Andra instrument?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Andra instrument?

Inlägg av BBQV »

Min erfarenhet är att basister ofta har en helhetsbild av musiken på ett sätt som få andra har. Om det beror på att vi är länken mellan rytmen och harmonierna (takt och ton? :lol: ) eller nå't annat vet jag inte. Detta innebär också att många basister "fuskar" på andra instrument.

Själv så har jag varit inne och pillat på såväl bleckblås (trumpet, althorn och tuba) som träblås (klarinett och saxofon) samt den obligatoriska blockflöjten. Gitarr, klaviatur och munspel har också råkat komma ivägen för mina plågsamma ljudförsök lite nu och då.

Det enda jag absolut inte får kläm på är trummandet. Jag kan inte ens åstadkomma en simpel 4/4!

Vad har ni för böjelser förutom basandet? Är det kanske rentav nå'n som är basist för att han var den sämsta gitarristen i första bandet?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Rytmik och groove har alltid varit min passion och det enda instrument jag förutom bas kan hantera till någon reda är trummor. Ackordsinstrument hatar mig... :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bas o sång är de enda "instrument" jag kan ta betalt för att framföra musik med.

Min musikaliska historia omfattar däremot, förutom den obligatoriska blockflöjten, även cello, piano, gitarr samt bleckblås (kornett, althorn, trombon, tuba).

Har som målsättning att lära mej spela knappdragspel innan jag dör.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:Bas o sång är de enda "instrument" jag kan ta betalt för att framföra musik med.

Min musikaliska historia omfattar däremot, förutom den obligatoriska blockflöjten, även cello, piano, gitarr samt bleckblås (kornett, althorn, trombon, tuba).
Ta betalt för mitt basspel skulle jag inte göra... :lol:
Däremot har jag körat bakom Cindy Peters inför betalande publik.

Kul med en bleckblåsarbroder, trombon är coolt 8)
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

:lol: De är visserligen inga instrument, men däcken Dereborn...däcken på din Panhead...de är så coola att du kunde ta betalt för det 8)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Fuskar en del på gitarr hemma och trummor i replokalen. För ca 13-14 år sedan spelade vi Stairway to heaven, så då körde jag orgelbiten. Kan inte rätt uppochner spela orgel, men det går ju alltid lära sig vilka tangenter man skall trycka på och i vilken ordning :D (notanalfabet dessutom :( ) .
dereborn

Inlägg av dereborn »

jaja, men om man nu inte har nåt hederligt arbete, så måste man ju ta betalt för NÅT!...

Bean!
http://www.bikeline.se
Artikelnr: 30-545 // Avon Mk II, 5.00-S16 // Pris: 1345 kr/St
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag började på gitarr, så ni kan ju gissa vad jag spelar också :wink: Hade ett trumset i ett år, men det var utan ställ osv och jag orkade aldrig köpa det, så det rann ur sanden och jag sålde det :oops:

Funderar även på att skaffa en MIDI-keyboard att ha här hemma om man skulle vilja ha lite piano-effekter på låtar man spelar in.
dereborn skrev:jaja, men om man nu inte har nåt hederligt arbete, så måste man ju ta betalt för NÅT!...

Bean!
http://www.bikeline.se
Artikelnr: 30-545 // Avon Mk II, 5.00-S16 // Pris: 1345 kr/St


du har ingen bättre bild på sparkcykeln din? Tror kidsen i det finska dagiset i mitt hus har åtminstånde tre såna där moppar som du har :wink:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

FreCKo skrev:Hade ett trumset i ett år, men det var utan ställ osv och jag orkade aldrig köpa det, så det rann ur sanden och jag sålde det :oops:


Va? Säljer du saker som du inte köpt? :lol: :wink:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

OK, off topic, men du frågade ju, Frecko!

Bild

Bild

Harley Davidson FLH Panhead 1962 (Äldre ram)
Otrimmad, drygt 1200 kubik, med SU-förgasare.
Suicide clutch/Jockey shift setup.
Det betyder Fotkoppling/Handväxel.
Syns på hojens vänstra sida, spaken med tärningen på är växelspaken.

Inte mycket är kvar som det var när den rullade ut från fabriken....
Ram från 50-tals H-D
Lampa från 90-tals Road King
Egentillverkat styre m invändig gas
Sadel från 50-tals K-sportster
Fotplattor från 90-tals Road King
nstrumentlampor (Laddning, oljetryck, helljus) är Fender "diamonds",
såna som sitter på fender-förstärkare. etc. etc.

Garagelackad med "gammal volvo-blå" och röd flake.

I vinter ska jag bara....
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bean skrev:
FreCKo skrev:Hade ett trumset i ett år, men det var utan ställ osv och jag orkade aldrig köpa det, så det rann ur sanden och jag sålde det :oops:


Va? Säljer du saker som du inte köpt? :lol: :wink:
Jaja, fel ordval :roll:

Dereborn: TUFF! Riktigt fräsig, borde fan också skaffa mig en sån där moppe, den lär ju äga småkidsen på gården :twisted:
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Nuförtiden lirar jag nästan bara hemma. Gitarr var det stränginstrument som först fångade mig och kompgitarr lirar jag hyggligt.

För några år sedan skaffade jag digitala trummor och med dagens teknik triggar jag dom i datorn med EZ-drummer och får riktigt bra ljud. Som trummis är jag knappast bländande, men det är löjligt roligt att sitta och hamra. Om det kommer hem några polare kan man jamma utan att skrämma ihjäl resten av familjen. Det är fantastiskt kul!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Andra instrument?

Inlägg av Matte »

Började min musialiska karriär på piano som småtting. Sedan blev det gitarr och snart efter det bas, El och kontra. Sedan har det fyllts på med mandolin, munspel, fiol (urursel på detta, men har lite grundläggade teknik), slagverk, både melodiskt och congas och trumset och sist men inte minst dragspel (pianovarianten), Visst vore det roligt att lära sig att spela saxofon, men det finns det inte tid för. Håller bara basarna igång och lite gitarr och piano för husbehov.
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Jag har fullt upp med att trassla in fingrarna bland mina(enbart) fyra strängar, men titt som tätt ylar jag lite i mikrofon också. Jag spelar dock musik under kategorin punkrock, så kanske det inte ställs så jättehöga krav på mig. ha ha ha....
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
Bazz
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 10:10
Ort: Borås

Inlägg av Bazz »

Det där med helhetsbid av musiken stämmer bra överens med mig, jag lyssnar på allt samtidigt, hör genast om gitarristen eller någon annat i bandet gör något nytt, gör jag något annorlunda och ställer frågar till gitarristen om det var bra?... då har han inte lyssnat *s* om jag då inte spelat fel :oops:

Har spelar orgel när jag var liten (11 år).. sedan gitarr till dragspelsmusik och mogendans (säg inte det till någon bara) sedan har jag väldigt lätt för trummor!
Bas stompare i

---Barrelhouse---
---Double Comfort---
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Leker lite på trummorna som står i replokalen ibland, annars är det bara bas.

Visst blockflöjten fanns där en termin eller liknande då jag aldrig förstod (vilket jag fortfarande inte gör) varför man ska plågas med den när man vill bli rocker och lira gitarr eller bas!? :wink:

Har även hunnit med lite gitarr och keyboard mest för att kunna skräma iväg folk, funkar bra som tjuvlarm :D

Dereborn, den där bågen ser precis ut som en som jag vill ha fast matt svart med flammor och högt styre. Nu när när jag börjar komma upp i gubbåldern så känns det som det är dax så fort jag pluggat klart och har ett jobb igen :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar