NÄ NU TUSAN!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Gäst

Inlägg av Gäst »

213 skrev: Grafen, eftersom du vet vem vi talar om har du givetvis tystnadsplikt. :p
Nej?!? :shock: Det kan inte vara möjligt!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Länge se´n vi snackade skit om JAM nu! :)

Jag gjorde ett besök hos JAM i Lindesberg, tyvärr veckan innan de flyttade
till en ny, 4 ggr så stor lokal.

Jag berättade lite för butiksägaren Stig, som är en bekant (kompis kompis)
om hur snacket går på forumet om JAM.
De är väldigt medvetna om varför V-ås fick stänga inom företaget.

Han berättade oxå om att han skickat en polare till Jam/Gbrg för att köpa en Gretsch-gitarr
Polaren blev så nochigt bemött att han ringde upp Stig och sa att han aldrig i livet tänkte köpa en gitarr där.
När Peter, på Jam i Gbrg, fick höra hur det gått till så tog han kontakt med polar´n och bad honom komma tillbaka.
Sen öste de prylar över honom för att gottgöra misstaget.

Verkar som att det är ömsom vin ömsom vatten.
Han Peter i Gbrg har jag handlat av och han verkar jättetrevlig.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nog är det säkert olika, även i sthlm.

Men de där glinen som springer omkring där kan jag inte med.
"Mitt pucko till kollega har tagit lunch i en timme nu och det är han som har koll på de här grejerna...."
Fick jag höra ett av glinen säga till en tjomme som stod m en Höfnerbas och ville köpa preamp.
Inte så märkvärdigt, men jag reagerade när jag satt där.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tror jag tar en sväng dit idag och provspelar nån spännande bas de har på hemsidan. Fast, javisstja, den har ju Kimmo hemma hos sig... ;)
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev: OT: Graf, när spelade du med Meshuggah? Har för mig att det var någon med just en Cort Curbow som spelade med dem på en utomhusfestival i Sandviken för ca 7 år sedan. Ruskigt bra gig för övrigt. Extremt hög volym :D
95-03 så det var yours truly du såg. Saknar den fula lilla basen... :(
njae... håll i hästarna nu! det var väl då när jag fick hoppa ut på scenen och lira gitarrsolo på en låt? det var på min student '99...

saknar också min curbow 5:a.
Gäst

Inlägg av Gäst »

bassdude skrev:
GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev: OT: Graf, när spelade du med Meshuggah? Har för mig att det var någon med just en Cort Curbow som spelade med dem på en utomhusfestival i Sandviken för ca 7 år sedan. Ruskigt bra gig för övrigt. Extremt hög volym :D
95-03 så det var yours truly du såg. Saknar den fula lilla basen... :(
njae... håll i hästarna nu! det var väl då när jag fick hoppa ut på scenen och lira gitarrsolo på en låt? det var på min student '99...

saknar också min curbow 5:a.
Samma gig ja. Frippe försökte spela med gitarren inklädd i en plastpåse.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Re: NÄ NU TUSAN!

Inlägg av Fläppen »

macahan skrev:Jag har alltid tyckt att andreassons har varit schyssta när jag varit in där.
Idag kom jag in och en av de anställda säger: "bagar har vi där borta".
Jag vänder mig om och säger "vadå? det här är ju min bas och gigbag?". Snubben envisas och säger: "ja, vi har haft såna problem med stölder och att folk byter innehåll"... ok, säger jag och visar vad jag har i gigbagen, om lägger till: " om jag skulle byta mot nån av dom basarna som ni har här så skulle jag ju göra förlust rent ekonomiskt"...(det hänger ju inte några jättedyra basar där precis..) varpå han verkligen säger: "artig är du ju också"..på ett svinironiskt jäkla sätt..

till råga på allt klämmer han ut ett "då tycker jag du borde ha en bättre bag att bära i"

VA FAN! det här är ju ändå en av de äldre i affären, sannolikt ägaren, hur snorkigt får man bete sig?? dra åt helvete andreassons, jag kommer aldrig någonsin ens gå in i er jävla skitaffär en gång till när ni inte respekterar folk.

fuck off..

:x :evil:
När jag var där under 70-talets andra hälft var han ung. Det måste vara samma försäljare. Jag känner igen attityden på pricken. Jag gick senare, mycket hellre till Bruce, där man fick höra tillrop som "Hello mr bassman", när man klev in genom dörren.
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:
bassdude skrev:
GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev: OT: Graf, när spelade du med Meshuggah? Har för mig att det var någon med just en Cort Curbow som spelade med dem på en utomhusfestival i Sandviken för ca 7 år sedan. Ruskigt bra gig för övrigt. Extremt hög volym :D
95-03 så det var yours truly du såg. Saknar den fula lilla basen... :(
njae... håll i hästarna nu! det var väl då när jag fick hoppa ut på scenen och lira gitarrsolo på en låt? det var på min student '99...

saknar också min curbow 5:a.
Samma gig ja. Frippe försökte spela med gitarren inklädd i en plastpåse.

HAHA!!!
JAVISST!

Plastpåsen kommer jag ihåg!
Men vad gjorde du där Simon?
Och varför spelade du gitarr?!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Re: NÄ NU TUSAN!

Inlägg av gäst »

Fläppen skrev:
macahan skrev:Jag har alltid tyckt att andreassons har varit schyssta när jag varit in där.
Idag kom jag in och en av de anställda säger: "bagar har vi där borta".
Jag vänder mig om och säger "vadå? det här är ju min bas och gigbag?". Snubben envisas och säger: "ja, vi har haft såna problem med stölder och att folk byter innehåll"... ok, säger jag och visar vad jag har i gigbagen, om lägger till: " om jag skulle byta mot nån av dom basarna som ni har här så skulle jag ju göra förlust rent ekonomiskt"...(det hänger ju inte några jättedyra basar där precis..) varpå han verkligen säger: "artig är du ju också"..på ett svinironiskt jäkla sätt..

till råga på allt klämmer han ut ett "då tycker jag du borde ha en bättre bag att bära i"

VA FAN! det här är ju ändå en av de äldre i affären, sannolikt ägaren, hur snorkigt får man bete sig?? dra åt helvete andreassons, jag kommer aldrig någonsin ens gå in i er jävla skitaffär en gång till när ni inte respekterar folk.

fuck off..

:x :evil:
När jag var där under 70-talets andra hälft var han ung. Det måste vara samma försäljare. Jag känner igen attityden på pricken. Jag gick senare, mycket hellre till Bruce, där man fick höra tillrop som "Hello mr bassman", när man klev in genom dörren.
YEEEAH!!! Heja Göteborg. MUG var (är? har inte varit där på några år) en grym affär. Innan flytten så var det verkligen stans rockigaste lokal. Själv jobbade jag på Bengans (deras musikaffär, inte skivaffären) 1993-94, det var också en väldigt bra affär med otroligt kunnig och trevlig personal. (Syftar inte på mig själv, jag var otrevlig och okunnig redan då...)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: NÄ NU TUSAN!

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev: Själv jobbade jag på Bengans (deras musikaffär, inte skivaffären) 1993-94, det var också en väldigt bra affär med otroligt kunnig och trevlig personal. (Syftar inte på mig själv, jag var otrevlig och okunnig redan då...)
:P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: NÄ NU TUSAN!

Inlägg av calif de funk »

Fläppen skrev:
macahan skrev:Jag har alltid tyckt att andreassons har varit schyssta när jag varit in där.
Idag kom jag in och en av de anställda säger: "bagar har vi där borta".
Jag vänder mig om och säger "vadå? det här är ju min bas och gigbag?". Snubben envisas och säger: "ja, vi har haft såna problem med stölder och att folk byter innehåll"... ok, säger jag och visar vad jag har i gigbagen, om lägger till: " om jag skulle byta mot nån av dom basarna som ni har här så skulle jag ju göra förlust rent ekonomiskt"...(det hänger ju inte några jättedyra basar där precis..) varpå han verkligen säger: "artig är du ju också"..på ett svinironiskt jäkla sätt..

till råga på allt klämmer han ut ett "då tycker jag du borde ha en bättre bag att bära i"

VA FAN! det här är ju ändå en av de äldre i affären, sannolikt ägaren, hur snorkigt får man bete sig?? dra åt helvete andreassons, jag kommer aldrig någonsin ens gå in i er jävla skitaffär en gång till när ni inte respekterar folk.

fuck off..

:x :evil:
När jag var där under 70-talets andra hälft var han ung. Det måste vara samma försäljare. Jag känner igen attityden på pricken. Jag gick senare, mycket hellre till Bruce, där man fick höra tillrop som "Hello mr bassman", när man klev in genom dörren.
Ja, Bruce är supernajs.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Oberg
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 13:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Oberg »

JAM gillar jag inte alls, de är dryga och otrevliga.

var inne med min gammla fender ´74 för att se om jag kunnde få nått bra värde i inbyte mot en annan fin bas de hadde för tillfället, dock så sa han jerker att nee den här kan du bara för 11 tusen för, den är ju inte alls orginal.

jag vet att den basen bara var omlackad, så värdet ska vara bra mycket högre, sa att då får det vara, för jag vet att den är värd mer. han bara nee vi erbjuder dig 11 i inbyte och det är det högsta du kan få av någon i sthlm.

gick senare till både 4sound och hellstone där de sa att jag kunnde få 14 i inbyte, men gav mig också tipset att sälja den privat och att jag skulle få 17-18 tusen. lag ut en annons 2 veckor senare står jag där med 17 tusen i handen! :D


måste säga att jag blivit best bemött på 4sound på folkunga gatan, skulle fixa min bas. slipa ner lite under halsen för att få den jämn. pratade med micke var på han säger hängmed här, står i 1½ timma på morgonen och slipar och fixar med min bas, små pratar som vanligt hela tiden, när han sen är klar säger han FAN vilken skön bas, nu är den klar, vad tycker du. tyckte det blev bra så sa, "vad blir jag skyldig". gissa att jag blev paff när han sa att han gjort det gratis! :D
Basar: Hotwire Vintage 5
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oberg skrev:dock så sa han jerker (....) det är det högsta du kan få av någon i sthlm.
När någon säger så vet man att man lugnt kan gå vidare och få betydligt mer nån annanstans...
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Musikbörsen i Linköping är verkligen höjden av otrevlighet och inkompetens enl mig. Ägaren är helt schizofren (stavning?) och är sjukt smörig när man ska handla ngt dyrar och annar skiter han i en. Säger inte ens hej när man kommer in i butiken trots att jag hadlat för ca 40.000:- där (ja, alltså innan jag insåg hur pantade dom är).

Jag var till och med där på en arbetsintervju för typ 5 år sedan och UNDER själva intervjun skäller chefen ut sina anställda. Och då är det liksom inget hysch-hysch utan skrik, skrän o svordomar.

Fy fan.

Resten av dom som jobbar där har för övrigt lika mkt koll på musik som mina katter...eller förresten, ena är en jävel på tritonusharmonier på piano.

Jam har jag inte såå mkt erfarenhet ifrån. Köpt en del online från dom o det har funkat helt ok minus att jag fått betala frakt nån gång trots att det ska vara "gratis om vi slipper se dig" eller nåt sånt. Det har rätt ut sig i efterhand ändå...dom har en hel del bra grejer där. Sköna butiker att se instrument IRL ist för bara bilder på nätet/kataloger.

Annars har jag beställt en del grejer från Musikcentralen i Växjö. Beställde min Musicman Bongo HH (Desert Gold) från Lasse där nere. Väldigt trevlig och tillmötesgående man som gav mig ett ruggigt bra pris också. Rekommenderar Musikcentralen/4Sound i Växjö...eller 4Sound öht.
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Jam e inget att ha. Var där inne en gång och skulle köpa sensträngar
och beställde sedan ett set. Sen när dom kom var de nylon strängar
och hon sa att de var en billigare alternativ till senor. Och att dom bara hade senor för 6000 spänn.
gick sedan till en lokal musikaffär och dom kosta 2500kr och kom från jam.
gäst

Inlägg av gäst »

Matti skrev:Jam e inget att ha. Var där inne en gång och skulle köpa sensträngar
och beställde sedan ett set. Sen när dom kom var de nylon strängar
och hon sa att de var en billigare alternativ till senor. Och att dom bara hade senor för 6000 spänn.
gick sedan till en lokal musikaffär och dom kosta 2500kr och kom från jam.
Jisses...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Om butikerna heter JAM, Musikbörsen eller 4Sound är egentligen oväsentligt.
Det som det handlar om är ju vilka männsikor som förestår och vilka som jobbar där.
Musikbörsen i Örebro är hur trevligt som helst.
Sen vet jag att det är katastrof på vissa andra håll.
Samma sak med JAM. 4Sound har jag iofs aldrig hört ngt negativt om.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:Om butikerna heter JAM, Musikbörsen eller 4Sound är egentligen oväsentligt.
Det som det handlar om är ju vilka männsikor som förestår och vilka som jobbar där.
Musikbörsen i Örebro är hur trevligt som helst.
Sen vet jag att det är katastrof på vissa andra håll.
Samma sak med JAM. 4Sound har jag iofs aldrig hört ngt negativt om.
+1

Spelar ingen roll vem man snackar med på börsen i öret.. alla är kanon.. Peter Damin (som för övrigt är en Jaco-ringer) jobbar ju inte där så ofta.. men när han är där brukar det bli bra pris på allt.. ;)

Basse på 4Sound är en trevlig prick.. va inne där för någon vecka sedan och snackade skit.. va länge sen jag var där så han uppdaterade mig på att det typ bara var leffe kvar av orginalen.. helt sjukt... :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:
Geddy_Lee skrev:Om butikerna heter JAM, Musikbörsen eller 4Sound är egentligen oväsentligt.
Det som det handlar om är ju vilka männsikor som förestår och vilka som jobbar där.
Musikbörsen i Örebro är hur trevligt som helst.
Sen vet jag att det är katastrof på vissa andra håll.
Samma sak med JAM. 4Sound har jag iofs aldrig hört ngt negativt om.
+1

Spelar ingen roll vem man snackar med på börsen i öret.. alla är kanon.. Peter Damin (som för övrigt är en Jaco-ringer) jobbar ju inte där så ofta.. men när han är där brukar det bli bra pris på allt.. ;)

Basse på 4Sound är en trevlig prick.. va inne där för någon vecka sedan och snackade skit.. va länge sen jag var där så han uppdaterade mig på att det typ bara var leffe kvar av orginalen.. helt sjukt... :)
Bäst pris får jag av Johan iofs. Basist som han är.
Bara man inte handlar av Robban så får man ju iaf alltid rabatt. :)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johan är och förblir även min bästa kontakt på börsen.. Robban är inte snål.. han är klockren att handla av.. man måste bara vänta tills han har gjort en bra deal tidigare på dagen! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Brukar inte vara på jam så ofta så vet inte så mycket om folket där men det var jobbigt med allt velande och väntande med strängarna.
Brukar mest vara på en liten musikaffär i Uddevalla alltid gott med rabatt där och alltid trevlig och kunnig personal.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Eftersom vi ändå kastar skit...

Var inne på Förstärkardoktorn för någon jul sen (innan dom blev musikbörsen) och provade någon random elgitarr som hängde på väggen, bara för att fördriva lite tid tills jag skulle träffa en polare. Då traskar en av jävlarna fram (han som är formad som en tunna och ser ut som en guldfisk i ansiktet) fram och frågar hur den är... "jodå, helt okej! lite för dyr för mig såhär i juletider" klämmer jag fram och förväntar mig inget mer. "vill du ha den så måste du köpa den nu" får jag som svar :shock:

"Ehm... Nä, som sagt så har jag inte pengar, men ni kan väl beställa in den?"
"Nä, den här är riktigt svår att få tag på och vi får inte in fler så vill du ha den så ska du köpa den nu".

Här snackar vi random vänsterhänt ibanez-gitarr för typ 3000 spänn.

Kanske inte lika illa som resten blivit skevknullade, men det var lite tragiskt roligt när man stod där :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Ja dom har lite orginellla försäljnings knep.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev: Johan är och förblir även min bästa kontakt på börsen.. Robban är inte snål.. han är klockren att handla av.. man måste bara vänta tills han har gjort en bra deal tidigare på dagen! ;)
Det är tydligt att för att få bra bemötande i den butien så behöver man känna personalen och vara någolunda reguljär kund. För mina erfarenheter av de senaste besöken där är:

* Personalen står bakom disken och pratar om hur fulla de ska bli på kvällen och var de ska bli det när man står och väntar på att få handla. Tröttnade och gick. Örjan fick sälja grejer till mig istället, för mer pengar än jag tänkt, bara för att därfick man hjälp och jag sitter med en produkt som är precis vad jag tänkt mig.Inte det Börsen hade tokdeal på.
* Var med polarn och han hade allvarliga funderingar på att köpa gitarr i 20.000 kr + klassen och hade en del frågor om en gitarr som han testat och fick svaret "det vet jag inte" och ingen som helst fundering på att ta reda på svaret. Det blev ingen affär där. han köpt gitarr i annan affär i annan stad där de har kunnig och hjälpsam personal!
* Stod bredvid Robban när han lurade på en ovetande tonårning och föräldrer ett ljudkort med en hel del osanningar som man undrarde hur detta skulle sluta. Finns fler exempel på folk som försökt fått adekvat hjälp och blivit bemötta av konstiga svar och ignorans. Flera av dem handlar inte där längre.

Då går jag hellre till MusicMusic och handlar om jag nu skulle handla i Örebro.

Generellt sett så är många musikaffärers serviceanda ganska usel. Det verkar mer som personalen jobbar där för de ska få personalpris på sina egna inköp än för att de har ett intresse att sälja musikinstrument. Som kund känns det som man måste jaga personal för att få handla och det är knappt att de är intresserade då. Och så tycker de att det är konstigt att folk handlar sina grejer på internet........
Skriv svar