Bokningsbolag?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Bokningsbolag?

Inlägg av hosse »

Ja, precis som rubriken antyder. Bokningsbolag.

Vi har delat upp diverse "arbetsområden" inom bandet och på min lott föll det att snoka reda på och kontakta diverse bolag, både bokningsbolag och skivbolag men främst bokningsbolag. Ett problem i ekvationen är att jag är helt grön på det området och har således inte en susning om var och hur jag ska leta. Fråga 1 är alltså; Posta gärna bolag ni tror kan passa ett rock/indie-band och kontaktuppgifter till dessa.

Fråga 2 är rätt simpel. Hur författar jag ett bra mail till potentiella bolag? Detta är en kritisk fråga så kom GÄRNA med lite riktlinjer gällande innehåll, språk etc etc.

Tack på förhand!


Snälla, inget kladd i denna tråden nu. Måste få lite styrfart på detta.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

På sista tiden har det daskat in en hel del mail via bandets hemsida från bokningsbolag.
Jag vet ju inte ett skvatt om dem ifall de är superproffs eller lurendrejare, snokbilliga eller apdyra, men vill du ha kontakterna iallafall?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

fieldflower skrev:På sista tiden har det daskat in en hel del mail via bandets hemsida från bokningsbolag.
Jag vet ju inte ett skvatt om dem ifall de är superproffs eller lurendrejare, snokbilliga eller apdyra, men vill du ha kontakterna iallafall?
Det tar jag gärna emot! Är det enbart svenska bolag?


Tillägg till första posten: svenska, tyska och brittiska bolag är högprioriterade men allt går givetvis bra.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

fieldflower skrev:På sista tiden har det daskat in en hel del mail via bandets hemsida från bokningsbolag.
Jag vet ju inte ett skvatt om dem ifall de är superproffs eller lurendrejare, snokbilliga eller apdyra, men vill du ha kontakterna iallafall?

Tar gärna lite tips jag med.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Fast nu då jag läser mailen lite mer ingående (vilkat jag inte gjort då de kommit in) ser jag att alltihop är annons-sidor som reklamar för att man skall lägga upp sina festannonser där...

Inte riktigt vad ni var ute efter gissar jag...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

fieldflower skrev:Fast nu då jag läser mailen lite mer ingående (vilkat jag inte gjort då de kommit in) ser jag att alltihop är annons-sidor som reklamar för att man skall lägga upp sina festannonser där...

Inte riktigt vad ni var ute efter gissar jag...
:D

Gammal hederlig spam.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

hosse skrev:
fieldflower skrev:Fast nu då jag läser mailen lite mer ingående (vilkat jag inte gjort då de kommit in) ser jag att alltihop är annons-sidor som reklamar för att man skall lägga upp sina festannonser där...

Inte riktigt vad ni var ute efter gissar jag...
:D

Gammal hederlig spam.
Yup...:roll:
Medlem i PB50+
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Bokningsbolaget!
Vi var med där när vi körde covers.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

SnorLars skrev:Bokningsbolaget!
Vi var med där när vi körde covers.
Dom kör ju bara konferenser, events och sånt? :?

Kanske inte riktigt det vi är ute efter :roll:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 10:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Danne Palm »

Jag/vi har snokat runt ett bra tag efter bokningsbolag. Mig veterligen så finns bara tre typer:
1. Live Nation - U2, Madonna och dinosaurier
2. Luger mfl som bokar allt kreddigt från England eller sånt som spelas på reklamradio.
3. Din polares brorsa som säger att han kan boka gig till ditt band.

Skälet tror jag är enkelt. Det finns inte en endaste spänn att tjäna på att boka gig till oetablerade band, som spelar originalmusik, i Sverige. Då det finns ett massivt överskott av rätt bra band i Sverige och en relativt sett liten publik och få spelställen så är det över lag sjukt hård konkurrens om speltillfällen. Eftersom gagerna är så låga för alla kämpande band så finns heller ingen vidare procent att ge till en ev. bokare.

Vad vi hört är att det på kontinenten finns bokningsbolag som tar en summa för att börja jobba för bandet, och sedan tar en bokningsprocent av alla gager. Dvs, man får själv betala för att gig ska bokas.
Surt, men det låter iofs rimligt då det är precis så det funkar med större förbandsturnéer t.ex. "Följ med stora bandet NN på 29 gig över Europa, kostnad 75000 kr".

Bra musik i sig leder knappast till gig eller publicitet, pengar däremot gör det. Tråkigt som fan, men så ser det ut enligt vår analys.
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Vi ligger upplagda på tre bolag tror jag och har aldrig fått ett gig av dem.
Det kommer in lite allmäna förfrågningar ibland när nån har panik.
Vad exakt vill ni bli bokade till?
Man bör nog vara på rätt bolag för det man gör.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Doktor Frankenstyle skrev:Jag/vi har snokat runt ett bra tag efter bokningsbolag. Mig veterligen så finns bara tre typer:
1. Live Nation - U2, Madonna och dinosaurier
2. Luger mfl som bokar allt kreddigt från England eller sånt som spelas på reklamradio.
3. Din polares brorsa som säger att han kan boka gig till ditt band.

Skälet tror jag är enkelt. Det finns inte en endaste spänn att tjäna på att boka gig till oetablerade band, som spelar originalmusik, i Sverige. Då det finns ett massivt överskott av rätt bra band i Sverige och en relativt sett liten publik och få spelställen så är det över lag sjukt hård konkurrens om speltillfällen. Eftersom gagerna är så låga för alla kämpande band så finns heller ingen vidare procent att ge till en ev. bokare.

Vad vi hört är att det på kontinenten finns bokningsbolag som tar en summa för att börja jobba för bandet, och sedan tar en bokningsprocent av alla gager. Dvs, man får själv betala för att gig ska bokas.
Surt, men det låter iofs rimligt då det är precis så det funkar med större förbandsturnéer t.ex. "Följ med stora bandet NN på 29 gig över Europa, kostnad 75000 kr".

Bra musik i sig leder knappast till gig eller publicitet, pengar däremot gör det. Tråkigt som fan, men så ser det ut enligt vår analys.
Bra inlägg. Ger en ganska tydlig bild av läget.

(Om den stämmer eller inte bör jag inte kommentera egentligen ;) Men det låter rimligt.)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Är jag i minoritet som inte är så där jätteförtjust i att stå på scen förresten?
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Kim S skrev:
Doktor Frankenstyle skrev:Jag/vi har snokat runt ett bra tag efter bokningsbolag. Mig veterligen så finns bara tre typer:
1. Live Nation - U2, Madonna och dinosaurier
2. Luger mfl som bokar allt kreddigt från England eller sånt som spelas på reklamradio.
3. Din polares brorsa som säger att han kan boka gig till ditt band.

Skälet tror jag är enkelt. Det finns inte en endaste spänn att tjäna på att boka gig till oetablerade band, som spelar originalmusik, i Sverige. Då det finns ett massivt överskott av rätt bra band i Sverige och en relativt sett liten publik och få spelställen så är det över lag sjukt hård konkurrens om speltillfällen. Eftersom gagerna är så låga för alla kämpande band så finns heller ingen vidare procent att ge till en ev. bokare.

Vad vi hört är att det på kontinenten finns bokningsbolag som tar en summa för att börja jobba för bandet, och sedan tar en bokningsprocent av alla gager. Dvs, man får själv betala för att gig ska bokas.
Surt, men det låter iofs rimligt då det är precis så det funkar med större förbandsturnéer t.ex. "Följ med stora bandet NN på 29 gig över Europa, kostnad 75000 kr".

Bra musik i sig leder knappast till gig eller publicitet, pengar däremot gör det. Tråkigt som fan, men så ser det ut enligt vår analys.
Bra inlägg. Ger en ganska tydlig bild av läget.

(Om den stämmer eller inte bör jag inte kommentera egentligen ;) Men det låter rimligt.)
Det är så det funkar nu för tiden om man inte är ett stort och etablerat band. Tyvärr. Bokare kan vara bra för coverband, dansband och dom akter som passar på konferenser och större företagsgig. Lite mindre band som kör eget material gör nästan bäst att boka själva tills man är så pass etablerad att dom stora bokarna hör av sig. Bygg upp ett eget kontaktnät till spelställen/festivaler e.t.c. och se till så att ni har bra presentationsmaterial att skicka omgående då ni fått kontakt. Ju fler spelningar ni gjort, desto enklare blir det att boka spelningar. Bra referensjobb är viktigt!

My two cents....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

När jag jobbade på Luftgitarr så ringde det in MAX en kille i månaden och ville ha osignade band. Enda skälet är såklart att han inte behöver betala gage stort som en svensk mellanstor stad.
Doktor Frankenstyle har bättre koll än han tror är jag rädd.

Mitt tips till band som vill bli bokade är:
¤ Fixa till en attraktiv MYSPACE med några bra låtar.
¤ Försök få spelningar på festivaler
¤ Försök snacka in ER hos ALLA som kan tänkas vara till hjälp. Det gör inte ont att bli sponsrad...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Gott om matnyttiga tips och råd! Tack ska ni ha!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Bokningsbolag?

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag tänkte ta upp denna tråd igen sex år senare. Hur ser det ut idag, hur gör man en fungerande presentation av sitt band 2016, ja jag vet att det är 2015 men snart så är det nyår.
I vilken presentationsform skickar man sitt material, jag tänker då inte på bokningsbolag utan rakt på festivaler rockklubbar o liknande. Skickar man det fysiskt, utskrift, dvd med snygg presentation.
Skickar man det digitalt snyggt mail bild på bandet, tydlig länk till proffsig hemsida eller bandcamp eller youtubekonto.
Skickar man fysiskt fast hela skiten på ett usb minne kanske i html form för att göra innehållet plattformslöst.
Eller på annat sätt

vad har ni för feta tips.
Jag vet inte om det är viktigt i sammanhanget men musiken är tung egenskriven hårdrock någonstans mellan Sabbath och stoner.

Vi är väl rätt luttrade musiker men positiva till framtiden och förväntar oss ingen rusning men det vore kul att vi kunde slå vårt rekord på kanske fem,sex gig/år. PS vi gillar att öva :)
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bokningsbolag?

Inlägg av blackparkas »

En lite underlig sak är att det är helt omöjligt att få tag på ett vettigt bokningsbolag, och utan bokningsbolag så blir det i princip omöjligt att få tag på några vettiga gig...

Visst, du kan åka på Europaturné och boka allt själv, men räkna med att skicka 200 mail och få svar från 15 ställen varav 3 kanske leder till gig...
Räkna med att lira på nåt café, nån "klubb" någon har i garaget... etc etc...



Alternativet är Buy-on...
Men det blir rätt snabbt väldigt dyrt att åka buy-on som förband åt något "större"...
Har man en fantastisk bra produkt som man lyckas få ett större skivbolag intresserat av, som i sin tur leder till bokningsbolag likt Rock the nation, så kan man få möjlighet att åka på buy-on som bokningsbolaget/skivbolaget pröjsar helt eller som oftast - delvis.
Alltid recoupable typ... Men ni lär aldrig se några pengar från skiförsäljning i alla fall så det spelar väl ingen roll... :D

Buy-on är väl det som körs mest nuförtiden... tyvärr....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Bokningsbolag?

Inlägg av Danne Palm »

Numera har det ju dykt upp en del bokare på Facebook, som ofta "säljer" gig runtom i Europa (dock inte Sverige) i ett paket. Jag har haft kontakt med några och försökt jämföra priser och konkreta detaljer. Andra band som har provat säger att det finns de som är skit och de som är bra.
Ett ungefärligt exempel låter såhär: Bokaren bokar 10 gig i ett geografiskt område, sammansatt till en turné med någon enstaka lucka och tar 1000 Euro för det. Oftast dörrdealar (vilket kan bli 0 kr), ibland ett fast litet gage.
I vissa fall är boendet, mat och dryck inkluderat, i andra fall får bandet fixa det själv.
Mina efterforskningar visar att det i bästa fall skulle gå att komma överens med bokaren om två band, trycka in två trios i en gemensam minibuss, dela backline, dela bokararvodet på kanske 10000 SEK, dela på diesel mm och fixa en turné ihop.
Med bokararvode, hyrd buss och drivmedel så innebär det i runda slängar 30000 för tio dagar, (ev boende och mat ej inräknat) för två band att dela på. Inte gratis, men blir det några spänn i gage på varje ställe och banden är BRA på att sälja merch, så är det inte helt orimligt att gå plus minus noll. Bortsett från förlorad arbetsinkomst från brödjobbet då :mrgreen:
Dessa bolag bokar okända band, de band som har ett rykte kring sig och en fanbase har såklart helt andra villkor.

Utöver dessa så finns också en del genrespecifika bokare som faktiskt bokar lika mycket av lust som arvode - men där gäller det ju att bokaren ifråga faktiskt går igång ordentligt på ens band...
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Bokningsbolag?

Inlägg av macahan »

Lärde mig en sak nyligen. Att om man sköter bandet som ekonomisk förening så är det skattefritt om man sköter bokningarna själv. annars är det moms. Beroende på antalet spelningar man har/kan få så kan det vara väldigt relevant att känna till.
Skriv svar