Favoritackord?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Rätt ska vara rätt! Add 9 utan tres är såklart ett sus2. När jag vill kan jag utan problem plocka fram min "jag har gått på folkis så jag tror att jag vet hur allt ska vara för jag är en ankrövsakademiker"-attityd.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

GurraG skrev:Rätt ska vara rätt! Add 9 utan tres är såklart ett sus2. När jag vill kan jag utan problem plocka fram min "jag har gått på folkis så jag tror att jag vet hur allt ska vara för jag är en ankrövsakademiker"-attityd.
Hahahaha! Värre blir det om man har gått på musikhöskolan.. Grisröv.. :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag har gått på kyrkans-barntimme.. och föredrar ett G.. med ett D och ett A och ett Bb ovanpå.. gärna på bas.. gärna ovanför det 15 bandet.. gärna på en fender.. som är blå.. kan få va röd också.. men inte svart.. det låter inte någe bra på dem...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Liten skrev:Jag har gått på kyrkans-barntimme.. och föredrar ett G.. med ett D och ett A och ett Bb ovanpå.. gärna på bas.. gärna ovanför det 15 bandet.. gärna på en fender.. som är blå.. kan få va röd också.. men inte svart.. det låter inte någe bra på dem...
Försök inte gömma dig bakom barntimmesnacket gosse! Du gillar alltså Gm add9. Jazzigt värre min bäste herre!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

GurraG skrev:
Liten skrev:Jag har gått på kyrkans-barntimme.. och föredrar ett G.. med ett D och ett A och ett Bb ovanpå.. gärna på bas.. gärna ovanför det 15 bandet.. gärna på en fender.. som är blå.. kan få va röd också.. men inte svart.. det låter inte någe bra på dem...
Försök inte gömma dig bakom barntimmesnacket gosse! Du gillar alltså Gm add9. Jazzigt värre min bäste herre!
I confess :oops:

I will never be rock.... or roll.. :cry:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Själv är jag till 100% oskolad och kan därför per definition aldrig kallas akademiker. Jag är glad amatör. Helst utan ankrövsprefixet.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

bootsy skrev:Själv är jag till 100% oskolad och kan därför per definition aldrig kallas akademiker. Jag är glad amatör. Helst utan ankrövsprefixet.
Ankrövsamatör? Det vore nåt..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

GrafZeppelin skrev:
Hellboy skrev:Mitt favoritackord är add9 utan ters..... Fina grejjor.
Då blir det ju ett sus2?
Jag fick lära mig att det skrevs add9 (no3) när JAG gick och pluggade musik. Och min teorilärare var mycket bättre än DIN teorilärare. Sen hade han mycket större penis också till råga på allt. Titta här bara på http://www.christianguitar.org ´s forum. Där ger mig gtrdave rätt i denna fråga en bit ner på sidan och grdave vet vad han snackar om!!

http://www.christianguitar.org/forums/s ... p?t=147218

gtrdave har gjort 4,031 inlägg på http://www.christianguitar.org ´s forum så han VET och KAN det här med musikteori!!

I ett add9 (no3) finns det ju ingen kvart med i ackordet ju så varför man i det läget ska skriva sus förstår jag inte. Sen kan jag själv tycka att om man nu skiter i sus-tonen i ett sus2 och koncentrerar sig på 2:an (jag menar inte DEN två:an!! SNUSKHUMMRAR!!) så antyder ju det att man ska lägga färgningen en sekund över grundtonen i samma oktav som grundtonen. Det är ju inte riktigt vad jag vill så jag skriver add9. Sen vill jag ta bort tersen och då skriver jag add9(no3). Och kvarten vill jag ju INTE ha med så då skriver jag definitivt INTE sus.....

Ta ett öppet A-moll på en akustisk (eller en el-) gitarr. Lyft på pekfingret om ni inte är vanskapta och kör någon skitmysko fingersättning. VOILA!! Aadd9(no3)......

Vad sa ni om den då? Någon som säger emot?! Då skickar jag Dagmar Borup på er och då blir det ingen lek!!

//Hell :evil:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

GurraG skrev:Rätt ska vara rätt! Add 9 utan tres är såklart ett sus2. När jag vill kan jag utan problem plocka fram min "jag har gått på folkis så jag tror att jag vet hur allt ska vara för jag är en ankrövsakademiker"-attityd.
Kolla mitt inlägg här ovan. Hell yeah!! :evil:

//Hell :P
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 30 okt 2008, 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Bild
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:Bild
Men vad i....... :evil: På tal om två:an, eller???

//J
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:
bootsy skrev:Bild
Men vad i....... :evil: På tal om två:an, eller???

//J
På tal om ankröv.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:På tal om ankröv.
Om den hade vänt på huvudet och flashat nian också hade jag uppskattat kycklingen.....

//J :wink:

*Edit* Såg ditt inlägg högre upp nu.... lol :lol:
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 30 okt 2008, 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Kvintackord. 8)
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:I ett add9 (no3) finns det ju ingen kvart med i ackordet ju så varför man i det läget ska skriva sus förstår jag inte.
Sus innebär inte per automatik att man byter tersen mot kvarten (det heter sus4), vid sus2 byter man tersen mot sekunden.
Enda skillnaden mot ett "add9 (no3)" är väl att som sagt då att nonan ligger en oktav över sekunden men hur ofta spelar man så strikta voicings?
Hellboy skrev:Och min teorilärare var mycket bättre än DIN teorilärare. Sen hade han mycket större penis också till råga på allt.
Det hade han med största sannolikhet då min teorilärare hette Eva.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:Ta ett öppet A-moll på en akustisk (eller en el-) gitarr. Lyft på pekfingret om ni inte är vanskapta och kör någon skitmysko fingersättning. VOILA!! Aadd9(no3)......
Och voila:
http://guitar.about.com/library/blchord_asus2.htm
http://www.chordguide.com/guitar/chords ... us2&note=A
http://www.xs4all.nl/~hippy/chords/data/c167.htm
http://www.hobby-hour.com/guitar/chords.php?chord=asus2
http://www.metacafe.com/watch/910143/gu ... eos_asus2/
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

GurraG skrev:Rätt ska vara rätt! Add 9 utan tres är såklart ett sus2. När jag vill kan jag utan problem plocka fram min "jag har gått på folkis så jag tror att jag vet hur allt ska vara för jag är en ankrövsakademiker"-attityd.
Nu så, fram med ankröven: add9(no3) eller sus2 klingar lika men tyder på två olika funktioner. Ett sus-ackord antyder att man "håller kvar" (suspended) en ton i väntan på att upplösas. I detta fall från tvåan till tersen. Ett add9-ackord utan ters är just det. Ett vanlig add9-färgat ackord där man helt sonika låter bli att spela tersen.

Same, same - but different.
Rix skrev:Jag e lite förtjust i moll6-klangen. Lite dimmig sådär fast utan djävulens tritonus vilken iofs är väldigt fin.
Är inte alla tritonus "djävulens tritonus"? För i ett mollsexackord blir det ju en tritonus mellan tersen och sexan...



/Mikke - som har större penis än alla era teorilärare. Och det har min pappa också.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

mikkejohansson skrev:Nu så, fram med ankröven: add9(no3) eller sus2 klingar lika men tyder på två olika funktioner. Ett sus-ackord antyder att man "håller kvar" (suspended) en ton i väntan på att upplösas. I detta fall från tvåan till tersen. Ett add9-ackord utan ters är just det. Ett vanlig add9-färgat ackord där man helt sonika låter bli att spela tersen.

Same, same - but different.
Jaja, kom hit och mäkla din töntiga fred bara, det viktigaste var ändå att Hällbåj gjorde bort sig när han försökte lära mig vad sus innebar!

Här är förresten ackorden till Tom Dooley transkriberade av Jan H:
E 11 (no 1,3 or 5)
G 6/9 -5 (no 1 or 3)

;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

GrafZeppelin skrev: Sus innebär inte per automatik att man byter tersen mot kvarten (det heter sus4), vid sus2 byter man tersen mot sekunden.
Enda skillnaden mot ett "add9 (no3)" är väl att som sagt då att nonan ligger en oktav över sekunden men hur ofta spelar man så strikta voicings?
Blaha!!! Nymodigheter!! Du har inte pluggat musik på 80-talet. Det hör jag det. Skämt å sido. Jag viste faktiskt inte det där att man kunde skriva sus2. Hittade följande på susning:

"Musikterm. Ett sus-ackord (av eng. suspended) är ett ackord där man byter ut en ton mot en annan och anger vilken, t.ex. i ett Csus4 spelar man fjärde tonen (f) istället för tredje tonen (e), alltså c+f+g. Susackord löses oftast upp direkt efter, dvs Csus4-3."

Och wikipedia:

"Sus-ackord, (eg. sus 4) harmoni uppbyggd av grundton, kvart och kvint - till exempel c, f och g. I somliga stilar kräver detta ackord att dissonansen f-g upplöses till e-g (eller ess-g). I andra stilar kan ackordet ha en mera självständig ställning.
Begreppet kommer från engelskans suspension - hänga kvar. I exemplet ovan är då tonen f förberedd sedan tidigare och hänger därför kvar för att senare upplösas i en konsonans. En problematik finns i att beteckna ett ackord bara med tillägget "sus". Det som oftast menas är att 3:e tonen (tersen) i skalan höjs till 4: tonen (kvarten) och då betecknas ackordet som ett sus4. Motsvarigheten till "sus4" är "sus2" och då sänker man "tersen" till "2:a tonen i skalan (stor sekund)". Tersen kan även höjas till kvint och då uppstår ett ackord med endast grundton och kvint, "sus5" eller bara "5" i vissa fall. Vanligt i äldre folkmusik och liknande, jfr power-chords i modern rock som medger ett friare solospel eftersom dur eller moll inte är definierat (ingen stor eller liten ters) ."


Orkade inte springa ner och bläddra i mina böcker. Sus = suspended är ju sant och då kan man ju suspendera andra tonen istället för tredje kanske. Men jag har pinsamt nog aldrig sett någon skriva så. Kommer ihåg när jag spelade Chicago´s "Make me smile" på musikskolan. Där skrevs det inte nå´t sus2 minsann. Det var ordning på dom grabbarna. Pankow kan man lita på minsann. ;) Men självklart har du rätt. När man googlar på add9 (no3) så får man upp 1,550 hittar. När man googlar på sus2 får man upp 62.600 hittar. Internet har talat. Du har rätt!! ;)
Hellboy skrev:Och min teorilärare var mycket bättre än DIN teorilärare. Sen hade han mycket större penis också till råga på allt.
GrafZeppelin skrev:Det hade han med största sannolikhet då min teorilärare hette Eva.
Min flickvän heter Eva. Hon jobbar minsann också som lärare. Jag säger inte mer än så..... :oops:

//J
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Jag slutar, av princip, alla låtar med ett mollmajsju
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Basmagnus skrev:Jag slutar, av princip, alla låtar med ett mollmajsju
Herregud vad töntigt. Jag slutar låten med att slå sönder basen och loska på publiken.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

bootsy skrev:
Basmagnus skrev:Jag slutar, av princip, alla låtar med ett mollmajsju
Herregud vad töntigt. Jag slutar låten med att slå sönder basen och loska på publiken.
hur ser era setlists ut?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

mikkejohansson skrev:Nu så, fram med ankröven: add9(no3) eller sus2 klingar lika men tyder på två olika funktioner. Ett sus-ackord antyder att man "håller kvar" (suspended) en ton i väntan på att upplösas. I detta fall från tvåan till tersen. Ett add9-ackord utan ters är just det. Ett vanlig add9-färgat ackord där man helt sonika låter bli att spela tersen.

Same, same - but different.

/Mikke - som har större penis än alla era teorilärare. Och det har min pappa också.
Tack för gott stöd och dina argument är ju vinnande på alla sätt och vis! Inte faan vill man lösa upp en ton till en annan. Löjligt. Sån´t håller bara fjollor på med. När man väl har lagt till nian och tagit bort tersen, då är det ett statement. Då är det vad som gäller och gör så under en överskådlig framtid. Inte nå´t jävla 16-dels synkop tjafs för att lösas upp här, inte!!

Det var det bestämt. add9 (no3) för rediga karlar. sus2 för fjollor. Välja själva. Fjolla eller skogshuggare??

"I'm a lumberjack and I'm okay,
I sleep all night and I work all day.
I cut down trees, I wear high heels, suspenders and a bra.
I wish I'd been a girly, just like my dear Papa!!"


Ööööhhhh? Vad hände? :?

//J :roll:
Spank my ass and call me a bitch!!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

hosse skrev:
bootsy skrev:
Basmagnus skrev:Jag slutar, av princip, alla låtar med ett mollmajsju
Herregud vad töntigt. Jag slutar låten med att slå sönder basen och loska på publiken.
hur ser era setlists ut?
Minns inte, de brukar vara skrivna på papper tror jag. Hur så?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Basmagnus skrev:Jag slutar, av princip, alla låtar med ett mollmajsju
Vad gör du här? Ska inte du gigga på Sjöhästen?? :shock:

//J
Skriv svar