hur skulle DU ha gjort?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

hur skulle DU ha gjort?

Inlägg av Simon Andersson »

din situation:
du skulle nästan döda för att få lira heltid och tjäna pengar så man kan överleva på det; du vill inget hellre. du har ett "vanligt" 9-17 jobb som inte har nåt med musiken att göra som krockar med ev gigs förutom på helgerna, då du inte jobbar. detta jobbet är din enda inkomskälla.
du blir erbjuden två olika band att välja mellan:

band 1:
finns på plats i samma stad. har fullt med gigs så de klarar sig (så man inte behöver ha det där "vanliga" 9-17 jobbet), men musiken är aningen för mainstreem för ditt tycke. dessutom är de andra medlemmarna på annan nivå gällande det privata planet (exempelvis att de är partymänniskor och du är inte det alls, eller tvärtom).

band 2:
finns på andra sidan landet. de har inte alls lika många gigs så man måste ha ett jobb vid sidan av. detta medför ju givetvis en hel hög med krockar med jobb/rep/gigs/resande etc. dessutom väldigt kostsamt att pendla och tar mkt av din tid. musiken och medlemmarna är å andra sidan mer i din smak och på liknande nivå.


hur skulle du göra?
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Det kanske finns ett tredje alternativ:

Starta ett eget band och leta upp musiker som bor i närheten. Du kanske känner folk sedan tidigare som spelar instrument, på så vis vet du kanske också om dom är sköna personer vid sidan av musiken.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Behåll jobbet!

Giga med bandet i Stan...
Om de visar sig vara en massa idioter som super bort allting eller om du känner FAN i helvete vilka jävla nötter.. Så slutar du. Men du har ändå din fasta ekonomi..

DU är fortfarande UNGE Bassdude du fixar att jobba 09-17 och giga på kvällarna i minst 5-10 år till..

Genom att både jobba och lira mycke får du dessutom kanske lite pengar över. På så sätt kan du bygga upp ditt artilleri och kanske.. bara kanske en dag piska mig!!! :lol:

Nej kör på jobbet och bandet i stan..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

var en man, bli fusionbasist så du slipper band, då kan du åka runt och spela solo :roll:
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

ok. en liten detalj... det var ER frågan var till, vad skulle NI gjort alltså :wink:

och för att poängtera en gång till (marcbass): tar man alt 1, alltså bandet i samma stad, så måste man offra det vanliga jobbet eftersom det bandet har gig på heltid och mer ändå. detta kan man lugnt göra eftersom detta band drar in feta kulor. 9-17 jobbet var också bara ett exempel. kan lika gärna vara andra tider.



jag sammanfattar dilemmat:
band 1 - ditt nya heltidsjobb (som du ville). de finns på plats och du får lira musik som du tycker är ok, fast inte din absoluta favorit. bandkollegorna ligger på annan nivå och skapar ev problem. man drar inte rätt på de flesta punkter.

band 2 - måste hitta nytt jobb (eftersom din heltid kommer ivägen för ev gigs/rep/restid etc) att fylla ut ekonomin eftersom dessa inte lirar på heltid. du måste betala kostnader och tid till resor men du får lira i ett band som du trivs med både kamrater och musikstil.



frågar igen. vad skulle NI gjort?
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Bassdude e ju redan b.l.a. fusionbasist. :D
Att spela i samma band på heltid tär på en i längden. Om dessutom musiken e tråkig och bandkamraterna e "på annan nivå" kan det bli riktigt glädjedödande. Dessutom antar jag att du måste tacka nej till roligare gigs när du lirar på heltid me band 1. Jag skulle välja "band 2". Bra musik och människor man trivs med väger tyngst i längden.
Lycka till med vad du än väljer!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

hehe, jovars... en och annan fusion-räka blir det ju här i hushållet :D

men det är fortfarande inte mig det handlar om...
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Ok, det gäller inte dig. Byt ut alla "du" mot "jag" i mitt inlägg, när du läser det. Svårt beslut egentligen. Hittar man ett "band 2" i norrland (jag bor i Örebro) som ska repa en gång i veckan går det naturligtvis inte. Man får nog gå på magkänsla när man väl står inför valet om det upplevs som svårt att bestämma sig.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Antar att inget av alternativen inte är ett godkänt svar. Vore det inte för att band nr 2 huserar på "andra sidan landet" hade jag valt det. Resorna tror jag skulle tära på mig. Veckopendlade i ett och ett halvt år pga rep eller spelningar och det var ingen höjdare i längden.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

JAG hade i alla fall inte valt alternativ 1.
Att stå och harva något man absolut inte kan förlika sig med och dessutom med folk man inte kan umgås med.....nej nej....då tar jag hellre en kvällskurs i knyppling... :)

Alternativ 2 låter betydligt mer attraktivt, men det logistiska problemet det innebär hade dock fått mig att tacka nej även till det. Hade bandet i fråga haft lite mer regelbundenhet i giggandet och om allt annat med bandet hade kännts rätt, så hade jag möjligen övervägt en flytt.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

Been there. Done that.

Att spela är bra.
Att spela mycket är bättre.
Att spela många olika stilar är jättebra.
Att bara spela det som för tillfället är ens "favoritstyle" medför risk för tunnelseende och enkelspårighet. Inte bra.

Alt 1 är alltså det självklara valet!

Basisten i fråga skulle komma ut i landet, få grym scenvana, möta massor av olike gigsituationer, tekniklösningar etc. träffa mycket folk - och framförallt få SPELA MYCKET BAS!

Eftersom han(hon?) skulle slippa ha ett hederligt arbete skulle det kunna finnas tid över för "hobbymusicerande", (typ fusion...) som då dessutom inte heller nödvändigtvis skulle behöva ge pengar. (se citatet nedan)

Erfarenheten och rutinen som detta intesiva turnerande skulle medföra är ovärderlig och kan INTE förvärvas genom aldrig så många timmar i replokalen eller berömda "bokstavsförkortningsskolor" i USA.

Förmodligen kan man efter ett tag få sätta vik i bandet om nåt annat dyker upp vid enstaka tillfällen, och sen när man sugit ur allt viktigt o gött, så hoppar man helt enkelt av när det rätta tillfället kommer!

(Jag spelade dansband på Stena Line mellan Gbg o Kiel i ett år på 80-talet, hade exakt ovanstående dilemma och är glad att jag hoppade på - o lika glad att jag hoppade av i rätt ögonblick.)
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag håller med om allt du säger Dereborn. "Learning by doing". Erfarenhetsbaserad kunskap är nästan alltid överlägsen teoretiskt hårdpluggande. Erfarenhet, rutin och open mindedness är naturligtvis kung. Brett musikaliskt register är en stor tillgång för alla och ett måste om man vill livnära sig som free lancer som t ex du gör Dereborn och jag har 2000 ton respekt för dig och alla andra som lever så.

Jag ser absolut inte ner på någon musikstil, men det finns vissa sammanhang jag absolut inte kan vistas i....av ren omtanke om mig själv. Kan väl tilläggas att min inställning bygger på erfarenhet av dessa situationer, så det skall inte uppfattas som förutfattade meningar.

Man lär sig förhoppningsvis också av sina erfarenheter och låter sig formas av- och växa med dem. För min del har det inneburit att jag hellre gör det jag gör idag än att flacka runt som jag gjorde förr. Det behöver inte innebära att man är enkelspårig eller trångsynt för det.
Huvudsaken är att man sätter sin nivå själv och inte låter någon annan göra det...och att man trivs med det man gör.

Vi är alla olika och det finns tack och lov utrymme för oss alla.

That's my 2 cents :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

För min del har det inneburit att jag hellre gör det jag gör idag än att flacka runt som jag gjorde förr. Det behöver inte innebära att man är enkelspårig eller trångsynt för det.
OBS! att du skriver "som jag gjorde förr" - You've been there, done that.

DÅ först kan du, som du gjort, ta ställning! Om man testat att lira en viss stil med duktiga, genrebevandrade(!) musiker, och funnit att man inte gillar det, så är det FINE! Men att döma ut grejor som man inte vet nåt om är synd, för man vet inte vad man missar! - och då är det lätt att bli enkelspårig och trångsynt.

That's my point!

Verkar som vi är helt överens, och jag har FULL (2001 ton?) respekt för er som lyckats finna en fungerande balans och harmoni i livssituationen! typ:
Huvudsaken är att man sätter sin nivå själv och inte låter någon annan göra det...och att man trivs med det man gör.
Amen, brother!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

:hug: :)

Fan, kan inte sluta glo på din hoj Dereborn. De där feta däcken är bara för läckra också!
A very manly vehicle! :lol:

Undrar om frugan skulle gilla om jag skaffade mig en sådan....hehe
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag orkar inte ens pendla mer än 45min till replokalen, så om bandet "långt bort" verkligen var VÄRT att satsa på skulle jag flytta närmre :roll:
Bean skrev::hug: :)

Fan, kan inte sluta glo på din hoj Dereborn. De där feta däcken är bara för läckra också!
A very manly vehicle! :lol:

Undrar om frugan skulle gilla om jag skaffade mig en sådan....hehe
Basister är ju dom mest manliga också :wink: Dricker flest öl på kortast tid, röker MINST John Silver, tar heroin, säger inte så mycket, är oftast den större i bandet... (har alltid vart längst eller näst längst i mina band jag spelat i (185cm), men i mitt nuvarande så är jag näst kortast OCH minst (är ingen liten kille direkt) :shock: )...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Feta strängar
Fett ljud
Feta däck

(FetaOst? MosFET?)

Dessvärre också en begynnande (F E T) gubbkropp...
man får ta det onda med det goda...

Less is less, more is MORE!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

japp. jag spelar i band 2.
skulle vara fint med ett band 1 också....
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

FreCKo skrev:...är oftast den större i bandet...
har den största i bandet, menar du väl? :wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

bassdude skrev:
FreCKo skrev:...är oftast den större i bandet...
har den största i bandet, menar du väl? :wink:
det också :wink: :roll:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:Been there. Done that.

Att spela är bra.
Att spela mycket är bättre.
Att spela många olika stilar är jättebra.
Att bara spela det som för tillfället är ens "favoritstyle" medför risk för tunnelseende och enkelspårighet. Inte bra.
Finns inte mycket att tillägga.
Lär dig många sorters musik.
Lär dig att arbeta med många sorters människor.

Och framförallt: se till at du får lira mycket.

Det är så du växer som musiker och människa.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag tror snarare att det handlar om personkemi och att symbiosen människor fungerar i ett band.

Jag är t.ex intresserad av att hitta ett sidoprojekt till coverbandet för att göra något helt annat.
Fick t.ex förfrågan från ett coverband som spelar Spotnicks och Shadows-covers.
VÄÄÄLDIGT långt från vad jag lyssnar på kan jag säga...men det hade varit jättekul att testa på det med.
Nu blev det inget av det för att det var för många mil bort.

Jag har oxå kompat finsk country med min låtskrivande granne...och jag märker att jag blir totalt engagerad och är med och arrar och donar direkt. Musiken engagerar mig oavsett genre.

Men det är jag det. :lol:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar