Hur många av er köper utrustning från annat land?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
gäst

Hur många av er köper utrustning från annat land?

Inlägg av gäst »

Väldigt ofta när priser på basar och förstärkare diskuteras här på forumet så är det någon som skriver något i stil med "men öööh, i USA kostar den ju hälften så mycket och på Thomann så....etc etc etc" så frågan som följer är: Hur många av er gör era större (dyrare) inköp i USA eller via en tysk nätsajt?
Själv har jag köpt mycket i USA men det beror dels på att jag har bott där och dels på att jag ändå varit där på semester. Skall jag ändå åka dit och om jag ändå planerar ett basinköp så köper jag hellre där eftersom det betalar flygresan men jag tycker inte att man kan använda amerikanska priser som måttstock när man klagar över hur dyrt det är i Sverige, de flesta av oss är ju faktiskt inte i USA särskilt ofta. Sedan tillkommer ju tull, skatt och moms eller hur det nu är, minns inte riktigt.
När det gäller att köpa en bas på postorder från Tyskland så vill i alla fall jag provspela basen innan jag köper den för att försökra mig om att jag får ett bra exemplar som jag trivs med. Strängar däremot planerar jag att börja köpa från Tyskland.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Håller med dig Johannes. All utrustning jag haft sedan jag komm till Sverige har jag köpt just i Sverige. Det är viktigt att provspela just det exet man köper och sedan är det skitbra att ha en eller flera lokala leverantörer.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Anledningen till att jag hela tiden jämför med t.ex. USA är för att instrumenten där är "rätt" prissatta. Om vi tar Musicman som vi snackade om i andra tråden: Jag tror inte att ernie ball tar för lite betalt för basarna i USA utan dom har kommit fram till att dom är värda någonstans mellan $1200 och $1600, alltså runt 8000-12000Kr. Att då behöva betala mer än 100% extra för ett instrument bara för att vi bor i Sverige... Nä, det går fetbort. Det finns lika bra eller bättre alternativ som säljs för bättre priser här i Sverige och Europa, och jag kan inte motivera att betala MER än det dubbla vad ett instrument är "värt".
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:Anledningen till att jag hela tiden jämför med t.ex. USA är för att instrumenten där är "rätt" prissatta. Om vi tar Musicman som vi snackade om i andra tråden: Jag tror inte att ernie ball tar för lite betalt för basarna i USA utan dom har kommit fram till att dom är värda någonstans mellan $1200 och $1600, alltså runt 8000-12000Kr. Att då behöva betala mer än 100% extra för ett instrument bara för att vi bor i Sverige... Nä, det går fetbort. Det finns lika bra eller bättre alternativ som säljs för bättre priser här i Sverige och Europa, och jag kan inte motivera att betala MER än det dubbla vad ett instrument är "värt".
Nu har du ju inget annat val än att betala vad det kostar i Sverige om du inte föredrar att postorderhandla utan att ha en chans att provspela instrumentet, därför är dina ständiga jämförelser med vad instrumenten kostar i andra delar av världen tämligen ointressanta.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Nu har du ju inget annat val än att betala vad det kostar i Sverige om du inte föredrar att postorderhandla utan att ha en chans att provspela instrumentet, därför är dina ständiga jämförelser med vad instrumenten kostar i andra delar av världen tämligen ointressanta.
Just därför jag aldrig kommer köpa en Musicman om jag inte åker till USA någon gång och köper en samtidigt. Kalla mig snål men ett 100% prispåslag är inte NÅGOT instrument värt.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag skulle aldrig köpa en bas jag inte kan känna på innan köpet. Däremot har jag köpt massor med delar från Stew-Mac. En stärkare skulle jag nog kunna köpa från Tyskland, men inte instrumentet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Håller med grillen.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Köper via usa om jag måste... typ mudbuckermicken. Lite pedaler, strängar å skit från thomann om det e typ halva priset. Annars gynnar jag de lokala handlarna så gott det går...
Basar vill jag känna på om det är nåt dyrare i alla fall.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Nu har du ju inget annat val än att betala vad det kostar i Sverige om du inte föredrar att postorderhandla utan att ha en chans att provspela instrumentet, därför är dina ständiga jämförelser med vad instrumenten kostar i andra delar av världen tämligen ointressanta.
Just därför jag aldrig kommer köpa en Musicman om jag inte åker till USA någon gång och köper en samtidigt. Kalla mig snål men ett 100% prispåslag är inte NÅGOT instrument värt.
Då har du målat in dig i ett hörn om du inte vill köra på EBS och Hagström resten av livet. Fast Hagström är ju ganska coolt iofs...
gäst

Inlägg av gäst »

daionsavage skrev:Köpte min kontra (och strängar, notställ och kontrapickup) från Thomann, sedan har en fiolbyggare här i umeå fått gå lös på kontran för att göra den mer lättspelad, det blev fortfarande billigare än att köpa här i sverige. Nu har jag inte kollat så noga vilka regler som de olika postorderfirmorna har, men visst har de flesta firmor en returmöjlighet om man skulle tycka att det instrument man får känns helt fel? I så fall så kan man ju utnyttja den möjligheten till att få "känna sig för" innan man bestämmer sig för att behålla grejen eller inte.
Jag vet inte heller ju returreglerna ser ut men det känns ganska krångligt att beställa hem en bas, testa den och sedan skicka tillbaka den tycker jag.
Nåt helt annat: Skickade de en kontra på posten???
gäst

Inlägg av gäst »

daionsavage skrev: Post: De skickade den med DHL, fram till dörren, för 15 euro. Hur de tycker sig ha råd med det fattar jag inte, men det är bra service!!
JÖSSES!!!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:Köpte min kontra (och strängar, notställ och kontrapickup) från Thomann, sedan har en fiolbyggare här i umeå fått gå lös på kontran för att göra den mer lättspelad, det blev fortfarande billigare än att köpa här i sverige. Nu har jag inte kollat så noga vilka regler som de olika postorderfirmorna har, men visst har de flesta firmor en returmöjlighet om man skulle tycka att det instrument man får känns helt fel? I så fall så kan man ju utnyttja den möjligheten till att få "känna sig för" innan man bestämmer sig för att behålla grejen eller inte.
Vilken kontra köpte du från Thomann? Är du nöjd med den? Vem är det i Umeå du anlitar?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Nu har du ju inget annat val än att betala vad det kostar i Sverige om du inte föredrar att postorderhandla utan att ha en chans att provspela instrumentet, därför är dina ständiga jämförelser med vad instrumenten kostar i andra delar av världen tämligen ointressanta.
Just därför jag aldrig kommer köpa en Musicman om jag inte åker till USA någon gång och köper en samtidigt. Kalla mig snål men ett 100% prispåslag är inte NÅGOT instrument värt.
Hm.
Hur mycket kostade din Dean och din Yamaha?
Vad tror du de kostar i tex Japan? Kina? Korea? Usa för den delen?


Efterfrågan styr ju priset... tydligen så ÄR en Music Man värd 23k i Sverige eftersom de uppenbarligen säljs.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Mitt handlande utomlandssträcker sig till att om det inte går att få tag på i Sverige så får man söka utomlands. Det händer ibland, men priset har sällan varit drivkraften till sådan affärer utan just att man har hittat det man vill ha och finner det inte hemma. I övrigt så försöker jag gynna den lokale handlaren i den mån det går.Det är som Mikke nämner att vill ha den kontakten när man står där på fredagskvällen eller lördagseftermiddagen och något pajar eller saknas.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har ännu inte handlat något nytt instrument från utlandet. Däremot strängar och mickar (oftast begagnade mickar som ej tillverkas nya längre). Les Paul Triumphen köpte jag från U.S.A men mest för att utbudet på dem är skralt här och har ej tillverkats sedan 1979. Jag tycker ändå inte att tex Thomann har varit så mycket billigare på de instrumenten jag kikat på att det har varit värt det. Då gynnar jag hellre en svensk affär när skillnaden inte är så stor. Pratar vi halva priset skulle jag nog överväga att handla iaf. Jag köpte förvisso ett Nikki Sixx Blackbird Signature case när Sam Ash blåste ut dem för 999$. Detta mest för att jag ville ersätta ett klumpigt flightcase med ett originalcase och Nikki Sixx caset var ju lite annorlunda och roligare att ha än ett originalcase som hade listpris i Sverige på 2695kr.
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:Jag köpte förvisso ett Nikki Sixx Blackbird Signature case när Sam Ash blåste ut dem för 999$. Detta mest för att jag ville ersätta ett klumpigt flightcase med ett originalcase och Nikki Sixx caset var ju lite annorlunda och roligare att ha än ett originalcase som hade listpris i Sverige på 2695kr.
Handtaget på mitt Thunderbid-case gick sönder efter mindre än ett år och då har jag inte tagit med mig basen på särskilt många gig. Fabrikationsfel, det kommer att ta 4-5 månader att få ett nytt... Helt otroligt.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Vissa amerikanska nätkedjor har väl "kartell"-övenskommelser med en del stora leverantörer? Tror inte man får köpa tex. Fender från http://www.musiciansfriend.com om man är bosatt i Sverige. Då skulle europiska Fenderdivisionen bli trumpna.




Edit; stavfel för Grafens skull :wink:
Senast redigerad av precision65 den sön 22 apr 2007, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Då har du målat in dig i ett hörn om du inte vill köra på EBS och Hagström resten av livet. Fast Hagström är ju ganska coolt iofs...
Klaga inte på hagström!
Bild

Skämt åsido, Musicman är ett av dom märkena som är riktigt jävla dyra, Fender t.ex. ligger "bara" runt 30% över vad dom kostar i USA vilket jag kan anse som skäligt, ända upp till 50% kan jag ändå se som okej om vi snackar förstärkare eller basar som är "svåra" att få tag på och liknande. Hade en Musicman kostat runt 30% mer än i USA (alltså runt 12-16 000Kr) eller till och med 50% (13 500-18 000Kr) så hade jag varit mer positiv.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Då har du målat in dig i ett hörn om du inte vill köra på EBS och Hagström resten av livet. Fast Hagström är ju ganska coolt iofs...
Klaga inte på hagström!
Bild

Skämt åsido, Musicman är ett av dom märkena som är riktigt jävla dyra, Fender t.ex. ligger "bara" runt 30% över vad dom kostar i USA vilket jag kan anse som skäligt, ända upp till 50% kan jag ändå se som okej om vi snackar förstärkare eller basar som är "svåra" att få tag på och liknande. Hade en Musicman kostat runt 30% mer än i USA (alltså runt 12-16 000Kr) eller till och med 50% (13 500-18 000Kr) så hade jag varit mer positiv.


Hagström Super Swede va? Med halsen rätt genom kroppen..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Trots viss tvekan har jag köpt både basar och förstärkare utomlands ifrån utan att först ha testat dem, och har hittills goda erfarenheter av det. I de aktuella fallen har det rört sig om produkter som inte finns att köpa i Sverige, och ett unikt, handbyggt, instrument. Visst skulle jag föredra att handla lokalt av många olika anledningar, men när sega generalagenter och en halvskraltig ekonomi dikterar villkoren för ett köp är det inte alltid ett alternativ. Tyyvärr.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag har köpt både basar och annat från utlandet och aldrig haft några betänkligheter om det. Jag stödjer gärna den lokala musikaffären om dealen och varan är rätt, men jag tvekar inte att göra den deal som är bäst för mig.

Skall väl tillägga att jag var väldigt tveksam innan jag först "vågade chansa", men efter tips från bra källor så kändes det helt lugnt. Bäst erfarenhet har jag av StationMusic i Tyskland. Deras "baspersonal" är riktigt, riktigt duktiga och mycket bra att ha att göra med.

Bass Central i USA är också väldigt proffsiga att deala med.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Skriv svar