priser i Tyskland

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

priser i Tyskland

Inlägg av poverino »

Är det någon som har erfarenhet att köpa saker från exempelvis Tyskland? Ser på massor med sajter att det är väsentlig prisskillnad, ex. Ampeg 810 för 1150 Euro. Inte för att jag i nuläget är i behov av något, men inom kort vill man nog ha något nytt...ja, ni vet.
Vin, vikt och wankers
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Om du inte är känslig för beggade grejer så tycker ja du ska kolla tyska ebay.. http://www.ebay.de
Där finns lite roliga grejer emellan åt.
Tex en Ampeg 8x10" för typ 800 EURO..
Frakt kostnaderna är inte så mycke dyrare än att skicka här i Sverige.

Jag har köpt nån bas från Tyskland o då har frakten kostat mellan 20-30 euro. Inte farligt ju..
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

..

Inlägg av Johan_ »

Har köpt grejer i Tyskland och är väldigt nöjd. Snabb leverans och inte speciellt dyra fraktkostnader.
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Thomann i tyskland

Inlägg av Busta B »

någon skillnad i priser mot thomann i sverige? Jämför man priserna på tyska och svenska hemsidan, är den tyska lite billigare. Kommer det till några kostnader på tyska sidan? Dags att handla EHX-pedaler!!!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det enda du som svensk betalar förutom frakten är den lokala EU-skatten på 16%, men den brukar vara inräknad i det pris du ser på sajterna.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Bean skrev:Det enda du som svensk betalar förutom frakten är den lokala EU-skatten på 16%, men den brukar vara inräknad i det pris du ser på sajterna.
Thomann säljer så mycket till Sverige så du betalar Svensk moms på 25%. Där av prisskillnaden mot den tyska sidan. Vill man spara in dessa procent så får man leta på mindre siter och affärer som inte säljer så mycket hit att de blir belagda med svensk moms.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Ok det var märkligt. När jag beställde därifrån senast (i våras) var det minsann inga 25%.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Måste få snylta mig in i tråden...(var på väg att skriva en egen nämligen)

Hittade t.ex. Squires nya VintageJazzbas på den här sajten:
http://www.musiciansfriend.com/product/ ... sku=519639

280$, dvs ganska exakt 2´000 spänn.
Det är typ halva priset vad de kostar i Sverige.
Men vad händer sen då? Vad tillkommer?

Jag ska åka till USA i vår. Vinner man på att tjacka en bas där borta?
Eller skapar det mer problem i tullen osv?

Det finns säkert ngn snäll människa som är kunnig i ämnet som kan räta ut frågetecknen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Du måste köpa instrumentet själv på plats (det verkar ju ordnat) eftersom MF ej säljer utomlands, sedan om du tar med det själv kan du alltid hoppas att du slipper tullen när du knatar igenom där. Annars gäller 25% moms + runt 6% i tull dvs 280$x1.3 =364$ har basen kostat dig då + att du kanske får betala något extra för att få med den på planet. En Fender går ju iofs skruva isär så det är ju bara att lämna smutstvätten bakom. :lol:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Bean skrev:Ok det var märkligt. När jag beställde därifrån senast (i våras) var det minsann inga 25%.
Det var det säkerligen, men det är inbakat i priset som står på siten. Längst ner på alla sidor (svenska sidor) så står det att det är pris inkl. 25 % moms. De har haft det i flera år så tycker det vore konstigt att du bara betalade 16% tysk moms i så fall. Om du gjorde det får du gärna berätta hur man gör så man kan kapa 10% på priset! :wink:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Matte skrev:
Bean skrev:Ok det var märkligt. När jag beställde därifrån senast (i våras) var det minsann inga 25%.
Det var det säkerligen, men det är inbakat i priset som står på siten. Längst ner på alla sidor (svenska sidor) så står det att det är pris inkl. 25 % moms. De har haft det i flera år så tycker det vore konstigt att du bara betalade 16% tysk moms i så fall. Om du gjorde det får du gärna berätta hur man gör så man kan kapa 10% på priset! :wink:
Du får ursäkta, men det är jag som är helsnurrig... :)
Det var inte Thomann jag beställde ifrån! Det var Musik-Schmidt i Frankfurt.
Sorry för vilseledandet.

Jag brukade dock beställa strängar från Thomann förr....så jag hade 50% rätt....hahaha...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Bean skrev: Du får ursäkta, men det är jag som är helsnurrig... :)
Det var inte Thomann jag beställde ifrån! Det var Musik-Schmidt i Frankfurt.
Sorry för vilseledandet.

Jag brukade dock beställa strängar från Thomann förr....så jag hade 50% rätt....hahaha...
:lol:
Det förklarar saken. De är inte på långa vägar lika stora leverantörer till Sverige så där betalar man säkert 16% moms.
Skriv svar