tobias-ägare och andra med rätt insex-nyckel...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

tobias-ägare och andra med rätt insex-nyckel...

Inlägg av Simon Andersson »

måste dra rätt halsen på min "nya" tobias killer B femma men har ingen inverterad insex-nyckel.
det är alltså själva honan jag behöver eftersom hanen (den 6-kantiga) sitter på dragstången.

väldigt irriterande. vet inte storlek och har ingen lust att köpa 10 olika från gmf. vet nån SÄKERT vart man kan hitta en sån att köpa i gbg-området, eller är det nån vänlig själ här på forumet som kan skicka sin till mig som jag lånar och sen skickar tillbaka? givetvis betalar jag frakt båda håll...
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Kolla ÖB (Överskottsbolaget). Där kan du köpa sån't styckvis.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

ah, ska kolla upp det. tackar!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Om jag vore du skulle jag köpa en liten (1/4") billig hylsnyckelsats med tumhylsor eftersom det är en amerikansk skapelse. Skulle tippa att det är 5/16" a'la Gibson eller möjligtvis 1/4" a'la Rickenbacker. Finns de som har skruvmejselhandtag men även med T-handtag. Själv har jag använt sådana som nödlösning men skaffat "riktigt" verktyg senare. Försök få tag i hylsor med så tunn vägg som möjligt.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

många tack Danne.
får masa mig iväg till backaplan i eftermiddag och kolla läget. finns säkert nåt man kan använda sig av. huvudsaken är att det är litet och hållbart. iaf för ett vrid. det räcker :wink:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: tobias-ägare och andra med rätt insex-nyckel...

Inlägg av Matte »

bassdude skrev:måste dra rätt halsen på min "nya" tobias killer B femma men har ingen inverterad insex-nyckel.
det är alltså själva honan jag behöver eftersom hanen (den 6-kantiga) sitter på dragstången.
Även känt som mutter.....:wink: :? "inverterad insex". Det ska jag börja sälja på jobbet! :D
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Re: tobias-ägare och andra med rätt insex-nyckel...

Inlägg av Simon Andersson »

Matte skrev:Även känt som mutter.....:wink: :?
Bild
är detta en mutter?!
jag kan inte sånt här... men en mutter för mig är en sån som man sätter på en skruv för att dra fast skiten... vad det som är på bilden heter vet inte jag, men logiken säger "inverterad insex", alltså en insexhylsa...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: tobias-ägare och andra med rätt insex-nyckel...

Inlägg av Matte »

bassdude skrev:
Matte skrev:Även känt som mutter.....:wink: :?
Bild
är detta en mutter?!
jag kan inte sånt här... men en mutter för mig är en sån som man sätter på en skruv för att dra fast skiten... vad det som är på bilden heter vet inte jag, men logiken säger "inverterad insex", alltså en insexhylsa...
Du söker alltså en insexnyckel eller hylsa som passar i insexskruven som du justerar dragstången med? Stalltipset är att det är en 5/16" och den är aningens mindre än en 4mm nyckel. Köpes på vilken järnhandlare som helst. Förvisso kanske inte alla har den dimensionen hemma, men är de någolunda välsorterade så ska de ha det. Ska kosta under 15 kr för en av något kvalitetsmärke. Lägg de pengarna istället för att köpa något smäck på ÖB eller Clas i sjön. Det kommer din bas gilla. 8)
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Det ser ut som att du behöver vanliga insexnycklar...
Posta en bild på själva dragstången så blir det lättare.
I övrigt håller jag med Danne. Köp hela satsen för att du förmodligen kommer behöva justera stallet också.
Clas Ohlson har dom för 79;- (Nyckelsats. 9 nycklar, 6-kant, extra lång med kula. Kromvanadiumstål. Nyckelvidd: 1/16, 5/64, 3/32, 1/8, 5/32, 3/16, 1/4, 5/16 och 3/8".)

/EA
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: tobias-ägare och andra med rätt insex-nyckel...

Inlägg av calif de funk »

bassdude skrev:måste dra rätt halsen på min "nya" tobias killer B femma men har ingen inverterad insex-nyckel.
det är alltså själva honan jag behöver eftersom hanen (den 6-kantiga) sitter på dragstången.
Hur menar du nu då :roll: ... ? Behöver du en hona med färre eller flera kanter en 6 8) ?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

skaffade en 7 mm hylsa idag men den var aningen för stor. kommer att greja detta under morgondagen. tack till er med givande svar!

case closed.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

bassdude skrev:skaffade en 7 mm hylsa idag men den var aningen för stor. kommer att greja detta under morgondagen. tack till er med givande svar!

case closed.
Då är det 1/4" du ska leta efter.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

ålrajt. då hugger jag en sån i mörrn! tackar.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Japp, det bästa är om du skaffar verktyg i tum. Annars finns risk för runddragning.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Som ja sagt till dig innan Bassdude!

Släng basen i en gigbag och kör till Biltema, Jula, Clas Ohlsson och såna och testa o se va du hittar..

Lättaren än att köpa o sen e de fel!!! :lol:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

På en gammal 70-tals Rickenbacker är det väldigt trångt att komma å dragstängerna... har också letat efter lämplig 1/4 tums hylsa med liten diameter. Tillfällig lösning blev en vanlig fast 1/4 tums ring/grip nyckel som jag putsade till gripklorna med vinkelslipen... ingen höjdare!

I går så löste jag det för gott, hittde en "bitsmejsel" på biltema:
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=76955
19 kr :) Bits råkar vara 1/4 tum se!
Tog med den till jobbet, knackade med lämpligt don fram mer frigång i hylsan. Tvingade lämplig person att starta svarven och reducera hylsdiameter så mycket det gick.
Voilá! Nu kan jag lattja med trussroddarna hur lätt som helst.
Hylsan är dock i bara aluminium, men håller för de lätta moment det rör sig om.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Köpte nyligen en 1/4"-nyckel för ändamålet från GMF. Den har ganska tunn vägg, men det går ändå inte komma åt. Min Ric såg orörd ut (från 1974). Det var (delvis) röd transparent lack på muttrarna. Mig veterligen har den inte justerats på 16 år, men den kanske aldrig varit justerad. Skulle vilja ge den en liten tweak. Jag vet iofs de som säger att de fått gröpa ur lite extra i urfräsningen vid dragstångsjusteringen på sina Rickenbacker. Det får väl bli så även om det bär emot att gröpa i den.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Köpte nyligen en 1/4"-nyckel för ändamålet från GMF. Den har ganska tunn vägg, men det går ändå inte komma åt. Min Ric såg orörd ut (från 1974). Det var (delvis) röd transparent lack på muttrarna. Mig veterligen har den inte justerats på 16 år, men den kanske aldrig varit justerad. Skulle vilja ge den en liten tweak. Jag vet iofs de som säger att de fått gröpa ur lite extra i urfräsningen vid dragstångsjusteringen på sina Rickenbacker. Det får väl bli så även om det bär emot att gröpa i den.
Min hade transporterteras vid leveransen med lösa strängar. Resultatet blev att halsen blev en aning bakåtböjd, ännu värre blev det när jag satte på rekomenderat lite lightare rounds.
Min har nog justerats väldigt hårt under åren med lite för hårda strängar.
Jag släppte på mina muttrar med lite pill med mitt första verktyg. Sen fick jag in mitt nya hylsa. Fick altså lite distans till väggen.
Min har nog justerats väldigt hårt med lite för hårda strängar och därför tvingat muttrarn mot botten av väggen.
Halsen har i skrivande status en liten svag framåtbow vid e och spikrak vid G. "Dead straight" är ju rekomendationen men tycker ändå att en svag bow ätt föredra om det skall "rassla" lagom över hela halsen. Trots att jag släppt på muttrarna så blir det inte mer "bow"
Ändå innebär det att intonationen har bottnat på E-strängen med nuvarande Ddarrio light rounds.
Eventuellt går jag upp till normal, typ .045, 0.100 då halsen bevisligen har klarat av det under 25 år :)
Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Brukar personligen föredra lätt böj för att minimera rassel även om lite rassel går att tolerera. Tycker dock att det är lite för mycket böj på Rickenbackern och det medför att det är svårt att få ner stränghöjden till önskad nivå. Funderar iofs på att byta strängar på den. Sitter nu Fender nickelpläterade roundwounds 45-105 på den och kanske D'Addarios Halfround 45-100 drar mindre i halsen. Har också ett gammalt set TI Jazzflats som är väldigt snälla mot halsen. Kan ju testa dem också.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Dadarrio halvrounds .04 drog mer (ganska optimalt) i halsen än motsvarande Dadarrio rounds, men mindre än Hartkes rounds .045.
Så upplevde jag det i alla fall.
Skriv svar