Vad funkar på krogen?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vi har kört som trio senaste 3-4 åren och visst får man jobba rätt mycket för att få det fylligt och framför allt variera sig men samtidigt ger det en otrolig frihet. I förra bandet var vi 6 stycken med ett gäng ackustiska instrument och det ställde verkligen krav på bandet! Risken när man är många är att det blir en ljudmatta. Det krävs en hel del arrande för att inte mangla på och gå ivägen för varann, få fram nyanser. Sammantaget gillar jag trioformatet skarpt, det blir ett löst och ledigt sväng! Sedan beror det ju naturligtvis på vad man kör för musik. Ett Coverband som ska täcka in allt från Carola till AC/DC kanske det är svårare att köra avskalat?

blackparkas: Jag hittade det klippet på deras MySpacesida, tror inte att det finns inspelat men dom är för j-t bra Fatboy!
Senast redigerad av Svensson den mån 30 apr 2007, 08:17, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Diesel skrev:varför skulle det inte gå att spela med den uppsättningen? smidigt som fan när man ska någon stans

Ställer bara högre krav på arret av låtar
Javisst!

Klart det funkar!!

Jag tycker att klav kan krångla till det mer ibland än vad det hjälper.
Det är nästan bara Hellacopters som kommer undan m klaviatur i sin rock n roll...
Å här trodde jag vi pratade covers. :shock:

Sättningen gitarr, bas & trummor, oavsett om det är 1 el 2 gitarrer är givetvis
jäkligt manlig. Men pratar vi coverband så är variationerna och fylligheten man får av en klaviatur ganska svårslagen.

Dessutom så kan jag räkna upp låtar i oändlighet som blir väldigt svåra att arra utan keyboard;
Jump, Final Countdown för att 2 exempel på kioskvältare.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ok då, visst, vi snackar covers. Men om man säger att man kör Hellacopterscovers då? :D
Har svårt för rock och klaviatur...
Men det är som du säger, en del slagdängor är ju näst intill omöjligt att göra utan synth.

Final Countdown är dock ett exempel som jag tycker kan låta bättre med 2 guror än synth/gitarr.
blackparkas skrev: Kör så det ryker tycker jag.
Men visst, det går inte att sticka under stolen med att det är användbart med klaviatur när man spelar normala covers.
Missade du det Geddy?
:)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Känns som att vi är tämligen överrens. :lol:

Annars kan man ju fundera över begreppet "cover". Om ett blueband kör uteslutande andras låtar så definieras dom fortfarande som ett bluesband och inte som ett coverband trots att dom tekniskt sett är det. Det samma gäller för jazztrios, folkmusikorkestrar, hårdrockband. You name it. Så vad gör då ett coverband till ett coverband?

Min definition av ett coverband:
Bred repertoar, både i genre och ålder på låtarna. Bara låtar som folk "känner igen". Lägger energi på att få låtarna som originalen, att få dom att låta "rätt". Glatt emotta div. låtönskningar (inte som en surmulen bluestrio som vet hur man tömmer dansgolvet på tre sek. :roll: )
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:Har svårt för rock och klaviatur...
Deep Purple?

Och går vi från Hårdrock till rock och bluesrock är det ju inte helt fel med en fläskig hammond..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:
blackparkas skrev:Har svårt för rock och klaviatur...
Deep Purple?

Och går vi från Hårdrock till rock och bluesrock är det ju inte helt fel med en fläskig hammond..
Mmm.... kom just att tänka på det... får kanske revidera det inlägget... :D



Ett band som kör covers är ändå alltid ett coverband tycker jag. Kanske med undantaget just Blues.
Det finns ju faktiskt coverband som tröttnat på Sensuella Isabella och all den där skiten och är ett Hårdrocks-Coverband t.ex.
Ska ett coverband defineras efter om de kör de givna låtarna?

Aja... det ställer jag mig inte bakom isf.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

När jag tänker efter lite så är det ju egentligen mer det som inte är rock
som blir defenitivt lättare att spela med keyboard.

Cobrastyle, tex. =)
Fast egentligen det jag menar mer är schlagers och mer Jag-vill-vara-din-Margareta låtarna.

Ett coverband kan vara mycket....
Partyband, vill vi kalla oss, och det tycker jag innebär att underhålla en publik och ge dem det de vill ha.
Jag gillar att kolla in band...dels för att röja själv...men oxå för att orientera mig och få lite inputs.
Tyvärr blir jag oftast besviken, för banden tror att de är rockstjärnor och skiter fullständigt i att de är där för publikens skull.
Känns lite som den där grejen att alla väktare egentligen ville bli poliser.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev: Tyvärr blir jag oftast besviken, för banden tror att de är rockstjärnor och skiter fullständigt i att de är där för publikens skull.
Känns lite som den där grejen att alla väktare egentligen ville bli poliser.
Det där gäller väl oavsett genre?

Att "ge publiken vad dom vill ha" är väl okej men det kan ju vara kul att presentera ett alternativ också. Kvalitet är väl annars A och O. Jag håller helt med, ett kompetent coverband kan lyfta en krogkväll hur högt som helst! Däremot är det sååå boring med trubadurer eller mindre bra band (oavsett genre) som ger publiken vad dom vill ha, speciellt när "publiken" råkar vara 7 st. fyllskallar längst fram.

Ett renodlat bluesband kan ju ha svårt att få gehör på krogen, speciellt med egna låtar men jävlar vilket röj på en bluesfestival. Lika svårt för ett Jag-vill-vara-din-Margareta-band att få gehör på samma bluesfestival.

Oavsett vilken typ av musik man spelar måste man ta det på allvar! Det är väl hela grejen.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

För att återgår till grundfrågan, några förslag:

Georg Thorogood
Fabulous Thunderbirds
ZZ Top
Clash
Stray Cats
Steve Ray Vaughun
Omar and the Howlers
AC/DC

Listan kan göras oändlig...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Svensson skrev:Känns som att vi är tämligen överrens. :lol:

Annars kan man ju fundera över begreppet "cover". Om ett blueband kör uteslutande andras låtar så definieras dom fortfarande som ett bluesband och inte som ett coverband trots att dom tekniskt sett är det. Det samma gäller för jazztrios, folkmusikorkestrar, hårdrockband. You name it. Så vad gör då ett coverband till ett coverband?

Min definition av ett coverband:
Bred repertoar, både i genre och ålder på låtarna. Bara låtar som folk "känner igen". Lägger energi på att få låtarna som originalen, att få dom att låta "rätt". Glatt emotta div. låtönskningar (inte som en surmulen bluestrio som vet hur man tömmer dansgolvet på tre sek. :roll: )
Coverband = Som radio, fast live?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

I USA heter det väl "TOP 40 BANDS"?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:
Att "ge publiken vad dom vill ha" är väl okej men det kan ju vara kul att presentera ett alternativ också. Kvalitet är väl annars A och O. Jag håller helt med, ett kompetent coverband kan lyfta en krogkväll hur högt som helst! Däremot är det sååå boring med trubadurer eller mindre bra band (oavsett genre) som ger publiken vad dom vill ha, speciellt när "publiken" råkar vara 7 st. fyllskallar längst fram.
Jag håller med!
Det jag menade, och kanske var otydlig med, är inte att man ska spela alla låtönskningar etc.
Utan att det man gör, gör man för att tillfredställa publieken.

Ett exempel:
såg ett band i Sälen i helgen som var så bakfulla att de ville vara ngn annantsans.
(Bara det visar ju verkligen att man tar sitt jobb på allvar.)
I pausen mellan seten spelar de Toto "Tambu"-plattan i högtalarna.
Blev det partykänsla av det? Nej! Det som de ev. byggt upp party dog givetvis.
Jag har inget emot den plattan i bilen eller så...men inte är det party.
Höjden var när basisten gick fram till mp3 spelaren och bläddrade fram till låten
"Dave has gone skiing", höjde volymen och gick och satt sig hos sina polers och diggade.
För er som inte vet vad det är så är det en instrumental låt som verkligen faller under kategorin musikermusik.

Det kallar jag publikförakt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:
precision65 skrev:I USA heter det väl "TOP 40 BANDS"?
jo!


vi kanske skall börja dela upp coverbanden här i svedala med för att undvika missförstånd?
Kanske det, om inte annars vet snart Sveriges alla basister den korrekta benämningen. :lol:

Gäddans "Partyband" var väl bra?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev: "Dave has gone skiing", höjde volymen och gick och satt sig hos sina polers och diggade.
Publikförakt ja! men han hade ju iaf humor med tanke på att det var afterski. :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Svensson skrev:
Geddy_Lee skrev: "Dave has gone skiing", höjde volymen och gick och satt sig hos sina polers och diggade.
Publikförakt ja! men han hade ju iaf humor med tanke på att det var afterski. :lol:
Men egentligen var det ju inte publikförakt. Där satt det ju en musiker i publiken som visste låttiteln och förstod skidkopplingen, man måste ju ge alla i publiken nåt! Om inte annat lyckades dom ju skapa ett par inlägg i Sveriges bästa forum och ett snett leende. :eyebrow:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det beror ju lite på varför man håller på också.

Spelar mani ett coverband/partyband för att ha lite kul och en extra inkomst/lever på det.
Visst, då får man hora.
Däremot, spelar man covers, som är bra.
Och du spelar för din egen skull, för att det är kul.
Ska man då verkligen välja alla de tradiga skitlåtar som sveriges alla coverband spelar?
Gärna i 2000 bpm också...

Det är kanske här gränsen mellan coverband och partyband går?
Partyband spelar musik som förväntas, det blir Ledin, AC/DC och Carola, medan coverband väljer låtar de själva faktiskt tycker är bra?

Äh, jag vet inte...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:Men visst är vi överens om att en symfoniorkester inte är ett coverband? :roll:
Kom med ett namnförslag ;) Beethoven tribute band :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Coverpartyband
Coverbluesband
Coverfolkmusikband
Coverstråkkvartet
Coversymfoniorkester
Coverheavymetalband
Coverdansband
Covercoverband
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Bandnamn ska också bytas kan jag meddela :P

Jag tycker att som coverband kan man göra låtarna på sitt sätt och ska inte försöka få dem att låta lika utan göra det på sitt eget sätt..

Vi breddar reportoaren nu för att få fler chanser att komma ut, intresset för metal är rätt svalt här.. Då kan man ha någon enstaka låt som man själv tycker är bra och sen hora.. Jag har iaf inga vinstambitioner med min musik, helst skulle det gå +-0 men ja, just nu är det mycke -

Men zz-top tush blir det nog, och sen slakt av svenska populärlåtar :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

* Alla låtar kan väl spelas med alla tänkbara sättnigar? Det är väl Svenssons Fatboy-klipp ett bra exempel på. Det måste inte alltid låta exakt som på plattan.
* Bas, gitarr och trummor räcker alltid till. Allt utöver det är bonus. Låter det tunt så beror det på att man spelar tunt. Här finns det hur många exempel som helst men jag nöjer mig med att nämna Van Halen.
* Känner publiken igen låtarna så blir det oftast röj. Jag har med ett band testat att lämna den traditionella coverbandsrepertoaren för att i stället spela låtar vi aldrig hört coverbanden framföra men som ändå är någorlunda välkända. Det funkade över förväntan.
* Vågar man inte chansa så gör som vissa band, ta på en rolig hatt med händer på som klappar när man drar i snöret eller någon liknande. Roliga kläder och tillbehör med andra ord. En del kallar det för "att ge publiken det dom vill ha" eller "att underhålla och bjuda på sig själv". Jag kallar det "att vara dum i huvudet".
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:En del kallar det för "att ge publiken det dom vill ha" eller "att underhålla och bjuda på sig själv". Jag kallar det "att vara dum i huvudet".
HAHAHA!
Skriv svar