Frilansfinans eller liknande.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25808
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev:
Det är alltså helt utan att ha köpt några prylar - bara krona för krona hur mycket man får att handla julmust och skinka för.

Och återigen så OM man fakturerar så lägger man ju på på gaget just för sociala avgifter etc.
Dvs att om man alltid har 1500 spänn på ett gig svart så ser man till att få ut 1500 spänn efter soc etc när man fakturerar.

Jag skulle hur som helst inte vilja fakturera och plocka ut i prylar.
Man vet aldrig när man behöver pengarna...
Därför så nöjer jag mig med 1500-2000 per gig, och om det är vitt så fakturerar vi så vi får ut ungefär det.
Återigen - tar du inte ut så mycket gage du kan alldeles oavsett allt sånt här?
Baserat på ditt resonemang - varför i hela friden inte?? Det är som att få möjlighet till löneförhöjning och tacka nej...
Fullständigt bakvänt resonemang. :?

Prylar... köper du musikprylar som du har kvitton på?
Kanske inte just du eftersom din butik kan köpa in till mer förmånligt pris än du som privatperson.
Men de flesta köper saker då och då.
Om man sparar och summerar de kvittona så hjälper de en att behålla delar eller hela summan av de gage man får in under samma år.

Jag har sagt det ett par gånger men det verkar inte gå in så jag provar igen: Det handlar inte om att plocka ut gage i prylar, och det handlar inte om att spara gagen och handla upp dem innan året är slut. Inte.
Vad det handlar om:
1. Samla alla fakturor.
2. Samla alla kvitton.
3. Fakturor - kvitton = beskattningsbara pengar.
4. Resten är skattefria.
bjelkeman skrev:Och snack om vit vs svart är ju bara teoretiskt i alla fall. Här är vi alla bra skattebetalare.
Minns knappt sist det var tal om annan färg än vit på pengarna. Men det är oftast företag som hyr in oss...
Och ärligt talat är enda skillnaden att man måste kvitta fakturan för att slippa skatt = finansiellt samma behållning som svarta pengar. Om man gigar såpass sällan att man kan kvitta, vilket vi gör...
kmo skrev:Och nackdelar med att köra som timanställd om man inte har så jättemycket "riktiga" gig?
Menar du tillfälligt anställd av firman man spelar för?
I reda pengar blir det ju samma deal som faktureringstjänst (förutom de 6% då). Ca 50% kvar av vad företaget betalar.
Plus att man troligen inte kan kvitta utgifter alls, inte ens de som är relaterade till det giget. Om man inte har jädrigt bra tumme med företaget så att de kvittar ens kärrhyror o.dyl. i sin egen bokföring, men det börjar lukta grådaskig hantering som de flesta företag nog inte vill hålla på med.

Om det är en nackdel är upp till var och en.
Gigar man skitsällan eller knappt får nåt i gage per gig kanske det inte spelar nån roll.
Brukar man få en 500-ing i gage på det årliga giget är ju 50% bara 250:-, och då är det ju knappast värt trasslet att ha en firma.

Man får väl fundera på om möjligheten att dra av gigrelaterade utgifter med faktureringstjänst kanske gör den varianten mer lönsam. Vet inte hur det funkar med utlägg med dessa, men vissa möjligheter finns säkert.

Dock ser det lite mer proffsigt ut att kunna fakturera istf att fråga om kunden kanske kan anställa en för att lura ut pengar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:
Återigen - tar du inte ut så mycket gage du kan alldeles oavsett allt sånt här?
Baserat på ditt resonemang - varför i hela friden inte?? Det är som att få möjlighet till löneförhöjning och tacka nej...
Fullständigt bakvänt resonemang. :?

Prylar... köper du musikprylar som du har kvitton på?
Kanske inte just du eftersom din butik kan köpa in till mer förmånligt pris än du som privatperson.
Men de flesta köper saker då och då.
Om man sparar och summerar de kvittona så hjälper de en att behålla delar eller hela summan av de gage man får in under samma år.

Jag har sagt det ett par gånger men det verkar inte gå in så jag provar igen: Det handlar inte om att plocka ut gage i prylar, och det handlar inte om att spara gagen och handla upp dem innan året är slut. Inte.
Vad det handlar om:
1. Samla alla fakturor.
2. Samla alla kvitton.
3. Fakturor - kvitton = beskattningsbara pengar.
4. Resten är skattefria.

Så du menar att avdrag = med löneförhöjning?
För jag antar att det är avdrag för inköp du menar man ska göra för att frigöra stålarna?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25808
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev:
Återigen - tar du inte ut så mycket gage du kan alldeles oavsett allt sånt här?
Baserat på ditt resonemang - varför i hela friden inte?? Det är som att få möjlighet till löneförhöjning och tacka nej...
Fullständigt bakvänt resonemang. :?

Prylar... köper du musikprylar som du har kvitton på?
Kanske inte just du eftersom din butik kan köpa in till mer förmånligt pris än du som privatperson.
Men de flesta köper saker då och då.
Om man sparar och summerar de kvittona så hjälper de en att behålla delar eller hela summan av de gage man får in under samma år.

Jag har sagt det ett par gånger men det verkar inte gå in så jag provar igen: Det handlar inte om att plocka ut gage i prylar, och det handlar inte om att spara gagen och handla upp dem innan året är slut. Inte.
Vad det handlar om:
1. Samla alla fakturor.
2. Samla alla kvitton.
3. Fakturor - kvitton = beskattningsbara pengar.
4. Resten är skattefria.

Så du menar att avdrag = med löneförhöjning?
För jag antar att det är avdrag för inköp du menar man ska göra för att frigöra stålarna?
Nu missförstår du mig med flit tror jag...:)

Såhär va...
Om du KAN höja gaget så höjer du väl gaget, oavsett alla redovisningar och skatter och vad annan kringskit som helst?
Om man tar 10 och kan ta 15 så börjar man väl ta 15. Helt oavsett faktureringstjänst, egen firma, AB, HB, IOGT-NTO, etc.
Att man får otrevliga utgifter i form av skatt är ju inte ett argument som en kund säger "jaha, skatt alltså... Fan va tråkigt för er. Då höjer vi notan rejält så ni slipper ifrån den där läskiga skatten" om.

Så, då har vi avhandlat den delen.
Har ingenting med firma, redovisning e.dyl att göra.
Överens?

Den andra delen är vad man gör med stålarna, men det har vi ju redan avhandlat en massa gånger.
Egen firma, faktureringstjänst, etc, med olika insats i administration och olika stor del av gaget (det nu mycket större gaget eftersom vi just höjt det enligt det helt fristående stycket ovanför) kvar i handen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av blackparkas »

Men... Bara för att du har vita gig innebär det inte att det är standard i resten av landet.

Jag vet ett flertal coverband på andra delar i Sverige där svarta gig är klart överrepresenterade....
Därför har man således olika gage beroende på om det är svart eller vitt... Det är inget konstigt, olagligt med svarta gig, absolut, men det finns fortfarande 30-40-50-årsfester och bröllop härute i landet som behöver musik...
De flesta arrangörer är, vad jag vet, helt med på notan när det gäller gage beroende på svart eller vit spelning, vilket jag inte tror är något unikt för södra Hälsingland...
Så ja, man tar ut det gage man kan, men det varierar beroende på om man måste täcka sociala avgifter och dylikt.

Så jo, enligt din formel så är det ju avdrag för inköp som gör att du får ut mer pengar av gaget, fast det finns ju inga pengar kvar eftersom du handlat upp allt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av Svensson »

kmo skrev:Och nackdelar med att köra som timanställd om man inte har så jättemycket "riktiga" gig?
Går hur bra som helst, bara det att det brukar vara lättare att kunna fakturera spelstället istället för att de ska betala lön till dig. Anlitar du tex Frilansfinans så är du timanställd av dem och de fakturerar i sin tur spelstället. Frilansfinans sköter också fördelningslistor och betalar arbetgivaravgifter o.d. istället för att spelstället gör det. På fakturan står det alltså en klumpsumma .Det du dock förlorar är den avgift som Frilansfinans tar ut för att sköta detta som är 6%. Om du som Ff skriver, har egen firma så kan du dra av mer av dina omkostnader samt ta ut vinst från firman istället för att betala ut pengarna som lön och på så sätt få en större del av den totala kakan själv. Typ så.

Lite förenklat om du anställs av spelstället så, om du vill tjäna 1000 SEK i lön och anställs av spelstället så läggs ca 50% på den lönen som ska in till staten i form av arbetsgivaravgifter och detta betalar din arbetsgivare (spelstället) in. Om det är en privatperson eller förening (tror jag) som anlitar dig så läggs det dessutom 25% moms på de 1500 kronorna och din inkomstskatt blir kanske 30-35% på tusenlappen. Alltså, får du 700 spänn i näven och arrangören betalar ca 1800-1900 för giget, får de lyfta momsen kostar det 1500 SEK (alltså i runda slängar) :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av Svensson »

fieldflower skrev:
Svensson skrev:Japp, helt klart viktigt att veta vad man får med de olika alternativen men också vad det innebär att ha flera bolag i bandet, att mickla på med vinst vs. lön, eget/delat ägande osv. Hur gör ni när ni fakturerar ett företag? Kommer det en faktura per bandmedlem eller hur sköter ni det? Mest nyfiken... Och sedan, med glimten i ögat skrivet att man flytta faktureringskostanden på kunden, men att förtydliga, klart man inte skriver "Extra påslag pga vi inte har egen firma", är väl snarare så att man tex fakturerar 16.000 SEK istället för 15.000 SEK. (Och ja, jag vet att den diffen inte är 25% men då förutsätter det ju att man inte tagit ut det man tjänar som lön från sitt egna bolag om jag fattat dig rätt). Och visst, har man firma så kan man ju säkert splitta upp fakturan i resekostnader, PA-hyra, traktamenten osv. så får man ännu mer kvar, men när man inte ids det :).

Ännu mer OT men är det verkligen så att man bara får göra avdrag för kostnader i direkt samband med gig? Vill minnas att jag gjort avdrag för mer än så men dte är många år sen jag idats göra det. Har man inte rätt att göra avdrag för alla kostnader man har föra tt kunna tjäna de sura hundralapparna på giget såsom replokal, dator, kostnader i samband med rep etc?
Hur vi gör: En bandmedlem fakturerar kunden och (i mån det behövs) fakturerar övriga den bandmedlemmen. Så länge man fakturerar i direkt anslutning till artisteriet blir det inte "bokningsbolag", dvs momskrav.

Det är precis sånt ingen av oss orkar tjorva med för de få spelningar vi har.


Fast om du kan fakturera 16 så fakturerar du väl 16, oavsett omkostnader..?
Det gör jag iaf...:)

Om man bestämmer att vi vill ha tex 1500:-/näsa före skatt och är fyra pers i bandet så blir det 6000, lägger man sen på avgifterna så landar man på ca 9000 SEK. Om man då avdrundar uppåt med en tusing så har man täckt upp extrakostnaden för faktureringsavgiften, inte svårare än så. Anser man sig inte kunna ta 10.000 SEK så får man helt enkelt nån hundring mindre i näven. Det är ju inte så att det är en exakt vetenskap på hur många kronor man kan klämma en arrangör på.

Du kanske kan dra av närliggande kostnader också, men om du har gig i Januari på faktureringstjänst och utlägg Februari-December får du lite svårt att relatera bakåt, skulle jag tro.
Speciellt som det betalas ut som lön.
Det är det jag menar med att det blir tidsbundet på ett helt annat sätt. Med egen firma lägger man ju alla utgifter i en pott och alla inkomster i en annan pott och så kvittar man dem mot varandra oavsett datum under räkenskapsåret.
Det går fint att handla upp pengarna i December.

Eller menar du att du kan göra privata avdrag för replokal etc trots att du inte har firma?

Japp det är så jag menar, om man deklarerar inkomst av hobby och säljer tex trägafflar som man täljer så får du ju dra av för tex verktyg som du behöver för att kunna tälja din gaffel även om du köpt dem i januari och säljer gaffeln i december. Så gjorde jag förr om åren och vill minnas att jag även drog av kostnader i samband med rep, inköp av dator och annat men det kanske helt enkelt var så att det aldrig kontrollerades :lol: .
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev: Det handlar inte om att plocka ut gage i prylar, och det handlar inte om att spara gagen och handla upp dem innan året är slut. Inte.
Vad det handlar om:
1. Samla alla fakturor.
2. Samla alla kvitton.
3. Fakturor - kvitton = beskattningsbara pengar.
4. Resten är skattefria.
blackparkas skrev: Så jo, enligt din formel så är det ju avdrag för inköp som gör att du får ut mer pengar av gaget, fast det finns ju inga pengar kvar eftersom du handlat upp allt... :D
Jag tror parkas retas med dig aprillo.

Faktureringstjänst är ok om man inte ids handskas med detaljerna. Dessutom tycker jag att skattedeklarationen kan bli nog så tråkig att knåpa med om man inte är van, om man ska ha egen firma. Det talar för att använda en sådan tjänst.

Själv så har jag firma och bokföringshjälp. Så det är ett lätt beslut.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av kmo »

Svensson skrev:
kmo skrev:Och nackdelar med att köra som timanställd om man inte har så jättemycket "riktiga" gig?
Går hur bra som helst, bara det att det brukar vara lättare att kunna fakturera spelstället istället för att de ska betala lön till dig. Anlitar du tex Frilansfinans så är du timanställd av dem och de fakturerar i sin tur spelstället. Frilansfinans sköter också fördelningslistor och betalar arbetgivaravgifter o.d. istället för att spelstället gör det. På fakturan står det alltså en klumpsumma .Det du dock förlorar är den avgift som Frilansfinans tar ut för att sköta detta som är 6%. Om du som Ff skriver, har egen firma så kan du dra av mer av dina omkostnader samt ta ut vinst från firman istället för att betala ut pengarna som lön och på så sätt få en större del av den totala kakan själv. Typ så.

Lite förenklat om du anställs av spelstället så, om du vill tjäna 1000 SEK i lön och anställs av spelstället så läggs ca 50% på den lönen som ska in till staten i form av arbetsgivaravgifter och detta betalar din arbetsgivare (spelstället) in. Om det är en privatperson eller förening (tror jag) som anlitar dig så läggs det dessutom 25% moms på de 1500 kronorna och din inkomstskatt blir kanske 30-35% på tusenlappen. Alltså, får du 700 spänn i näven och arrangören betalar ca 1800-1900 för giget, får de lyfta momsen kostar det 1500 SEK (alltså i runda slängar) :).
Hmm, Frilansfinanas låter ju som ett bra alt..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25808
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:
fieldflower skrev: Det handlar inte om att plocka ut gage i prylar, och det handlar inte om att spara gagen och handla upp dem innan året är slut. Inte.
Vad det handlar om:
1. Samla alla fakturor.
2. Samla alla kvitton.
3. Fakturor - kvitton = beskattningsbara pengar.
4. Resten är skattefria.
blackparkas skrev: Så jo, enligt din formel så är det ju avdrag för inköp som gör att du får ut mer pengar av gaget, fast det finns ju inga pengar kvar eftersom du handlat upp allt... :D
Jag tror parkas retas med dig aprillo.

Faktureringstjänst är ok om man inte ids handskas med detaljerna. Dessutom tycker jag att skattedeklarationen kan bli nog så tråkig att knåpa med om man inte är van, om man ska ha egen firma. Det talar för att använda en sådan tjänst.

Själv så har jag firma och bokföringshjälp. Så det är ett lätt beslut.
Jo, jag tycker nog att jag varit tydlig nog nu...
Eller så vill han inte förstå för att det gör ont att tänka på alla pengar man i onödan gett till Hr finansminister...;)

Nja, har man koll på sin bokföring, dvs har noterat och sparat kvitton och fakturor, är det ju inte svårt.
I blanketten näringsverksamhet skriver man i summan av fakturor i rutan för inkomster, och summan av kvittona i i rutan för inköp av varor och tjänster.
Räknar ut resultatet gör den själv.
Done. Inte jobbigt alls. Tar 3 minuter extra då det är deklarationsdags.
(Men det förutsätter förstås att man kör "artisteri" momsfritt så man slipper momsredovisning, vilket man väl då skall trassla med månadsvis).
blackparkas skrev:Men... Bara för att du har vita gig innebär det inte att det är standard i resten av landet.
Diskussionen gäller såklart bara vita gig. Svarta gig har inget med diskussionen att göra.
Har man enbart svarta gig ska man såklart inte ha firma. Säger sig självt.
Har man en mix får man väl räkna på om det är värt det. Får man in en massa svarta gigpengar som man handlar grejer för är ju chansen större att man kan kvitta de vita gigen, så egentligen gör en mix av svart/vitt att firma blir ännu mer lönsamt...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av blackparkas »

Men.
För att återgå till ämnet...


Frilansfinans, Orsa-tjosan.
Bra skit och du slipper jidder själv.
Du fakturerar ju ändå alltid mer vid vita gig än vad du skulle tagit svarta, jag ser det som ett vanligt arbete, då skattar man också.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:Men.
För att återgå till ämnet...


Frilansfinans, Orsa-tjosan.
Bra skit och du slipper jidder själv.
Du fakturerar ju ändå alltid mer vid vita gig än vad du skulle tagit svarta, jag ser det som ett vanligt arbete, då skattar man också.
Prexis.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25808
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av fieldflower »

Svensson skrev:
blackparkas skrev:Men.
För att återgå till ämnet...


Frilansfinans, Orsa-tjosan.
Bra skit och du slipper jidder själv.
Du fakturerar ju ändå alltid mer vid vita gig än vad du skulle tagit svarta, jag ser det som ett vanligt arbete, då skattar man också.
Prexis.
Som jag sagt hela vägen - helt ok metod.
Bara man vet vilka valmöjligheter man har, vad de ger i resultat, för ens egen unika situation.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av Hellish »

blackparkas skrev:Finns det inte nån i Orsa som typ knappt kostar något?
Snabbt inlägg. Jag kikade just på deras hemsida och där skriver de:

"Dessutom tar vi en serviceavgift för att hantera din fakturering på 8% på totalsumman på fakturan."

Så. 2% dyrare än Frilans finans.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av basmartin »

Har använt frilans finans senaste året istället för att ha egen firma och visst, man får ut lite mindre pengar eftersom man inte kan göra avdrag helt på samma vis och rätt ofta så måste momsen bakas in i gaget. MEN så satans skönt att inte behöva hålla ordning på kvitton och fakturor. Det mesta av pengarna jag får in går ändå till levnadskostnader. Lite trist med momsen bara, men å andra slipper jag betala en revisor och jag slipper lägga tid på att hålla reda på alla kvitton och papper. Summasummarum, livskvalitén har ökat och även likviditeten då man får in pengarna efter 5 dagar om kunden är registrerad hos bolagsverket. Samt också att om en kund inte betalar så slipper jag dribbla med det...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar