Hur mycket vikt sparar man om......?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Hur mycket vikt sparar man om......?

Inlägg av peppe »

man byter ut stämskruvarna till modell ultralight?
Nån som vet?
Tänkte ev. lätta på min ATK305 som nu ingen verkar vilja ha!?
Kollade vikten på volym och tonrattarna å bara dom vägde över 1hg!
När basarna väger över 4kg kan ju vartenda hg ha stor betydelse.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

These tuners weigh 1.8 oz. each, compared to approx 2.3 oz. for a sealed Gotoh and 3.5 oz. for a Schaller style tuners.


Saxat från Stewart macdonalds sida
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Snacka om mycke fritid! :D
Väga stämskruvar och volym rattar.

Är de så många av er här som är känsliga för basar som väger över 4-5 kg?

Själv har ja inget problem med vikten (i basarna då alltså)..
Men visst e de skönt med en ultra light men ICKE framtung bas..
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det är väl när det kommer till stämskruvarna (eller ja, huvudet över huvud taget) som vikten har riktig betydelse. Det viktigaste för hur det känns är ju var vikten sitter.
Ju närmre naveln desto mindre betydelse :roll:
Balansen i basen tycker jag är viktigare än totalvikten, inklusive påverkan på dåliga ryggar.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

När man har en bas som väger 3,6kg å sen hakar på sig en bas som väger 4,4kg så känns det vill jag lova! ATK'n är fruktansvärt välbalanserad så den känns inte så tung som den är, men jag blev förvånad då jag tog av rattarna och kände hur pass tunga dom var att jag bara var tvungen att väga! Men att byta till plastrattar och lightweighstämmare å lägga ut runt 1600:- för att vinna 2,5hg kändes lite långsökt när man tänker på det!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

200071 skrev:Det är väl när det kommer till stämskruvarna (eller ja, huvudet över huvud taget) som vikten har riktig betydelse. Det viktigaste för hur det känns är ju var vikten sitter.
Ju närmre naveln desto mindre betydelse :roll:
Balansen i basen tycker jag är viktigare än totalvikten, inklusive påverkan på dåliga ryggar.
Instämmer helt! På fem- eller sexsträngade basar med 24-bands- 35"-halsar är det en väsentlig skillnad mellan Ultralite och vanliga stämmisar. På en kortskalig fyra skulle jag inte bry mig...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Hörde/läste nån stans att man, på en vanlig fyrstr. med klöver typ stämmisar, sparar ca vikten av en stämmis.

I såna fall skulle man ju kunna ta bort en stämskruv och testa hur det skulle kännas med "ultralights".

Och visst är det så att ju längre ut från kroppen, både din/min och basens, (såvitt man håller basen på trad. vis) övervikten sitter dess värre. (det är ju t.ex värre att vara tjock i huvudet än på magen.alltför lättfotad är väl dock inte så bra att vara)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Man borde kunna spara några gram genom att slita ut bandmarkeringarna! ;)
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

GrafZeppelin skrev:Man borde kunna spara några gram genom att slita ut bandmarkeringarna! ;)
Spec. om man tar dem närmast basens huvud ;-)

(där är man ju dessutom ganska hemmastad, så där behövs de ju inte.Det blir ju inte lika "viktigt" från 12:e band och där är det ju dessutom svårare att hitta rätt eftersom man inte spelar där så ofta.Remember "there is no money in notes above fifth fret" *fritt ur minnet* ;-) ;-)


Allvarligt talat - vikten är inte alls oviktig.

(iaf inte om man börjar bli gammal och skröplig.betänk att de flesta av elbasens pionjärer är en bra bit över 60 idag och visst är de värda ett behagligt åldrande)
Gäst

Inlägg av Gäst »

ingo skrev: Allvarligt talat - vikten är inte alls oviktig.
Var det där ett omedvetet språkskämt? Annars blir det fem piskrapp! :EmoticonNoNo:
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

GrafZeppelin skrev:
ingo skrev: Allvarligt talat - vikten är inte alls oviktig.
Var det där ett omedvetet språkskämt? Annars blir det fem piskrapp! :EmoticonNoNo:

Tycker faktiskt att fem piskrapp är behagligare för ryggen än en obehagligt (fram) tung bas.
dereborn

Inlägg av dereborn »

sätt på slinky strängar också, kan finnas nåt gram där... :wink:

naturligtvis snackar vi trären finish? Lacken måste ju väga en del!

Banda av!

Skämt åsido, en gång såg jag Thomas Arnesens lättborrade Les Paul! På baksidan av kroppen hade någon gått loss rejält med en träborr. Hål stora som femkronor o 2 cm djupa över hela gitarrens baksida! Det mäste ha gjort rätt stor skillnad inte bara i vikt, utan även i ljudet...
Skriv svar