Laga hals?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

Laga hals?

Inlägg av RobinoZombie »

Har en gitarr som jag skulle vilja laga, hur kan man göra? och hur kan man gå till väga?

Tips?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hur är den trasig?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Typisk Gibsonskada?

Bild
/Linus
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

..eller är det något mer avancerat typ:
Bild

:mrgreen:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

Inlägg av RobinoZombie »

Punkster skrev:Typisk Gibsonskada?

Bild
Amen!

haha, sådäringa stämmer rätt bra, inge skada på greppbrädan eller dragstång.
//robin
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

RobinoZombie skrev:
Punkster skrev:Typisk Gibsonskada?

Bild
Amen!

haha, sådäringa stämmer rätt bra, inge skada på greppbrädan eller dragstång.
//robin
Skruva försiktigt bort stämmisarna, limma ihop, sätt på en tving. Låt det torka något dygn. Klart! :D
Om man vill kan man ju slipa ner lacken runt skadan, spackla lite o lacka om om man vill att det ska bli extra snygg. Men en bra limfog räcker bra.
/Linus
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

Inlägg av RobinoZombie »

ok, men den har alltså gått av HELT, men knäckts såväl så att greppbrädan inte är skadad.
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Hmm, har du en bild kanske? Om den har gått an längs med ådringen så är det inga problem att limma ihop den igen.
/Linus
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

Inlägg av RobinoZombie »

den är fast i filipstad, sedan ett ÅR tillbaka, men skall återfås på måndag, den har drivit runt halva sverige typ.
Men det verkar vara hyffsat i ådringen som gått av, eftersom greppbrädan är hel och allt.
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Då så! Om ytan är tillräckligt stor, vilket den borde vara om den spruckit längs ådringen, så är det bara att limma på!
/Linus
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Trasigt!

Bild

Applicera lim:

Bild

Tvinga ihop och låt stå över natt:

Bild

Resultat efter limning:

Bild

Bild

Lite spackel och slipning:

Bild

Bild

Spraya några lager cellulosalack, våtslipa och polera. Slutresultat:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

Inlägg av RobinoZombie »

kanske låter som en kass fråga, men vilket lim är bäst att applicera?
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Mycket snyggt o pedagogiskt Danne :clappy: :D

Skulle gissa på vanligt trälim?
/Linus
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Punkster skrev:Mycket snyggt o pedagogiskt Danne :clappy: :D

Skulle gissa på vanligt trälim?
Är det vinylhartslim typ Cascol är det i stort sett omöjligt att lossa fogen utan att förstöra guran.
Kolla vad en duktig reparatör tar för att laga skadan.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

RobinoZombie skrev:kanske låter som en kass fråga, men vilket lim är bäst att applicera?
Klassikern är väl hudlim, men Titebond funkar bra i sån'a här lägen. Även vanligt trälim kan gå, men den fogen blir lite elastisk och kan i värsta fall krypa lite.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

Inlägg av RobinoZombie »

Titebond? ett lim som heter så antar jag? eller är det en "typ" utav lim, inte inne i limbranschen tyvärr.
De som ska laga gitarren tar MYYYYCKET pengar för det, så jag tänkte prova själv först:)
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

RobinoZombie skrev:Titebond? ett lim som heter så antar jag? eller är det en "typ" utav lim, inte inne i limbranschen tyvärr.
De som ska laga gitarren tar MYYYYCKET pengar för det, så jag tänkte prova själv först:)
Det är ju inget komplicerat arbete, så jag tycker du ska prova själv. En kompis råkade ut för samma sak för några år sedan, dock hade han en Epiphone. Att lämna in gitarren skulle kosta mer än den var värd. Men han fick hjälp av sin träslöjdslärare, som tyckte det var kul att få göra något annat än smörknivar. Det är ju lätt att göra själv, bara man har tillgång till bra verktyg och tar det långsamt och noggrant.
/Linus
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

Inlägg av RobinoZombie »

verktygen är väll en tving?;) eller vad mer förutom lim är det som behövs.
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det ser ut som att det kan vara läge att förhindra glidning av bitarna när man tvingar ihop dem, om man kollar på Dannes bilder. Huvudet har ju glidit iväg en millimeter eller så på grund av att tving-ytorna har en vinkel i förhållande till det knäckta planet. Lyckas man få bitarna att passa exakt och inte röra sig så behöver man nog inte ens lacka efteråt. Hur man förhindrar det vet jag inte, men lämpligen borde man väl sätta något mothåll i vardera änden av halsen som hindrar delarna att flytta sig på längden.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Makten skrev:Hur man förhindrar det vet jag inte, men lämpligen borde man väl sätta något mothåll i vardera änden av halsen som hindrar delarna att flytta sig på längden.
När man ändå ska spackla, slipa och lacka kan man ju borra två små hål rätt igenom och fixera med lämplig spik ...
Ett alternativ är att borra för t.ex. M5 och sen tvinga ihop hela konstruktionen med långa skruv, så har man tvingkonstruktionen klar också 8)
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Makten skrev:Det ser ut som att det kan vara läge att förhindra glidning av bitarna när man tvingar ihop dem, om man kollar på Dannes bilder. Huvudet har ju glidit iväg en millimeter eller så på grund av att tving-ytorna har en vinkel i förhållande till det knäckta planet. Lyckas man få bitarna att passa exakt och inte röra sig så behöver man nog inte ens lacka efteråt. Hur man förhindrar det vet jag inte, men lämpligen borde man väl sätta något mothåll i vardera änden av halsen som hindrar delarna att flytta sig på längden.
Eller så kan man använda ett par korta och tunna spikar som är spetsiga i båda ändar, som jiggar. Kan fungera.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

min idé var ju att man kan ta bort spikarna sen, men beroende på hur skadan ser ut så kan man ju göra så ja ...

annars kan man ju göra så här:

Bild

skulle halsen sitta lite löst kan man göra så här:

Bild
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Folxam skrev:min idé var ju att man kan ta bort spikarna sen, men beroende på hur skadan ser ut så kan man ju göra så ja ...
Jag hade inte läst ditt inlägg när jag skrev mitt...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

RobinoZombie skrev:Titebond? ett lim som heter så antar jag? eller är det en "typ" utav lim, inte inne i limbranschen tyvärr.
De som ska laga gitarren tar MYYYYCKET pengar för det, så jag tänkte prova själv först:)
Helt riktigt, Titebond är ett lim som kan köpas bl.a. på GMF.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Folxam skrev:min idé var ju att man kan ta bort spikarna sen, men beroende på hur skadan ser ut så kan man ju göra så ja ...

annars kan man ju göra så här:

Bild

skulle halsen sitta lite löst kan man göra så här:

Bild
Dendäringa Gibsonen ser lättstämd ut. 17 varv runt polcirklarna. :roll:
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Skriv svar