Rakstämning

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Rakstämmer du?

Ja
35
19%
Nej
113
62%
Ibland, beroende på typ av gig
33
18%
 
Antal röster: 181

Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

stämningen brukar vara rätt sömning när jag rakar mig då jag oftast gör det på morgonen, innan jobbet. men det kan nog stämma, det ni säger.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Hellboy skrev: Bild

Den Stingray:en vill jag se mer av!!
Hade det varit lönnbräda hade jag kommit och stulit den av dig direkt....!
Finns bara två med den lacken och han som har den andra (med lönn greppbräda) skulle nog inte jag bryta mig in hos.....

Bild

Bild

Bild

Bild

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den sön 23 dec 2007, 00:43, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev:
Hellboy skrev: Bild

Den Stingray:en vill jag se mer av!!
Hade det varit lönnbräda hade jag kommit och stulit den av dig direkt....!
Finns bara två med den lacken och han som har den andra (med lönn greppbräda) skulle nog inte jag bryta mig in hos.....

Bild

//J
Oh shit! TL!
Var han inte avis på din kalufs? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev:
Hellboy skrev: Bild

Den Stingray:en vill jag se mer av!!
Hade det varit lönnbräda hade jag kommit och stulit den av dig direkt....!
Finns bara två med den lacken och han som har den andra (med lönn greppbräda) skulle nog inte jag bryta mig in hos.....

Bild

//J

:shock:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Har du mött honom? You have met god!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hellboy skrev:Av alla snurriga trådar.....

På en av basarna har jag inga problem att få till detta. Någonsin....

Bild
Det där är inte rakstämning. Det är bakstämning.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:
Hellboy skrev:Av alla snurriga trådar.....

På en av basarna har jag inga problem att få till detta. Någonsin....

Bild
Det där är inte rakstämning. Det är bakstämning.
Något för Gardell och Levengod? :roll:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

slakstämning?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:slakstämning?
Centerpartiet går INTE upp? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Klopper skrev:
Svensson skrev:slakstämning?
Centerpartiet går INTE upp? :wink:
NU är det nog fan dags och lägga sig. Skruva igen glöggkorken och gå och lägg er nu!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:
Klopper skrev:
Svensson skrev:slakstämning?
Centerpartiet går INTE upp? :wink:
NU är det nog fan dags och lägga sig. Skruva igen glöggkorken och gå och lägg er nu!
Men va tusan.
Kan man inte travestera M&B Varning för barn eller? :wink: :wink: :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev:
Hellboy skrev: Bild
Den Stingray:en vill jag se mer av!!
Hade det varit lönnbräda hade jag kommit och stulit den av dig direkt....!
Finns bara två med den lacken och han som har den andra (med lönn greppbräda) skulle nog inte jag bryta mig in hos.....

Bild

Bild

Bild

Bild

//J
Klopper skrev: Oh shit! TL!
Var han inte avis på din kalufs? :wink:
:D Vi pratade inte frisyrer direkt. Harley hojjar, vodka/whiskey, tea/kaffe och en massa annat. Mitt hår håller på att trilla av lite smått och jag brukar också dra av huvudet lite då och då. Har gjort det ibland sedan tidigt 80-tal. Långt innan jag visste vem Levin var. Man ser otroligt rolig ut med hela huvudet inlöddrat kan jag lova.

//Jan
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev:
Hellboy skrev:
blackparkas skrev:
Hellboy skrev: Bild
Den Stingray:en vill jag se mer av!!
Hade det varit lönnbräda hade jag kommit och stulit den av dig direkt....!
Finns bara två med den lacken och han som har den andra (med lönn greppbräda) skulle nog inte jag bryta mig in hos.....

Bild

Bild

Bild

Bild

//J
Klopper skrev: Oh shit! TL!
Var han inte avis på din kalufs? :wink:
:D Vi pratade inte frisyrer direkt. Harley hojjar, vodka/whiskey, tea/kaffe och en massa annat. Mitt hår håller på att trilla av lite smått och jag brukar också dra av huvudet lite då och då. Har gjort det ibland sedan tidigt 80-tal. Långt innan jag visste vem Levin var. Man ser otroligt rolig ut med hela huvudet inlöddrat kan jag lova.

//Jan
Respect! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Svensson skrev:
Hellboy skrev:Av alla snurriga trådar.....

På en av basarna har jag inga problem att få till detta. Någonsin....

Bild
Det där är inte rakstämning. Det är bakstämning.
Men det sitter ett litet skruvhål på varje stäm-"rulle" (eller vad man nu ska kalla det för, motsvarigheten till självaste stäm-"skruven") och den är jag OTROLIGT noga med att lina in så att alla fyra är lika..... :roll:

//Jan
gäst

Inlägg av gäst »

Basjonas skrev:Jag rakstämmer bara när jag har skinnkavaj!
ÄNTLIGEN! The Godfather of straight tuning, ladies and gentlemen: BASJONAS!
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:
Noelredding skrev:Menar ni allvar eller? Ärligt? Går ni från en konsert för att basisten inte justerar sina stämskruvar så dom sitter rakt? Ni driver väl ändå med mig? Verkar jävligt bizarrt... :shock:
Självklart så förväntar man sig att proffsmusiker skall ha respekt för sin publik. Nån måtta får det vara.
Johannes: Men visst kändes det skönt att demonstrativt säga ifrån när det fuskas med rakstämmning!
Absolut. Har man betalat hundratals kronor för en konsertbiljett så förväntar man väl sig att det minsta basisten kan göra är att åtminstone rakstämma. Det är ju ändå en konsert och vissa visuella krav tycker jag att man som publik har rätt att ställa. Jag gick efter bara några låtar på Rolling Stones också. Säga vad man vill om Daryl Jones men att rakstämma, det fixar han inte.
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:
Diesel skrev:Det finns väl bara en stämning som är bättre och det är den så kallade kiss-stämningen.

En kille som hade en gura och en affisch på sina idoler på väggen och som den nybörjare han var så tänkte han att kiss-gitarristens gura måste ju vara stämd rätt, så han ställde stämskruvarna i samma position som på affischen :P
Like we haven't all been down THAT road before...! Jag satt o kollade "November Rain"-videon för att se hur Slash (det var i min förvirrade ungdomstid med gitarr...huga) hade ställt sina skruvar så han kunde spela det där snygga solot.
Jag körde den klassiska Geezer-stämningen i många år, den från Mob Rules-postern.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: Anli: Så sent som för några veckor sedan så reste jag mig och gick efter halva Ryan Adams konsert på Chinateatern av just det skälet.
SÅ viktigt tycker jag inte det är med rakstämning. Jag menar känslan kommer först, sen rakstämningen. Philthy Taylor i Motörhead hade ju inte rakstämda pukor och det hörs ju men nog fan svänger det!

Det är nästan så jag rankar rakinställning av förstärkarkontroller högre, fast det är ju bara min åsikt.
Rakinställning på förstärkarkontrollerna är väl ändå självklart? Finns det någon här på forumet som INTE använder sig av det?
gäst

Inlägg av gäst »

Noelredding skrev:Menar ni allvar eller? Ärligt? Går ni från en konsert för att basisten inte justerar sina stämskruvar så dom sitter rakt? Ni driver väl ändå med mig? Verkar jävligt bizarrt... :shock:
Vadå? Menar du att du sitter kvar hela giget om basisten inte har uppfyllt sin del av överenskommelsen? Är du en av dom som INTE ville ha pengarna tillbaka efter att Liza Minelli krökat ned sig och trillat av scenen på Globen också eller? Som artist och underhållare har man vissa krav som måste uppfyllas. Stämma traditionellt kan man göra i studion där ingen ser men på ett gig så är det inte bara ljudet som betyder något. Det visuella är 50 % och om du står där med en icke-rakstämd bas så har du förlorat redan innan du börjat spela. Titta på alla coola basister så ser du vad jag menar. Sir Paul, John Paul Jones, Pino Palladino (fast inte när han spelar bandlöst), Allan Rubin, Gene Simmons och Bruno Bucklig, alla rakstämmer.
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev: :D Vi pratade inte frisyrer direkt. Harley hojjar, vodka/whiskey, tea/kaffe och en massa annat. Mitt hår håller på att trilla av lite smått och jag brukar också dra av huvudet lite då och då. Har gjort det ibland sedan tidigt 80-tal. Långt innan jag visste vem Levin var. Man ser otroligt rolig ut med hela huvudet inlöddrat kan jag lova.

//Jan
Men jösses, hur stämmer ni? Bryr ni er inte det minsta om er publik?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Rakstämning är väl ändå lite 80-tal? Jag förordar krysstämning istället, vilket ger både intressantare ljud och utseende (fortfarande symmetriskt).
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Den här tråden förvirrar mig :cry:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Men hallå! Om man rakstämmer, vad ska man då med mallen till? Den där som man gjorde i papp efter det där giget för tusen år sen när allt lät skitbra, och som man sen fräst ut i ekfanér o som alltid ligger i casen. Vad ska man med såna där Tunersapparater till när man har en stämskruvsmall?

Detta gäller naturligtvis inte min -62:a. Alla vet väl att Fender Pre-CBS är fabriksstämda?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

dereborn skrev: Alla vet väl att Fender Pre-CBS är fabriksstämda?
Jag säger ju, förut byggdes dem mycket bättre.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Johannes skrev:
Noelredding skrev:Menar ni allvar eller? Ärligt? Går ni från en konsert för att basisten inte justerar sina stämskruvar så dom sitter rakt? Ni driver väl ändå med mig? Verkar jävligt bizarrt... :shock:
Vadå? Menar du att du sitter kvar hela giget om basisten inte har uppfyllt sin del av överenskommelsen? Är du en av dom som INTE ville ha pengarna tillbaka efter att Liza Minelli krökat ned sig och trillat av scenen på Globen också eller? Som artist och underhållare har man vissa krav som måste uppfyllas. Stämma traditionellt kan man göra i studion där ingen ser men på ett gig så är det inte bara ljudet som betyder något. Det visuella är 50 % och om du står där med en icke-rakstämd bas så har du förlorat redan innan du börjat spela. Titta på alla coola basister så ser du vad jag menar. Sir Paul, John Paul Jones, Pino Palladino (fast inte när han spelar bandlöst), Allan Rubin, Gene Simmons och Bruno Bucklig, alla rakstämmer.
Bild

Ditt argument håller inte. Phil Lynott rakstämmer inte.
:wink:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Skriv svar