Double joint?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Double joint?

Inlägg av Svarte_Jack »

I ett flertal situationer har jag läst att både jaco och victor wooten har/är begåvade med doublejointed thumbs? Vad betyder det? Nån som kan nåt om händer? Geddy kanske??
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Tummen mitt i handen?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hmm. I så fall hade nog inte jaco lyckats banda av sin fender nå vidare :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag googlade lite och hittade förvånansvärt mycket! Det handlar tydligen om att ha en extremt rörlig tumme. De som har detta kan böja ner tummen längs handleden, parallellt med armen.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Shit! Creepy... Därför Victor Wootens tummteknik är grymt oskön att köra för mig kanske.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

BarbequeVillage skrev:Jag googlade lite och hittade förvånansvärt mycket! Det handlar tydligen om att ha en extremt rörlig tumme. De som har detta kan böja ner tummen längs handleden, parallellt med armen.
Det kan jag 8) ..med vänsterhandens tumme iaf.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

knedy skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag googlade lite och hittade förvånansvärt mycket! Det handlar tydligen om att ha en extremt rörlig tumme. De som har detta kan böja ner tummen längs handleden, parallellt med armen.
Det kan jag 8) ..med vänsterhandens tumme iaf.
...och varför är du inte världsberömd vid det här laget då? :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

BarbequeVillage skrev:Jag googlade lite och hittade förvånansvärt mycket! Det handlar tydligen om att ha en extremt rörlig tumme. De som har detta kan böja ner tummen längs handleden, parallellt med armen.
Innan likstelheten började sätta in klarade jag att böja ner tummen på det viset.
Men min tumnagel är lika bred som hela tummen så om jag försöker mig på wootens ner-upp variant så lpter det konstigt, minst sagt, om det över huvud taget blir nån ton alls på uppvägen
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

BarbequeVillage skrev:
knedy skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag googlade lite och hittade förvånansvärt mycket! Det handlar tydligen om att ha en extremt rörlig tumme. De som har detta kan böja ner tummen längs handleden, parallellt med armen.
Det kan jag 8) ..med vänsterhandens tumme iaf.
...och varför är du inte världsberömd vid det här laget då? :lol:
Jag frågar mig själv det varje dag :x
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

"Double joint" har i det här sammanhanget mer med tummens ytterled att göra.
Kan du böja den yttersta leden lika mycket bakåt som framåt så har du en double jointed thumb.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

ferm skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag googlade lite och hittade förvånansvärt mycket! Det handlar tydligen om att ha en extremt rörlig tumme. De som har detta kan böja ner tummen längs handleden, parallellt med armen.
Innan likstelheten började sätta in klarade jag att böja ner tummen på det viset.
Men min tumnagel är lika bred som hela tummen så om jag försöker mig på wootens ner-upp variant så lpter det konstigt, minst sagt, om det över huvud taget blir nån ton alls på uppvägen
En sak som jag gjorde för att öva upptonen är att bara spela nedslagen. Låter konstigt men det funkade för mig. Spela till exempel en durskala med ett nedslag per ton. Var noga med att bara köra neråt och att röra tummen vertikalt och inte vertikalt in mot baskroppen.. Efter några vändor så kommer du att få uppslaget automatiskt också. Då ska man helst träffa med nageln.

Nu kanske jag förklarade saker du redan visste men det är alltid kul att leka pedagogisk :lol:
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Äh.. Skomakartumme heter det ju..! :poke:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Svarte_Jack skrev:
ferm skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag googlade lite och hittade förvånansvärt mycket! Det handlar tydligen om att ha en extremt rörlig tumme. De som har detta kan böja ner tummen längs handleden, parallellt med armen.
Innan likstelheten började sätta in klarade jag att böja ner tummen på det viset.
Men min tumnagel är lika bred som hela tummen så om jag försöker mig på wootens ner-upp variant så lpter det konstigt, minst sagt, om det över huvud taget blir nån ton alls på uppvägen
En sak som jag gjorde för att öva upptonen är att bara spela nedslagen. Låter konstigt men det funkade för mig. Spela till exempel en durskala med ett nedslag per ton. Var noga med att bara köra neråt och att röra tummen vertikalt och inte vertikalt in mot baskroppen.. Efter några vändor så kommer du att få uppslaget automatiskt också. Då ska man helst träffa med nageln.

Nu kanske jag förklarade saker du redan visste men det är alltid kul att leka pedagogisk :lol:
jag ska prova
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

funkys**t skrev:Äh.. Skomakartumme heter det ju..! :poke:
Eller skräddartumme :D
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Backlund skrev:
funkys**t skrev:Äh.. Skomakartumme heter det ju..! :poke:
Eller skräddartumme :D
Nja skräddartumme är mer när tumavtrucket är uppluckrat av alla knappnålar de fäster under skinnet.. :D
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Det är så den ser ut:

Bild
Peter Erskine, Joni Mitchell, Jaco och Herbie Hancock...

:wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar