Mitt långtidsprojekt

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Mitt långtidsprojekt

Inlägg av Svarte_Jack »

Idag fixade jag noter till http://www.youtube.com/watch?v=S6yuR8ef ... ed&search=

En jävligt lurig bit ska jag säga er. Jag har för avsikt att försöka lära mig lira den hyffsat med både tvåhandstapping och vanligt spel. Det är ett jävla helvete so far :evil:

Nån annan som försökt sig på nåt skrivet för cello?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Men behöver du tvåhandstapping för den? Pattitucci har ju till exempel spelat in den som vanligt...

Jag har spelat flera av Bachs cellosviter som rena tekniketyder "i min ungdom" när jag tyckte sånt var kul och intressant...men sanningen för mig är nog att de helt enkelt låter mycket vackrare spelat på det instrument de skrevs för. Däremot skulle jag otroligt gärna vilja ha tid att lära mig cello - DET vore nåt det.


EDIT: "flera" av cellosviterna är kanske att ta i. Men två i alla fall. Den som heter "suite no3 - Bourre 1" är den ena...den andra minns jag inte vilken det var...:)

Hittade noter på den där du postade...blir ju problem bara om du ska spela i "klingande oktav" alltså där cellon låter...hamnar rätt högt upp och utan lösa strängar. Basen klingar ju en oktav under vad det står. Tror Pattitucci spelar den i "basläge", men är inte säker.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

mikkejohansson skrev:Men behöver du tvåhandstapping för den? Pattitucci har ju till exempel spelat in den som vanligt...

Jag har spelat flera av Bachs cellosviter som rena tekniketyder "i min ungdom" när jag tyckte sånt var kul och intressant...men sanningen för mig är nog att de helt enkelt låter mycket vackrare spelat på det instrument de skrevs för. Däremot skulle jag otroligt gärna vilja ha tid att lära mig cello - DET vore nåt det.
Nej jag behöver inte. Men jag har lättare att få flyt i den på så vis. Annars känns och låter det bara hoppigt so far. Sen är ju tvåhandstapping en väldigt rolig teknik tycker jag (tippar att om fem minuter har jag en massa svar om hur onödigt det är att gå över femte bandet osv...).

Men målet är att lära sig med bägge teknikerna.

Men jag håller med om att det är 1000ggr snyggare på cello än bas. Cellon är ett instrument som blandar nästan alla bra sidor från fioler (relativt få i och för sig :twisted: ) och kontrabasar.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

mikkejohansson skrev:Hittade noter på den där du postade...blir ju problem bara om du ska spela i "klingande oktav" alltså där cellon låter...hamnar rätt högt upp och utan lösa strängar. Basen klingar ju en oktav under vad det står. Tror Pattitucci spelar den i "basläge", men är inte säker.
Jag tycker det känns skönt att hamna högt på den. Då behöver jag inte gå så långt i sidled. Sen har lösa strängar aldrig riktigt vara min grej. Därför jag kör femsträngat :D

Här har vi Patitucci http://www.youtube.com/watch?v=wLkPT534FoY
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmm...om du kollar in hur den spelas på cello är det ju nästan bara lösa strängar "i botten" :)

Ifall du blir sugen på Bach, antingen för teknikövningen eller musiken (:)) kan jag tipsa om Inventionerna, tvåstämmiga stycken skrivna för hans söner att öva piano. Men de innehåller mer musik och intressant kontrapunkt än mycket annat trots det. Hugg en notläsande gitarristkompis och ha kul med musiken!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

För några år sedan tokövade jag in det här preludiet, mest som en teknikövning. För att kunna spela det på min 4-strängade bas fick jag transponera upp hela paketet från G till B (H). Då fick man ju lite notskrivningsdrill också...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar