Varför spelar du bas?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Första gången var i typ 6an när två polare hade startat det coola KISS-cover bandet "DISTORTION" :lol: och behövde en bassist. Eftersom jag faktiskt hade lite musikalisk erfarenhet iom mitt klarinettspelande och hade fått lite beröm av musikläraren (som är på pricken lik Greger i Populärmusik från Vittula!) för min "väl-utvecklade taktkänsla" så blev det till att jag fick det stora ansvaret att lira klassiker som "Cold Gin" och "Detroit Rock City" på den gamla junior-Falcon basen dom hade på ABF. Sen efter nått år när vi alla hade utvecklats lite mer som musiker så blev det till att vi skulle lira "Wild Thing" á la Hendrix på avslutningen.... Och fan vilket gig det blev... efter alldeles för mycket rundgång, mycket svett och 2 spruckna cymbaler förstod jag att basspelandet var saken för mig :roll:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Jag började nog för att jag kände min baslärare privat innan. Farsan jobbar ju som gitarrlärare och då ville man ju lira något, fast inte gitarr då.

Men när jag började utvecklas ordentlig långt efter att jag börjat så känner jag att jag är ganska hemma på basen och det är ett riktigt häfftigt instrument för de som förstår sig på det samtidigt som man inte har något val än att göra det i sin ovishet om att det är basen som fyller ut gitarrerna.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25753
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

[quote="hosse"]jag fick nog upp ögonen på allvar för elbasen under min högstadie-tid då alla elever fick prova på olika instrument. jag var den enda som inte ville spela gitarr efter att ha testat basen, blev så galet tagen av instrumentet.[quote]
+1
Var rätt besatt av att få spela bas efter det, men det dröjde flera år innan jag faktiskt började spela.

Jag kan inte beskriva VARFÖR jag är så besatt av basens ljud, roll i musik, etc. men det räcker för mig att ha kommit till insikt ATT jag är det...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

När jag började lyssna på rockabilly på "allvar" (mest Stray Cats) blev jag förälskad i kontran nästan direkt. Lee Rocker var min idol och jag ville inget hällre än att börja spela rockabilly-kontra. Så jag började.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag började ju spela gitarr för ca 1 1/3 år sen, Med lite basspelande då och då, mycket sällan. Sen började jag lyssna på red hot chili peppers och så såg jag en video med Flea där han slappade och hade sej, så tänkte jag "SHIT Va snabbt han spelar! han måste ju va världenes bästa jösses så vill ja också kunna göra.... JÄ*LAR Vad snabbt....." och med denna löjligt barnsliga inställning försökte jag lära mej Get up and jump... Och så lärde jag mej den stegvis, och så fortsatte jag på peppers, så fick ja lära mej allt mer om riktigt bra basister osså e jag den jag är idag :roll: Trots att jag som vem makten eller vem det nu var som sa att det var så, så fick jag lite ångest över hur lite basister syntes så började jag spela lite gitarr(OBS I stort sett endast några veckor sen!). Så gick det en period på cirkus en vecka då jag bara spelade gitarr.... Tack gode jösses så kom jag över den löjliga idén, mycket tack vare andan på pratabas :)
Tack pratabas!!!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

the_great_alfonzo skrev:Jag började ju spela gitarr för ca 1 1/3 år sen, Med lite basspelande då och då, mycket sällan. Sen började jag lyssna på red hot chili peppers och så såg jag en video med Flea där han slappade och hade sej, så tänkte jag "SHIT Va snabbt han spelar! han måste ju va världenes bästa jösses så vill ja också kunna göra.... JÄ*LAR Vad snabbt....." och med denna löjligt barnsliga inställning försökte jag lära mej Get up and jump... Och så lärde jag mej den stegvis, och så fortsatte jag på peppers, så fick ja lära mej allt mer om riktigt bra basister osså e jag den jag är idag :roll: Trots att jag som vem makten eller vem det nu var som sa att det var så, så fick jag lite ångest över hur lite basister syntes så började jag spela lite gitarr(OBS I stort sett endast några veckor sen!). Så gick det en period på cirkus en vecka då jag bara spelade gitarr.... Tack gode jösses så kom jag över den löjliga idén, mycket tack vare andan på pratabas :)
Tack pratabas!!!
:)
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Har en stor musikant vän som har en rolig idé om att basspel är något väldigt kvinligt....man ska ta hand om dom andra musikerna och se till att dom får en bra grund att få till fantastiska solon.Lite som att vara i vårdyrket.Sen kan man ju tycka att bas är det manligaste och grofsigaste som finns,vad är en liten spinkig gitarr jämfört med en bas...ha ha.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Skriv svar