Break!?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Break!?

Inlägg av precision65 »

Jag är jäkligt kluven nu alltså...

Jag saknar spelglädje och inspiration TOTALT! Bandet har inga gig, låtarna börjar kännas trista, ingen inspiration överhuvudtaget.

Funderar på allvar att säga upp mig från bandet vid kvällens rep.

HAr ni tagit break nå'n gång?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

att "ge upp" för att det går trögt etc är en sak... men att tappa bort spelglädjen för tillfället är en annan.

vart ligger felet till detta? vill du prova på nåt helt nytt, ny stil, nytt band, göra eget? det bästa är nog att sätta sig ner med bandet och förklara hur du känner (DET kanske räcker?) och vara med på några rep till.
kanske är det nåt som nån annan i bandet undermedvetet gör som får dig att tappa glädjen.

att hoppa av ett band är inte roligt, speciellt när man känner varann väldigt bra och har byggt upp det tillsammans... men ibland kanske det är det som är lösningen.


jag hoppade nyligen av hårdrocksbandet outshine som jag lirade med i ett år. anledningen var att vi inte drog åt samma håll med bandets syfte (eller vad vi ska kalla det). skittråkigt tyckte alla, men det blev till det bättre. jag är gladare nu och känner mig fri att göra vad jag vill.


jag tycker iaf att du ska snacka med bandkompisarna och förklara hur du känner (utan att behöva hoppa av). kan de inte ta det så är det ändå inget gäng du ska lira med!
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Håller med Bassdude, snacka och prata ut om hur du känner med bandet.
Om du temporärt har tappat spelglädjen, rör inte ett instrument på en vecka, gör andra roliga saker i livet istället. Jag tror det är det bästa sättet att få tillbaka spelglädjen. Spelglädje får man också om man spelar i ett band som passar en, ditt band kanske inte passar dig helt 100.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag gick igenom liknande kris på 90-talet då jag hade spelat uteslutande covers i allt för många år.
En kväll stod jag på scen och fick en tristare form av "aha-upplevelse"....Vad i h-e håller jag på med? Det kändes totalt meningslöst, oinspirerande och bara jobbigt. Allt kändes så otroligt förutsägbart och oportunistiskt att jag bara inte stod ut med tanken på att fortsätta med eländet längre - och då lät ändå bandet jäkligt bra...

Dagen efter sade jag upp mig från bandet och tog en total time-out från basen i drygt 6 månader. Rörde inte basen överhuvud taget...
För att få distans och "rensa systemet" bestämde jag mig för att försöka utveckla min latenta "trummis-ådra" och spenderade de följande 3-4 åren som trummis i olika mer eller mindre intressanta konstellationer.

Fy fan vad roligt jag hade! Jag höll liv i basen därhemma lite då och då.
Tiden som trummis gav mig enormt mycket input och inspiration och till slut kände jag mig redo att hänga på mig basen full time igen.

Idag älskar jag min basistroll mer än någonsin och jag är också extremt noga med vad jag väljer för sammanhang att agera i.


Jag hoppas verkligen att du kommer över din situation. Det är ingen rolig känsla, men den kan föra mycket gott med sig om man tar sig en konstruktiv funderare på det hela. Snacka öppet med bandet om hur du känner det. Du säger att ni inte har några gig för tillfället...Kanske skulle ni repa lite mer sällan under en period? Ta en liten "time-out" och träffas då och då för att bara jamma, dricka öl och spåna friskt på alternativa sätt att utveckla bandet för att få tillbaks lusten? För trots allt är det LUSTEN och glädjen som är drivmedlet i alla sammanhang. Det skall vara roligt! Oavsett vilken nivå man befinner sig på.
Lycka till!
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag tror också att du behöver omväxling!

Kanske inte nödvändigt att säga upp dej, ni har ju ändå inga gigs som du behöver lida igenom.

testa att jamma med lite nytt folk, i andra stilar o sammanhang. Det kan dels vara skitkul, och dels göra att man ser sitt gamla sammanhang med nya ögon (på gott eller ont...)

Testa också att satsa lite tid på nåt av det andra i ditt liv som du tycker är viktigt! Fågelskådningen, rugbyn, porslinsmålningen eller mc-mekandet... Om du tillåter dej att snöa in på det ett tag så kan samma effekt uppstå (d.v.s. att du får nya vinklar på det gamla...)

Lycka till!

- och kom ihåg: "Det är aldrig försent att ge upp...." ;-)
Skriv svar