bästa synthbasen

Prata om övriga saker som rör bas-världen
oscarmattsson
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: sön 22 dec 2013, 13:11

bästa synthbasen

Inlägg av oscarmattsson »

vilken är enligt er den bästa synthbasen på marknaden? novation, moog, mopho?
Är nämligen intresserad av att köpa nån och skulle njuta av input.
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+
Inlägg: 947
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:09
Ort: GBG, ju

Re: bästa synthbasen

Inlägg av LarsGBG »

Såg Lucius på Pustervik i fredags. En av tjejerna körde på en Moog Little Phatty, tror jag det var. Grymt basljud.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: bästa synthbasen

Inlägg av funkys**t »

Skulle också säga Moog. Jag har en Nord Lead 2 som också funkar bra.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: bästa synthbasen

Inlägg av Jan Hellman »

Beror på vad man är ute efter ljudmässigt, programmerbar, antal röster, vad det får kosta etc.

* Arturia Minibrute är en grym bassynth! Monofon men låter fett och är lättrattad. Lite elak MiniMoog över den. Kostar inte så mycket. Inte programmerbar dock utan det är ratta som gäller.
* DSI Mopho körde jag med i något år och jag borde egentligen behållit den. Även den monofon fast programmerbar. Kan låta både fett och vackert. Även den har analog signalväg fast lite snällare än Minibrute.
* Moog Minitaur är i stort en Moog Taurus fast utan klaviatur. Otroligt fet synt. Fast man behöver komplettera med en midiklaviatur.

Moog överlag gör bra prylar vad det gäller bassyntar. Likaså DSI. Jag kör själv på en Nord Wave nu för tiden. Mångsidig och låter bra men tillverkas inte längre. Den har ett vågformsminne också så man kan lägga in egna samplingar. Polyfon, väldigt lätt, har rattar så man kan ratta ljud i realtid och välbyggd. Men generellt handlar det om personligt tycke och smak. OCH hur mycket det får kosta. Och hur mycket plats den får ta. Och hur TUNG den får vara! Och hur många rattar man har behov av om man vill ratta ljud i realtid.....
Skriv svar