Kan man använda en bas till solospel?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag minns inte hans namn, men han är nå't år äldre än mig (typ 64:a-65:a) och ursprungligen från Sandviken har jag för mig. Spelade med Frälsis på 80-talet (hörde honom på en sommarmusikskola) och gick senare på Ackis.

Han och hans polare visslade Goodnight Sweetheart i stämmor också. Polaren kunde spela två trumpeter samtidigt, en i vardera mungipan. Jag tror det var Gotländsk sommarnatt han spelade tvåstämmigt. En mycket imponerande liten show de hade på kvällskvisten...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Yngve Nordström tror jag
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Klart att man får köra ett solo på bas om man vill både i band och Solo men...

Min inställning är och har alltid varit att supporta låten och bandet, stannar groovet så stannar låten.

Lite som Dereborns slogan - "There's absolutely NO money above the 5th fret!" (Duck Dunn)

Kan bero på att jag mest lirat rock och vid de tillfällen jag försökt mig på jazz/fusion så har jag aldrig fått till nått vettigt solo, men visst finns det dom som gör det grymt bra och är sköna att lyssna på.

Vilket lite leder till det som blev sagt i början, har man inget att säga när man kör solot så blir det inte mycket av det dock kan man ha mycket att säga när det kommer till groove för det. :wink:


Så sola på ni som gör det, själv väntar jag nog ett par månader tills värmen kommer :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:Yngve Nordström tror jag
Har du också hört honom?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar