ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Håkan P skrev:Gjorde ingreppet på min Texas J-bas, och det var faktiskt lättare än vad jag först trodde!
Det är en skön känsla just sekunden innan man ryckt bort första bandet, eller hur? Lite som..."det här kommer ju gå åt Helvete"
Så blir man lite extra glad när det verkar fungera.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Håkan P
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 12:44
Ort: Örebro

Inlägg av Håkan P »

Tarzan08 skrev:
Håkan P skrev:Gjorde ingreppet på min Texas J-bas, och det var faktiskt lättare än vad jag först trodde!
Det är en skön känsla just sekunden innan man ryckt bort första bandet, eller hur? Lite som..."det här kommer ju gå åt Helvete"
Så blir man lite extra glad när det verkar fungera.
Hehe, ja precis! :) Hänger du något i Fröslida nu i sommar då?
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Hehe...faktum är att familjen åkte därifrån för några timmar sen.
Kanske drar jag ner innan semestern är över, får se...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Fan vad inspirerad jag blir av att läsa om alla som har försökt med lyckat resultat. Nu vill jag också! :D
/Linus
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Jag blir rätt sugen på att banda av min Höfner :D
Tänk vad ståbasigt den (kanske) skulle låta.
Hej
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Nu har jag kommit till skott och dragit banden ur en j&d-kopia. Imorrn ska jag skaffa kemträ eller liknande och smeta i bandskårorna, sen får jag se om jag orkar lacka. Banden satt dock ganska hårt, och tog med sig lite flisor ur greppbrädan när jag drog ut dom. Det blev inte lika snyggt som på Semborgs bilder. Men so far so good!
/Linus
Användarvisningsbild
ApanKoro
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 00:56
Ort: Uppsala

Rookie

Inlägg av ApanKoro »

Fantastiskt bra tråd, må jag säga!
Jag undrar lite bara:
Hur mycket kan det flisa innan det är "för mycket", om ni förstår? Jag har nämligen precis alldeles nyss börjat banda av min P-fender delux (mexare) och det går rätt bra, tror jag. Hackar med mejsel som semborg. Dock flisar det en del, men det kanske gör det, helt enkelt.. eller? Referenser?

Sen undrar jag hur fint sandpapper det ska vara när man sandpappar alldeles efter banden är borta.

Tjosan!

*edit* Hacka med mejsel låter ju lite brutalt nu när jag läser i efterhand, men ni fattar :)
"Do or do not. There is no try"
-Yoda
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Nu var det dags igen!

Har kommit över en billig Cort, och jag blev sugen på att dra banden ur den. Sagt och gjort!
Den här gången intog jag en lite stöddigare approach, och sket helt i momentet med hammare och mejsel. Tog helt enkelt en rejäl tång, greppade bandet och drog tills det lossnade. Tycker att det försvann mindre flisor ur greppbrädan den här gången... :oops: :roll:

Just nu ligger halsen insmetad i kemträ som håller på att härda. Lite senare ska jag slipa så får vi se vart vi hamnar. Den här gången har jag dessutom laddat upp med en burk båtlack att kladda på det färdiga resultatet sen.

Jösses vad kul det är med bandlöst!
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Sådär...

Kemträt har härdat och blivit nedslipat, halsen har fått första lagret båtlack på sig som torkat under natten. Nu har jag precis slipat och lagt på ett lager till. Filosoferar över hur många lager som behövs innan det blir en riktigt hård och fin yta. Varje lager tar ju ändå minst 10 timmar på sig att torka ordentligt och jag vill spela NUUUUU! :D
/Linus
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Härligt Linus!
In med fler halka-runt-basister på PRATABAS!

Bilder och ljudprov såklart....
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

En bild ligger på fejjan. Fler kommer snart!

Edit: Basen är för närvarande nerskruvad i atomer, men en sån här är det. Cort GB34A heter visst modellen.

Bild

Den förra ägaren har inte brytt sig så mycket om sitt instrument, så den är i ganska dåligt skick just nu. Men det ska nog lite DIY kunna lösa.
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

FÄRDIG!

(Eller nåja, nästan...)

Nu återstår att göra något åt sadelspåren som inte är anpassade för bandlöst. Dessutom glappar telejacket och det skrapar i ett par potar. Men ang. det bandlösa resultatet så är jag helnöjd!

Såhär fin blev den:


Bild



Bild
/Linus
Användarvisningsbild
DW
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 15:41
Ort: Örebro (nästan)

Inlägg av DW »

Kom också över en billig Cort som jag pillade ur banden på igår kväll. Jag använde metoden "eltejp som skydd för greppbrädan + morakniv med rostfritt blad" och det funkade skapligt. Inte helt utan flisor men tanken var inte att få ett utställningsobjekt utan mest för att se om jag kunde... På med kemträ och sen lät jag det härda under natten. Nu är greppbrädan slipad och inoljad, basen strängad och justerad. Kan bara hålla med Punkster: "Jösses vad kul det är med bandlöst!"

Bild

Bild
Päng
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 20:16
Ort: Årsta

Inlägg av Päng »

Jag ska banda av en bas och undrar om man måste slipa halsen med sandpapper?
Gjorde ett avbandningsjobb på en gammal SX jazz och då körde jag bara med avbandning och sedan lackade jag halsen.
Twentiethcenturyboy
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 15:50

Inlägg av Twentiethcenturyboy »

Wow, vilken bra bilddagbok av projektet. Uppskattas.
Användarvisningsbild
botox
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 27 nov 2011, 18:44

Inlägg av botox »

Köpte en Yamaha trb5 hösten 93 som första bas. Hade spelat gitarr i x antal år men blev sugen på basspel. Hösten 94 hade jag förmånen att få höra den eminente Gjermund Silset spela bandlöst när han lirade med Mari Boine. Det är få gånger jag fått gå ut ur lokalen för att få lite luft och för att reflektera över Gjermunds mindblowing spel. Efter den upppevelsen for jag på Statoil och köpte ett sexpack 3.5:or, for hem och halsade tre burkar i rask följd tills jag erhållit den drucknes mod. Sen satte jag morakniven i halsen och sprättade banden. Det såg ju inte direkt fabriksgjort ut men jag var nöjd. Dagen efter köpte jag flytande trä på burk och fyllde igen alla glipor och slipade sen greppbrädan. Maken till knorr fick man leta efter. Den lät verkligen kanonbra men vill inte rekommendera metoden! :)
Användarvisningsbild
ToBass
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 19:23

Inlägg av ToBass »

BBQV skrev:
Hellish skrev:Kan inte nån göra en tråd om hur man bandar PÅ en hals? Men små tips och tricks så där? :D
Voilá!

http://www.barbequevillage.com/bandning.htm
Jag undrar om det än någon som läser såhär långt in i en såhär gammal tråd, men den här länken funkar inte längre, är det någon som som vet var man kan läsa detta?
Användarvisningsbild
DJ
Medlem
Inlägg: 343
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:06
Ort: NL

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av DJ »

Jag använde ett skydd när jag bandade av. Kändes bra att ha nåt att ta spjärn emot.
http://www.thomann.de/nl/goeldo_ws045_f ... _guard.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Var köper ni epoxy-lack, förresten?
_________________________
Insert Gear Brag List Here


MLJB
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 19 jun 2012, 14:00

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av MLJB »

Jag och en kompis har precis gjort bort oss när vi försökte att banda av en hals och lägga på ett epoxylager för att få en hårdare yta. Vi fick raka motsatsen: använde fel sorts epoxy och fick en kladdig yta som inte alls är särskilt hård. En riktigt skön nybörjarmiss – vi bjuder på garven. :D

Jag har därför två frågor:

1: Vilken sorts epoxy har folk använt med bra resultat på sina bandlösa halsar? Jag har hört och läst att marint epoxy är bra (vad det nu är) men kom gärna med specifika tips på märken och var man får tag på det.

2: Vad är smartast att göra med den kladdiga epoxyn som sitter på halsen i nuläget? Det går säkert att ta bort, men frågan är hur? Kan det även funka att kladda på det nya lagret ovanpå? Vi fick åtminstone till appliceringen, så det är ett snyggt lager kladdigt epoxy som ligger på…

Det bör tilläggas att det inte är något konsertinstrument vi bygger på här – en Asien-tillverkad sak som kostade oss 300 kronor– men vi vill ändå se till att göra det rätt så att man lärt sig till nästa gång då det kanske handlar om ett dyrare instrument.

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av Cuba »

Twentiethcenturyboy skrev:Wow, vilken bra bilddagbok av projektet. Uppskattas.
Den länken går inte av för hackor! :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Rut66 »

Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re:

Inlägg av BBQV »

ToBass skrev:
BBQV skrev:
Hellish skrev:Kan inte nån göra en tråd om hur man bandar PÅ en hals? Men små tips och tricks så där? :D
Voilá!

http://www.barbequevillage.com/bandning.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag undrar om det än någon som läser såhär långt in i en såhär gammal tråd, men den här länken funkar inte längre, är det någon som som vet var man kan läsa detta?
Ett par år senare...

http://www.casselbrant.com/bbqv-hals.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av bjelkeman »

När man polerar lacken, efter att ha lackat fingerbrädan, vad polerar man med då?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av strummer »

bjelkeman skrev:När man polerar lacken, efter att ha lackat fingerbrädan, vad polerar man med då?
Såna där bilvårdsgrejer, Meguiar tex, eller motsvarande för båtar.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av bjelkeman »

Tack!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar