Scenkläder - Vad har ni?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Scenkläder - Vad har ni?

Inlägg av Diesel »

Jag satt och funderade på vad man skulle kunna ha på sig på scenen för att inte vara alldaglig..

Så, vad kör ni med? och vad funkar/funkar inte?

Posta lite snygga posébilder också :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Beror helt på vilket gig...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag brukar ha såna där "lycko"-kläder i omgångar...ofta sockar. Just nu har jag ett par såna här, fast i grått, som jag gärna vill ha på spelningar. Lite som lyckounderkläder på krogen kanske :)

Bild

Känns helt enkelt bara lite extra bra med dem på gig. Blir besvärligt om man har flerdagsspelningar dock...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:Ibland blir det lite spännande stilblandningar: då man får spela på sin egen tennbröllopsfest kan det se ut så här:

Bild
HAHA jo, det finns en liknande bild på mig från bröllopsfesten där man rockar loss i pingvinklädsel!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:Jag brukar ha såna där "lycko"-kläder i omgångar...ofta sockar. Just nu har jag ett par såna här, fast i grått, som jag gärna vill ha på spelningar. Lite som lyckounderkläder på krogen kanske :)

Bild

Känns helt enkelt bara lite extra bra med dem på gig. Blir besvärligt om man har flerdagsspelningar dock...
Hmmm lyckounderkläder på krogen? Jag är inte helt säker på om jag vill att du ska fortsätta berätta... :lol:

Jag förtsår nog poängen men om sockarna ska synas får man väl trä dom på öronen eller nåt!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

När jag lirade skatepunk så drog man gärna på sig lite större byxor och en mörkt t-shirt på en ljus långärmad... Sen en mössa på det och basen långt ner.

När jag lirade poprock så ville sångaren att alla skulle ha vita v-ringade t-shirts :? såg SJUKT fånigt ut!

Nu när jag lirar metal så kör jag på jeans, t-shirt, kängor och långt hår.

Så, det beror helt på situationen :lol: Fast jag skulle aldrig ha kostym på mig om jag inte lirade typ vals eller jazz...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det där med lyckounderkläder är väl en sån där myt om tjejer....själv har jag inte varit på krogen i såna syften på tio år. Och knappt ens då.

Jo, sockarna är ju mest för mig själv liksom.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

FreCKo skrev: Fast jag skulle aldrig ha kostym på mig om jag inte lirade typ vals eller jazz...
Kan vara jäkligt mycket rock n' roll med rätt kostym ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Svensson skrev:
FreCKo skrev: Fast jag skulle aldrig ha kostym på mig om jag inte lirade typ vals eller jazz...
Kan vara jäkligt mycket rock n' roll med rätt kostym ;)
Nu är det ju så att jag inte spelar rock n' roll, men det har du nog rätt i :P Tänk dig själv när mitt metalband stiger upp på scen, femsträngad bas med AEADG-stämning, dist, wah, dubbla kaggar, growlande sångare... och kostym?! INTE coolt!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

FreCKo skrev:
Svensson skrev:
FreCKo skrev: Fast jag skulle aldrig ha kostym på mig om jag inte lirade typ vals eller jazz...
Kan vara jäkligt mycket rock n' roll med rätt kostym ;)
Nu är det ju så att jag inte spelar rock n' roll, men det har du nog rätt i :P Tänk dig själv när mitt metalband stiger upp på scen, femsträngad bas med AEADG-stämning, dist, wah, dubbla kaggar, growlande sångare... och kostym?! INTE coolt!
Helt sant men du nämnde typ vals eller jazz...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Svensson skrev:
FreCKo skrev:
Svensson skrev:
FreCKo skrev: Fast jag skulle aldrig ha kostym på mig om jag inte lirade typ vals eller jazz...
Kan vara jäkligt mycket rock n' roll med rätt kostym ;)
Nu är det ju så att jag inte spelar rock n' roll, men det har du nog rätt i :P Tänk dig själv när mitt metalband stiger upp på scen, femsträngad bas med AEADG-stämning, dist, wah, dubbla kaggar, growlande sångare... och kostym?! INTE coolt!
Helt sant men du nämnde typ vals eller jazz...
Så sant, men jag spelar ju metal...

Okej, den här disskusionen kan nog lätt urarta :lol:
"du nämnde vals och jazz"
"jo men jag spelar metal"
"Jo visst, men du sa vals och jazz"
"ja visst, men jag SPELAR metal"
"MEN DU NÄMNDE VALS OCH JAZZ!"
"MEN JAG SPELAR JU FÖR FAN METAL!"
Sen kommer jag vakna upp med en kontra i ena näsborren :(
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

En kontra är stor.. akta näsan

Men ingen som har nå förslag när man är ute och harvar med coverbandet som spelar rock/metal?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Diesel skrev:En kontra är stor.. akta näsan

Men ingen som har nå förslag när man är ute och harvar med coverbandet som spelar rock/metal?
Då ska ni ju givetvis ha kläder som matchar resp. låt. Allt från Elviskostymer till spandex, läder och nitar! Skoluniform om ni kör AC/DC...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jeans och T-shirt är väl inte så mycket metal.
Beror naturligtvis på vad ni kör för metal.
Metal för mig är ju typ Hammerfall...
DÅ ska man ju ha skinnbraxer och en massa spännande atiraljer...!

Diesel: Jeans och kortärmad svart skjorta, gärna lite slimmad. Det funkar till allt. Och så är det ändå lite stiligare än bara jeans och T-shirt.


Personligen så är det för det mesta jeans och t-shirt för tillfället. Men nästan lika ofta Jeans och skjorta. Och så mina vita fake-ormskinnsskor.

Är det nå´t större så brukar jag lyxa till det med skinnbyxorna.

Snyggaste outfiten på senaste åren är nog skinnbrallorna, en svart skjorta, en svart slips m små små döskallar som knappt syns och en svart glansig kavaj.
Dödssnyggt.

Men skönast är klart jeans, T-shirt och ett par snygga gympadosor...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

För egen del i huvudsak kortärmad skjorta och/eller kavaj. Skinnkavaj och polo när det är +8C i öltältet (-28 utanför). Borde kanske utveckla scenklädseln... :roll:

Bild
Bild
Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:

Och så mina vita fake-ormskinnsskor.
+1 för ormskinnsdojjorna ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Jeans och T-shirt är väl inte så mycket metal.
Beror naturligtvis på vad ni kör för metal.
Metal för mig är ju typ Hammerfall...
DÅ ska man ju ha skinnbraxer och en massa spännande atiraljer...!
"Tänk dig själv när mitt metalband stiger upp på scen, femsträngad bas med AEADG-stämning, dist, wah, dubbla kaggar, growlande sångare... och kostym?! INTE coolt!"

Det skrev jag tidigare i tråden, beskriver väl mitt band rätt bra när det gäller metal :lol:

För övrigt så finns det nog ingen riktig "metalklädsel" då metal är en sån JÄVLA spridd musikstil idag! Metal för mig är allt från killar med långt tuperat hår och läderoverall, spinkiga som satan med rosa gitarrer till Riktiga muskelknuttar med militärbraller, t-shirts, nerstämt till B och gärna någon kantig gitarr...

Svensson: har du satt en p-mick på kontan? Är det bara jag som är efter eller är inte det rätt ovanligt? Hur låter det?

(kungen av OT)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

FreCKo skrev:
Svensson: har du satt en p-mick på kontan? Är det bara jag som är efter eller är inte det rätt ovanligt? Hur låter det?

(kungen av OT)
Jepp, DiMarzio P-mick, inte speciellt ovanligt för om åren iaf. Lee Rocker har kört med det bl.a. Jag hade en Barcus Berry innan som jag aldrig blev riktigt nöjd med. Det var stora problem med rundgång när man spelade lite högre. När den pajade slängde jag dit P-micken, hade den liggande hemma. Kör dock inte med den längre.

Det låter enligt min mening rätt bra (med risk att få en massa kontrabasister på mig). Det är klart att det låter lite mer elbas än med en piezo men funkar helt okej enligt min mening! Djup ton, bra tryck. Står man i pubar och barer och spelar så måste man kunna trycka på lite...
Senast redigerad av Svensson den mån 02 apr 2007, 11:45, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

blackparkas skrev:Jeans och T-shirt är väl inte så mycket metal.
Beror naturligtvis på vad ni kör för metal.
Metal för mig är ju typ Hammerfall...
DÅ ska man ju ha skinnbraxer och en massa spännande atiraljer...!

Diesel: Jeans och kortärmad svart skjorta, gärna lite slimmad. Det funkar till allt. Och så är det ändå lite stiligare än bara jeans och T-shirt.


Personligen så är det för det mesta jeans och t-shirt för tillfället. Men nästan lika ofta Jeans och skjorta. Och så mina vita fake-ormskinnsskor.

Är det nå´t större så brukar jag lyxa till det med skinnbyxorna.

Snyggaste outfiten på senaste åren är nog skinnbrallorna, en svart skjorta, en svart slips m små små döskallar som knappt syns och en svart glansig kavaj.
Dödssnyggt.

Men skönast är klart jeans, T-shirt och ett par snygga gympadosor...
får fundera på att införskaffa mig en snygg skjorta då, tack för tipset :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag får nog börja spela grunge, då passar mina vardagskläder på scenen! Jeans, flanellskjorta och skitiga gympadojjor, typ. Och så gillar jag Soundgarden och Pearl Jam. Grunge-revival nå'n?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

BarbequeVillage skrev:Jag får nog börja spela grunge, då passar mina vardagskläder på scenen! Jeans, flanellskjorta och skitiga gympadojjor, typ. Och så gillar jag Soundgarden och Pearl Jam. Grunge-revival nå'n?
Jeans och flanellskjorta? Låter ju som John Fogerty! Då kan du spela allt från, CCR, Hillbilly. bluegrass till Grunge! Jag tror vi har en vinnare här. Den optimala allround scenklädseln! :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Svensson skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag får nog börja spela grunge, då passar mina vardagskläder på scenen! Jeans, flanellskjorta och skitiga gympadojjor, typ. Och så gillar jag Soundgarden och Pearl Jam. Grunge-revival nå'n?
Jeans och flanellskjorta? Låter ju som John Fogerty! Då kan du spela allt från, CCR, Hillbilly. bluegrass till Grunge! Jag tror vi har en vinnare här. Den optimala allround scenklädseln! :lol:
Det har du rätt i, det är bara tillbehören (hatt/mössa, solbrillor, boots etc.) som skiftar! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: Och så mina vita fake-ormskinnsskor.
Inget gig är komplett utan ormdojjor. Jag har två par varav ett par är äkta!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag gjorde hela Ozzfest -02 iförd ett par lysorange asfaltsläggarshorts med reflexband. Det var jag tämligen själv om... ;)
Skriv svar