Speltid coverband

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Ulf
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 10:25
Ort: Hofors

Speltid coverband

Inlägg av Ulf »

Hur många låtar o hur många set brukar ni spela när ni kör på krogen o fester. I mitt band så har vi just inga regler o det kan bli jobbigt om arrangören i stort sett vill att vi ska spela hela tiden..
Förra helgen körde vi 60 låtar... pust..
Dela gärna med er av era egna erfarenheter vad som kan funka bäst.
gäst

Inlägg av gäst »

Det beror helt på vilker ställe man spelar på, ibland vill ju arrangören ha ett set på en timma, iblande flera set, så några regler existerar inte. Däremot så tycker jag att ni alltid skall komma överens med arrangören i förväg om hur länge ni skall spela. Därmed inte sagt att flera set = högre gage, det finns ju andra faktorer som spelar in men om ni kommit överens i förväg om speltid så får ni inga obehagliga överraskningar. En anna sak att ha i åtänke, särskilt när ni spelar på privata tillställningar, är att när ni spelat era (t ex) två set så är det inte omöjligt att den salongsberusade festarrangören är beredd att hosta upp mer stålar för ytterligare en timma, den möjligheten finns ju inte om ni inte dealat speltid i förväg. Lycka till.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

det e ju skoj o lira! har man väl släpat dit möget är det bara o lira.. fyra timmar är minimum! 8)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

3x45 min mellan 21 och 01 brukar väl vara praxis!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

Klart det är skoj att lira men inte alltid. Vissa gig är ju faktiskt ganska pestiga och då är det ju bra om det finns ett avtal mellan band och arrangör så att man inte blir kvar halva natten utan extra betalning.
TDHP: Det finns väl ingen praxis om man inte preciserar sig mer än vad Ulf gjorde: "krogar och fester". Krogar kan ju vara allt från ett 50-minutersgig vid midnatt till 4x45 som sträcker sig över hela kvällen och natten. Fester är ju också helt olika. Man kan ju råka ut för att spela jazz till fördrinken på terassen tidigt på kvällen för att sedan fortsätta med rockcovers hela natten medans man på nästa festgig spelar en timma.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

3x45 är vad JAG oftast hamnat på. Ibland + 1h vid middag/afterski/afterbeach/trubadurset....

Blir en jävla massa låtar. Tur att man inte måste ta alla såna gig för pengarnas skull, roligare att kunna välja det som känns intressant och/eller roligt.

Har spelat 45+45+60 storbandsdans-set med. Kontrabas. Fy fan säger jag bara.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kom överens innan! Däremot bör man väl vara flexibel och känna av stämmningen, vara beredd att starta tidigare eller senare. Jag tycker liksom Rix att det i regel brukar vara så jäkla kul att spela så att tiden bara försvinner. Det har hänt att vi kört 1,5 timmes pass. Med kontra! :wink:


*edit*
På lokala puben brukar vi köra fredag, lördag. På fredag är det after work och knökmycket folk. Då brukar vi invänta tills dom slutar servera och mattats något med folk (finns ju som bekant inget riktigt bra tillfälle för sound check) och då köra nån sorts kombinerad sound check/första set "light" för att komma tillbaka vid 23 tiden och köra första "riktiga" set.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

2x45 och sen ett långt rackar-pass i slutet som brukar starta vid tolv och hålla på till stängning
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev: Har spelat 45+45+60 storbandsdans-set med. Kontrabas. Fy fan säger jag bara.
Det är fina gig. Man är lagom mör efter dem...... :roll:
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

precis 3x45 och mellan 21-01..
Brukar sätta deadline 01...

På så sätt slipper man att festen går igång 23.00 o att man ska spela 3x45 från 23.00..
Då e man trött kl08.00 när man kommer hem.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmm...det är ju en klassiker annars "jo, ni spelar efter kaffet - det borde bli vid halv tio". Kvart i elva sitter man fortfarande i nån skrubb bakom köket och käkar medhavda chips och väntar på att de ska få ut efterrätten.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

mikkejohansson skrev:Mmm...det är ju en klassiker annars "jo, ni spelar efter kaffet - det borde bli vid halv tio". Kvart i elva sitter man fortfarande i nån skrubb bakom köket och käkar medhavda chips och väntar på att de ska få ut efterrätten.
VA? Har det hänt dig också? :wink:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Brukar alltid bli start framåt 22-tiden och sedan 3x45 + extranummer.

Om det skulle råka bli ett set mer eller mindre spelar ingen större roll för oss - vi brukar ändå känna att det är roddandet vi tar betalt för. Spelandet är mest bara kul...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Ulf
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 10:25
Ort: Hofors

Inlägg av Ulf »

Ja det är ju så.. roddandet är ju faktiskt den tråkiga biten
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:Mmm...det är ju en klassiker annars "jo, ni spelar efter kaffet - det borde bli vid halv tio". Kvart i elva sitter man fortfarande i nån skrubb bakom köket och käkar medhavda chips och väntar på att de ska få ut efterrätten.
Personal1: Men ni måste ju börja spela nu!

Personal2 kommer framrusande efter första låten: Ni måste sänka! Folk sitter ju och äter! Inte kan ni spela nu!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

fieldflower skrev:Brukar alltid bli start framåt 22-tiden och sedan 3x45 + extranummer.

Om det skulle råka bli ett set mer eller mindre spelar ingen större roll för oss - vi brukar ändå känna att det är roddandet vi tar betalt för. Spelandet är mest bara kul...

/Ff
Exakt så känner jag också! Sedan måste man ju vara rädd om sitt varumärke också tycker jag. Är det bra drag är det ju lätt hänt att man kör lite extra men även om det är dåligt drag och lite folk så finns det kanske ändå ett fåtal som är där för att lyssna så då får man vackert köra fulla set.

ps. gäller tråden bara coverband förresten? :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

jag tror vi har antagit den bredaste av alla definitioner på "coverband" i denna tråden :)

"alla band som spelar fler än ett (möjligen två) set"

Storband, originalbluesabilly eller afterbeachtrubb spelar ingen roll :D



...har aldrig spelat 3x45 med nåt av mina rockband. tack för det.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:jag tror vi har antagit den bredaste av alla definitioner på "coverband" i denna tråden :)

"alla band som spelar fler än ett (möjligen två) set"

Storband, originalbluesabilly eller afterbeachtrubb spelar ingen roll :D



...har aldrig spelat 3x45 med nåt av mina rockband. tack för det.
Ok man kan väl säga att i vår orkester så spelar två av tre covers. :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Spelar oftast ett set, 45-60 min. Min erfarenhet är att publiken inte vill ha mer, även om de tror det. Förstår dem, tycker själv att det är roligare med en DJ än ett coverband som låter nästan bra.
45 min kan man hålla järnet, publiken också.
Lämna medan stämningen är på topp!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Cee skrev:Lämna medan stämningen är på topp!
+1
Fast vi spelar lite fler än 1 set innan det inträffar (naturligtvis planerat enligt komponerade setlistor som skall lyfta steg för steg, set för set) som sagt...

Vi sparar alltid den mest dragiga, säkraste, trallvänligaste, mest dansanta låten till sist.

Vi brukar för all del ha interna stridigheter i bandet inför varenda gig för att en i bandet tycker att man skall avsluta med en tryckare som "avslut på kvällen" för publiken, men hittills har falangen som anser att bästa = sista gått segrande ur debatten.

Tror det är bra om det sista publiken tänker om bandet är "jag ville ju höra meeera!!" (under förutsättning att man spelat länge nog - funkar inte efter en kvart..;o)

Är det någon som brukar avsluta med tryckare ibland? Vore kul att höra utlåtande på jämförelse.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nej, ev nån tryckare en bit efter mitten om det verkar finnas några med dragning åt det hållet. Annars är det fullt drag som avslutning som gäller.
Som Ff säger så ska publiken helst skrika efter mer.

Största misstaget är att ge efter och försöka sig på några låtar som man inte repat på ett tag. Det kan sabba hela kvällen....
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

200071 skrev:Största misstaget är att ge efter och försöka sig på några låtar som man inte repat på ett tag. Det kan sabba hela kvällen....
Hahaha.. Minnen, minnen...
Första gången vi gigade i mitt nuvarande band (lada på landsbygden, fulla människor högt och lågt, "Kåta fruars klubb" utklädda i lack och läder - bra förstagig) hade vi inte så mycket material och provade att spela Summer of ´69 rätt orepat. Det mest spektakulära trainwreck jag varit med om - vid ett tillfälle var samtliga 5 på olika ställen i låten och slutligen stannade den av helt, som en bil utan soppa... Sedan körde vi omtag på några låtar som funkat bra innan, med mycket bättre resultat.
Vi har aldrig spelat Summer of ´69 sedan dess, ens på rep. Instant avsmak.

/Ff

Edit: Minnet = Ändring
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

mikkejohansson skrev:Mmm...det är ju en klassiker annars "jo, ni spelar efter kaffet - det borde bli vid halv tio". Kvart i elva sitter man fortfarande i nån skrubb bakom köket och käkar medhavda chips och väntar på att de ska få ut efterrätten.
Hahaha,.,ja ,.hur många gånger har man inte suttit o väntat o väntat.,.,
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Zalle skrev:
mikkejohansson skrev:Mmm...det är ju en klassiker annars "jo, ni spelar efter kaffet - det borde bli vid halv tio". Kvart i elva sitter man fortfarande i nån skrubb bakom köket och käkar medhavda chips och väntar på att de ska få ut efterrätten.
Hahaha,.,ja ,.hur många gånger har man inte suttit o väntat o väntat.,.,
Bättre att vänta i baren.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Ulf
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 10:25
Ort: Hofors

Inlägg av Ulf »

Vi brukar avsluta med ett par tryckare på slutet. Jag tycker det inte funkar så bra.
Men sångaren vill ha det så...
Skriv svar