Ny bas eller ny förstärkare?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Gusse
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 19:27

Ny bas eller ny förstärkare?

Inlägg av Gusse »

Tjenare! Jag är väldigt ny på detta forumet och väldigt ny basspelare också! :wink: Jag har bara nybörjarsaker så jag skulle egentligen behöva ny bas och förstärkare men jag ska börja med det ena, men jag har lite svårt att bestämma mig med vilket :? Någon som har något tips? Vad skulle ni har börjat med att köpa?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hej o välkommen Gusse! Det fanns en tråd där det dryftades huruvida basen eller förstärkaren var viktigast och åsikterna gick isär. På dig låter det som du redan har bas men inte förstärkare. Om så är fallet tycker jag nog det är dags. Motfrågan blir ju vad du har för budget och vilket behov du har. Spelar du/skall du spela i band. Isf vad kan det tänkas att bli för typ av band? Det är svårt att ge några riktigt bra tips innan man vet det. Spelar du hemma kan det vara vettigt att köpa en kombo och då kanske inte köpa de minsta utifall du börjar i band så räcker den till. Själv tycker jag att om man är "nybörjare" skall man satsa på begagnat eftersom det är minst risk att sumpa pengar på andrahandsvärdet om det skulle visa sig att intresset svalnar snabbare än man anat.

Edit: Läste galet och inser nu att du har förstärkare. Spelar du i band? Vad har du för pengar att röra dig med? Vad har du för grejor idag? Har du något ljudideal?
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Danne skrev:.... Själv tycker jag att om man är "nybörjare" skall man satsa på begagnat eftersom det är minst risk att sumpa pengar på andrahandsvärdet om det skulle visa sig att intresset svalnar snabbare än man anat.
Mycket sant det, Danne säger!

Välkommen förresten. Vill du ha tips på begagnat så är det ju bara att fråga här vet'ja.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Otroligt bra svarat! jag gillar det här forumet!.. alla är så trevliga! (Johannes är svårflörtad.. men.. hell' come around!)

Välkommen Gusse!
Om du inte presenterat dig under forumdelen Medlemspresentationer så gör gärna det.

Jag håller med Danne, Viktigaste frågorna är: Vad har du idag? Varför duger dessa inte? och vad har du att röra dig med?
Om du spelat länge nog för att ha "fastnat*" så skulle jag satsa på basen först. Om du känner att du inte stormtrivs med den bas du har idag dvs.
(If it feels good it is good.. If it sounds bad.. upgrade the pickups! ;) )
Om det är mer muskler i stäk och låda du behöver så skulle jag leta begagnat.. finns mycket för billig penning.
Annars skulle jag göra som Danne föreslår: Skaffa en kombo.. Tips på kombos kan du få av många här inne.
Allt beror som sagt på hur mycket du har att röra dig med.


* (definiera det hur du vill).. det jag menar med fastnat är när du vet att detta är något du kommer göra för resten av ditt liv.. oavsätt nivå..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gusse
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 19:27

Inlägg av Gusse »

Tack för svaren grabbar!

Jag har en laney 30 wattare :? och en Yamaha RBX 17. Jag trivs rätt bra med basen men förstärkaren är inge vidare... Jag spelar i ett band men där vi repar finns det att låna lite grejer, dom är inte så bra de heller men lite bättre än mina. Jag skulle behöva en med mer kraft i. Jag har tittat på Ampeg BA 115 HTP och tycker den låter bra. På basfronten har jag känt lite på music man SUB.

Runt tiotusen har jag tänkt (både förstärkare och bas). Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag vill ha för ljud, varmt och runt typ... spelar oftast bara med pickupen som sitter längst fram :P Men skulle också vara bra om man kunde få lite snärtigt ljud,( vilket inte går att få på min) när man slappar.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

om du vill ha ett varmt ljud kanske inte Music Manen är precis vad är ute efter, de har ett väldigt "aktivt" ljud, rätt så growliga o skramliga.
Det finns en massa bra Squire basar nu som är väldigt prisvärda
http://www.squierguitars.com/products/s ... ion=basses
Både Artist Series och Vintage Modified är fin fina och kostar typ tre-fyra tusen, para ihop det med ampegen som säljs nu förfemtusen spänn så har du en grymm rig för under tio tusen, oc lite pengar over till någon cool EHXpedal.

Det är vad jag skulle skaffa om jag inte hadde några prylar och tiotusen spänn att köpa utrustning för i all fall.

En not angående att köpa begagnat: Se till att du vet vad du köper, man kan göra klipp men väldigt ofta så ser man rediga överpriser!
Bild
Gusse
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 19:27

Inlägg av Gusse »

Okej, men jag tror inte att begagnat är vad jag är ute efter skulle jag tror, om jag inte hittar nåt bra. Jag har letat en del och jag håller med dig att det är mycket som jag knappt ens hade tagit för halva priset...

Jag gillade music man basen mycket när man slappar och sånt :P

Förresten, den där ampeg ba 115 hpt den kostar väl inte 5tusen eller? Jag har bara sätt den för 8 ungefär...

Men jag kan också tänka mig att jag byter musikstil om ett tag så om jag skulle vilja ha lite allround-ljud på förstärkarn?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Instämmer med Ravens. Förstärkarvalet verkar väldigt bra och har du testat själv och är nöjd är det huvudsaken, inte vad vi tycker. Testade en vanlig Squier standard Jazz och blev förvånad över hur bra den kändes och lät. Kanske kvaliteten inte är jämn på dem(?), men har du möjlighet att testa så är det ett tips. Har för mig att de använder basswood som kroppsträ som ger en ganska varm ton (en nackdel kan vara att det inte är så stöttåligt).
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hej och välkommen hit!

Efter att ha läst din gear list så säger jag: Köp en ny stärkare!

Jag har en Ashdown Five Fifteen (100 watt, 1x15") som jag använder hemma. Den är jag väldigt nöjd med, men tillförlitligheten är tydligen inte den bästa. Jag testade en Ampeg innan och valde bort eftersom jag gillade Ashdownljudet. Annars är 100 watt i minsta laget (för slamrig rock), men det beror på övrig utrustnig och hur stark trummisen är :wink:

Kolla begagnatmarknaden, det finns mycket bra som är billigt!

När det gäller basar så tycker jag att du ska försöka lägga upp en liten buffert som du kan handla för när det dyker upp en skön bas till salu. Prova annars en Squier Modified Vintage Precision (eller Jazz om det känns bättre). Bra basar till trevliga priser!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gusse
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 19:27

Inlägg av Gusse »

Mm, jag tror faktiskt inte att jag har testat någon ashdown... Skulle gärna göra, har hört många som gillar dom. Men jag gillade annars ampegen mycket. Den hade tillräcklingt med kraft till mig och lät bra i mina öron. Vet ju inte om jag skulle gilla ashdownen mer dock...

En squire har jag däremot provat. Tyckte att det vara rätt skön :) Jag tror det vara en vintage eller vad dom heter.

Men du tycker alltså att jag borde testa en ashdown eller? Och leta efter både förstärkare och basar på blocket och sånna sidor?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ashdown Five Fifteen är definitivt värd ett test, de kostar drygt tvåtusen nya, och för de pengarna får du inget bättre...

Räcker inte 100 watt så prova en Ashdown MAG-combo på 300 watt. De kostar runt femtusen.

Mitt tips är alltså: Ashdown och Squier Modified Vintage.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gusse
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 19:27

Inlägg av Gusse »

Är dom så billiga? :o Ampeg jag snackar om har ju 220w tror jag och kostar runt 8... Vad är det mer som skiljer förstärkarna år då? Om ni tycker att Ashdown låter bra och har mycket Watt och ändå är billigare än ampegen som har mindre watt???

Har funderat lite på att köpa kanske nån Squire och kanske en OLP. Då får man ju in känslan och så får man se vilken man tycker är bäst. Då kan man senare när det är dags köpa ny. Antingen fender eller music man då.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har testat Ampeg BA115 och gillade den inte, tyckte den spelade för lågt också. Klarade inte av att repa med bandet jag spelade med då. Kan bara ha varit ett dåligt ex, den glappade och jäklades också. Men jag har hört om många som haft problem med dom också.



Edit: Och välkommen :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

knedy skrev:Jag har testat Ampeg BA115 och gillade den inte, tyckte den spelade för lågt också. Klarade inte av att repa med bandet jag spelade med då. Kan bara ha varit ett dåligt ex, den glappade och jäklades också. Men jag har hört om många som haft problem med dom också.



Edit: Och välkommen :)
Betänk på att BA115 och BA115T ger 100W medan BA115 HP och HPT ger 220W. Bara så vi pratar om samma förstärkare. Antar att HP=High Power?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Välkommen Gusse!


En MM-Sub kostar ca 10k nya och jag har väldigt sällan sett någon till salu.
Isf tycker jag du ska satsa på en Olp som kostar runt 3000-4000. De brukar finnas på blocket för typ 2000.
DOCK så har du ju ingen mick vid halsen på de basarna.. inte på SUB:en heller.

En OLP och min Hartkerigg som finns till salu under på köp/säljdelen så har du en bra bas och 700w m mycket fläsk!
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ashdown är billiga för att de byggs i Kina eller Taiwan eller nå't. Lågbudget...

Det finns Englandsbyggda också, men då blir det dyrare!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gusse
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 19:27

Inlägg av Gusse »

Danne! Jag menade iallafall Ampeg BA 115 HPT ( T står väl för rör då eller?) den med 220W.

Blackparkas, vilken modell är det på din? Jag har sett MM22 och tycker att dom ser fina ut. Dom har väl två mickar dessutom?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Danne skrev: Betänk på att BA115 och BA115T ger 100W medan BA115 HP och HPT ger 220W. Bara så vi pratar om samma förstärkare. Antar att HP=High Power?
jag som är blind och dum. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Gusse skrev:Danne! Jag menade iallafall Ampeg BA 115 HPT ( T står väl för rör då eller?) den med 220W.

Blackparkas, vilken modell är det på din? Jag har sett MM22 och tycker att dom ser fina ut. Dom har väl två mickar dessutom?

Nej nej nej.
De är basriggen jag har, har ingen OLP själv.
Men köper du min topp och låda får du pengar kvar att köpa bas för.
Och då har du 700w stärkare!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

MM22 finns inte i handeln i Sverige än har jag för mig.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

http://www.blocket.se/vi/12882394.htm?ca=2_s kanske om man vill komma billigt undan med rigg

Håller med de andra om vintage modified, trivs bra med min än så länge..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Gusse!

Kolla in detta, det kan vara nå't för dig!
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=2778
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar