Shortscale-hals på jazzbas?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Shortscale-hals på jazzbas?

Inlägg av Dramo »

Tjena.
Nu har jag en kul jazzbaskopia som jag mekat lite med. Bandade av halsen, men insåg sen att bandlöst kanske inte var min grej.
Så istället tänkte jag sätta på en ny hals. Och eftersom jag inte är så flink i fingrarna tänkte jag en shortscale-hals (30'') med korta band osv.
Funkar det? Eller måste man göra en jäkla massa mer justeringar i och med den kortare halsen?

Om någon har en shortscale-hals till salu eller vet var man kan få tag på en så tipsa gärna. :wink:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

man bör måsta flytta stallet
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Hur mycket då i så fall? Stallet är ju redan ganska nära stallmicken som den är, och att flytta även micken uppåt känns onödigt.

Bild

Något sånt där då? Om man flyttar stallet också? Ser inte helt galet ut va?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag hade planerat att sätta en gammal musicmaster-hals på en jazzbaskropp, photoshoppade då ihop något likt den bilden du gjort. Men något jag inte hade räknat med att bredden på hälen skiljde sig väldigt mycket mellan halsarna, musicmaster-halsen var på tok för smal för halsfickan. Fast hittar du en hals med bred häl så ska det inte vara några problem.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

knedy skrev:Jag hade planerat att sätta en gammal musicmaster-hals på en jazzbaskropp, photoshoppade då ihop något likt den bilden du gjort. Men något jag inte hade räknat med att bredden på hälen skiljde sig väldigt mycket mellan halsarna, musicmaster-halsen var på tok för smal för halsfickan. Fast hittar du en hals med bred häl så ska det inte vara några problem.
Kan man lösa hälproblemet på något sätt annars?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Dramo skrev:
knedy skrev:Jag hade planerat att sätta en gammal musicmaster-hals på en jazzbaskropp, photoshoppade då ihop något likt den bilden du gjort. Men något jag inte hade räknat med att bredden på hälen skiljde sig väldigt mycket mellan halsarna, musicmaster-halsen var på tok för smal för halsfickan. Fast hittar du en hals med bred häl så ska det inte vara några problem.
Kan man lösa hälproblemet på något sätt annars?
Kolla in BBQ:s hemsida: om jag inte minns fel, beskriver han de mera sofistikerade metoderna att lösa ett sådant problem.

Förhoppningsvis är min Mustanghals på ingång under veckan. Detta innebär att jag får en Squier Bronco-hals över. Intresserad?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar