position. Vad gäller sadeln så är den inte för låg utan problemet sitter som sagt på band 4-7 på grova E strängen typ.
Bra där! Fortsätt så! :tummenupp:
Eriken skrev: Funderar på att eventuellt som sista lösning kanske prova att göra en sk "slope" eller vad de nu kallas, för att ge strängarna mera rum att vibrera i slutet på greppbrädan. Känns som att jag inte har något att förlora på det förutom lite högre stränghöjd just där men då jag inte är någon virtuos utan håller mig nedanför band 12 så kan det kanske vara en vettig kompromiss ändå?
There's no money above the 5th fret som de sa en gång i tiden, i Nashvillestudios när det gjordes countryhits på löpande band. Ackorden skall vara enkla och nere vid de 3-4 första banden, för att folk skall bli intresserade... :wink:

Slope är just den "fall away" de diskuterar i första videon. Han skalliga tatoo-snubben. Crimson guitars.

Eftersom du testat med bend tricket tror jag att ena kanten av bandstavarna 4-7 eller längre fram, är för höga i förhållande till radius. De verkar vara för "raka" och inte hålla radiusen. Om det är att de inte sitter i ordentligt eller är ordentling insjunkna i greppbrädan, eller dåligt slipade/filade kan man ju inte veta. Försöka bonka ner dem lätt med en gummiklubba? Det kan vara vanskligt för får du ner dem för långt så är det ju - också - kört.
Skriv svar