NÄ NU TUSAN!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ja just det.....
Har en god erfarenhet av Börsen i Ö-o. Ska inte bara såga så här kommer den.
Var inne och frågade efter Warwicks biwax och Johan sa att de inte hade det. Han tänkte till en kort stund och kom på att de hade nog liggandes en burk som var beställd till kund, men som legat länge för denne inte hämtat den. Fick köpa den (till ordinarie pris naturligtvis). Det var snällt av honom.... :)
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

En liten solskenshistoria:

För drygt 10 år sedan var jag fattig student i Linköping men hade just fått studielån och stegade in på Börsen i Lkpg, Jag beställde en japan P-bas, rosewood och sunburst för 5999:-
-Jodå, kom in o hämta om 2 veckor, blev svaret från en stor trevlig skåning.

När jag sen kom in och kollade efter 2 veckor kom denne store skåning och sa att han på eget bevåg hade annulerat min order eftersom det kommit in en farbror och bytt in sin USA -78 P-bas Rosewood sunburst mot nåt lättare och jag kunde få köpa denna orginalare i nyskick för det pris vi kommit överens om, 6000:-

Jag är än idag tacksam mot denne men som jag glömt namnet på.
Behöver jag säja att han jobbar nån annanstans nu...
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Konstigt!
Senast ville jag veta om jag kunde köpa Warwicks Red styckevis.
(eftersom jag har ett större lager av G och D-strängar)
Robban lyfte direkt luren och ringde leverantören och kollade.
Så upplever jag att det oftast går till; har de inte svaret så tar de reda på det.
Därför det du säger förvånar mig, Matte.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Jobbar inte Dan Svanö (metal!) på Börsen i typ Örebro eller nåt liknande?
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Lassebasse skrev:Jobbar inte Dan Svanö (metal!) på Börsen i typ Örebro eller nåt liknande?
Jopp! Mycket trevlig och hjälpsam herre det med.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hum! Då måste man ju kila in dit när man är på bilsemester i de trakterna nästa år och hälsa på karln. Han har gjort mycket bra musik han.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Han har ett ganska säreget sätt att spela gitarr på iaf.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Har handlat en massa på MB vås/malmö/uppsala jam i sthlm/malmö/vås
Jerker har alltid varit väldigt trevlig mot mig vart jag än stött på honom. Hasse på Jam i sthlm miklade med drangstången på en Fender precision AVRI 62a i en haltimme bara för att "jag borde känna på den som den ska vara" trots attt jag uttryckligen sagt att det var alldeles för mycket pengar för mig.

Har aldrig haft något problem att få provspela något någonstans vad jag kan minnas..

Förutom då jag skulle provspela en PRS på Tip Top för tio år sedan IOFS. Han lyfte motvilligt ner gitarren jag ville testa och envisades med att stå och stirra på mig när jag testade den. Jag slog igenom ett par ackord och spelade intror till "Today" av smashing pumpkins och sa "låter bra, jag köper den".
Han blev rätt så ställd.
Bild
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Ravens skrev: Förutom då jag skulle provspela en PRS på Tip Top för tio år sedan IOFS. Han lyfte motvilligt ner gitarren jag ville testa och envisades med att stå och stirra på mig när jag testade den. Jag slog igenom ett par ackord och spelade intror till "Today" av smashing pumpkins och sa "låter bra, jag köper den".
Han blev rätt så ställd.
Ah, önskar jag hade kulor att göra så.
Jag skulle ioförsig spela introt till "Africa" av Toto, men va faan.
COOLT !!!!
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Geddy_Lee skrev:Konstigt!
Senast ville jag veta om jag kunde köpa Warwicks Red styckevis.
(eftersom jag har ett större lager av G och D-strängar)
Robban lyfte direkt luren och ringde leverantören och kollade.
Så upplever jag att det oftast går till; har de inte svaret så tar de reda på det.
Därför det du säger förvånar mig, Matte.
Som sagt. Du är stammis, det är inte jag (eller de som jag refererar till). Det ger tyvärr en del skillnader i service.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25844
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Min värsta var på gamla Allegro i Örebro (borta sedan många år).
Jag hade ordnat finanserna inför köp av fullvuxen förstärkare och går igenom alla butiker i Örebro för att hitta bästa prylen och dealen.
På MB var det en Carvin-rigg och på Music music var det Hartkeriggen (som jag sedan köpte - Hartke var ju inte paria på den tiden...)
På Allegro fanns inget i den storleksordningen inne, så jag frågade killen bakom disken vad de kunde erbjuda idag och vad de kunde ta hem och så. Han pekade på nån combo så jag förklarade att det som låg bäst till just nu var Hartken för 20k och att jag var fullt beredd att vänta på att de tog hem något om de inte hade nåt hemma nu. Svaret blev "Nja, det är väl bara det där jag har..."
Då var det dags att säga "Jaha du... Ha en bra dag och lycka till..." och gå och handla elsewhere.

Men de är ju borta också...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev:Min värsta var på gamla Allegro i Örebro (borta sedan många år).
Jag hade ordnat finanserna inför köp av fullvuxen förstärkare och går igenom alla butiker i Örebro för att hitta bästa prylen och dealen.
På MB var det en Carvin-rigg och på Music music var det Hartkeriggen (som jag sedan köpte - Hartke var ju inte paria på den tiden...)
På Allegro fanns inget i den storleksordningen inne, så jag frågade killen bakom disken vad de kunde erbjuda idag och vad de kunde ta hem och så. Han pekade på nån combo så jag förklarade att det som låg bäst till just nu var Hartken för 20k och att jag var fullt beredd att vänta på att de tog hem något om de inte hade nåt hemma nu. Svaret blev "Nja, det är väl bara det där jag har..."
Då var det dags att säga "Jaha du... Ha en bra dag och lycka till..." och gå och handla elsewhere.

Men de är ju borta också...

/Ff
Var det inte Örjan som hade Allegro?
Var lite före min tid i Örebro, men...
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Var in på 4-sound på sveavägen.Känndes som ingen hade någon förankring i musik.Sånna affärer kan nästan få en att vilja sluta spela........
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25844
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Geddy_Lee skrev:Var det inte Örjan som hade Allegro?
Var lite före min tid i Örebro, men...
Skulle vara i början då, men eftersom Music music fanns så hade han väl gått vidare...?
Har hört bra saker om Allegro av en del, och det kan ju ha varit från den tid han hade det.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

bassicfun skrev:Var in på 4-sound på sveavägen.Känndes som ingen hade någon förankring i musik.Sånna affärer kan nästan få en att vilja sluta spela........
Du har ju Sveriges bästa musikaffär runt knuten.
Bara värt att gå in och prata bort en timme med Micke och Kaj.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bassicfun skrev:Var in på 4-sound på sveavägen.Känndes som ingen hade någon förankring i musik.Sånna affärer kan nästan få en att vilja sluta spela........
Var in där på semestern jag också. Inte så kul.
Tror en här på forumet jobbar där kan jag tillägga.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:Var det inte Örjan som hade Allegro?
Var lite före min tid i Örebro, men...
Skulle vara i början då, men eftersom Music music fanns så hade han väl gått vidare...?
Har hört bra saker om Allegro av en del, och det kan ju ha varit från den tid han hade det.

/Ff
Greger Agelid heter han som ägde Allegro. Tror Örjan bara var anställd där och MusicMusic startades i Kumla och flyttade sedan till Örebro.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25844
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Matte skrev:
fieldflower skrev:
Geddy_Lee skrev:Var det inte Örjan som hade Allegro?
Var lite före min tid i Örebro, men...
Skulle vara i början då, men eftersom Music music fanns så hade han väl gått vidare...?
Har hört bra saker om Allegro av en del, och det kan ju ha varit från den tid han hade det.

/Ff
Greger Agelid heter han som ägde Allegro. Tror Örjan bara var anställd där och MusicMusic startades i Kumla och flyttade sedan till Örebro.
Det klingar bekant... Jag bodde ju faktiskt i Kumla medan MM fortfarande var kvar där...

Bytte Allegro management mot slutet eller så? De hade ju grymt bra rykte hos aktiva musiker ett tag, men kraschade såvitt jag vet på slutet alla goda relationer...

/Ff
Medlem i PB50+
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

fieldflower skrev: Bytte Allegro management mot slutet eller så? De hade ju grymt bra rykte hos aktiva musiker ett tag, men kraschade såvitt jag vet på slutet alla goda relationer...

/Ff
Nej. Han ägde det in i det sista, men de tappade en del av de säljarna som var bra och duktiga, bland annat Örjan. Det var väl det som blev början till slutet när de inte hade den serviceminded/kunniga personal som de var kända för och som du nämnt, inte hade så mycket på lager som de hade tidigare.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Var på 4Sound i Karlstad idag (sorry Matte, jag var tvungen att åka tillbaks direkt och kunde inte ta svängen om Karlskoga). Snackade nästan en timme med Harry och jag tror att det var ett av de bästa bemötanden jag fått (förutom stammisstället MUG). Träffade dessutom en basist där inne och småsnackade lite. Frågade sedan om han lirar i band och om det är covers eller eget. Då svarar han "jag spelar i Sven-Ingvars" och mitt svar "spelar ni Sven-Ingvar covers då :oops:

Annars måste jag framhålla MUG även om jag hört från några musiknoviser att de tycker att de är nonchalanta. Det är nog så på många ställen att när man lärt känna människorna och jargongen blir det annorlunda. Tyvärr är det inte alla kunder som orkar vänta så länge och jag måste erkänna att jag förstår dem.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev:Var på 4Sound i Karlstad idag (sorry Matte, jag var tvungen att åka tillbaks direkt och kunde inte ta svängen om Karlskoga).
Ingen fara. Hade annat besök idag så jag har nog inte haft tid med dig ändå....
MALA skrev: Snackade nästan en timme med Harry och jag tror att det var ett av de bästa bemötanden jag fått (förutom stammisstället MUG). Träffade dessutom en basist där inne och småsnackade lite. Frågade sedan om han lirar i band och om det är covers eller eget. Då svarar han "jag spelar i Sven-Ingvars" och mitt svar "spelar ni Sven-Ingvar covers då :oops:
:D
Det har de sagt själva att det är inte lätt att spela covers på sig själva....
4Sound K-stad är en bra butik. De har någon kille bakom disken som är slö som få. Han står hellre och snurrar sitt långa hårdrockshår runtfingret än att sälja prylar......:roll: Annars har de bra personal och man kan göra bra afärer där.
MALA skrev: Annars måste jag framhålla MUG även om jag hört från några musiknoviser att de tycker att de är nonchalanta. Det är nog så på många ställen att när man lärt känna människorna och jargongen blir det annorlunda. Tyvärr är det inte alla kunder som orkar vänta så länge och jag måste erkänna att jag förstår dem.
Det tappas nog en del kunder på att man kör sitt race utan att fundera på konsikvenserna av det. Det finns alltid en potensial i en ny kund som är omöjlig att förutse. Det kan vara in bästa kund någonsin som står där som total nybörjare och vill köpa strängar/stockar/plektrum eller något annat för en mindre summa pengar. Man vet aldrig vad de köper nästa gång de kommer, om de kommer tillbaka över huvudtaget.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

MALA skrev:Var på 4Sound i Karlstad idag (sorry Matte, jag var tvungen att åka tillbaks direkt och kunde inte ta svängen om Karlskoga). Snackade nästan en timme med Harry och jag tror att det var ett av de bästa bemötanden jag fått (förutom stammisstället MUG).
Harry är trevlig och serviceinriktad. Har handlat ett par basar av honom.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Danne skrev:
MALA skrev:Var på 4Sound i Karlstad idag (sorry Matte, jag var tvungen att åka tillbaks direkt och kunde inte ta svängen om Karlskoga). Snackade nästan en timme med Harry och jag tror att det var ett av de bästa bemötanden jag fått (förutom stammisstället MUG).
Harry är trevlig och serviceinriktad. Har handlat ett par basar av honom.
Jag med. Harry är en av de trevligaste musikhandlare jag träffat på, all heder till denne man.

Har ni vägarna förbi Säffle (ja, det finns en musikaffär i den lilla hålan...) ska ni hoppa in på Handla Musik. Jocke som äger butiken är mycket trevlig och kanonduktig på det mesta som gäller gitarrer och basar. Det är många i dalsland/värmland som handlar och får sina prylar fixade där. Väl värt att kollas upp!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Undviker numer Jam pga många av ovanstående anledningar, framför allt eftersom dom fortfarande efter inköp för många tiotusenlappar under många år fortfarande behandlar en som en 10-åring som dräglar över skitgitarrer... men jag måste ändå påtala att det finns faktiskt några killar i Sthlms-butikerna som fortfarande är både trevliga och duktiga och faktiskt bryr sig om kunderna!
Skriv svar