Bra och udda cover-låtar?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Bra och udda cover-låtar?

Inlägg av fieldflower »

Jag lirar i ett coverband på hobby-basis och en av de svårare frågorna är hur mycket man kan fjärma sig från prostitution utan att tömma dansgolvet. Helst vill man ju spela låtar som är kul att spela men som också funkar på ett ordinärt sluten-fest-party-gig, vilket är vad vi mest spelar på.

Jag menar alltså inte Lundell, Ledin eller Long train running, vadomshelst med CCR, etc som är öppet mål med vilken onykter blandad publik som helst.

Som exempel har vi till vår glädje upptäckt att Let's Dance med Bowie funkar kanonbra, och ju mer stolpigt och stiliserat den framförs dess bättre.
Bark at the moon verkar också gå hem på de flesta fester - en nice överraskning.
Vi har nyligen plockat upp Sledgehammer i giglistan och den funkar också riktigt bra. Kanske inte helt otippat, men ganska tycker jag.

Har ni som också lattjar i coversvängen några fler tips på "mainstream men kul och udda" låtar som funkar klockrent för blandad (och onykter - måste vara onykter) publik?

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Vi körde Stone Me Into The Groove med Atomic Swing förrut, gick alltid hem och rolig att spela.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Man kan alltid rocka till lite gamla discodängor.En kul låt är Don't you want me med Dead Or Alive. Vi kör den i en rockigare version med något höjt tempo. Jag spelar discobas (ungefär som Kiss I was made for loving you) i den. Donna Summers Hot Stuff är en annan discodänga som också funkar i rockband (vi är trio).

Rockin' in a free world med Neil Young brukar också gå hem. Likaså en upphottad version av Gasolins This is my life. Ebba Grön brukar vara omtyckt också + div hårdrock som ovan nämnda Bark at the moon. Living after midnight, Breaking the law med Judas är ett par exempel till.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Re: Bra och udda cover-låtar?

Inlägg av Fläppen »

fieldflower skrev:Jag lirar i ett coverband på hobby-basis och en av de svårare frågorna är hur mycket man kan fjärma sig från prostitution utan att tömma dansgolvet. Helst vill man ju spela låtar som är kul att spela men som också funkar på ett ordinärt sluten-fest-party-gig, vilket är vad vi mest spelar på.

Jag menar alltså inte Lundell, Ledin eller Long train running, vadomshelst med CCR, etc som är öppet mål med vilken onykter blandad publik som helst.

Som exempel har vi till vår glädje upptäckt att Let's Dance med Bowie funkar kanonbra, och ju mer stolpigt och stiliserat den framförs dess bättre.
Bark at the moon verkar också gå hem på de flesta fester - en nice överraskning.

Vi har nyligen plockat upp Sledgehammer i giglistan och den funkar också riktigt bra. Kanske inte helt otippat, men ganska tycker jag.

Har ni som också lattjar i coversvängen några fler tips på "mainstream men kul och udda" låtar som funkar klockrent för blandad (och onykter - måste vara onykter) publik?

/Ff
Hej Ff
Vi upptäckte att bland andra, Light me up (Herbie Hancock), I'm so excited (Pointer Sisters tror jag) och Disco inferno (vet ej vilka), fungerade väldigt bra som "dansgolvsfyllare". Disco inferno går att få ett rasande groove och sväng i.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra och udda cover-låtar?

Inlägg av fieldflower »

Fläppen skrev: Hej Ff
Vi upptäckte att bland andra, Light me up (Herbie Hancock), I'm so excited (Pointer Sisters tror jag) och Disco inferno (vet ej vilka), fungerade väldigt bra som "dansgolvsfyllare". Disco inferno går att få ett rasande groove och sväng i.
Mvh
Thomas
Disco inferno är the Trammps.
Bifogar vår egen tolkning av den, och om jag bara kan få boysen i bandet att inse att den är cool så kanske vi kan spela den igen...
Länk: http://www.davesdeli.se/mp3/Daves%20Del ... nferno.mp3

I'm so exited ligger i förslagshögen inför hösten men Light me up måste jag kolla upp.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Ulf
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 10:25
Ort: Hofors

Inlägg av Ulf »

bee gees gamla dängor funkar jäkligt bra för oss o dom är rätt roliga att spela bas på..
baby love med mothers finest
lilla fågel blå staffan hellstrand
shape of my heart - Sting är en klockren tryckare
Dessa exempel har funkat oväntat bra för oss
gäst

Inlägg av gäst »

Att föreslå följande låtar när trådskaparen efterlyser udda låtar är ju hårresande:

I'm so excited
Disco inferno
Rockin´ in the free world
Living after midninght
Breaking the law
Hot stuff
Baby love
...och Bee Gees

De har ju legat Top 20 på nästan alla svenska coverbandsrepertoarer sedan 80-talet.
Däremot har jag sällan hört de andra förslagen. Kul med nya tag, coverbanden
har ju verkligen kört fast när det gäller låtval, det är märkligt hur vissa låtar dyker upp år efter år i alla
coverband oavsett var i landet de kommer från.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Beror ju lite grann på vad ni har för stuk på erat band.
Men tvättäkta rock n' roll brukar funka även om folk inte känner igen låtarna. Så för att föreslå några band som inte är jättekända för en bred publik så Kolla upp:

The Blasters
The Fabulous Thunderbirds
The Paladins
Reverend Horton Heat
John Hiatt
George Thorogood

Finns ju precis hur mycket som helst!

När det gäller discolåtar får ni fråga nån annan. :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Johannes skrev:Att föreslå följande låtar när trådskaparen efterlyser udda låtar är ju hårresande:

I'm so excited
Disco inferno
Rockin´ in the free world
Living after midninght
Breaking the law
Hot stuff
Baby love
...och Bee Gees

De har ju legat Top 20 på nästan alla svenska coverbandsrepertoarer sedan 80-talet.
Däremot har jag sällan hört de andra förslagen. Kul med nya tag, coverbanden
har ju verkligen kört fast när det gäller låtval, det är märkligt hur vissa låtar dyker upp år efter år i alla
coverband oavsett var i landet de kommer från.
Ja du har rätt igen Johannes. Jag ångrar djupt min del i detta oerhörda övertramp. Det kan ju nästan tolkas som dålig respekt för en allvarlig frågeställning. Jag backar och skall försöka bättra mig.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Fläppen skrev:
Johannes skrev:Att föreslå följande låtar när trådskaparen efterlyser udda låtar är ju hårresande:

I'm so excited
Disco inferno
Rockin´ in the free world
Living after midninght
Breaking the law
Hot stuff
Baby love
...och Bee Gees

De har ju legat Top 20 på nästan alla svenska coverbandsrepertoarer sedan 80-talet.
Däremot har jag sällan hört de andra förslagen. Kul med nya tag, coverbanden
har ju verkligen kört fast när det gäller låtval, det är märkligt hur vissa låtar dyker upp år efter år i alla
coverband oavsett var i landet de kommer från.
Ja du har rätt igen Johannes. Jag ångrar djupt min del i detta oerhörda övertramp. Det kan ju nästan tolkas som dålig respekt för en allvarlig frågeställning. Jag backar och skall försöka bättra mig.
Mvh
Thomas
Not to worry - jag är ju även ute efter låtar som är kul att spela och även en del hyfsat mainstream låtar kan ju passa in där. Det är väl större risk att man redan kör dem för all del, men man vet ju aldrig.
Sedan är det ju ändå lite olika vad standard coverrepertoar betyder i olika delar av landet även om mycket går igen överallt, så förslag som här kanske är A1-standard kan ju kännas lite ovanligt för den som föreslår. Discosvängen hade vi redan tänkt ta en djupdykning i till hösten då de verkar funka väldigt bra, men de låtarna kanske inte alltid passar in i facket "kul att spela" även om många ändå är rätt kul.

För att svara på tidigare fråga om vad vi spelar så är det typ "vanliga coverlåtar fast med lite bredd". Vi är ett rockband, men försöker köra allt möjligt. I stället för CCR, en massa Ledin (vi kör 1) och det så försöker vi stoppa in lite halvudda grejer som Low Rider av War, Couldn't get it right av Climax Blues Band, American Girl av Tom Petty och vi har t.o.m. gjort versioner av Can't get You out of my head av Kylie Minogue och Like a virgin av Madonna (vilket inte är så udda förutom att vi är 5 grabbar.. :D )

Så kasta gärna in fler förslag.
Som sagt CCR och Ledin och de som utgör själva mittfåran kan man ju strunta i, men även förslag som bara ligger något vid sidan av mittfåran kan vara kul.

/Ff
Medlem i PB50+
gäst

Inlägg av gäst »

Fläppen skrev:
Johannes skrev:Att föreslå följande låtar när trådskaparen efterlyser udda låtar är ju hårresande:

I'm so excited
Disco inferno
Rockin´ in the free world
Living after midninght
Breaking the law
Hot stuff
Baby love
...och Bee Gees

De har ju legat Top 20 på nästan alla svenska coverbandsrepertoarer sedan 80-talet.
Däremot har jag sällan hört de andra förslagen. Kul med nya tag, coverbanden
har ju verkligen kört fast när det gäller låtval, det är märkligt hur vissa låtar dyker upp år efter år i alla
coverband oavsett var i landet de kommer från.
Ja du har rätt igen Johannes. Jag ångrar djupt min del i detta oerhörda övertramp. Det kan ju nästan tolkas som dålig respekt för en allvarlig frågeställning. Jag backar och skall försöka bättra mig.
Mvh
Thomas
Menade absolut inte hårresande som i "hårresande, era assholes, fattar ni ingenting eller"?, jag blev mera förvånad eftersom jag trodde att det var standardcovers för alla er andra också. Sorry om det uppfattades fel.
gäst

Inlägg av gäst »

fieldflower: American girl är ju en underbar låt. Hur mottogs den av publiken? Kände de igen låten eller gick de till baren?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Johannes skrev:fieldflower: American girl är ju en underbar låt. Hur mottogs den av publiken? Kände de igen låten eller gick de till baren?
Vi har bara hunnit dra den på ett gig efter att vi plockade in den, men folk stannade kvar på dansgolvet. Det var väl inte direkt någon som kubbade in från baren, men ingen lämmelvandring till baren heller. Detta var en 40-årsfest med hyfsat blandad publik.
Inte en låt man kör i slutet av sista set eller som extranummer, men helt OK annars.

Och håller med - väldigt skön låt!

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ok. Jag bättrar mig. Kanske lyssnat lite för lite på andra coverband senaste åren.

Här är några stänkare:

Bad Motor Scooter - Montrose (går hem även om publiken inte har en aning)
Det bedste til mig og mine venner - (ännu en) Gasolin
Riding with Sue - Disneyland After Dark (eller D.A.D efter stämningshotet)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Danne skrev: Det bedste til mig og mine venner - (ännu en) Gasolin
+1!!!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Danne skrev:Ok. Jag bättrar mig. Kanske lyssnat lite för lite på andra coverband senaste åren.

Här är några stänkare:

Bad Motor Scooter - Montrose (går hem även om publiken inte har en aning)
Det bedste til mig og mine venner - (ännu en) Gasolin
Riding with Sue - Disneyland After Dark (eller D.A.D efter stämningshotet)
Ska man köra D.A.D så är ju sleepin my day away coolare :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har aldrig hört nån ge sig på "En ön till" av Roffe Wikström, den funkar säkert på krogen.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

"Let me be there", med Elvis. Lite tam nuförtiden, kanske. Men den är bra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

basmartin skrev:"Let me be there", med Elvis. Lite tam nuförtiden, kanske. Men den är bra.
"med Elvis"?? Det får väl bli utan Elvis; han är ju död.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

200071 skrev:
basmartin skrev:"Let me be there", med Elvis. Lite tam nuförtiden, kanske. Men den är bra.
"med Elvis"?? Det får väl bli utan Elvis; han är ju död.
Är han? :shock:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Frank Zappas "Inca Roads" skulle definitivt vara annorlunda att höra på krogen. Och trevligt som avbrott i alla sönderspelade setlistor... :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

basmartin skrev:
200071 skrev:
basmartin skrev:"Let me be there", med Elvis. Lite tam nuförtiden, kanske. Men den är bra.
"med Elvis"?? Det får väl bli utan Elvis; han är ju död.
Är han? :shock:
Elvis ain't dead, he just went home... :lol:

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Spears - Baby Baby

Vi byggde om den till reggae-gung med Santana gitarr. Skit kul.
Skriv svar