Ergonomi

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Ergonomi

Inlägg av Svarte_Jack »

De flesta av er har ju lirat bra mycket längre än mig. Och jag undrar vad man bör tänka på för att kroppen ska hålla? Jag har anammat det där med raka handleder. Funkar dunder! Aldrig ont i händerna :D

Mer såna smarta saker vill jag ha.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Ergonomi

Inlägg av FreCKo »

Svarte_Jack skrev:De flesta av er har ju lirat bra mycket längre än mig. Och jag undrar vad man bör tänka på för att kroppen ska hålla? Jag har anammat det där med raka handleder. Funkar dunder! Aldrig ont i händerna :D

Mer såna smarta saker vill jag ha.
raka handleder? Nu får du berätta mer :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

http://www.youtube.com/watch?v=w_oBJlE5 ... ed&search= typ så.

http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU eller så.

Fast jag spelar med en annorlunda teknik. Men att försöka hålla handlederna raka känns väldans bra. Fick massa ont förut. Det får jag inte nu. Så jag försöker spela med raka på både vänster och högerhanden. Annars kan man få ett rackarns karpaltunnelsyndrom och det är inte skönt... Tror jag.
gäst

Inlägg av gäst »

När jag gick på M.I i Hollywood så fick många problem med handlederna. Där över ju många dygnet runt och om man inte värmer upp och sitter korrekt så kan man få riktigt ont. Problemet är ju att man ser ut som en idiot om man har basen för högt upp och med basen i knähöjt så är ju vänsterhanden knappast rak. Jag löste det genom att inte öva.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Johannes skrev:När jag gick på M.I i Hollywood så fick många problem med handlederna. Där över ju många dygnet runt och om man inte värmer upp och sitter korrekt så kan man få riktigt ont. Problemet är ju att man ser ut som en idiot om man har basen för högt upp och med basen i knähöjt så är ju vänsterhanden knappast rak. Jag löste det genom att inte öva.
Vafan! Orka bry sig om om man harbasen högt och ser ut om dansband :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Svarte jack: hur löste du att ha handlederna raka? Höjde basen?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:
Johannes skrev:När jag gick på M.I i Hollywood så fick många problem med handlederna. Där över ju många dygnet runt och om man inte värmer upp och sitter korrekt så kan man få riktigt ont. Problemet är ju att man ser ut som en idiot om man har basen för högt upp och med basen i knähöjt så är ju vänsterhanden knappast rak. Jag löste det genom att inte öva.
Vafan! Orka bry sig om om man harbasen högt och ser ut om dansband :)
Absolut, jag håller med, det är upp till var och en. Vill man se ut som en idiot så är det tillåtet. Själv föredrar jag att se ut som en rockgud.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

FreCKo skrev:Svarte jack: hur löste du att ha handlederna raka? Höjde basen?
Jag har alltid lirat ganska högt (och fått mycket skit för det)

Sen så gör jag så med högerhanden att jag försöker undvika att låta armen vila mot baskroppen. Istället lyfter jag upp armen lite och låter den hålla armen uppe så jag kan ha rak handled. Precis som i Todd Johnsonklippet jag länkade till tidigare i tråden. Dock utan att köra floating thumb. Både Jaco och Sheehan har jag sett köra så. Att de låter axeln ta smällen istället för handleden. Det gjorde lite ont första dagarna men det gick snabbt över.

Nu har jag nyss varit på orkesterrep och stark överkonsumtion av syre har gjort att jag nog är lite yr och skriver lite knepigt. Men jag hoppas ni fattar vad jag menar.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag måste bara inflika att olika spelstil fungerar olika bra för olika musikstilar och just spelstilar..

själv kör jag baseballgreppet.. men sedan vi började köra en annan musikstil i bandet som innebär mer basgångar än pumpande så har jag höjd basen avsevärt från vad jag hade förut.. förr såg jag mer ut som ett uppochnervänt kors framifrån eftersom jag är kort och har stora basar.. men numer ser jag mer och mer ut som ett plustecken..

fast... kör vi en riktig rockrökare så åker basen ner till aplängds armavstånd som killen i ramones..
men satan vad svårt det är att göra basgångar som inkluderar E-strängen då..
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:
FreCKo skrev:Svarte jack: hur löste du att ha handlederna raka? Höjde basen?
Jag har alltid lirat ganska högt (och fått mycket skit för det)

Sen så gör jag så med högerhanden att jag försöker undvika att låta armen vila mot baskroppen. Istället lyfter jag upp armen lite och låter den hålla armen uppe så jag kan ha rak handled. Precis som i Todd Johnsonklippet jag länkade till tidigare i tråden. Dock utan att köra floating thumb. Både Jaco och Sheehan har jag sett köra så. Att de låter axeln ta smällen istället för handleden. Det gjorde lite ont första dagarna men det gick snabbt över.

Nu har jag nyss varit på orkesterrep och stark överkonsumtion av syre har gjort att jag nog är lite yr och skriver lite knepigt. Men jag hoppas ni fattar vad jag menar.
Hahahaha, Todd Johnson... Honom hade jag glömt av. Hade honom som lärare i något ämne (minns ej vilket) på M.I. Han både ser ut som och är som Homer Simpson.
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:jag måste bara inflika att olika spelstil fungerar olika bra för olika musikstilar och just spelstilar..

själv kör jag baseballgreppet.. men sedan vi började köra en annan musikstil i bandet som innebär mer basgångar än pumpande så har jag höjd basen avsevärt från vad jag hade förut.. förr såg jag mer ut som ett uppochnervänt kors framifrån eftersom jag är kort och har stora basar.. men numer ser jag mer och mer ut som ett plustecken..

fast... kör vi en riktig rockrökare så åker basen ner till aplängds armavstånd som killen i ramones..
men satan vad svårt det är att göra basgångar som inkluderar E-strängen då..
Det är viktigare att man ser ut som Ramones än att man låter bra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om man klämmer för hårt om halsen kan man ta för vana att öva utan att ens nudda baksidan på halsen med tummen.
När det sen väl gäller i rep/live-situation kan jag närmast garantera att kroppen hittar nåt slags mellanting utan att man tänker på det.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sen vill jag bara påpeka att den största rockguden av dem alla, Lemmy, har basen högt och han är betydligt coolare än nån jämra Ramonesbasist som släpper hiphopskivor under namnet Dee Dee King.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Om man klämmer för hårt om halsen kan man ta för vana att öva utan att ens nudda baksidan på halsen med tummen.
Micke Berglund-style... Har aldrig fattat hur han gör det där, när jag testat så händer ingenting.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

känns som man måste klämma åt med högerarmen om basen för att det ens ska fungera..
gäst

Inlägg av gäst »

Han (Micke) spelar helt obehindrat utan att nudda baksidan av halsen. Hade honom som lärare på SMK några gånger och har sett det på nära håll. Bra lät det också. Imponerande fast jag föredrar som sagt att inte spela på det sättet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det känns ganska läbbigt men det funkar. Går att applicera på högerhanden också, att inte hänga på tummen alls alltså. Känns nästan lika otäckt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

scary.. nä jag tänker fortsätta med baseballgreppet som min baslärare kommenterade med: ska du hålla så där kommer du aldrig bli riktigt snabb..

roligast är att jag har aldrig haft så ont i handleden som när jag försökte lära mig att spela på ett annat sätt. (hans sätt)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

GrafZeppelin skrev:Sen vill jag bara påpeka att den största rockguden av dem alla, Lemmy, har basen högt och han är betydligt coolare än nån jämra Ramonesbasist som släpper hiphopskivor under namnet Dee Dee King.
Jag har alltid fått för mig att det var TRUMMISEN som gjorde det? :shock:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

FreCKo skrev:
GrafZeppelin skrev:Sen vill jag bara påpeka att den största rockguden av dem alla, Lemmy, har basen högt och han är betydligt coolare än nån jämra Ramonesbasist som släpper hiphopskivor under namnet Dee Dee King.
Jag har alltid fått för mig att det var TRUMMISEN som gjorde det? :shock:
Vilken av dem? De har väl haft typ 65 trummisar...
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Sen vill jag bara påpeka att den största rockguden av dem alla, Lemmy, har basen högt och han är betydligt coolare än nån jämra Ramonesbasist som släpper hiphopskivor under namnet Dee Dee King.
Som jag skrivit tidigare på detta forum så finns det faktiskt två basister som kommer undan med att ha basen högt. Lemmy och Lynott. Det är dock BARA de två som fixar det även om vissa kortaxelbandade stackare hävdar motsatsen. Bara för att Sean Connery fortfarande är cool nu när han är 105 år gammal så behöver det ju inte betyda att vi andra kommer att åldras med samma värdighet. Samma med axelbanden.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:
GrafZeppelin skrev:Sen vill jag bara påpeka att den största rockguden av dem alla, Lemmy, har basen högt och han är betydligt coolare än nån jämra Ramonesbasist som släpper hiphopskivor under namnet Dee Dee King.
Som jag skrivit tidigare på detta forum så finns det faktiskt två basister som kommer undan med att ha basen högt. Lemmy och Lynott. Det är dock BARA de två som fixar det även om vissa kortaxelbandade stackare hävdar motsatsen. Bara för att Sean Connery fortfarande är cool nu när han är 105 år gammal så behöver det ju inte betyda att vi andra kommer att åldras med samma värdighet. Samma med axelbanden.
Word!
Skriv svar