Stallklackar till EB-3-kopia

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Halkbi
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 11 nov 2009, 21:37

Stallklackar till EB-3-kopia

Inlägg av Halkbi »

Hej hej!

Jag har börjat spela bas igen efter ett uppehåll på nästan tio år då jag främst spelat gitarr. När jag nu återvänder till basen så inser jag att mycket av mitt intresse för den låga oktaven gick förlorat i och med att min bas var i rätt ruttet skick vilket jag nu har ambitionen att förändra.

Basen i fråga är en EB-3-kopia av märket Ginza(?!), japantillverkat från vad jag gissar är 70/80-tal. Något som jag inte brytt mig om är att spacingen inte matchar pickuperna riktigt. Detta är ju inget som är ovanligt eller som påverkar ljudet i särskilt hög utsträckning, men när jag häromdagen testade att klämma ihop strängarna vid stallet så att de matchade pickuppolerna så såg jag att de då ligger rejält mycket bättre över hela halsen jämfört med det nuvarande utförandet. Med andra ord så tror jag att man har en del att tjäna spelmässigt på en lite smalare spacing. Här en bild på stallet så som det ser ut nu, att få med en bild på halsen som visar skillnaden när man klämmer ihop strängarna var svårare än jag trodde på egen hand. Halspickupen matchar precis lika dåligt.

Bild

Även om det går att byta stallet så vore ju det enklaste att få tag i nya stallklackar utan skåra vilka sedan filas in för att matcha pickupernas spacing. Jag har googlat utan att hitta några stallklackar utan skåror, men sedan är ju frågan också vad som passar i det här specifika stallet. Är det någon här på forumet som känner till något eller som kan peka mig i rätt riktning? Har vi måhända någon källarpulare som kan snida, borra och gänga replikor på de stallklackar som nu sitter på?

Tack på förhand!

Edit: Bilden försvann så jag satte tillbaka den igen.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stallklackar till EB-3-kopia

Inlägg av Mr Spock »

https://www.gmf.se/bridges-tremolo/brid ... hunderbird" onclick="window.open(this.href);return false;
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Halkbi
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 11 nov 2009, 21:37

Re: Stallklackar till EB-3-kopia

Inlägg av Halkbi »

Dessa Allpartsklackar är det enda jag hittat. Kruxet är ju att även om dessa skulle passa så är möjligheterna begränsade när det gäller att fila spår efter vad som är lämpligt för just min bas, därav frågan efter stallklackar utan skåra.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stallklackar till EB-3-kopia

Inlägg av Mr Spock »

Halkbi skrev:
Dessa Allpartsklackar är det enda jag hittat. Kruxet är ju att även om dessa skulle passa så är möjligheterna begränsade när det gäller att fila spår efter vad som är lämpligt för just min bas, därav frågan efter stallklackar utan skåra.
Det är ungefär vad som verkar finnas att tillgå när det gäller reservdelar. Klopper kan kanske åta sig uppdrag att tillverka skräddarsydda stallsadlar: kolla med honom.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Stallklackar till EB-3-kopia

Inlägg av Svento »

Jag behöver bara lite specifikationer rörande vissa mått, så kan du få fyra stycken av mässing.

Alternativt så förklarar jag hur jag har har gjort hittills, så kan du göra det själv, utan svårigheter. Det enda du behöver är en bågfil, en borrmaskin, en gängtapp från Biltema och en fil att fin-justera med.
Skriv svar