Fästa strap-locks

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
pr33d
Medlem+
Inlägg: 531
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:34
Ort: Piteå

Fästa strap-locks

Inlägg av pr33d »

Hej, har varit och läst här några nånger men aldrig skrivit. Nu behöver jag dock lite hjälp från er baspratare.

Jag bytte ganska nyligt ut "knopparna" som man fäster axelbandet på mot så kallade strap-locks. Det var ingen större magi inblandad utan jag skruvade bort de som satt där, använde samma skruv för att fästa de nya.

Nu till problemet, när jag skruvade in den bakre skruven så började det aldrig gå tungt, eller vad man ska säga. Det är inte första gången jag drar en skruv (till skillnad från alla mina kompisar) men jag vågade inte dra nå mer av rädsla för att helt dra runt skruven så den kommer ut. Nu sitter visserligen det okej men jag kan inte undgå rädslan att den ska ploppa lös och min fina bas ska åka i golvet.

Vad kan jag göra för att skruven ska "dra" så att säga? Byta till en skruv med bredare gäng? eller försöka nån variant av fyllningsmassa. Jag antar att det finns tusen knep som ni är villiga att dela med er av.

Om ni undrar så är det en Fender Jazzbas en amerikanare av ny variant. (Skulle även vara tacksam om någon kan hjälpa mig identifiera min bas, jag har ett serienummer, men skulle vilja veta vad den kan tänkas vara värd begagnad)

Tack på förhand
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tandpetare!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
pr33d
Medlem+
Inlägg: 531
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:34
Ort: Piteå

Inlägg av pr33d »

Smart, ska genast skruva och se. tack

samt, är andrahandsvärdet på en ny jazzbas dåligt? tänkte om det är värt för mig att sälja bort den och köpa något finare då jag för tillfället kanske är på väg till staterna där en ruskigt låg dollar huserar. Gav 11000 för basen ink hardcase och lite kablar och sånt, blev jag lurad då?

Är iofs nöjd med basen och den låter fint =)

edit: det kanske var en dum fråga då ni inte vet vilken bas det är, men det vet jag knappt själv :/
Skriv svar