Skallängd.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Skallängd.

Inlägg av Svarte_Jack »

Är det nån större skillnad på 34 och 35 tumsmensur? Att B-strängen blir stabilare vet jag ju (och har känt). Men ljudmässigt? Och är det några andra skillnadet? Vilka här kör med längre skala?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Den frågan är ganska omöjlig att svara på, eftersom det inte existerar två i övrigt likadana basar där bara skallängden skiljer. Men självklart kommer strängarna att ha högre spänst vid samma tjocklek.
Jag hade en 4-strängad med 35" mensur, och jag märkte verkligen ingen skillnad i spänst mot en vanlig 34-tummare. I praktiken är det nog helt oviktigt om man inte vill köra med så tunna strängar att det ligger på gränsen till för slappt. Det är en skillnad på 3% i skallängd vi snackar.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

B-strängen blir märkbart stadigare tycker jag. Ibland kan G-strängen bli väldigt styv, men det är lätt ordnat genom att gå ner ett snäpp i grovlek. Om man har små händer så kan det kännas svårare att nå mellan de första fyra banden, men det är troligen bara om man redan på en 34"-hals ligger precis på gränsen. En femma eller sexa kan också bli framtung av en längre hals.

Men som Makten skrev, det är små skillnader vi pratar om!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar