ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har bandlösa i tre olika prisklasser..... Ingen riktigt billig
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Köp Beans squier.
Användarvisningsbild
snooze
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jul 2007, 15:33
Ort: Exilnorrlänning i Stockholm

Inlägg av snooze »

finfint Semborg! jag gjorde i princip exakt samma sak med en jazzbaskopia för lite drygt ett år sedan. använde ett kemträ med ekspån i som gav fina linjer.

däremot lackade jag inte slutresultatet utan provade att göra en Jaco; dvs jag lade på sisådär sex-sju lager klar epoxy under loppet av en vecka (blev verkligen stenhårt och fint) och sedan slipade jag till det till en slät och hård och fin yta.

blev hyfsat finfint faktiskt. och bra mmmmmwwaaaooo-ljud. :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har en P-kopia med lönnhals som jag är lite sugen på att banda av, men funkar det med lönnhals utan band eller är det för mjukt?
Kan inte påminna mig att jag har sett nån.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Mittåt, hittade just en!
Kan det vara original eller är den avbandad?

http://www.blocket.se/vi/11621605.htm?ca=11_s
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Att Fender envisas med att göra bandlösa P-basar med lönnbräda är för mig ett mysterium. En Jazz med rosewood (eller ännu hellre ebenholts) är så mycket bättre på alla sätt som bandlös. Jag blir upprörd!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jo, men FUNKAR det någotsånär?
Kommer väl inte att spela så mycket på den, blir mest för hemmastudiobruk!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Funderar också på att ev. banda av en hals med lönngreppbräda. Klarar den sig utan att behöva lack? Epoxytjosan kanske, låter ju enkelt att kladda dit.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har en annan fundering angående olika träsorter i halsarna. När man bandar av så finns det ju en risk att det flyger av träflisor om man inte tar det försiktigt. Ett litet tips är ju då att tejpa på bägge sidor om banden. Men det har avhandlats i en annan tråd redan.

Det jag tänker på nu är vilket träslag är mer eller mindre flisbenäget än de andra?

Jag bandade av en lönnhals en gång och det funkade verkligen bra. Använde en mindre hovtång och värmde banden med lödkolv utifall att det skulle finnas lim.

Kanske är orelevant, men jag tänkte mest på folk som aldrig bandat av att det kan vara nåt att tänka på...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hellish skrev:Det jag tänker på nu är vilket träslag är mer eller mindre flisbenäget än de andra?
Ebenholts är värst p.g.a. hårdheten, lönn eller rosewood spelar ingen större roll, de är ganska lika i den bemärkelsen. Att värma banden, som du nämnde, hjälper till att mjuka upp träet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Håller nu på att bygga om basen jag nämnde, en hemsk Falcon som har legat på en vind i åratal ombyggd till klocka!!!
Har precis bandat av och fyllt i kemträ.
Banda av var knepigare än det lät, banden satt som fan och var dessutom så slitna att det var svårt att få grepp om dem vilket medförde några fula spår av verktygen. Tror det blir ok när det är lackat iaf!
Bild kommer om jag lyckas!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Vare sig man använder båtlack eller epoxy, blir det tillräckligt hård yta för att använda roundwounds?
Eller ska man olja o slita på trät?? Gillar ljudet med roundwounds på bandlöst. Framöver ska minst ett ex. bas till inhandlas så dagens andrabas ska vid tillfälle bandas av!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jahapp, då var den klar! Fyra lager båtlack på halsen med mellanslipningar. Slätt och fint och bör hålla! Ett anodiserat mässingsskydd + Diesels Duncan Design-mickar gjorde susen!
Från sketdålig Falcon till 50-talsinspirerad bandlös!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

tjusigt!
Musik är oändlig
leif hedstroem
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 17 okt 2007, 14:16

Inlägg av leif hedstroem »

Vill bara påminna alla som har dessa funderingar med avbandning är att du nu blir tvungen att sätta fingrarna där det gammla bandet satt för att basen skall stämma när du spelar. Alltså kommer inte en avbandad bas bli som en riktig bandlös bas.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

leif hedstroem skrev:Vill bara påminna alla som har dessa funderingar med avbandning är att du nu blir tvungen att sätta fingrarna där det gammla bandet satt för att basen skall stämma när du spelar. Alltså kommer inte en avbandad bas bli som en riktig bandlös bas.

Eru full eller? :mrgreen:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

leif hedstroem skrev:Vill bara påminna alla som har dessa funderingar med avbandning är att du nu blir tvungen att sätta fingrarna där det gammla bandet satt för att basen skall stämma när du spelar. Alltså kommer inte en avbandad bas bli som en riktig bandlös bas.
Öööh...va?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

knedy skrev:
leif hedstroem skrev:Vill bara påminna alla som har dessa funderingar med avbandning är att du nu blir tvungen att sätta fingrarna där det gammla bandet satt för att basen skall stämma när du spelar. Alltså kommer inte en avbandad bas bli som en riktig bandlös bas.

Eru full eller? :mrgreen:
Troligen jävlat utfull :lol: :lol:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

peppe skrev:
knedy skrev:
leif hedstroem skrev:Vill bara påminna alla som har dessa funderingar med avbandning är att du nu blir tvungen att sätta fingrarna där det gammla bandet satt för att basen skall stämma när du spelar. Alltså kommer inte en avbandad bas bli som en riktig bandlös bas.

Eru full eller? :mrgreen:
Troligen jävlat utfull :lol: :lol:
Basist? :roll:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Klopper skrev:
peppe skrev:
knedy skrev:
leif hedstroem skrev:Vill bara påminna alla som har dessa funderingar med avbandning är att du nu blir tvungen att sätta fingrarna där det gammla bandet satt för att basen skall stämma när du spelar. Alltså kommer inte en avbandad bas bli som en riktig bandlös bas.

Eru full eller? :mrgreen:
Troligen jävlat utfull :lol: :lol:
Basist? :roll:
Bandlös? :roll:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

leif hedstroem skrev:Vill bara påminna alla som har dessa funderingar med avbandning är att du nu blir tvungen att sätta fingrarna där det gammla bandet satt för att basen skall stämma när du spelar. Alltså kommer inte en avbandad bas bli som en riktig bandlös bas.
Om jag får tolka Leif fritt tror jag han menar att bandmarkeringarna på ovansidan på en fabriksbandlös bas är placerade där bandet skulle suttit på en bandad bas. Så är ju naturligtvis inte fallet för dig nu. Är helt säker på att du är medveten om det, men annars lär man ju märka det ganska snabbt.

Apropå detta så var det lite lustigt med det eminenta märket Gibson. Deras första bandlösa bas var en bandlös Ripper och där dröjde det ett bra tag innan de flyttade prickarna (minst ett år). Mao satt de "fel" på samma ställe, mellan banden som på bandade Ripper. De har ju visat prov på förvirring även i nutid. Kolla denna officiella produktbild och spana in greppbrädespricken på ...öööhh...24:e....nej 23:e band:

Bild

När modellen kom ut på marknaden hade de blivit så förvirrade att de slopade sista markeringen helt. Här är min som jag beställde direkt när de släpptes:

Bild
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Är det inte fusk med prickar eller bandmarkeringar överhuvudtaget? :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dexter skrev:Är det inte fusk med prickar eller bandmarkeringar överhuvudtaget? :D
Bara om du tittar på dem när du spelar!

Edit: Nu har jag ju inte spelat särskilt mycket bandlös, men jag tycker nästan det är lättare att INTE titta på halsen när man spelar, det blir bara förvirrande. Bättre gå på känsla och glida lite lagom! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
leif hedstroem
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 17 okt 2007, 14:16

Inlägg av leif hedstroem »

Danne skrev:
leif hedstroem skrev:Vill bara påminna alla som har dessa funderingar med avbandning är att du nu blir tvungen att sätta fingrarna där det gammla bandet satt för att basen skall stämma när du spelar. Alltså kommer inte en avbandad bas bli som en riktig bandlös bas.
Om jag får tolka Leif fritt tror jag han menar att bandmarkeringarna på ovansidan på en fabriksbandlös bas är placerade där bandet skulle suttit på en bandad bas. Så är ju naturligtvis inte fallet för dig nu. Är helt säker på att du är medveten om det, men annars lär man ju märka det ganska snabbt.

Apropå detta så var det lite lustigt med det eminenta märket Gibson. Deras första bandlösa bas var en bandlös Ripper och där dröjde det ett bra tag innan de flyttade prickarna (minst ett år). Mao satt de "fel" på samma ställe, mellan banden som på bandade Ripper. De har ju visat prov på förvirring även i nutid. Kolla denna officiella produktbild och spana in greppbrädespricken på ...öööhh...24:e....nej 23:e band:

Bild

När modellen kom ut på marknaden hade de blivit så förvirrade att de slopade sista markeringen helt. Här är min som jag beställde direkt när de släpptes:

Bild
Självklart menade jag så som du tolkade det! Jag är helt ny på pratbas så jag har inte följt era inlägg. Jag vet knappt hur det fungerar när man skall svara på inlägg. Jag har varit basist i många år och spelar bandat och obandat, dessutom bygger jag både gitarrer och basar. Har delvis delad verkstad med GMF. Just nu håller jag på med en stickkontra som tyvärr blivit liggande ett tag pga husbyggnationer. Bilder om ni är intresserade. Nu reser jag bort över helgen så jag kommer inte kunna svara på era inlägg. Ps: Jag svarar inte på uppkäftiga inlägg bara så ni vet!!!!!!!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

leif hedstroem skrev:Ps: Jag svarar inte på uppkäftiga inlägg bara så ni vet!!!!!!!
Oj.. Kan bli svårt med det här gänget då.. :P
Skriv svar