Aktivt, men varför?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Man får kilja på basar med aktiva mickar och basar med passiva mickar och aktiv elektronik. Aktiva mickar ger som Grafen antyder större dynamik IMO medans den aktiva elektroniken till passiva mickar ger ett annat sound. Mer passivt med muskler. Har alla varianterna i arsenalen och helaktivt (mickar och elektronik) ger ett välidgt dynamiskt och punschigt sound medans den helpassiva är lite smalare i dynamiken och lite snällare i soundet. Passar i olika sammanhang och ger olika utgångljud att jobba med. Jag gillar båda och gällande batteriåtgång så byter jag ungefär en gång per år och bas. Det kan man så ut med. Se till att köpa bra batterier bara. Det är skillnad i livslängd och till viss del hur basen låter.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Just det, det är viktigt att skilja på aktiva mickar (pickuper), och på aktiv pre-amp.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Okej då. Har väl en preamp då.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

GrafZeppelin skrev:
Danne skrev:Min erfarenhet säger också att aktivt komprimerar lite så man får jämnare utnivå också.
Min erfarenhet säger mig att mina aktiva basar har betydligt större dynamikomfång än mina passiva så det är nog inte signifikant för aktiv/passiv elektronik som sådan.
Ok. Det jag har erfarenhet av är basar med aktiv preamp. Kanske annorlunda med mickar som har inbyggd preamp.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Jag har haft en aktiv custom shop jackson jazzbas som hade aktiva EMG soapbars (18volt) med passiv elektronik som jag senare bytade till aguilar OP-2. Såg ut som en Sadowsky med flammig topp, rosewood bräda och inget p-skydd. Såldes senare på Elmelids musik i Höör.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

groovyjr skrev:Jag har haft en aktiv custom shop jackson jazzbas som hade aktiva EMG soapbars (18volt) med passiv elektronik som jag senare bytade till aguilar OP-2. Såg ut som en Sadowsky med flammig topp, rosewood bräda och inget p-skydd. Såldes senare på Elmelids musik i Höör.
Och dina slutsatser blev?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Matte skrev:
groovyjr skrev:Jag har haft en aktiv custom shop jackson jazzbas som hade aktiva EMG soapbars (18volt) med passiv elektronik som jag senare bytade till aguilar OP-2. Såg ut som en Sadowsky med flammig topp, rosewood bräda och inget p-skydd. Såldes senare på Elmelids musik i Höör.
Och dina slutsatser blev?
På den tiden gillade jag aktivt och försökte klona min Sadowsky Modern5 som även den hade EMG Soapbars. Det kom ganska nära men outputen med 18volt blev groteskt hög, nästan ostyrbar. Kan bero på att även mickarna var aktiva eller nått men det gav bra dynamik vad jag kan minnas. Tvivlar dock på att jag hade gillat det idag men det är ju en annan femma.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

mojo skrev:Aktivt, varför inte?
Polariseringen på forumet är tydlig med en majoritet som säger en bas är en bas är en bas................................ och en minoritet som kan tänka utanför ramarna a´la P-bas, J-bas och felkonstruerade Gibsonbasar.

Aktivt kan tillföra en krydda om man så vill, boosta på alt skära önskvärda frekvenser när man så önskar. Personligen kör jag med basar som har passiv alt aktiv option, vilket gör urvalet/möjligheterna större att skapa/välja ljud. Varför begränsa sig? Fan vad trött jag är på detta forums purister. Antar att ni är med i "jorden är platt föreningen" och att ni eldar i kokspanna.

Adjö!
Äh sluta nu.
Ingen som har dissat det väl, förrutom jag som inte begriper bättre?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

mojo skrev:Aktivt, varför inte?
Polariseringen på forumet är tydlig med en majoritet som säger en bas är en bas är en bas................................ och en minoritet som kan tänka utanför ramarna a´la P-bas, J-bas och felkonstruerade Gibsonbasar.

Aktivt kan tillföra en krydda om man så vill, boosta på alt skära önskvärda frekvenser när man så önskar. Personligen kör jag med basar som har passiv alt aktiv option, vilket gör urvalet/möjligheterna större att skapa/välja ljud. Varför begränsa sig? Fan vad trött jag är på detta forums purister. Antar att ni är med i "jorden är platt föreningen" och att ni eldar i kokspanna.

Adjö!
Men Mojo, dog batteriet eller!? :lol:
Det är väl klart att var och en får välja fritt...
Sedan kan man gilla eller ogilla det ena eller andra, men det är väl lite meningen på ett forum att man har en diskussion med olika åsikter annars finns inte diskussionen heller... :wink:
Get my drift?

Har själv haft både aktiva/passiva, hi-tech/vintage, mosfet/rör o.s.v. och efter hand skapat mig en bild av vad jag gillar men därmed inte sagt att alla ska gilla det men jag kommer självklart ändå hålla på det jag gillar och hoppas andra gör detsamma för sina idéal.
Senast redigerad av groovyjr den fre 18 maj 2007, 23:53, redigerad totalt 1 gånger.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gäst

Inlägg av Gäst »

mojo skrev:Fan vad trött jag är på detta forums purister. Antar att ni är med i "jorden är platt föreningen" och att ni eldar i kokspanna.

Adjö!
Folk får vara purister bäst dom vill men jag är less på att det inte går att starta en tråd med frågor om fördelarna med aktiv elektronik, 5 och 6-strängsbasar eller slappingspel utan att folk ska berätta hur jävla sopigt det är.

Sen har vissa av dem mage att påstå att de får skit för att de spelar på vintageinstrument. Av vem och i vilka trådar?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

mojo skrev:Aktivt, varför inte?
Polariseringen på forumet är tydlig med en majoritet som säger en bas är en bas är en bas................................ och en minoritet som kan tänka utanför ramarna a´la P-bas, J-bas och felkonstruerade Gibsonbasar.

Aktivt kan tillföra en krydda om man så vill, boosta på alt skära önskvärda frekvenser när man så önskar. Personligen kör jag med basar som har passiv alt aktiv option, vilket gör urvalet/möjligheterna större att skapa/välja ljud. Varför begränsa sig? Fan vad trött jag är på detta forums purister. Antar att ni är med i "jorden är platt föreningen" och att ni eldar i kokspanna.

Adjö!
Vad! Adjö? Tänker du sluta vara aktiv forummedlem för att du inte hänger med puristerna. Jag antar att jag är en sådan med tanke på alla mina felkonstruerade Gibsonbasar. Jag anser att tycke och smak är en personlig egenskap som skall uppskattas och jag har inga problem med att läsa andras personliga erfarenheter. Kanske jag kan lära mig någonting utav dem. Bara för att jag inte premierarar aktiva basar betyder det inte att jag ratar dem. Jag har en otroligt felkonstruerad Gibson som Moog har tryckt in ett helt fläskigt kretskort i. Det är inte den basen jag skulle behålla om jag tvingades sälja alla utom en men nog är den användbar. Annars skulle jag inte behålla den.

När jag gör inlägg beskriver jag mina erfarenheter och där lyser garanterat mina preferenser igenom. Det behöver inte betyda att jag är totalt inskrängt. Jag har dock förståelse för att det lätt kan tolkas så och i så fall kan jag bara beklaga. Jag försöker att framhäva mina åsikter på det diplomatiska sätt som krävs för att visa att jag inte ser ner på någon som inte tycker som jag. Vad kommer det sig att det är fult att ha hittat sitt sound och hålla sig till det? Själv tycker jag att det är lika bra som att söka sitt sound. Ingetdera är fel. Eller?
Senast redigerad av Danne den fre 18 maj 2007, 23:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:
mojo skrev:Fan vad trött jag är på detta forums purister. Antar att ni är med i "jorden är platt föreningen" och att ni eldar i kokspanna.

Adjö!
Folk får vara purister bäst dom vill men jag är less på att det inte går att starta en tråd med frågor om fördelarna med aktiv elektronik, 5 och 6-strängsbasar eller slappingspel utan att folk ska berätta hur jävla sopigt det är.

Sen har vissa av dem mage att påstå att de får skit för att de spelar på vintageinstrument. Av vem och i vilka trådar?
Äh sluta vara surkart. Har väl själv kanska tydligt (eller inlindat) erkänt att jag kanske slängde ur mig saker utan att ha full koll.
Gäst

Inlägg av Gäst »

anli skrev:
GrafZeppelin skrev:
mojo skrev:Fan vad trött jag är på detta forums purister. Antar att ni är med i "jorden är platt föreningen" och att ni eldar i kokspanna.

Adjö!
Folk får vara purister bäst dom vill men jag är less på att det inte går att starta en tråd med frågor om fördelarna med aktiv elektronik, 5 och 6-strängsbasar eller slappingspel utan att folk ska berätta hur jävla sopigt det är.

Sen har vissa av dem mage att påstå att de får skit för att de spelar på vintageinstrument. Av vem och i vilka trådar?
Äh sluta vara surkart. Har väl själv kanska tydligt (eller inlindat) erkänt att jag kanske slängde ur mig saker utan att ha full koll.
Du ja. För övrigt kan diskuteras vem som är surkart.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Grafen har väl ändå ganska rätt?
Vi är ganska duktiga på att spy galla över saker och ting.

Personligen så måste jag säga att vintage-fetischisterna är snabbare på att döma ut hitech-prylar än tvärtom.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev:Personligen så måste jag säga att vintage-fetischisterna är snabbare på att döma ut hitech-prylar än tvärtom.
Det där må faktiskt vara sant, det säger jag som är ganska mycket vintage freak. Vad det sen beror på låter jag vara osagt...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Vi kanske kan sammanfatta det hela med att allt är skit, naturligtvis lite beroende på vem man frågar..... :wink:
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Matte skrev:Vi kanske kan sammanfatta det hela med att allt är skit, naturligtvis lite beroende på vem man frågar..... :wink:
Nej!!!
Allt är BRA skit men det beror på vem du frågar! :roll: :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gäst

Inlägg av Gäst »

Matte skrev:Vi kanske kan sammanfatta det hela med att allt är skit, naturligtvis lite beroende på vem man frågar..... :wink:
Hahaha!!! Ja, mina prylar är hursomhelst skit, det kommer helt fel toner ur dom ibland! Och otajt kommer dom också! ;)
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

GrafZeppelin skrev:
Matte skrev:Vi kanske kan sammanfatta det hela med att allt är skit, naturligtvis lite beroende på vem man frågar..... :wink:
Hahaha!!! Ja, mina prylar är hursomhelst skit, det kommer helt fel toner ur dom ibland! Och otajt kommer dom också! ;)
Det där fenomenet har jag oxå problem med. Tror det finns någon uppdatering att ladda ner som löser detta?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vafan! Jag har samma problem med mina.

Det är en basepedemi. Säkert några jävla kvalster som invaderar våra älskade basar.
Senast redigerad av Svarte_Jack den lör 19 maj 2007, 00:21, redigerad totalt 1 gånger.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

groovyjr skrev:
Matte skrev:Vi kanske kan sammanfatta det hela med att allt är skit, naturligtvis lite beroende på vem man frågar..... :wink:
Nej!!!
Allt är BRA skit men det beror på vem du frågar! :roll: :wink:
Skit som skit...... :lol: 8)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

groovyjr skrev:
Matte skrev:Vi kanske kan sammanfatta det hela med att allt är skit, naturligtvis lite beroende på vem man frågar..... :wink:
Nej!!!
Allt är BRA skit men det beror på vem du frågar! :roll: :wink:
Bra sammanfattning. Det som jag reagerar på är hur folk reagerar på inläggen här. Vintage-freaks blir irriterade på Hightech-freaks och vice versa. Jag kan inte begripa hur man kan bli så upprörd över andras personliga åsikter. Det finns en massa här som har fått mina ögonbryn att resa sig men jag kan inte bli direkt upprörd över det. Varför? Jo därför att alla har olika preferenser och erfarenheter. Kan ta ett exempel. En forummedlem hade en personlig fras i sina inlägg med raden "Gibson. Som Epiphone fast dyrare". Som smått Gibsonfrälst skulle jag kunnat bli upprörd över detta eftersom det är ren rappakalja för mig, men eftersom jag inte har en aning om vad denne hade för erfarenheter så kanske uttalandet är helt rätt, just för honom.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Danne skrev:
groovyjr skrev:
Matte skrev:Vi kanske kan sammanfatta det hela med att allt är skit, naturligtvis lite beroende på vem man frågar..... :wink:
Nej!!!
Allt är BRA skit men det beror på vem du frågar! :roll: :wink:
Bra sammanfattning. Det som jag reagerar på är hur folk reagerar på inläggen här. Vintage-freaks blir irriterade på Hightech-freaks och vice versa. Jag kan inte begripa hur man kan bli så upprörd över andras personliga åsikter. Det finns en massa här som har fått mina ögonbryn att resa sig men jag kan inte bli direkt upprörd över det. Varför? Jo därför att alla har olika preferenser och erfarenheter. Kan ta ett exempel. En forummedlem hade en personlig fras i sina inlägg med raden "Gibson. Som Epiphone fast dyrare". Som smått Gibsonfrälst skulle jag kunnat bli upprörd över detta eftersom det är ren rappakalja för mig, men eftersom jag inte har en aning om vad denne hade för erfarenheter så kanske uttalandet är helt rätt, just för honom.
Det var jag :oops:

Men det där citatet kommer från när några polare och jag satt och försökte hitta på slogans för olika instrumenttillverkare. Sen vände vi på det och gjorde det till negativa slogans. Alltså inget jag står för. Har inte spelat överdrivet mycket gibson faktiskt. Är på listan över saker som ska provas dock. Så det var inget illa ment.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Haha, jo men det var lite det jag menade (menade heller inte att hänga ut någon). Allting behöver inte vara så illa som det ser ut. Med andra ord är det ju tur att jag inte reagerade negativt på den frasen. Edit: Faktum är att jag såg lite humoristiskt på den eftersom Gibson inte alltid har bästa kvaliteten. Lacken tex är Epiphone betydligt bättre på.
Skriv svar