Försäkring?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Försäkring?

Inlägg av FreCKo »

Nu när jag vart stor gosse och köpt något dyrt inom instrumentvärlden så säger morsan: Täcker försäkringen den?

Så, täcker min hemförsäkring med "drulle-tillägg" förstärkaren om jag t.ex. pajar den, den blir snodd eller måste jag skaffa någon extra försäkring?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Försäkring?

Inlägg av Matte »

beror på var du förvara den och hur den går sönder, blir stulen. Sker allt i hemmet och du råkar välta den hemma så lär in hemförsäkring täcka det, men förvarar du den i en replokal såska du försäkra den separat för blir den stulen kan du känna dig blåst på att få ut något på hemförsäkringen som är just en HEMförsäkring.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Enligt länsförsäkringar gäller hemförsäkringen även utanför hemmet. Även på gratisgig. På betalgig måsta man ha företagsföräkring.
Hör me ditt bolag vilket som gäller.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Får nästan höra med If vad som gäller... Kommer ju ha den i repan eller på gig, så det vore skönt att veta att jag inte behöver oroa mig om något händer :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

basnalle skrev:Enligt länsförsäkringar gäller hemförsäkringen även utanför hemmet. Även på gratisgig. På betalgig måsta man ha företagsföräkring.
Hör me ditt bolag vilket som gäller.
Det är sanning med modifiaktion. Förvarar man stöldbegäliga saker utanför hemmet så räkna med att få stånga dig blå om du vill ha ut något på hemförsäkrningen vid ev. stöld. Att de säger att de gäller muntligt är en sak, men att få det på papper är en annan sak. Har länsförsäkringar den dealen numera så har de ändrat sig sedan jag bytte försäkringsbolag. Numera är alla grejer jag har i musikinstrument som lämnar lägenheten ibland eller står i replokal specialförsäkrade så slipper man allt krångel. Inte speciellt dyrt om man hittar rätt försäkring.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

[quote=" Inte speciellt dyrt om man hittar rätt försäkring.[/quote]

Har du nåt tips? Vilket bolag?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

basnalle skrev:[quote=" Inte speciellt dyrt om man hittar rätt försäkring.
Har du nåt tips? Vilket bolag?[/quote]
Om du är medlem i orkesterförbundet och lös deras försäkring. Du betalar 12 promille av instrumentens/stärkarnas värde per år. 600 kr/ år för grejer värda 50.000 kr som exemel. Billigare för stråk och blås, fast kontran måste mn ha hardcase till. Självrisk på 1000 kr.

Kolla in på http://www2.orkester.nu/orkester/orkest ... rsakringar s har du allt där.

Eftersom jag spelar i ett band/orkseter som är medlemmar så har jag löst det den vägen. Keyboardisteni det bandet gjorde en ordentlig undersökning om att försäkra sina instrument och detta var klart billigast och gällde i många fall där andra försäkringar inte ens är i närheten.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det stämmer säkert Matte att Musikerförbundet är billigast men sedan kommer ju deras medlemsavgift till och den är ganska hög.

Har själv mitt via Folksam som tvingade mig efter att jag blivit av med en topp i frakten mellan gig och hemmet. Den gången fick jag det på hemförsäkringen efter mycket stångande och med en fruktansvärt brutal nedskrivning. :evil:

Det kan vara värt att tänka på, ska man täcka både det och självrisk så kan man lika väl bli av med två toppar och en fet låda samtidigt. :twisted:

I vilket fall så har jag nu en allrisk special eller vad de kallar den på basar och rigg och den är sjukligt dyr. Tror jag får betala typ 650.- i månaden för samma som du skulle betalt 1200.-/år för hos musikerförbundet och har dessutom en självrisk på 1500.-. :evil:

Så det borde göra stor skillnad...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

E musikerförbundet o Orkesterfurbundet samma sak? Har precis gått ur musikerförbundet o a-kassan, det har blivit för dyrt...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

basnalle skrev:E musikerförbundet o Orkesterfurbundet samma sak? Har precis gått ur musikerförbundet o a-kassan, det har blivit för dyrt...
Jag trodde det men när jag surfade in på deras hemsida och kollade runt så fick jag uppfattningen att det är två helt olika förbund. :wink:

Efter lite letande kom jag fram till att man kan söka som enskild medlem för 150.- per år och då få tillgång till försäkringen vilket jag också gjorde.
Precis som Matte skriver så måste detta vara det billigaste alternativet som finns.

Detta skulle kosta mig typ 12-1500.- per år totalt istället för folksams ockerpris på 7800.- vilket gör att jag skulle kunna köpa mer leksaker också :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ah, måste ju kollas. Trist med kontra o hardcase dock...investera 25.000 för att försäkra upp ett instrument till samma värde? Känns sådär...

Som sagt - Folksam är väl de enda med en "riktig" musikförsäkring av de traditionella bolagen - men till rena ockerpriser.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

groovyjr skrev:Det stämmer säkert Matte att Musikerförbundet är billigast men sedan kommer ju deras medlemsavgift till och den är ganska hög.
Som du uptäckt så är det inte samma sak. Själv betalar jag ingen avgift alls till Orkesterförbundet utan det står bandet för. Så försäkrningen kostar mig inget mer än försäkringen. Såg att man kan bli enskild medlem för 150 kr per år, Är säkert ett vettigt alternativ. Klart billigare än Folksam och dessutom får man en tidning 4 gångr/år! :wink:
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Ja Matte, det är bara hatten av, tack för tipset!

Var faktiskt på väg att skriva ner värdet på min försäkring då den blir ganska dyr när man pluggar också :wink:
Folksam kommer ju att missta mig som kund ganska omgående.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ska kolla om storbandet är anslutna till orkesterförbundet....kanske kan få till nåt.

Kan det vara vad för hardcase som helst till kontran? (Jag menar...min bil är ju ett hardcase :) )
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev:Ska kolla om storbandet är anslutna till orkesterförbundet....kanske kan få till nåt.

Kan det vara vad för hardcase som helst till kontran? (Jag menar...min bil är ju ett hardcase :) )
Tänkte just på det. Annars så är det ett vettigt förslag att ta upp med er styrelse. 500 kr +35 kr per bandmedlem kostar det och då får alla deras tidning oxå (ja.... väldig vad jag tjatar om den.... :oops: men det står en del matnyttigt i den, även om mycet är stråk, blås och orkesterinriktat).
Hardcase till kontran är ingen rolig utgift, men jag skaffar nog en elkontra för rep och liknande. Blir billigare än ett hardcase.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmmm.

Men du har ju en kolfiberkontra? Den håller väl för allt :)

Undrar vad det är för kontra Tony Scherr har på denna bilden t ex;


Bild

...verkar vara nån slags kvasi-elkontra med tunn kropp? Har inte hittat nån info sådär, antagligen hyresbas. Fast jag har sett fler bilder m den basen. Snygg i alla fall, svårt för looken på många "stick"-basar annars...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev:Mmmm.

Men du har ju en kolfiberkontra? Den håller väl för allt :)

Undrar vad det är för kontra Tony Scherr har på denna bilden t ex;

...verkar vara nån slags kvasi-elkontra med tunn kropp? Har inte hittat nån info sådär, antagligen hyresbas. Fast jag har sett fler bilder m den basen. Snygg i alla fall, svårt för looken på många "stick"-basar annars...
Jo. den håller nog lite bättre än många träbasar, men en annan anledning är att det är smidigt att släpa på. Har liten bil och behöver oftast ha med mig minst en elbas oxå + att vi samåker till de repen så då blir det en ganska olöslig ekvation om man nu inte binder kontran på taket, fast då vill jag nog ha HC. Stickbasarna är inte snygga, men praktiska.
Den du länkade till var inte så tokig, fast den är i princip för stor ändå. Hittade en minikontra som var som en cello i roppen, byggda i Australien eller Nya Zeeland. Var i kontakt med han som byggde dem och de kostade "bara" 5000 US dollar...... Hittar inte länken nu......
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Har du nån bild på din kolfiberbas?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev:Har du nån bild på din kolfiberbas?
Ja.....
Bild
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

snajdigt
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev:snajdigt
Yepp! Det är lite ovant med fransk kropp, men det har jag börja vänja mig vid. Ska bara hitta ett bättre micksstem (har Fishman :? på den nu....)

Några bra tips förutom B-Band?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag kör BassMax, men måste trimma in den med min nya preamp (Fishman Platinum)...jag tycker det låter bra sådär, men när jag verkligen LYSSNAR är det inte toppenbra än.

Har spelat på en bas med Wilson, det är ju the shit typ...men kostar sextusen. :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev:Jag kör BassMax, men måste trimma in den med min nya preamp (Fishman Platinum)...jag tycker det låter bra sådär, men när jag verkligen LYSSNAR är det inte toppenbra än.

Har spelat på en bas med Wilson, det är ju the shit typ...men kostar sextusen. :)
Testat Wilson och var ite så imponerad. Visst låter det bra, men fick lite bandlös elbasfeeling när man lyssnade på ljudet. Kan bero på basen oxå. Bassmax verkar många var nöjda med. Är lite sugen på ett sådant eller den enkla versionen på B-Band's system, fast först få det nog bli en pinne!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Hemförsäkringen ska väl täcka instrumenten om de väldigt tillfälligt står ngn annanstans än hemma...
och sen är det ju det där med vad som är tillfälligt.

Kollade upp det där med att föräkra alla bandets prylar för några år sen med Länsförsäkringar.
Det var inte att tänka på... Vi skulle få betala 2-3000 i månaden, om jag inte missminner mig.
Ska kolla över alternativet med orkesterföreningen dock.
Man tackar för tipset! *hatten av*
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar