Musikaffärer och deras oseriösa hemsidor.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Musikaffärer och deras oseriösa hemsidor.

Inlägg av fredrikr »

Jag och mina kompisar har diskuterat det här fram och tillbaka ett tag nu och vi kan knappast vara ensamma om att uppmärksamma detta fenomen. Måste 9/10 musikaffärers hemsidor vara så jävla oseriösa/dåliga/fula? Häng med, jag ska dra några exempel.

http://www.musikborsen.se/
Det räcker inte med att ha 100 fullständigt förvirrande kategorier. När man tror att man har hittat rätt så drunknar man i produkter som inte alls har med saken att göra. Gjorde en uppryckning för ett tag sen med funktionen "Visa bilder" i sorteringsläge men 85% av produkterna saknar ändå bilder så det faller lite.

http://dlxmusic.se/
Helt underkänt, det finns inget här! Öppet-tider, ett axplock av nyheter och ett telefonnummer som ingen svarar på.

http://www.jamshop.se/
Lite utav en favorit, försöker fronta sig som en kompis med serier och skojjiga foton på de som jobbar men det slutar ändå i en viss misstänksamhet och förvirring.

http://www.nysse.com/
Är det en alkoholist som driver den här hemsidan eller? Kategorier som "Have you ever been more famous than me ? I have." och "Ja!!! Jag har sågat sönder en Rickenbacker med motorsåg. Varför inte?" bidrar inte riktigt till någon förtroendekänsla. Det är ändå pengar man handlar med.

http://www.4sound.se/
Har verkligen ryckt upp sig men halva sortimentet saknas.

http://www.halkans.com/
Den här hemsidan borde ha setts över i slutet på 90-talet. Text som åker åt olika håll, olika färger och teckensnitt överallt.

http://www.secondhandmusic.se/
Här finns det bilder ganska mycket men om bilden saknas så dyker det upp en skojjig bild på ett dansband istället. Utropstecknena hopar sig och ger inte något bestående intryck.

http://www.tiptop.se/
80-talet och tabeller, jag är inte helt säker på varför men jag känner mig väldigt misstänksam.

Vad beror denna "jag-kan-själv"-attityd på? De flesta andra brancherna har gått med på att anlita proffs till sånt här. Det kanske inte alls beror på det överhuvudtaget? Jag menar inte att vara någon webb-/språkfascist men det är anmärkningsvärt att bara den här branchen har hamnat så långt bak i utvecklingen.

Jag är medveten om att det blev lite Stockholms-centrerat men jag kan inte riktigt jämföra hemsidan-affären i andra städer, hjälp mig.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Kan hålla med om att de flesta är rätt dåliga..

Tycker thomanns hemsida är nästan bra utom att den är så satans jobbig att navigera
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Diesel skrev:Kan hålla med om att de flesta är rätt dåliga..

Tycker thomanns hemsida är nästan bra utom att den är så satans jobbig att navigera
Den är kass imo, http://www.musik-produktiv.de/ har nyss byggt om sin hemsida riktigt bra. 8)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag tycker att dom större kedjorna (Jam, musikbörsen och 4sound) ska ta lite idéer från dom amerikanska versionerna, Sam Ash, Musiciansfriend och music123... Dugligt lättnavigerat och med en BRA sökfunktion... Hur svårt kan det vara att anställa en som på heltid tar hand om websidan? :roll:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Att anställa folk i sverige är dyrt..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:Hur svårt kan det vara att anställa en som på heltid tar hand om websidan? :roll:

Det är ganska svårt m tanke på vad det kostar att anställa folk idag.
Har som jag nämnt en kompis som jobbar på EBS med deras hemsida, annonser och i viss utsträckning även hjälper till m design av prylar.
Han jobbar HALVTID med detta, eller möjligtvis 75%.
Och då är det på EBS... som iaf jag anser är lite större företag än t.ex. dlx el. Halkans....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Diesel skrev:Att anställa folk i sverige är dyrt..
Inte om dom är under 25 och vart långtidsarbetslösa osv osv.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men då är det frågan på hur lätt det är att hitta rätt kompetens där?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Diesel skrev:Men då är det frågan på hur lätt det är att hitta rätt kompetens där?
Vänta lite, du är tror att man inte kan hitta tillräckligt kompetenta datornördar bland folk under 25? :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

jag menar inte att den inte finns, men någon ska idas leta.. :P Det är ju inte ett jättelätt arbete direkt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Frecko har rätt här enligt min mening. Det finns många duktiga datoranvändare som är under 25 år. Tror det handlar mera om ovannämnda företagens självgodhet och brist på service känsla gällande detta. Det verkar som att de har det ganska bra ändå.

När det gäller personal får man inte glömma att vissa kedjor har också personal som betalas svart, och då menar jag inte inhoppare utan personer som jobbar där som de vore fastanställda. Oftast är de just under 25 år också, så de "löser" problemet på det billigaste sättet. Fast inte websidorna.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Skulle tro att snålet är största boven i detta drama... :wink:

Och det baserar jag på många års erfarenhet som webdesigner och webmaster (började 94). Har suttit på konton som t.ex. Findus, EBS, Skånemejerier, Zoégas, Nestlé för att nämna några och alla dessa har mer eller mindre förståt vikten av att ha någon som kan vad de pysslar med och är oftast villiga att betala bra för det.

Sedan finns det dom som tror att det är gratis och skulle kunna ta in någon som är nyutbildad för en spotstyver och tro att denna kille har samma kunskaper/erfarenhet som en som varit i branschen i 10-15 år.

Har ganska många exempel på när det skitet sig och killen/tjejen som är webmaster inte kan html-kodens grunder utan bara kör t.ex. dreamweaver eller liknande som är bra till mycket och enkelt men långt ifrån perfekt.

Dessutom är de flesta av de sidor som nämns kopplade till databaser vilket innebär "skit in, skit ut" d.v.s. om det inte finns bild eller en viss produkt är inlagd fel så kommer den att visas på fel ställe eller inte alls, dock är det oftast butiken själv som sköter dessa uppdateringar.

För att avsluta så finns det helt klart mycket fler under 25 år som har mer koll på datorer än över 25 årssträcket. Däremot är jag av uppfattningen att om man gör ett jobb så ska man också ha betalt för det jobb man utför vilket i detta fall borde var runt 20.000.- och uppåt för heltid eller minst 3-500.-/timme frilans och inte nån jävla arbetsåtgärd med max 80% av en fejkad maxlön på ca 17.500.- :evil:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev:
FreCKo skrev:Hur svårt kan det vara att anställa en som på heltid tar hand om websidan? :roll:

Det är ganska svårt m tanke på vad det kostar att anställa folk idag.
Har som jag nämnt en kompis som jobbar på EBS med deras hemsida, annonser och i viss utsträckning även hjälper till m design av prylar.
Han jobbar HALVTID med detta, eller möjligtvis 75%.
Och då är det på EBS... som iaf jag anser är lite större företag än t.ex. dlx el. Halkans....
Kan hålla med om att det kanske är svårt att ha underlag för en heltid för denna typ av jobb. Du nämner EBS som jag satt för som frilans under ett antal år och det fanns ju en anledning till detta, där fanns inte underlag för heltid. 8)

By the way så måste det vara din polare som tog över efter mig och Ted då?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

groovyjr skrev: Kan hålla med om att det kanske är svårt att ha underlag för en heltid för denna typ av jobb. Du nämner EBS som jag satt för som frilans under ett antal år och det fanns ju en anledning till detta, där fanns inte underlag för heltid. 8)

By the way så måste det vara din polare som tog över efter mig och Ted då?

Det var precis det jag ville komma åt.
Det finns inte underlag för mer, hur ska det då finnas underlag för heltid ens för att uppdatera Jam:s eller musikbörsens hemsidor?
Jag är ingen datornörd annat än att jag sitter ca 10-12 timmar om dagen vid datorn. Har ändå ingen aning om tidsåtgång att t.ex. uppdatera lagersaldon/lagervaror. Men inte tar det då 8 timmar att skriva in att det kommit in 5 st Ibanez RG570 och att det nu finns 2 st Sabian CP-china kvar osv...


Se´n nämndes även Halkan.
Hur mycket bryr han sig, eller ens BEHÖVER bry sig om sin hemsida?


Groovy: Måste kanske vara så, han började för kanske....1,5 år sedan eller något mer. Ralf Bjurbo heter han. trummis btw.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

blackparkas skrev:Se´n nämndes även Halkan.
Hur mycket bryr han sig, eller ens BEHÖVER bry sig om sin hemsida?
Hemsidan är ju eller delvis är på engelska så att han förväntar sig väl en del internationella kunder.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev: Groovy: Måste kanske vara så, han började för kanske....1,5 år sedan eller något mer. Ralf Bjurbo heter han. trummis btw.
Det stämmer bra i tid och namnet klingar bekant. Tror han började med trycksaksproduktionen efter Ted innan jag slutade för att sedan även ta över även webdelen. Hälsa!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

groovyjr skrev:
blackparkas skrev: Groovy: Måste kanske vara så, han började för kanske....1,5 år sedan eller något mer. Ralf Bjurbo heter han. trummis btw.
Det stämmer bra i tid och namnet klingar bekant. Tror han började med trycksaksproduktionen efter Ted innan jag slutade för att sedan även ta över även webdelen. Hälsa!
Japp! Hälsar från Groovyjr!
;)

En fråga, hade ni inga schyssta deals på grejer när ni jobbade där?
Eller är det så att jag inte tillräckligt bra polare m Ralf?
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev: Japp! Hälsar från Groovyjr!
;)

En fråga, hade ni inga schyssta deals på grejer när ni jobbade där?
Eller är det så att jag inte tillräckligt bra polare m Ralf?
:D
Hmm, visst hade jag det men det får du själv deala med dem om.
Tror det bästa är att ringa dem på 08-735 00 10 och fråga efter Pelle som jag tror är ansvarig för den delen nu. Supertrevlig kille...
Alternativt bli bättre polare med Ralf! :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

groovyjr skrev:
blackparkas skrev: Japp! Hälsar från Groovyjr!
;)

En fråga, hade ni inga schyssta deals på grejer när ni jobbade där?
Eller är det så att jag inte tillräckligt bra polare m Ralf?
:D
Hmm, visst hade jag det men det får du själv deala med dem om.
Tror det bästa är att ringa dem på 08-735 00 10 och fråga efter Pelle som jag tror är ansvarig för den delen nu. Supertrevlig kille...
Alternativt bli bättre polare med Ralf! :wink:
Hehe.
Det är väl egentligen inget jag vill köpa heller för den delen.
En Octabass, men det blir nog från annat håll...
Anledningen till att jag undrade var att Ralf inte verkade få några superklipp själv precis...iofs så är han ju faktiskt trummis, mankan ju snabbt räkna ut att han inte ska ha prylarna han köper ut själv..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Jag håller med dig! Det är ju helt otroligt att dom har så kassa sidor! I Sverige har vi ju mycket kunnigt web-folk så det borde ju inte vara några problem! Men som alla vet är ju våra kära svenska musik affärer kassa på det mesta så varför skulle deras hemsidor vara undantag?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Skulle tippa att endast Musikbörsen, Jam och 4-Sound är de som är stora nog att lägga ner mycket tid och pengar på hemsidan. Däremot skulle mindre affärer kunna flytta mer begagnat om de såg till att lägga upp vad de har. En liten affär som tex Twang har ju ingen anledning att lägga ner möda på att lägga ut allt som de kan beställa hem med priser och allt. De kommer ändå inte kunna hålla kedjornas priser. Halkan handlar väl mest med begagnat så hans sida funkar väl för honom. Han har haft den sådan i säkert 7 år (precis som någon misstänkte) och är väl nöjd (har själv inte mycket att klaga på den heller). Som sagt, det som jag reagerar på är inte utseendet och upplägget på hemsidor. Brukar gå bra att navigera hos de flesta. Däremot mera begagnat och vad som finns just nu i butiken kan många bli bättre på. Det skulle nog inte ta så lång tid för en liten affär att uppdatera när de sålt eller fått in en keyboard eller gitarr (åtminstone varannan dag).
Skriv svar