Bass´n´drum?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

MALA skrev:BnD är ertt event som drar runt 50 man och som är en ren förlustaffär för EBS (måste gå till lite försvar). Kanske ger det ett positivt tillskott i längden men det är svårt att mäta. Det där med gage då - det är väl upp till varje musiker att tacka ja eller nej om man vet förutsättningarna, eller.. :?:
givetvis. vi har tackat nej redan.

undrar bara en sak: hur många är det här inne som jobbar gratis?
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

MALA skrev:Och PS till Ralf, har du snackat med Charlie M, för jag har det inte. Om han inte är tillfrågad officiellt kan jag ta ett snack med honom men kör detta via PM med dig
Ta du det med Bosse. Jag hörde bara att han ev skulle komma efter att ni snackat.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

bassdude skrev:
MALA skrev:BnD är ertt event som drar runt 50 man och som är en ren förlustaffär för EBS (måste gå till lite försvar). Kanske ger det ett positivt tillskott i längden men det är svårt att mäta. Det där med gage då - det är väl upp till varje musiker att tacka ja eller nej om man vet förutsättningarna, eller.. :?:
givetvis. vi har tackat nej redan.

undrar bara en sak: hur många är det här inne som jobbar gratis?
Jag har full försåelse för det men kan tillägga att det inte bara är svenska artister som inte får gage i det här sammanhanget (ingen gissning, vetskap)

Några ser det som en chans att promota nya skivreleaser och några märkesartister gör det för marknadsföringens skull.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

blackparkas skrev:
EBS Ralf skrev:
blackparkas skrev: Men Ralf (Johan Bergkvist här, som kallade er patetiska, ja...), nog tycker man ändå att någon form av gage borde kunna ges ett sån´t här tillfälle..
Det är inga frikyrko-gig vi snackar om.
Jo jag visste nog att de var du :)
Det är klart det vore rimligt, om det var ekonomiskt möjligt. Men då skulle det bli ett helt annat arrangemang mycket mer på lokal nivå, i en mindre lokal och bara en dag och med ett högre biljettpris. Då är vi snart tillbaka i Slagverkets källare där det en gång började...
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

MALA skrev:Jag har full försåelse för det men kan tillägga att det inte bara är svenska artister som inte får gage i det här sammanhanget (ingen gissning, vetskap)

Några ser det som en chans att promota nya skivreleaser och några märkesartister gör det för marknadsföringens skull.
ja självklart, och det är bra att möjligheten finns. jag har aldrig påstått något annat. men... vart går gränsen då? vart går gränsen för att få gage eller inte? jag pratar rent generellt, både om detta och liknande event, och påstår inte att ralf är dum i huvet eller att ebs är ett skitföretag (vilket tydligen feltolkats tidigare)...


EBS Ralf skrev:Det är klart det vore rimligt, om det var ekonomiskt möjligt. Men då skulle det bli ett helt annat arrangemang mycket mer på lokal nivå, i en mindre lokal och bara en dag och med ett högre biljettpris. Då är vi snart tillbaka i Slagverkets källare där det en gång började...
dåså. då kommer vi :wink:
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Förresten, vad blev det av Pratabas egna planer på att köra arrangemang för basister? Vore ju ett bra komplement till Bass n Drum och möjligheter till samarbete också? Det kan ju göras så det boostar varandra och i synnerhet alla basister här i landet!

När det gäller eventuell förekomst av skitsnack har jag lösningen på det med, jag öppnar ett nytt forum dit alla är välkomna:
Pratabajs - för dig som vill snacka skit! :lol: /Arne Hegerfors

Ps. Med det vill jag understryka att alla referenser gällande föregående talares påstådda okvädesord över mig eller det företag jag representerar skett med en stor portion glimt i ögat och inte har tolkats som personliga påhopp eller på annat sätt stötande material. /Dåren på EBS
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Om jag får resa, boende, mat och dryck betalt, så jag jag komma och spela en stund för er! :wink:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

EBS Ralf skrev:Förresten, vad blev det av Pratabas egna planer på att köra arrangemang för basister? Vore ju ett bra komplement till Bass n Drum och möjligheter till samarbete också? Det kan ju göras så det boostar varandra och i synnerhet alla basister här i landet!

Det är "i pipelinen"...
2 arrangemang är på g vad jag vet om, ett mandelkubbskalas och ett Windmill/Clover-jippo :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:
2 arrangemang är på g vad jag vet om, ett mandelkubbskalas och ett Windmill/Clover-jippo :D
Sorry BP, det är inte ett WIndmill / Clover-jippo utan något annat. Vi ska vara hemliga tills vi haft vårt planeringsmöte på måndag 8)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Appropå Bass'n Drum har jag inte råd att ta dit Charlie Moreno men vi (jag och Marcbass) kommer att ställa ut och även passa på att passera en butik som säljer Windmill med avsikt att skruva till justeringarna ordentligt. Så alla ni som vill testa får gärna komma. Jag lottar dessutom ut en bas däruppe, en JBass 4 med rosewoodbräda och vintagemickar. Den blir likadan som på bilden nedan och jag kommer att skicka med plektrumskydd, vinnaren får själv bestämma vilken färg (på skyddet alltså)



Bild
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev:Appropå Bass'n Drum har jag inte råd att ta dit Charlie Moreno men vi (jag och Marcbass) kommer att ställa ut och även passa på att passera en butik som säljer Windmill med avsikt att skruva till justeringarna ordentligt.
:lol:
Det låter som ni har fått lite för mycket kritik över de basarna.
Skulle vara kul att höra era egna kommentarer om basarna innan ni fixat dem, om ni törs vill sga. :wink:
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Matte skrev:
MALA skrev:Appropå Bass'n Drum har jag inte råd att ta dit Charlie Moreno men vi (jag och Marcbass) kommer att ställa ut och även passa på att passera en butik som säljer Windmill med avsikt att skruva till justeringarna ordentligt.
:lol:
Det låter som ni har fått lite för mycket kritik över de basarna.
Skulle vara kul att höra era egna kommentarer om basarna innan ni fixat dem, om ni törs vill sga. :wink:
Kalla mig daredevil :wink:

Nej, jag har bara svårt att acceptera att det skulle vara skillnad på folk på västkusten och östkusten. Menar att ingen av kunderna här varit missnöjda, snarare tvärtom medan de i Stockholm som testat tycker att det varit kass. Då måste det bero på något annat och då är det lika bra att ta tag i problemet
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev: Kalla mig daredevil :wink:

Nej, jag har bara svårt att acceptera att det skulle vara skillnad på folk på västkusten och östkusten. Menar att ingen av kunderna här varit missnöjda, snarare tvärtom medan de i Stockholm som testat tycker att det varit kass. Då måste det bero på något annat och då är det lika bra att ta tag i problemet
Det kan vara läge att se över det som erbjuds om det bara ger dålig reklam för märket. Då får man åka upp till Bass'n drum day och testa då!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Fan.. jag blir ju nyfiken.. man kanske måste flyga ner..

men nu kan det vara jag som läst på dåligt..

Men det är alltså en massa basister och trummisar som spelar och olika tillverkare som visar grejor?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Diesel skrev:
Men det är alltså en massa basister och trummisar som spelar och olika tillverkare som visar grejor?
Typ
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Då har jag bara ett problem.. tycker det är så förbannat pinsamt att prova grejor bland folk..

vill kunna köra en massa coola svåra groves i imponeringssyfte för att ingen ska tycka man är kass, men dels kan jag så lite sånt och det är heller inte det jag skulle spela med basen så det är rätt värdelöst..

Men jag ska fan se om jag inte kan flyglifta ner
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Diesel skrev:Då har jag bara ett problem.. tycker det är så förbannat pinsamt att prova grejor bland folk..

vill kunna köra en massa coola svåra groves i imponeringssyfte för att ingen ska tycka man är kass, men dels kan jag så lite sånt och det är heller inte det jag skulle spela med basen så det är rätt värdelöst..

Men jag ska fan se om jag inte kan flyglifta ner
Lugn, du är inte ensam om det här. Läste en intervju med (jag kommer inte ihåg vem). Han skulle ha en masterclass och lyssnade genom dörren innan han gick in. Han sa att han aldrig hört så många teknisk slapstunts förut men när han bad dem lira jämna 16-delar i en minut blev det kajko. Det är väl kul att vara jätteteknisk men hur många gånger är det den tekniken som lägger fundamentet i bandet? Allvarligt.

Då bestämmer vi att vi kör en PB-öldrickning någon av kvällarna :D
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev: Då bestämmer vi att vi kör en PB-öldrickning någon av kvällarna :D
Låter som en god idé!
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Massor av fler artister klara! Kolla http://www.bassndrum.se

/Ralf
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

MALA skrev:
Diesel skrev:Då har jag bara ett problem.. tycker det är så förbannat pinsamt att prova grejor bland folk..

vill kunna köra en massa coola svåra groves i imponeringssyfte för att ingen ska tycka man är kass, men dels kan jag så lite sånt och det är heller inte det jag skulle spela med basen så det är rätt värdelöst..

Men jag ska fan se om jag inte kan flyglifta ner
Lugn, du är inte ensam om det här. Läste en intervju med (jag kommer inte ihåg vem). Han skulle ha en masterclass och lyssnade genom dörren innan han gick in. Han sa att han aldrig hört så många teknisk slapstunts förut men när han bad dem lira jämna 16-delar i en minut blev det kajko. Det är väl kul att vara jätteteknisk men hur många gånger är det den tekniken som lägger fundamentet i bandet? Allvarligt.

Då bestämmer vi att vi kör en PB-öldrickning någon av kvällarna :D
Hehe! Kollade på en liten liten kille som satt och slappade där förra året och kände mig kass, sen tänkte jag typ som ovan och blev rätt nöjd igen!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar