huvudmos... hur göra?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

huvudmos... hur göra?

Inlägg av Simon Andersson »

ok, nu har jag varit ute på vägarna och smakat på turnélivet. inte nog med att man fick en ny lärdom här i livet, det visade sig även frambringa en och annan tanke gällande stärkare och övrig utrustning.

vi kommer förmodligen köra med in-ear på de flesta gig + att vi kommer att flygas till länderna, dvs inte ha med egna riggar. alltså slog mig tanken:



line 6 xt live för bas (ja, usch och tvi. MEN, detta funkar svinbra i sammanhanget nämligen) tillsammans med ett slutsteg + låda. då har man allt komplett i xt-pedalen som man tar med på flyget, när steget och lådan står kvar i repan.

blir det xt live så vill jag inte köra den genom min aguilar-topp. toppen kommer att färga pedalen så att den inte låter lika genom ett PA.

skaffar jag slutsteg + xt live så ryker antagligen aguilar-toppen, och hur kul är det? men det där lilla extra som är så bra med aguilar kommer ändå inte uppfattas live, beroende på spelställets PA, sladdar, mickar etc...

att ha lösa pedaler (dist, kompressor, stämmis etc) tycker jag är så satans drygt, så det skulle underlätta med en pedal med allt. nackdelen är att det då, enl min uppfattning, låter tråkigare + är jobbigare att ratta.

inte nog med att jag inte vet om jag ska köra på topp + pedaler eller slutsteg och xt live... vilken låda ska jag ha?

hade min warwick 3x12 på turnén och den är bra som fan... men vi stämmer ner till A och den pallar till sist inte med trycket på större scener.
funderat på 8x10... men vilket fabrikat? och vilket slutsteg..?

just nu har jag bilden "xt live, slutsteg + ampeg 8x10" i huvet. men då blir jag alltid beroende av podden... vill ha min aguilar-topp eller liknande också, så... så ser det mkt fetare ut att ha en topp på lådan än att ha en pedal som preamp, haha... vad ska man göra nu då?


nu känner jag för att sälja ALLA grejer jag har och köpa nytt från grunden. är det nån som är intresserad av nåt så är det bara att höra av sig! 8)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hmm.. men om du köper ett rack och ev. kompletterar med en racktunder så får du ju nästan utseendet av en topp ovanpå en sån fet låda. (med pod xt i rackformat)

podljuden är faktiskt riktigt grymma..

om du råkar vara i karlstad så kan du få jämföra dom 2 8x10:or som jag har.. ampeg och marshall.. ampeglådan låter väldigt..ampeg medans marshallen låter mycket mer anonymt.

Det beror ju på vad du är ute efter egenligen, men ampeglådan ger ett tryck som inte jag stött på hos några andra lådor..

intressant när folk ändrar riktning så här.. det är väldigt kul att se folk utvecklas genom deras utrustning..

snart står du där med en rörtopp, fender.. :)


kom precis på att om du köper en topp som går att koppla förbi försteget med så har du ju halva inne.. en topp som är ett slutsteg.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja du...mycket att fundera på :)

Men det är ju kul när funderingarna kommer från "verkliga livet" så att säga...

Om ni inte kommer kunna resa med egna riggar är det ju också smidigt värre med POD:den. Jag tänkte så här när jag läste:


POD:en har en "D.I."-utgång och en "Model"-utgång, gissar att den ena är "ren" fast med effekterna och den andra är med förstärkarmodellering...eller, snarare hoppas jag att det är så för din skull :D Borde annars gå assigna så.

Det borde ju funka att gå Bas-POD-(signal 1:till PA)-(signal 2:till slutsteget på din Aguilar, "return in"-högtalare)?

Gissar att det kommer funka bra, det mesta av ljudet färgas ju ändå i preampen på stärkaren. Aguilaren får ju jobba precis som ett slutsteg då med, och du kan ha kvar den för andra jobb då du inte vill ha POD:en. Om det där gigget blir mer permanent är det ju bra läge att snacka med Luthman, de kanske till och med ger bort en POD (de har ju droppat priserna på den med) och hjälper dig skruva till den? Ett annat alternativ är väl en rack-POD xt pro bass och ett av styrborden, den borde vara ännu mer flexibel med anslutningar och så även om XT live:n säkert fixar det nog så bra.

När det sen gäller låda får du väl snacka med Mattisson (han borde förresten hänga på Pratabas tycker jag :) ) och försöka "lyfta" ditt Aguilarspons mer, och få ännu bättre pris på antingen en 8x10 eller 4x12. Klart riggen ska matcha :)

Kanske ännu smartare med typ en 1x15 eller 2x12 och en 4x10 eller 2x10 för mer flexibilitet och lättare rigg när du inte har crewet till hands. Du kommer ju främst att använda riggen som "byxfladder" eftersom ni kör in-ear och du skickar POD:en till PA-t...

De gig som ni inte har egen rigg med er kan du ju bara begära en bra topp, typ Ampeg SVT2 pro, med 8x10 och köra POD:en i slutsteget på den. Du borde få hyfsat liknande resultat oavsett rigg om du kör så. Har sett rätt många som kört så, POD i slutsteget på en topp och det verkar funka bra. Bland annat körde Kent så på sin "tält-turné" häromåret, Martin Sköld hade två POD pro stående bakom sin Ampeg-rigg, som inte var mikad, och körde in-ear...


Hmmm.....vet inte om det hjälpte nåt, men med tanke på de grejor du redan har och vill utnyttja kanske detta är en lösning? Dessutom kan du ju få vara med på Aguilars endorser-sida med :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Har testat varianten med preamp/DI, iofs i form av MicrobassII,
och bara ett slutsteg med högtalare som medhör.
Problemet, tycker jag, blev att ljudet ur preampen anpassades för PA
och lät, i mitt fall, illa på scenen.
Därför valde jag att, fortsätta köra preamp/DI ut i PA:t, men att koppla
paralellsignalen till en topp med låda på scen.

Men du kanske har tänkt till på det?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...det var så jag menade också. Att den modellerade (stärk/högt)signalen går till PA och en "ren" (med effekterna) går till stärken.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

mikkejohansson skrev:...det var så jag menade också. Att den modellerade (stärk/högt)signalen går till PA och en "ren" (med effekterna) går till stärken.
Oki...
Jag måste erkänna att ditt inlägg var så långt att jag skrev utan att läsa. :?
Sorry!! *med Fran Drescher-röst*
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hahahaa
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

hehe, tack så mkt för all info.

mattisson är inte bortglömd :wink:
men eftersom jag kan få prylar som kan låta mer "skitigt" för en billigare peng (trots redan bra deal) som jag tror passar syftet bättre, så kikar jag på andra alternativ.
det börjar luta åt att ha kvar aguilar-toppen, skaffa en xt live och en warwick eller ampeg 8x10.

intressant med turné... då börjar man fatta läget. och macahan, NEJ! haha... men man vet aldrig. kanske blir sånt skräp nån gång också... 8)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Känns ju som den enklaste lösningen (och minst grejor att skaffa) + att du har kvar aguilaren till andra gig. Dessutom blir det ju som en backuprigg om POD:en lägger av, svårare att köra direkt i ett slutsteg...

Finns en Bass Pod XT live för typ 3å5 på Tradera!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Jag gillar BOSS GT6B bättre än BASS POD XT...

Testa bägge o se vilken du gillar bäst..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Kan man inte koppla bort förstärkarsimuleringen från POD'en? Isf kan du ju ha ett visst antal kanaler att använda PODen ensam och ett visst antal kanaler att använda utan förstärkarsimulering till aguilaren, typ för dist, chorus, wah...

Bara en tanke :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

nu har jag fixat det!

i racket: trådlöst och aguilar-toppen.

på golvet: bass pod xt live.

högtalarlåda: ampeg 8x10.



ska bli kul att koppla in allt och se hur det låter nurå, hehe 8)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det gick ju jädrigt fort!

Bilder vill vi ha med sen :)

Hur trivdes du med de nya basarna då förresten?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

mikkejohansson skrev:Det gick ju jädrigt fort!

Bilder vill vi ha med sen :)

Hur trivdes du med de nya basarna då förresten?
jag är snabb :wink:
bilder kommer såklart... har inte möjlighet att koppla in och mecka förrän om 3 veckor, då jag ska till e-tuna nästa gång.

mayones-basarna var på lån under turnén. två st 5-str, en patriot och en prestige. båda med aktiva aguilar-grejset i sig. båda låter bra och är lättspelade. patrioten är klart snyggare men fastnade mer för det aningen punchigare soundet från prestigen (annat trä i den).

helt klart grymma basar... men det känns som att det finns många inom denna kategori (handbyggda "hitech"-basar) som är bättre.

vi får se hur det blir med majonäs-basarna... pain of salvation har ju band-deal, så...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmmm....men du "får" spela på dina egna basar eller? Kanske läge för ytterligare en Manne :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

ingen ska bestämma vad jag ska spela på :wink:
däremot får man respektera det som finns med i dealen... vi har inte haft nåt snack än, så jag vet inte vad som gäller för MIN del.

och i övrigt så är det alltid läge för en manne :D
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Hoppas du blir nöjd med dina nya prylar.
Själv, som är i ungefär samma sits, satsade på ett pedalbord att ta med sig när jag inte kan få med min egna stärkare (Eden WT550).

Hjärtat i pedalbordet är en programmerbar SansAmp BassDriver. Låter ruskigt bra och kan få dålig backline på plats att funka bra. Har prövat PODen förut (dock bara första versionen...) och jag hade svårt att höras live, men i studiomiljö funkar det bättre. Hoppas nya PODxt är bättre.

Själv linar jag från SansAmpen live så jag vet hur det låter ut, och så använder jag backlinestärkaren som egen medhörning bara. Är det en bra backlinestärk så mickar jag även den. Har funkat bäst för mig hittills.

Lycka till!!!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

bassdude skrev:ingen ska bestämma vad jag ska spela på :wink:
däremot får man respektera det som finns med i dealen... vi har inte haft nåt snack än, så jag vet inte vad som gäller för MIN del.

och i övrigt så är det alltid läge för en manne :D
Inte kan dom väl skriva ett kontrakt som innefattar dig utan att du godkänner det? DU HAR JU EN SIGNATURMODELL!

Förresten, kan du inte be om att få den snyggare basen med det "bättre" träslaget?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

klart man kan få det, de är ju custom... måste avvakta och se hur dealen blir för mig. om det nu blir nån... =)
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

fick podden med posten idag. satan va knappar och skit det är överallt...

i övrigt så verkar den väldans intressant. låter riktigt bra för att vara pod, hehe. ska bli kul när jag väl fattar nåt också. har ju en "pilot's handbook" som får fungera som dass-lektyr i några timmar framöver! 8)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

PODdarnas handböcker är faktiskt riktigt roliga att läsa! Jag har haft en som kvällslektyr. Lite humor, lite historia och en hel del matnyttigheter angåend alla dessa knappar...

Ha så kul dude!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar