PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Vilken dag passar bäst?

Lördagen 25/10
9
53%
Söndagen 26/10
8
47%
 
Antal röster: 17

Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av mikkejohansson »

Yes, peppen är stor!

Jag tar med några basar, en drös pedaler och en EBS T90 med TKS 112!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av mrbaloo »

Packat och klart!!!
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 265
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av AndersB »

Jag fick med mig det jag tänkt och några pedaler till, bland annat rymdskeppet (en gitarrfuzz som kanske är en cool boost på bas). Laddat med att lyssna på vinyler och dricka glögg hos en god vän. Ser fram emot (morgon)dagens övningar!
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av mikkejohansson »

Jag kommer f ö ha med mig en dubbelgigbag (Canto/Maruszcyk) till salu.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av mrbaloo »

Tack för en supertrevligt ordnad träff Hellish. Kul också att det var så många som dök upp, jag tror jag räknade till 16 st som var där.

Jag återkommer med lite intryck och bilder.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av SuperSwede »

Plussar på det MrBaloo! Återkommer med resultatet av vår utvärdering av fem stycken HPD-basar:-)
//P
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av mikkejohansson »

Grym dag! Hemmavid nu, lätt bilträsmak i rumpan.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 265
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av AndersB »

Mycket trevligt i år igen! Upptäcker små ömma punkter på fingrarna efter idoget basklämmande och pedalrattande.

Konstaterar att:
  • Jag behöver inte sitta och glo efter nya smutspedaler, de jag har står sig riktigt bra.
  • Jazzbass utan diskantdödare (dvs. murrigare mickar, flats, palmmute är inte riktigt min grej.
  • "Bajsratten" på min Eden-topp tydligen går att göra nåt hyggligt vettigt med om man har en hightechbas istället för nåt retrobetonat (med dist och en Warwick-bas kan man kalla den för "metallratten"!).
  • Valles Guild är fortfarande en asläcker bas och har tack och lov inte blivit av med sina fina tumstöd.
  • En cremefärgad Model P är nästan alltid rätt!
  • Jag ägnade mig nog mer åt att spela bas än att prata bas. Hoppas jag får vara kvar i alla fall!
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av mrbaloo »

Bilder från min mobiltelefon (inkl. en ofrivillig selfie...):

https://www.dropbox.com/sc/7jjqypunwjjw ... DEUn0oYrwa

Håll till godo! Jag återkommer med reflektioner.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av Hellish »

Ja det var verkligen en lyckad sammankomst denna gång. Jag räknade till 23 besökare totalt, ungefär det dubbla mot tidigare träffar.

Jämfört med AndersB så tog jag den motsatta riktningen. Jag gick mest runt och mös och umgicks. Det blev inte så värst mycket klämmande på basar eller övrig utrustning, utöver HPD-provningen av SuperSwedes basar som jag naturligtvis deltog i. :)

Däremot gjorde jag en upptäckt. MXR M80 är DEFINITIVT min grej. Jag kopplade in min Bach i den och sedan till ett litet Bose-system jag hade ståendes där och var hemma på en gång. Ytterst lite rattande och jag hittade ett sound som verkligen är JAG.
Så nu blir det till att sälja min nuvarande utrustning och köpa lite annat. :D

Vi ska även nämna att Andreas från vår lokala musikaffär Östmans tog med sig 5st basar, två lättviktstoppar och lite annat som vi fick klämma på. De var en fyrsträngad Warwick Streamer LX, en Sandberg, en bandlös Ibanez (som jag tror flera blev lite sugna på), en femsträngad Yamaha samt en "Kinawarwick" Streamer Stage 1.
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av SuperSwede »

Här kommer nu den utlovade rapporten från HPD-utvärderingen som genomfördes på PrataBasträffen 25/10 i Örnsköldsvik.

Eftersom jag själv (och många med mig) tycker att HPD'er är ett roligt sätt att prova ut vad man egentligen gillar utan att man behöver ruinera sig på div. Signaturmodeller om man nu inte känner att man hittat hem på en std. Modell så slog vi till och släpade med en kvintett HPD'er med grunden i de klassiska Fendermodellerna.

Följande instrument deltog i utvärderingen:
HPD 1: Kropp GMF Japan, hals Squier JV Jazz, Darkstar mick,
HPD 2: Kropp Fender Road Worn, hals Fender Precision Japan, Seymour Duncan Antiquity II mick
HPD 3: Kropp Bach, hals All Parts Jazz, Urban "Split Singel coil"mick
HPD 4: Kropp Bach, hals Mighty Mite Jazz, Rio Grande " Muy Grande"mick.
HPD 5: Kropp Squier Classic Vibe, hals Allparts P-bashals, DiMarzio Model J mickar

Så här ser dom ut.
Bild
Från vänster till höger HPD 1-3


Bild
Från vänster till höger HPD 4-5

Hur gick denna högst ovetenskapliga test tillväga?
Jo, de som ville fick tillfälle att titta, klämma och lyssna på basarna och därefter fylla i en liten testrapport, dessa delrapporter sammanställdes därefter till en sammaställningsrapport som ni här får ta del av!

Följande tre egenskaper bedömdes:
1. Utseende
2. Spelkänsla
3. Ljud

Vad tycke då den genomsnittlige PrataBasaren om basarna?

Resultatet blev följande:

HPD 1: 80p
HPD 2: 73p
HPD 3: 64p
HPD 4: 71p
HPD 5: 82p

Om intresse finns kan resp. egenskap även anges per bas, men jag gör det lätt för mig i första läget...

Så summan av kardemumman är att HPD 5 tar hem segern tätt följd av HPD 1.


Over and out från den självutnämnde HPD-testgeneralen 8)


Edit: Kom just på en lite kul grej, de flesta prylarna är ju införskaffade här på forumet, någon som känner igen sin/sina gamla delar?

//P
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av aacee »

Jag har haft nöjet att skruva ihop HPD 2 & 5 och med tanke på testresultaten verkar jag ha gjort ett bra jobb. :D
Delarna till byggena kommer från ebay och BC. Förutom Squier-kroppen som köptes på forumet av slarvid (då som hel bas)

Trist att inte kunna delta det här året men jag laddar redan för nästa år! :tummenupp:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av mikkejohansson »

aacee skrev:Jag har haft nöjet att skruva ihop HPD 2 & 5 och med tanke på testresultaten verkar jag ha gjort ett bra jobb. :D
Delarna till byggena kommer från ebay och BC. Förutom Squier-kroppen som köptes på forumet av slarvid (då som hel bas)

Trist att inte kunna delta det här året men jag laddar redan för nästa år! :tummenupp:
Och #5 blev ännu roligare med Model J-mikarna tycker jag. En absolut ny favoritbas!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av aacee »

mikkejohansson skrev:
aacee skrev:Jag har haft nöjet att skruva ihop HPD 2 & 5 och med tanke på testresultaten verkar jag ha gjort ett bra jobb. :D
Delarna till byggena kommer från ebay och BC. Förutom Squier-kroppen som köptes på forumet av slarvid (då som hel bas)

Trist att inte kunna delta det här året men jag laddar redan för nästa år! :tummenupp:
Och #5 blev ännu roligare med Model J-mikarna tycker jag. En absolut ny favoritbas!
Tyckte också att mickarna var den svaga länken så jag Kan tänka att basen fick ett ljudmässigt lyft med mickbyte.

Gott att du trivs så bra med den! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av Hellish »

Fyll på med intryck och tyckanden om träffen!
Vad kan göras bättre till nästa gång t.ex.?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av mrbaloo »

Japp, här kommer mina intryck:

Till att börja med så faller jag också in i AndersB:s aktiviteter under träffen: mer spela bas än prata bas för min egen del. Dessutom blev det nog också lite roligt löda bas också... Så pass att jag missade att det var så mycket folk som 23 st. Jättekul!!! Jag trodde nog mer på ca 16 pers. Nämnde jag ordet "jättekul"?

Sen måste jag nog också ställa mig bakom Dionsavages uttalade i stil med "jag kan ju inte så många häftiga lick som ni andra kan". Med all basexpertis på samma ställe så hade man väldigt mycket att lyssna och lära sig av er andra superbasister. Jättekul och lärorikt det med...

På morgonkvisten började jag nog tveka om vår bil skulle rymma grejorna, men tji fick jag och allt rymdes med god marginal. Väl i entrén så möttes vi ju av en trevlig affisch och jättebra skylt om vad som skulle försiggå i byggnadens övervåning: Pratabas-träff! Hellish kunde inte ha pålyst det bättre.

När det gäller ögonbrynshöjande basögonblick så blev basarna med Darkstar-mickar mycket häftiga upplevelser, både Lakland-basen och HPD:n gjorde starka intryck på mig inom den positiva sfären. Under HPD-shootouten så var faktiskt HPD-basen med just Darkstar-micken min absoluta favorit i tätt följd av vinnar J-basen (vilken jag lyckade löda in mickarna på med rätt koppling).

Den akutiska nylonsträngade basen byggda av Ulf Arklind 1999 i Stockholm var också en mycket trevlig bekantskap. Bandlösheten tillsammans med knorrigheten i ljudet gjorde att man kunde sitta länge med den i knät. Eftersom skallängden var lite längre än 34" så inföll sig känslan från min Peavey Cirrus mycket väl in här också. Det smarta med denna akustiska bas var att bandmarkeringar på sidan av greppbrädan var infrästa på undersidan själva brädan mot övrig hals. Därför var de ganska osynliga för en eventuell publik. Dyrt tillverkningssätt, men med fantastiskt stil. Hatten av för den gitarrmakaren!

Sen begav jag mig också ut på lite "djupt vatten" i och med att jag hade en enkel lödstation och ett brinnande intresse för fixande. I ett svagt ögonblick hade jag ju råkat nämna att vara behjälplig vid ett mickbyte i mickej:s J-bas. Som tur var lyckades jag hålla huvudet över ytan och i slutändan byttes mickar på J-basen men även på basjov:s P-bas, också med mycket gott resultat.

Jättekul också att Östmans musik tittade förbi med olika basar från Ibanez, Sandberg, Warwick, Squire, etc… Däribland hittade vi Ibanez Portamento, och två Sanberg Carlifornia (en 4:a och en 5:a). En mycket fin gest att vi basintresserade fick möjlighet att titta närmare på dessa nya basar också. Själv hade jag redan provat Portamento vid några tillfällen tidigare, men tog chansen nu också. Alltid lika trevligt med Portamenton. Hade jag inte själv haft en bandlös Cirrus så skulle en Portamento 5:a sitta som en smäck hemmavid och på spelningar.

Warwick har jag tidigare inte höjt så mycket ögonbryn för, men nu när jag provade Warwick så blev jag mycket förtjust i spelkänsla och ljud. Dessutom hade träffen förärats med två lika basar, men med olika träslag.

Jag fick också möjlighet att prova MXR D.I.+ och jämfört med emulering i Zoom B3 har Zoom lyckats med konststycket att fånga känslan hos originalet på ett mycket bra sätt. Dock kan man inte slå på eller stänga disten explicit i B3:an. Men i övrigt var det mycket likt ljud.

Kul också att prova en lätt ombygd Gibson-bas. Mycket trevlig i både känsla och ljud.

Mel B:s blytunga Tobias-bas var superhärlig att spela på. Och ljudet gick inte heller av för hackor. Men vad gör alla reglage? Måste man vara astronaut för att reglera dessa kontroller.

Spela bas gjorde att prov av olika förstärkare glömdes bort. Men jag hade verkligen velat spela på EBS T90 en stund... Men Bose-stolpen gjorde mycket fina intryck på mig. Kul att få prova det! Förresten jag fick ju faktiskt prova en Phil Jones Briefcase också, det har jag drömt om länge.

TechAmp Pleasure board är ju alltid lika fantastiskt att spela på. Så även under denna PB-träff.

Undertecknad hade även med sig en ensträngad bas. Men lite effekter visade mickej att den skulle fungera superbra till electropop. Skulle verkligen vilja spela tex "Safe and Sound" med den basen...

Lite kul var det att restaurangen under hade ett partyband med två gitarrister och en cajun-spelare. Under soundcheck passade vi på att äta god middag innan hockeymatchen i arenan bredvid var klar. Men bandet hade ingen bassist! Vad tänkte de egentligen, för där satt vi nio basister och åt middag…

Over and out!

Tack än en gång för dagen!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PB-Träff i Örnsköldsvik 2014!

Inlägg av mrbaloo »

Inga fler bilder och reflektioner?
Skriv svar