Ibanez 1976

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Ibanez 1976

Inlägg av Bean »

Bild
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm... undra om inte jag hade en sunburst ibanez jazzbas på 70-talet, nån tidigare årgång än broschyren ovan kanske. Fin var den i alla fall.
Ibanez var nåt konstigt okänt japanesiskt namn på den tiden ;)
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Orsaken till att Rickenbackerbasen är inringad är att den var min tidiga våta dröm då....hehe...nybliven Rush-freak som man var.

Lade märke till att den första Jazzbasen där uppe till vänster är en Cimar.....hade ingen aning om att det var ett "Ibanezmärke"....???

Apropå hemska kopior...Är det någon mer än jag som kommer ihåg det hemska och patetiska märket Buck&Rickert? Inte svårt att gissa vilket märke de plagierade va? :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Bean skrev:Lade märke till att den första Jazzbasen där uppe till vänster är en Cimar.....hade ingen aning om att det var ett "Ibanezmärke"....???
Jamen titta, Anli!
Din hals!! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Geddy_Lee skrev:
Bean skrev:Lade märke till att den första Jazzbasen där uppe till vänster är en Cimar.....hade ingen aning om att det var ett "Ibanezmärke"....???
Jamen titta, Anli!
Din hals!! :P
Höhö.. ta mig faen! Men stämmisar å huvudet ser väl mer fendriga ut än min.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Bean skrev:Orsaken till att Rickenbackerbasen är inringad är att den var min tidiga våta dröm då....hehe...nybliven Rush-freak som man var.

Lade märke till att den första Jazzbasen där uppe till vänster är en Cimar.....hade ingen aning om att det var ett "Ibanezmärke"....???

Apropå hemska kopior...Är det någon mer än jag som kommer ihåg det hemska och patetiska märket Buck&Rickert? Inte svårt att gissa vilket märke de plagierade va? :)
O herregud, vilka minnen! En sån RickoIbanez fast klarlaclad hadde min vänn ganska exakt 1982. Alla basister i stan var då överrens om att den var minst lika bra som stans 2 Rickenbackrar från 70-talet, fast mycket billigare...

Tack för nostalgiresan Bean :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bean skrev: Apropå hemska kopior...Är det någon mer än jag som kommer ihåg det hemska och patetiska märket Buck&Rickert?
Haha! Min brors första gitarr var en KATASTROFALT usel Buck & Ricket Les Paul-kopia fast med en Höfnerhals påskruvad. Någon hade också roat sig med att bygga en triplecoil-humbucker till den.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Tack för nostalgiresan Bean :wink:.

Bara lugn...det kommer mer :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Bean skrev:
Tack för nostalgiresan Bean :wink:.

Bara lugn...det kommer mer :)
I´m counting on you :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

GrafZeppelin skrev:
Bean skrev: Apropå hemska kopior...Är det någon mer än jag som kommer ihåg det hemska och patetiska märket Buck&Rickert?
Haha! Min brors första gitarr var en KATASTROFALT usel Buck & Ricket Les Paul-kopia fast med en Höfnerhals påskruvad. Någon hade också roat sig med att bygga en triplecoil-humbucker till den.

Kolla här....: http://www.murmurs.com/forum/attachment ... 1161164576
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Bean skrev:
GrafZeppelin skrev:
Bean skrev: Apropå hemska kopior...Är det någon mer än jag som kommer ihåg det hemska och patetiska märket Buck&Rickert?
Haha! Min brors första gitarr var en KATASTROFALT usel Buck & Ricket Les Paul-kopia fast med en Höfnerhals påskruvad. Någon hade också roat sig med att bygga en triplecoil-humbucker till den.

Kolla här....: http://www.murmurs.com/forum/attachment ... 1161164576
Hehe, det där var en kopia på Les Paul Studio eller hur?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har en ful svart "Duke" les paul kopia från 72-73, som legat och skräpat i garaget med trasiga mickar. Stallet har vita justerabara plastbitar (!) som strängarna vilar på.
Jag var inne i en "Tolkien-period" vid denna tid, så det står "Glamdring" och "Ton" och "volym" med guldgnugg bokstäver :D
Grabben tycker den är frän trots värsta fethalsen, så jag tänkte pula in några fräscha mickar och räta ut halsen i helgen.
Hade faktiskt flats på den vill jag minnas... coolt.
DUKE, värsta märket!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Min första Ibanez jazz hade stämskruvar där huvuden var av svart plast. Kändes lite sådär...Dessutom var basen inte 100%skalenligt, den var cirka två cm kortare än en riktig Fender. Inga Fenderdelar passade :cry:
Men vafan, jag spelade ju punk.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag har en sån gammal Ibanez Jazz Jag har spelat väldigt mycket på den tidigare...Sitter mässing stall på den.skickar med en rökig bild Stone Cake skulle jag tro.
Bild
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hallå där? tuesday afternoon stonecake??
spelade du med dom?
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Visst.Den låten är spelad på den Ibanezen....
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

fan va fräckt.. vad hände med er egentligen...?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:Har en ful svart "Duke" les paul kopia från 72-73, som legat och skräpat i garaget med trasiga mickar. Stallet har vita justerabara plastbitar (!) som strängarna vilar på.
Jag var inne i en "Tolkien-period" vid denna tid, så det står "Glamdring" och "Ton" och "volym" med guldgnugg bokstäver :D
Grabben tycker den är frän trots värsta fethalsen, så jag tänkte pula in några fräscha mickar och räta ut halsen i helgen.
Hade faktiskt flats på den vill jag minnas... coolt.
DUKE, värsta märket!
Har du fixat iordning den? :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

FreCKo skrev:
anli skrev:Har en ful svart "Duke" les paul kopia från 72-73, som legat och skräpat i garaget med trasiga mickar. Stallet har vita justerabara plastbitar (!) som strängarna vilar på.
Jag var inne i en "Tolkien-period" vid denna tid, så det står "Glamdring" och "Ton" och "volym" med guldgnugg bokstäver :D
Grabben tycker den är frän trots värsta fethalsen, så jag tänkte pula in några fräscha mickar och räta ut halsen i helgen.
Hade faktiskt flats på den vill jag minnas... coolt.
DUKE, värsta märket!
Har du fixat iordning den? :P
Japp, jag satte dit epiphonemickarna och lite fetare dadarrio strängar så grabben kan lira drop-d eller vad det heter. Intoneringen räcker inte till riktigt, men halsen blev spelbar. Ovanligt fet hals som sagt men det funkar. Inga vassa band i alla fall.
Schysst att slippa stämma om antar jag...
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag slutade i cakorna -94 tror jag.Före innan skivan In the middle of nowere skulle göras.Dom har fortsatt m med en bassist och sångare som heter Moggan.Dom har gjort någon skiva då och då
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Skriv svar